• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: chci se naučit v nějakém kreslítku pod Linuxem. té židli s tisícem balónků to zas tolik vzdálené není :-) ale chci to mít líp říditelné a vícenásobně použitelné.

    fakt nevím, co ti na těch čtách s LibreOffice Draw vadí: další možnost je nakreslit to tužkou a nascanovat. jsou to črty bez měřítka.

    REDGUY: no nesolární ano, a celá pointa je, že ten výkon na to stačí malý. (sakra, solárních letadel byla hromada... a rychlejších... prostě chci předvést něco menšího a lehčího a pomalejšího, než již bylo předvedeno...)

    REDGUY: jinak: existuje (teprve pár let) nekapotovaný rigidní závěsný kluzák, který dosahuje klouzavosti 26:1. takže pokud chci stavět nekapotovaný rigidní závěsný kluzák, u kterého požaduju klouzavost ~16:1, nejsem snad úplně bez šance.

    snížením požadavku na 1.3 kW jsem hmotnost panelů snížil někam na cca 26 kg. tříkolky samy o sobě váží někde kolem 15 kg, s bateriemi a motorem to může být 25-30 kg (baterií s sebou pochopitelně povezu míň, než nesolární elektrická letadla). takže celá otázke je hmotnost potřebných uhlíkových trubek: jasně vidíš, že jejich počet postupně redukuju... sice tím zhoršuju aerodynamiku, ale taky to celé odlehčuju.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: =) Nazdar, koukám, že Xchaos už se zlepšil v Malování, je tu nějaký progres s vývojem vlastních solárních článků nebo návrhem konstrukce v nějakém CADu, ze kterého bude možné exportovat něco pro výpočty pevnosti a tuhosti? Nebo je to zatím stále jenom vzdušný zámek, ke kterému se bude muset dostat na židli s tisícem balónků plněných vodíkem? O.o
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: než u existujících strojů srovnatelné kategorie 8))) "srovnatelna kategorie"? Ukaz mi prosim nejake solarni letadlo letajici rychlosti kolik, 35km/h? At si to "srovname" 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: může mít je neco jineho nez "xchaosplan bude mit". existují obyčejná křídla (včetně celých letadel) s klouzavostí až 60:1 je neco jineho nez ... "xchasoplan bude mit 16:1". A tak dale, a tak dale.

    co je potřeba, je iterovat mezi různými parametry - jo, urcite. "iterovat". Jako, divat se, jak palis penize na "iterovani" neceho, co dost mozna ani nema reseni, bude zabavny pro vsechny kolem, jen ne pro tebe 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Living The Millennium Dream
    https://www.youtube.com/watch?v=c__X1uPYdnc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pointa těch odkazů: moje "čísla vycucaná z prstu" jsou předem pro jistotu odhadovaná jako horší, než u existujících strojů srovnatelné kategorie (protože jsem začátečník a těžko se na první pokus trefím do optimálních proporcí, kromě toho vyžaduju větší plochu křídla, nižší cestovní rychlost, při nižších cestovní rychlosti bude klouzavost horší). jsem realista, chápu, že dosáhnout nemožného není žádná sranda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak rigidní závěsný kluzák by mohla být pro nejminimálnější možný solární pohon dobrá koncepce...
    Millennium rigid wing hang glider
    https://www.youtube.com/watch?v=bGedf8sjzZg

    Aériane Swift - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9riane_Swift
    .... the Swift'Lite is claimed to be: 20% lighter, with lighter and more responsive controls, a lower stall speed, an improved glide ratio of 27:1

    pokud tedy pro solární pohon vyžaduju klouzavost cca 16:1 a při ní odhaduju (velmi zhruba) že potřebuju na cca každých 10 kg vzletové hmotnosti cca 100W výkonu pro vodorovný let (pro start a stoupání pochopitelně víc), tak bych se mohl dostat někam k 1.3 kW pro vodorovný let a 13 m2 solární plochy křídla...

    samozřejmě jsou to čísla vycucaná z prstu, která je možná prohnat simulacema, nebo bezpilotními testy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: postavím model, zvětším.

    samozřejmě, že čísla jsou vycucany z prstu: jenže, jestliže vím, že closed wing křídlo může mít účinnost až 130% obyčejného křídla, a že existují obyčejná křídla (včetně celých letadel) s klouzavostí až 60:1 (celkem běžně pak u větroňů mezi 20:1 a 30:1) a jestliže vím, že to co na to potřebuju, je v podstatě hlavně dostatečná štíhlost křídla (aby to křídlo přitom zůstalo mechanicky stabilní)... tak jediné, co je potřeba, je iterovat mezi různými parametry, a najít kompromis mezi tvarem, který je příliš "párátkovitý" a takovým, který má požadované mechanické parametry.

    v praxi to vidím na několik modelů v měřítku tak 1:4, na kterých bych vyzkoušel, jak se to chová. a tím myslím model závěsného kluzáku:
    rc hang glider Moyes Litespeed 1/4 scale
    https://www.youtube.com/watch?v=9InAqS2wPoA
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: netuším jak by to muselo být velkjé, jakou by to mělo klouzavost - LOL. Ale hlavne ze vis, ze to postavis.

    Co takhle klouzavost 24:1 bez zavěšené tříkolky s pilotem, ale jen 16:1 s ní? - a co by to bylo za xchaosuv "design" kdyby neobsahoval par naprosto z prstu si vycucanejch cisel? Hele, vis ze plati "vetsi klouzavost = vetsi vizionar"? Proc se zastavit i 16:1? Proc si rovnou nevivizionarujes 12894:1?

    a co kdyby to vážilo prázdné daleko méně - a co kdybys to vyrobil z motylich kridel a vazilo to pet gramu? OMG! To je genialni!!!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Volmer VJ-23 Swingwing - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volmer_VJ-23_Swingwing
    David Cook flying VJ23E
    https://www.youtube.com/watch?v=CYq6T-C6OBQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rigid wing hang glider VJ23 (Volmer)
    https://www.youtube.com/watch?v=z-YNURlbN3Y
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, tak spíš něco jako tohle. Podotýkám, že to není v měřítku, netuším jak by to muselo být velkjé, jakou by to mělo klouzavost, apod. Určitě by to nemělo tak dobrou klouzavost, jako třeba Archeopteryx, protože to prostě nemá tak čistou aerodynamiku. Uzavřené křídlo by ale obecně mohlo mít lepší aerodynamické vlastnosti, než běžný deltaplán... pokud mělo stejnou plochu při větším rozpětí (a tím i štíhlosti). Co takhle klouzavost 24:1 bez zavěšené tříkolky s pilotem, ale jen 16:1 s ní? a co kdyby to vážilo prázdné daleko méně, než 90 kg? a tím pádem by stačilo méně, než 20 m2 plochy fotovoltaiky? (v tomto případě navíc platí, že čím je křídlo oproti pilotovi s motorem lehčí, tím lepší bude ovladatelnost v nízkých rychlostech)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (no dobře... ta řídící hrazda by asi musela být upevněná někde jinde... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO:
    REDGUY: zkonstruuju něco, solárního, s doletem kolem 150 km za jeden letní den, což podle mě bohatě dostačuje (viz moje letošní cesta na kole). pokud bych létal po Evropě z jednoho malého klubového letiště na druhé, tak bych pro propagaci solárního létání udělal víc, než když sedím u netu, a třeba by to i někoho zaujalo... a byly by z toho dobrý fotky a videa, celkově...

    já se ještě ani nerozhodl pro koncepci (ultralehký motorový kluzák vs. závěsný motorový kluzák). od té druhé varianty si slibuju, že bych mohl dosáhnout nižší pádové rychlosti a lepší ovladatelnosti. vypadat by to mohlo například takhle:

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    GESTO: Protoze "za pet let" je daleko a doufa, ze za tu dobu zapomeneme 8))
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: Tak tady tak sebehustejiste jiste nevykladej co za par let zkonstruujes kdyz to ani sam nevis :P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GESTO: no a co?
    GESTO
    GESTO --- ---
    XCHAOS: LOL, podle tyhle diskuze spis jeste X krat zmenis co chces vubec delat... :P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: uvidíme, jestli to bude. zatím to vypadá, že bude solární nákladní kolo (např. proto, že z pořizovací ceny všech komponent kolem 40 000 je už cca 30 000 tak či onak zaplaceno). na bambus mám materiál (totiž: zbylý bambus z té stříšky :-) ne dub...). a mám za sebou pár konzultací ohledně standardních interfaců na připojování řídítek a šlapek s talířem..
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmm. Takze uz si chystas zduvodneni, proc to puvodni "chci to mit na jare" nakonec nebude. Ooooook 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to bambusový kolo nemá zas takovou megaprioritu, protože jeden z plánů je vyzkoušet panely, motor a vůbec elektroniku pro příští solární kolo pořád ještě na stávajícím tandemu (a podniknout na něm cestu do Skandinávie...). prostě plánů je hodně a největší ztráta času je pořád je vytrubovat místo realizovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: offtopic! (a navíc, nevysral jsem se na to bezdůvodně) (a nenapadlo mi fakt kupovat si dubový hranolky v e-shopu, to je fakt)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam