• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pro vodorovný let! jistě musíš uznat, že i Millenium musí nějak odstartovat. co se mě týče, můžu mít klidně i 20 kW motor: snažím se ti už několik let vysvětlit, že debata je o tom, nakolik můžu motor stáhnout, abych nespadl...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: 10kW? Cili vic nez sedmkrat vic, nez kolik je tvuj "snizeny pozadavek"? Na to nezbyva nez ocitovat tvoji vlastni zpravu: "pořád srovnáváš nersrovnatelné." 8)))

    Takze... znovu. Kde je priklad neceho srovnatelneho?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: tak jeste jednou: kdyz ma boxed-wing konstrukce vyrazne lepsi klouzavost, proc tedy nejsou boxed-wing i obycejne vetrone?
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: to netusim, jak to udelas, a popravde, si ani to netroufam odhadovat. :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak zrovna kluzáky Millenium mají elektrický motor jen 10 kW. Vzletová hmotnost Archaeopteryxe zahrnuje A ballistic parachute with an area of 62 m2 (670 sq ft) is also fitted - toto u závěsných kluzáků nebývá zvykem.

    pořád srovnáváš nersrovnatelné...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: no a jak nasimuluju spoj mezi těmi materiály? (to se jako předpkládá, že to bude monolitcký kus trubky?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: no nesolární ano, a celá pointa je, že ten výkon na to stačí malý. - porad cekam, az ukazes nejakej konkretni priklad, se srovnatelnou hmotnosti, nosnosti, vykonem motoru, rychlosti a pokud mozno i cenou.

    A dalsi otazka: kdyz tvrdis, ze boxed wing ti da vyrazne (az o desitky procent) lepsi klouzavost... proc se nepouziva u normalnich zavesnejch kluzaku a normalnich kluzaku? To to zadnyho jinyho konstruktera nenapadlo? Nebo ze by tam byl nejakej problemecek?
    BURAN
    BURAN --- ---
    takze az se to xchaosovi rozsype, je na vine freecad aproximace, to aby bylo jasno.

    XCHAOS: jestli chces ten 3d model jen kvuli rozpisu materialu, tak se na to uceni se 3d kreslitka vyprdni. to nestoji za to.

    REDGUY: vycucany z prstu, vycucany z prstu... vzdyt je to jedno, s jakymi hodnotami se promenne inicializuji - stejne se ty hodnoty potom zmeni, az se pojede na ostro. nejspis pomoci troll.source(), coz je funkce z class troll, dalsi funkce v tride jsou treba troll.confuse() nebo troll.ban() :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: jaký "moje profily křídla"? použiju existující NACA profily. (a právě proto, že ty ve FreeCadu budou nějaká přibližná aproximace, tak si od toho moc neslibuju)

    jo, trubkový rám z FreeCadu by bylo užitečný mít. ale už teď z tohohle nákresu je jasné, že hlavních nosných trubek bude tak něco kolem ~25m. při 0.4 kg na 1m prefabrikovaný uhlíkový trubky tedy kolem 10 kg.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: Nesmíš být na chaose tak tvrdý ;-) nesmíš dávat fakta do souvislostí, popř. některé hodnoty do kontextu... mohl by přijít o iluze...


    XCHAOS: Tak se začni hned učit s FreeCAD ;-) ("sudo apt-get install freecad") než v tom budeš schopný nakreslit něco jinýho než trubkový rám, tak to bude chvíli trvat... už se těším na tvoje profily křídla ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aaaaha, ten Swift'Lite. A kolik ze se tam pise ze vazi? 48 kilo? To je o koli, 18 kilo vic, nez kolik je tvuj rozpocet na nosnou konstrukci? A pri jaky rychlosti ze to ma tu klouzavost? 111km/h?

    HAHAHAHAHAHAHA.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud někomu poslední uspořádání není jasné, tak přidávám ještě půdorys a orientační představu o rozpětí (jo, vím, zase tam pilot vyjde čtyřmetrový, že? :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: máš tam odkaz na wiki, vole
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: existuje (teprve pár let) nekapotovaný rigidní závěsný kluzák - kolik vazi? A kolik unese?

    snížením požadavku na 1.3 kW "snizenim pozadavku"? Ale prd. Proste sis z prstu vycucal nejaky cisla tak, aby to aspon priblizne vychazelo. Kdyz "snizim pozadavek" na 200W, bude to vychazet jeste lip. Znamena to, ze jsem lepsi konstrukter nez ty? Samozrejme ze ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: chci se naučit v nějakém kreslítku pod Linuxem. té židli s tisícem balónků to zas tolik vzdálené není :-) ale chci to mít líp říditelné a vícenásobně použitelné.

    fakt nevím, co ti na těch čtách s LibreOffice Draw vadí: další možnost je nakreslit to tužkou a nascanovat. jsou to črty bez měřítka.

    REDGUY: no nesolární ano, a celá pointa je, že ten výkon na to stačí malý. (sakra, solárních letadel byla hromada... a rychlejších... prostě chci předvést něco menšího a lehčího a pomalejšího, než již bylo předvedeno...)

    REDGUY: jinak: existuje (teprve pár let) nekapotovaný rigidní závěsný kluzák, který dosahuje klouzavosti 26:1. takže pokud chci stavět nekapotovaný rigidní závěsný kluzák, u kterého požaduju klouzavost ~16:1, nejsem snad úplně bez šance.

    snížením požadavku na 1.3 kW jsem hmotnost panelů snížil někam na cca 26 kg. tříkolky samy o sobě váží někde kolem 15 kg, s bateriemi a motorem to může být 25-30 kg (baterií s sebou pochopitelně povezu míň, než nesolární elektrická letadla). takže celá otázke je hmotnost potřebných uhlíkových trubek: jasně vidíš, že jejich počet postupně redukuju... sice tím zhoršuju aerodynamiku, ale taky to celé odlehčuju.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: =) Nazdar, koukám, že Xchaos už se zlepšil v Malování, je tu nějaký progres s vývojem vlastních solárních článků nebo návrhem konstrukce v nějakém CADu, ze kterého bude možné exportovat něco pro výpočty pevnosti a tuhosti? Nebo je to zatím stále jenom vzdušný zámek, ke kterému se bude muset dostat na židli s tisícem balónků plněných vodíkem? O.o
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: než u existujících strojů srovnatelné kategorie 8))) "srovnatelna kategorie"? Ukaz mi prosim nejake solarni letadlo letajici rychlosti kolik, 35km/h? At si to "srovname" 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: může mít je neco jineho nez "xchaosplan bude mit". existují obyčejná křídla (včetně celých letadel) s klouzavostí až 60:1 je neco jineho nez ... "xchasoplan bude mit 16:1". A tak dale, a tak dale.

    co je potřeba, je iterovat mezi různými parametry - jo, urcite. "iterovat". Jako, divat se, jak palis penize na "iterovani" neceho, co dost mozna ani nema reseni, bude zabavny pro vsechny kolem, jen ne pro tebe 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Living The Millennium Dream
    https://www.youtube.com/watch?v=c__X1uPYdnc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pointa těch odkazů: moje "čísla vycucaná z prstu" jsou předem pro jistotu odhadovaná jako horší, než u existujících strojů srovnatelné kategorie (protože jsem začátečník a těžko se na první pokus trefím do optimálních proporcí, kromě toho vyžaduju větší plochu křídla, nižší cestovní rychlost, při nižších cestovní rychlosti bude klouzavost horší). jsem realista, chápu, že dosáhnout nemožného není žádná sranda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak rigidní závěsný kluzák by mohla být pro nejminimálnější možný solární pohon dobrá koncepce...
    Millennium rigid wing hang glider
    https://www.youtube.com/watch?v=bGedf8sjzZg

    Aériane Swift - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9riane_Swift
    .... the Swift'Lite is claimed to be: 20% lighter, with lighter and more responsive controls, a lower stall speed, an improved glide ratio of 27:1

    pokud tedy pro solární pohon vyžaduju klouzavost cca 16:1 a při ní odhaduju (velmi zhruba) že potřebuju na cca každých 10 kg vzletové hmotnosti cca 100W výkonu pro vodorovný let (pro start a stoupání pochopitelně víc), tak bych se mohl dostat někam k 1.3 kW pro vodorovný let a 13 m2 solární plochy křídla...

    samozřejmě jsou to čísla vycucaná z prstu, která je možná prohnat simulacema, nebo bezpilotními testy...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam