DANYSEK: samozřejmě to nemá 100% účinnost, to nikdo neříká. Ale účinnost pístového motoru bude tak v nejlepším případě 30% (zbytek teplo), účinnost elektrického (s dobrou řídící jednotkou tvořící sinové pulsy) může jít k 90%. A tím se dostáváme k té "degradaci izolačních materiálů" - možná ano, ale na stejný mechanický výkon toho tepla bude třeba 6-8x méně, tedy to i lépe uchladíš, tedy degradace bude menší problém, než co já vím - degradace různých těsnění u motoru spalovacího?
Počet mechanických dílů je menší a motor celkově levnější: drahé jsou na elektromobilitě baterie, ne motor. A baterie mají skutečně omezený počet cyklů, a to zas ano. (Ale kapacita nejde na nulo - prostě pozvolna klesá)
no prostě ten projekt SolarStratos je nejvíc o tom, o čem je tenhle klub. A vzhledem k tomu, že to dělá tým, co už udělal loď PlanetSolar, tak bych se nebál, že jsou úplně bez peněz a bez zkušeností... v podstatě chtějí prodávat zážitkovou turistiku - a to se jim může podařit daleko levněji, než třeba ty suborbitální skoky, o kterých se tolik mluví. Ve výšce kolem těch 25 km už pasažér uvidí tmavou oblohu a zakřivení Země. Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. Trik ze skafandrem je jednoduchý... mě to nenapadlo a představoval jsem si něco jako ten Perlan II...
jo a ještě jsme se nebavili o rychlosti, kterou v té výšce poletěj :-)