• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak říká se tomu "niche market"... musíš začít tam, kde máš kompetitivní výhodu. poté se technologie zdokonalí a pronikneš i na jiné trhy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: HAHAHAHAHA. Takze tedka zahodis reci o hodinovejch vyhlidkovejch letech kolem Alp, ale na zaklade neceho, co ma par renderu na youtube budes vykrikovat, ze budoucnost solarnich letadlel je ve vyhlidkovejch letech do stratosfery?

    HAHAHAHAHA. Tak jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm... za kolik že lety do téhle výšky prodávají Rusové ve svých stíhačkách? (nebo prodávali, dokud ještě zkoušeli kšeftovat místo válčit...). nebo kolik stojí let stratosférickým balónem? (a to ještě dnes většinou musíš skočit dolu padákem). Nepřijde mi to neekonomické.. řekl bych, že to bude stát méně, než většina vyhlídkových letů do téhle výšky.

    (Uznávám, ten skafandr je trochu komplikace... možná bych osobně dal přednost té přetlakové kabině s malými okénky...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ale with the aim of achieving unique travel with private passengers... private passenger, to mi zní skoro jako placený vyhlídkový let :-) snad abys jim vysvětlil, že si mají vzít radši spalovací motor (ale kde do něj vezmou kyslík, sakra, že?) nebo baterie (ale kolikpak budou vážit?)

    prostě ta celonoční výdrž u SI2 je z praktického hlediska zbytečná komplikace, která odvádí pozornost a působí to na veřejnost dojmem, že všechna solární letadla takhle obří a nepraktická prostě být _musí_...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To samy co v moji minuly zprave. Experimentalni special je jedna vec. Komercni, prakticky, ekonomicky funckni letadlo je neco jinyho. Rekl bych, ze jestli to nechapes, jsi idiot, ale... to uz vsichni vedi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, For weight reasons, the vessel will not be pressurised.. podle toho prosklenýho kokpitu se dalo čekat, že to nebude hned Perlan II
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: snad aby je někdo z tohoto klubu šel poučit, že to přece není možné - no, tak nam ukaz zpravu, kde nekdo rikal ze tohle neni mozne, ok? Jinak dalsi carka do seznamu lzi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: běž si stěžovat k týmům Eraole a SolarStratos, prosímtě. někdo by jim to měl vysvětlit, že jsou úplně mimo. Ty to určitě dokážeš. Máš určitě na víc, než trollovat proti takovýmu béčku, jako jsem já... nepodceňuj se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Mno vida.. tandemový solární dálkový bychom měli, teď ještě dvoumístný stratosférický. 450 kg, vida vida...

    Imagine yourself aboard a solar-powered plane flying in total silence at more than 75’000 feet. - snad aby je někdo z tohoto klubu šel poučit, že to přece není možné :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tzn. už během toho mohou cestující vystupovat a nastupovat - no urcite. Kolik ze pasazeru se do takovyho letadla vejde? A jak dlouho trva nez tam vlezou? 8)))

    pokud trváš na tom, že se to nevyplatí ani pro něco tak specifického, jako jsou vyhlídkové lety - no zjevne. Podivej se, to ze je to pitomost jsi ostatne dokazal ty sam, kdyz jsi nejdriv napsal, ze by to skvele fungovalo v Alpach... a o par tydnu pozdejc jsi musel uznat, ze by to fungovalo jen v lete a jaksi ti nedoslo ze si seres do vlastniho hnizda. Neco mi totiz rika, ze zrovna v Alpach ty turisticky lety fungujou i v zime. Prijde si k tomu ze solarni letadlo proste nefunguje ve spatnym pocasi a uz tohle bohate staci na to, aby bylo zjevny, ze tvoje predstava solarniho vyhlidkovyho letadla je proste pitomost, protoze nikdo nebude provozovat "vyhlidkovy letadlo", ktery je schopny fungovat jen zlovek casu, kdy je o nej zajem.

    A to prosim vubec nemluvime o takovejch drobnbostech jako "jak by muselo bejt solani vyhlidkovy letadlo pro rozumnej pocet lidi velky", "kolik by takovy obrovsky letadlo zabralo mista" nebo "kolik by proboha stalo ve srovnani s blbou cessnou 172".

    Proste ani pro vyhlidkovy lety solarni letadla nefungujou. Bateriovy? Mozna, stejne jako v jinejch aplikacich. Znovu a znovu a znovu, solarni letadla (ve smyslu "letadla schopna primarne letet na elektrinu za letu ziskanou ze slunce") jsou extremne neprakticka a v podstate jakekoliv jine letadlo, at uz se spalovacim nebo bateriovym pohonem, je pro realne vyuziti vyhodnejsi. Ale nedelam si nadeje ze bys to konecne pochopil...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mno, bude se to řešit... ale životnost elektromotoru v hodinách se dá očekávat tak o řád vyšší, než u pístového (proč? no co třeba poměr toho, kolik energie jde do tepla a kolik do práce, který je u obou přístupů cca obrácený? co vibrace, počet mechanických dílů, atd.?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A hele, další.. letos se urodilo :-)
    SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/
    Dokonce dvoumístný, stratosférický :-) hmotnost 400 kilo :))
    SolarStratos » The aeroplane
    http://www.solarstratos.com/en/aeroplane/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a to si fakt v te sve bubline myslis, ze u elektromotoru nikdo hodiny resit nebude? A ze se u letadla resi jen motohodiny? :D Naivko.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej - elektrické letadlo stejně musíš nabíjet, a to (dá se očekávat) bude stejně trvat dýl, než doplnění paliva.

    teoreticky by sis míst dvou letadel mohl koupit dva batterypacky. ale nabíjecí doba na zemi se ti počítá do turanardound time... tzn. už během toho mohou cestující vystupovat a nastupovat. k čemuž ti stačí nekvalifikovaná obsluha - která nic netankuje, nepřipojuje, neodpojuje. a kromě toho, během klesání už motor neběží na plný výkon, tzn. už během klesání částečně dobíjíš na příští let...

    jako chápu, že jsou tam i možné problémy (třeba s počasím :-) ale tvoje zaryté trvání na tom, že solárně-elektrický let má jen samé nevýhody a _vůbec žádné_ výhody (což mi zase asi řekneš, že netvrdíš, ale ty to fakticky tvrdíš - pokud trváš na tom, že se to nevyplatí ani pro něco tak specifického, jako jsou vyhlídkové lety, tak už fakt přecházíš v té protiofenzívě trochu daleko...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A sla by prosim nejaka odpoved, jestli si fakt myslis "no tak si ty letadla koupim dve" je pricetna odpoved na problem "musi se hodinu pred letem nabijet". Nebo budes doufat ze to zamluvis jako vsechny ostatni problemy tvejch "vizi"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Ja uz fakt nevim co na to rict. Jak neuveritelne silenej idiot musi clovek bejt, aby mu u jeho zamilovanyho solarniho letadla nevadilo "Hodinu stoji na slunicku a nabiji se" a soucasne dokazal u klasickyho letadla za "naklad" vydavat tech par minut co se do nej leje avgas. Je to pokrytectvi? Tupost? Oboje? Tezko rict...

    první komerční let solárního letadla bude vyhlídkový 8))))

    u zásobování odlehlých míst - HAHAHAHAHAHAHAHA. Takze ted budou solarni letadla "zasobovaci"? Kde treba SI2 ma rozpeti pres SEDMDESAT METRU, unese jednoho cloveka a leti rychlost trochu nabusnejsiho mopedu? A potrebuje extra specialni hangar? A takovyhle letadla budou litat do divociny, kde neni zadna infrastruktura?

    Jeste vetsi idiot, nez jsme mysleli 8)))

    prostě Eric Raymond celkem už ukázal, že ví, co dělá - ano. A proto jeho posledni projekt jako primarni zdroj energie uvadi baterky a jako sekundarni generator. Mozna by ses od nej mej poucit 8))
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: O.O člověk tu chvíli není a hned je zmatený vývojem....
    zdá se mi to, nebo jsi napsal: "já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz." TO vypadá jako by se ChaosPlan už nekonal O.o nebo už je to hotový?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nemluvě třeba o vojenském použití - můžeš chtít mít základnu někde, kde prostě zásobování palivem z principu není možné... přitom ta trasa může ale vést nad týlem, ne nad nepřátelským územím, ale prostě jen povede na strategicky položené místo, které zásobovat palivem nemůžeš...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jo.. pak třeba taky počet letových hodin motoru :-) a taky čas strávený doplňováním paliva (tady asi vyhlídkové letadlo zvládne několik letů bez natankování.. ale i když je to rychlejší, tak s tím souvisí nějaká logistika toho paliva a tak)

    je prostě jasné, že první komerční let solárního letadla bude vyhlídkový. ty dopravní lety asi nějaký čas počkají, ale zase: u zásobování odlehlých míst, kde letadlo je jediná infrastruktura, to bude celkem jasné.. jsou místa, kam se sice dnes dá doletět, ale zásobování palivem je obtížné a drahé.

    u vyhlídkových letů je to nejméně ze všeho o tom, že je to "potřeba" a největší roli hraje komfort - třeba aby to letělo potichu, aby se letělo za hezkého počasí, apod. taky tam nehraje roli dolet, ale výdrž ve vzduchu.

    prostě Eric Raymond celkem už ukázal, že ví, co dělá - i ekonomicky. no a tenhle Francouz s tím Eraole zase zkusil inovativní aerodynamické uspořádání. já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam