• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, to si nepochopil: u mě je to zahrnuto v těch 90 kg (viz vzletová hmotnost 170 kg - nepatrně vyšší,než Archeopteryx, možná nedostatečně vyšší)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ale já právě ještě nejsem konstruktér :-) jsem amatér s ne-zcela standardní vizí, čím by chtěl létat. zatím se snažím vůbec dobrat k tomu, s nějakými čísly přijít: k tomu je nutná kvalifikovaná oponentura.

    REDGUY podle mě na ta čísla útočí jen intuitivně, bez hlubšího pochopení toho, proč se mu nelíbí.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "můj letoun" [...] a unese míň - to by me zajimalo, jestli jsi opravdu nepochopil co jsem napsal, nebo to zase jen predstiras. Co se _uzitecnyho_ zatizeni tyce, tak ano. Ale pokud se podivame na hmotnost nosne konstrukce versus hmotnost zbytku letadla, tak xchaosoplan je zazrak, kterej lehci konstrukci unese vetsi hmotnost, nejen relativne, ale i absolutne: Archeopteryxh unese 110kg, XChaosoplan 15kg baterky + 40 kg FV + 5kg motor + 80 kg naklad = 140kg.


    XCHAOS: mým stylem komunikace je "verim ze", "predpokladam ze" nebo "sazim na to, ze" - ano. Coz je styl komunikace pro kneze, politika nebo nevzdelanyho hlupaka, ne pro konstruktera letadel.

    další možnost je totiž mlčet. a jeste dalsi moznost je si nastudovat veci, o kterych mluvis. Ale chapu, ze od tebe neco tak radikalniho nelze ocekavat 8))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: to je pro konstruktera skutecne dobry slovnik :-) Verim, ze to nespadne :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mým stylem komunikace je "verim ze", "predpokladam ze" nebo "sazim na to, ze".
    (Myslím, že ty sám si byl ten, kdo mi vedl k tomu, abych svoje hrubé nástřely a odhady prezentoval takhle méně sebejistě, než na začátku.. takže si nestěžuj, sám si to požadoval! další možnost je totiž mlčet... což nehodlám)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, tedy "můj letoun" (fskutečosti skica, předběžný hrubá nástřel...) je např. těžší než Archeopteryx. a unese míň (jen 80 kg, ale u elektrického Archeopteryxe to myslím zahrnuje motor a baterky). takže nevím, co furt řešíš: z mého hlediska trolling
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pro srovnani: Archaeopteryx kluzak vazi prazdnej 54 kg, unese 110 kg. Cili zhruba kilo konstrukce unese dve kila nakladu. XChaosoplan ma 30kg konstrukce na 140kg nakladu, cili 1kg konstrukce by podle tebe melo unest hodne pres 4kg nakladu. Vic nez dvakrat tolik. Protoze "kridlo nese jen samo sebe", no jasne 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: je to pořád ve fázi velmi hrubého návrhu - a uz v tom hrubym navrhu mas dost fatalni problemy.


    XCHAOS: ale křídlo solárního letadla musí nést z velké části jenom samo sebe - no a? To jsou jen obecny kecy, navic od nekoho, kdo o mechanice a namahani konstrukci vy naprosto kulovy. Cili ze "podle tebe" je to "duvod", je zcela irelevantni. Bud to spocitej a ukaz, ze to tak fakt je, nebo prestan kecat. Oh, wait, ty vlastne pocitat neumis 8)

    Cili zatizeni kridla od trupu mas stejne, ne-li vetsi. Takze znovu: o DVE TRETINY vetsi letadlo, o DVE TRETINY mensi hmotnost.

    sám nevím, jak se to bude chovat,? - ano, presne tak. Tak fakt nechapu, kde beres odvahu psat pitomosti jako "muzu su dovolit poddimenzovat konstrukci".

    ignoruješ všechno, co v tom designu má hlavu a patu - HAHAHAHAHAHAHA. Prosim, co presne v tom "designu" ma "hlavu a patu"? Co z tech pitomosti zvladnes dokazat jinak, nez "verim ze", "predpokladam ze" nebo "sazim na to, ze"? Ktery cislo, ktery prezentujes jako "estimate" je skutecne vysledkem nejakeho hrubeho vypoctu vychazejiciho z vlastnosti konstrukce a ne jenom "tohle je trivialni podminka, kterou kdyz nedokazu splnit, tak to nebude litat, ale nemam nejmensi predstavu jak ji splnit"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    xkcd se s tím taky nepáře.. :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to pořád ve fázi velmi hrubého návrhu.. tu furt tlačíš na to, aby to už byl projekt


    REDGUY: o 2/3 větší, ano... ale křídlo solárního letadla musí nést z velké části jenom samo sebe - na to, aby uneslo trup, by stačilo menší křídlo. sice se to rozloží rovnoměrně, ale průhyb "zbytečně velkého" solárního křídla znamená konstrukčně něco jiného, než průhyb křídla, které je přesně tak velké, aby uneslo zbytek letadla. to je podle mě důvod, proč si mohu dovolit konstrukci poddimenzovat (opět, ty argumentuješ zatížením při poryvech, apod. - ok, sám nevím, jak se to bude chovat.. možná jsou na to nějaké normy...)

    naopak na letištní ploše to může vypadat trochu jako vrtule obřího ruského vrtulníku (v klidovém stavu svěšená skoro až k zemi...).

    REDGUY: v podstatě, v tomhle ohledu napodobuju tvoje chování :-) ignoruješ všechno, co v tom designu má hlavu a patu a soustřeďuješ se na detaily, které ještě ani nemám rozpracované (typu _přesné_ uspořádání konstrukce, apod.)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm... a kdyz uz mluvime o tom Archaeopteryxovi... wing area: 12.8m^2 cili, mensi nez 2/3 toho co navrhujes, hmotnost 54kg, cili o 2/3 VETSI nez to, co tobe zbejva na konstrukci.

    Takze jako priklad sis vybral letadlo, ktery je vyrazne mensi a zaroven tezsi nez tvoje maluvky. Skvela prace 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Min. pádová rychlost a hmotnost pohonné jednotky rozhodně moje představy splňujou Hele, a procpak jsi nezminil, ze i kdyz stall speed Archaeopteryxe je tam kde potrebujes, cruise je mnohem vyssi? Zase vyzobavas jen ty informace, co se ti hodi a zbytek ignorujes?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ale zase je tam nadhodnocený výkon motoru a hmotnost pohonné jednotky, tuším Me fascinuje, jak vzdycky, kdyz se objevi v tvy "konstrukci" nejakej problem, jak se magicky objevi nejakej duvod proc to vlastne problem neni. Jak proste vsechy negativni chyby, ktery pri navrhu delas, jsou zaroven kompenzovany ve stejnou dobu delanejma "pozitivnima" chybama. Vyjde najevo, ze jsi blbe spocital dylku a hmotnost trubek? Nevadi! "Shodou okolnosti" jsi udajen zaroven nadhodnotil hmotnost motoru takze to ten problem vyrovna!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAFIRE: nejbližší aproximace mých nápadů je pořád asi tohle:


    ...ale letmým přepočtem který bere v úvahu váhu na 1 m2 komerčně dostupných karbonových trubek to vychází min o cca 15 kg těžší, než uvádí legenda na tom obrázku (ale zase je tam nadhodnocený výkon motoru a hmotnost pohonné jednotky, tuším - srovnatelné elektrické stroje mají tenhle subsystém lehčí)

    myslím je tam špatně ten aspect ratio - ten není pro "each wing", ale spíš

    ale jak tu taky tu zaznělo, asi nejvíc mě inspruje tenhle švýcarský elektrický motorový větroň (šíleně drahý, ale vcelku reálný):
    Archaeopteryx Electric "Electeryx"
    https://vimeo.com/92601221


    částečně věřím, že koncept boxovaného tandemového křídla by mohl dát ještě lepší výsledky, ale netroufám si odhadnout, jak to bude s ovladatelností.. možná by to stejně muselo mít nějaký ocas, jako ten Aracheopteryx?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: asi jsem ho měl na mysli
    MAFIRE
    MAFIRE --- ---
    XCHAOS: ahoj kde najdu prosim koncept/návrh tvého letadla? Je tady toho už mnoho a nedaří se mi to vyfiltrovat...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jo jo. Araeopteryx, kterej v elektricky verzi stoji 106110 svycarskejch franku, cili dva a pul milionu korun 8)))) Jdi do toho, urcite to zvladnes desetkrat levnejc 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ja napisu "nerikal jsi tam nic ani o "technickem" oboru, takze vlastne zahrnujes i mediky, entomology", xchaos to pochopi jako "medici jako "technický" obor". Jde na to rict neco jineho, nez ze jsi idiot?

    jestli pro tebe VŠ není podmínkou pro stavění věcí, tak ale nevím, o čem se tady hádáme - o tom, ze si myslis, ze _VEDOMOSTI_ nejsou podminkou pro staveni spickovejch, originalnich letadel. Nebo presneji receno, o tom, ze si myslis ze tvoje "vedomosti" jsou dostatecne 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rekapitualice: With a ridiculously slow stall speed of 30 km/h, the Archaeopteryx can take advantage of minute amounts of rising air at low altitude, normally the domain of paragliders or hang gliders. But with the ability to glide 28 km after being dropped from an altitude of 1 km, it far outraces either of those flying machines.

    Now the Archaeopteryx is about to get even better, with the addition of a removable electric propulsion kit. The drive can be retrofitted to existing gliders and adds only 16 kg for the battery pack and 7 kg for the engine, propeller, shaft, and electronics. The whole package, save for 200 grams of fixed slots and parts, can be removed in a few minutes without any tools.


    Min. pádová rychlost a hmotnost pohonné jednotky rozhodně moje představy splňujou. Takže kdybych měl prachy nazbyt, podle všeho ani nemusím čekat do roku 2020. Otázka teď je, jestli tohle třeba v ČR neumíme postavit trochu levněji, než ve Švýcarsku...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zpět k tématu: co mi zajímá je, jestli je možná v dohledné budoucnosti solární verze tohoto:
    Archaeopteryx Electric "Electeryx"
    https://vimeo.com/92601221
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam