• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: běž si stěžovat k týmům Eraole a SolarStratos, prosímtě. někdo by jim to měl vysvětlit, že jsou úplně mimo. Ty to určitě dokážeš. Máš určitě na víc, než trollovat proti takovýmu béčku, jako jsem já... nepodceňuj se.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tzn. už během toho mohou cestující vystupovat a nastupovat - no urcite. Kolik ze pasazeru se do takovyho letadla vejde? A jak dlouho trva nez tam vlezou? 8)))

    pokud trváš na tom, že se to nevyplatí ani pro něco tak specifického, jako jsou vyhlídkové lety - no zjevne. Podivej se, to ze je to pitomost jsi ostatne dokazal ty sam, kdyz jsi nejdriv napsal, ze by to skvele fungovalo v Alpach... a o par tydnu pozdejc jsi musel uznat, ze by to fungovalo jen v lete a jaksi ti nedoslo ze si seres do vlastniho hnizda. Neco mi totiz rika, ze zrovna v Alpach ty turisticky lety fungujou i v zime. Prijde si k tomu ze solarni letadlo proste nefunguje ve spatnym pocasi a uz tohle bohate staci na to, aby bylo zjevny, ze tvoje predstava solarniho vyhlidkovyho letadla je proste pitomost, protoze nikdo nebude provozovat "vyhlidkovy letadlo", ktery je schopny fungovat jen zlovek casu, kdy je o nej zajem.

    A to prosim vubec nemluvime o takovejch drobnbostech jako "jak by muselo bejt solani vyhlidkovy letadlo pro rozumnej pocet lidi velky", "kolik by takovy obrovsky letadlo zabralo mista" nebo "kolik by proboha stalo ve srovnani s blbou cessnou 172".

    Proste ani pro vyhlidkovy lety solarni letadla nefungujou. Bateriovy? Mozna, stejne jako v jinejch aplikacich. Znovu a znovu a znovu, solarni letadla (ve smyslu "letadla schopna primarne letet na elektrinu za letu ziskanou ze slunce") jsou extremne neprakticka a v podstate jakekoliv jine letadlo, at uz se spalovacim nebo bateriovym pohonem, je pro realne vyuziti vyhodnejsi. Ale nedelam si nadeje ze bys to konecne pochopil...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mno, bude se to řešit... ale životnost elektromotoru v hodinách se dá očekávat tak o řád vyšší, než u pístového (proč? no co třeba poměr toho, kolik energie jde do tepla a kolik do práce, který je u obou přístupů cca obrácený? co vibrace, počet mechanických dílů, atd.?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A hele, další.. letos se urodilo :-)
    SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/en/
    Dokonce dvoumístný, stratosférický :-) hmotnost 400 kilo :))
    SolarStratos » The aeroplane
    http://www.solarstratos.com/en/aeroplane/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a to si fakt v te sve bubline myslis, ze u elektromotoru nikdo hodiny resit nebude? A ze se u letadla resi jen motohodiny? :D Naivko.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: podívej - elektrické letadlo stejně musíš nabíjet, a to (dá se očekávat) bude stejně trvat dýl, než doplnění paliva.

    teoreticky by sis míst dvou letadel mohl koupit dva batterypacky. ale nabíjecí doba na zemi se ti počítá do turanardound time... tzn. už během toho mohou cestující vystupovat a nastupovat. k čemuž ti stačí nekvalifikovaná obsluha - která nic netankuje, nepřipojuje, neodpojuje. a kromě toho, během klesání už motor neběží na plný výkon, tzn. už během klesání částečně dobíjíš na příští let...

    jako chápu, že jsou tam i možné problémy (třeba s počasím :-) ale tvoje zaryté trvání na tom, že solárně-elektrický let má jen samé nevýhody a _vůbec žádné_ výhody (což mi zase asi řekneš, že netvrdíš, ale ty to fakticky tvrdíš - pokud trváš na tom, že se to nevyplatí ani pro něco tak specifického, jako jsou vyhlídkové lety, tak už fakt přecházíš v té protiofenzívě trochu daleko...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A sla by prosim nejaka odpoved, jestli si fakt myslis "no tak si ty letadla koupim dve" je pricetna odpoved na problem "musi se hodinu pred letem nabijet". Nebo budes doufat ze to zamluvis jako vsechny ostatni problemy tvejch "vizi"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Ja uz fakt nevim co na to rict. Jak neuveritelne silenej idiot musi clovek bejt, aby mu u jeho zamilovanyho solarniho letadla nevadilo "Hodinu stoji na slunicku a nabiji se" a soucasne dokazal u klasickyho letadla za "naklad" vydavat tech par minut co se do nej leje avgas. Je to pokrytectvi? Tupost? Oboje? Tezko rict...

    první komerční let solárního letadla bude vyhlídkový 8))))

    u zásobování odlehlých míst - HAHAHAHAHAHAHAHA. Takze ted budou solarni letadla "zasobovaci"? Kde treba SI2 ma rozpeti pres SEDMDESAT METRU, unese jednoho cloveka a leti rychlost trochu nabusnejsiho mopedu? A potrebuje extra specialni hangar? A takovyhle letadla budou litat do divociny, kde neni zadna infrastruktura?

    Jeste vetsi idiot, nez jsme mysleli 8)))

    prostě Eric Raymond celkem už ukázal, že ví, co dělá - ano. A proto jeho posledni projekt jako primarni zdroj energie uvadi baterky a jako sekundarni generator. Mozna by ses od nej mej poucit 8))
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: O.O člověk tu chvíli není a hned je zmatený vývojem....
    zdá se mi to, nebo jsi napsal: "já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz." TO vypadá jako by se ChaosPlan už nekonal O.o nebo už je to hotový?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nemluvě třeba o vojenském použití - můžeš chtít mít základnu někde, kde prostě zásobování palivem z principu není možné... přitom ta trasa může ale vést nad týlem, ne nad nepřátelským územím, ale prostě jen povede na strategicky položené místo, které zásobovat palivem nemůžeš...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jo.. pak třeba taky počet letových hodin motoru :-) a taky čas strávený doplňováním paliva (tady asi vyhlídkové letadlo zvládne několik letů bez natankování.. ale i když je to rychlejší, tak s tím souvisí nějaká logistika toho paliva a tak)

    je prostě jasné, že první komerční let solárního letadla bude vyhlídkový. ty dopravní lety asi nějaký čas počkají, ale zase: u zásobování odlehlých míst, kde letadlo je jediná infrastruktura, to bude celkem jasné.. jsou místa, kam se sice dnes dá doletět, ale zásobování palivem je obtížné a drahé.

    u vyhlídkových letů je to nejméně ze všeho o tom, že je to "potřeba" a největší roli hraje komfort - třeba aby to letělo potichu, aby se letělo za hezkého počasí, apod. taky tam nehraje roli dolet, ale výdrž ve vzduchu.

    prostě Eric Raymond celkem už ukázal, že ví, co dělá - i ekonomicky. no a tenhle Francouz s tím Eraole zase zkusil inovativní aerodynamické uspořádání. já bych tomu fakt dal 3-4 roky a něco se objeví, co bude určené pro běžný vyhlídkový a jiný rekreační provoz.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: palivo (a jeho cena) je i u konvencnich ULL ten posledni problem, co te pali.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pockej, to myslis jako vazne? Ze proste budes mit dve letadla? Ktery uz samy o sobe jsou mnohem, mnohem drazsi nez normalni cessna? Delas si prdel, nebo jsi fakt takovej idiot?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to je trha - záleží na poptávce a nabídce :-) za cenu ušetřeného paliva si brzo pořídíš vyhlídková letadla dvě identická - jediný pilot pak na zemi jen přestoupí do toho dobitého, ve kterém už sedí cestující :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To vis, musim se nejak zabavit, kdyz ty podstatny veci (jako treba "proc by proboha nekdo provozoval vyhlidkovy letadlo ktery musi mit mezi letama hodinu pauzu") velmi zarputile ignorujes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jsem napsal po tobě ještě 2 příspěvky.. ty jsi fakt hnidopich.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, aspon po sobe ty zpravy kde pises prokazatelny nesmysly maz. Kdyz jsou takhle hned pod sebou dve, ve kterejch sam sebe usvedcujes, je to dost trapas i na tvoje pomery 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zato jsem zkusil googlit, co je dnes maximální dolet ultralightu. zase se to bude lišit podle US a EU specifikací.. v USA mají povolených 5 galonů (tzn. cca 20l) paliva. určitě doletí dál, než dnešní bateriová elektrická letadla... ale ta solární výdrž "zadarmo" (4-6h přes poledne) může časem dolet elektrických ultralightů s těmi konvenčími klidně srovnat (protože jak jsem tu už dříve ukazoval: účinnost pístových motorů je mizerná a jejich hmotnost není oproti kombinaci elektromotor+baterie zas tak zanedbatelná)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 22:03:13 vs 22:03:58, prostě jsem mezitím neaktualizoval stránku, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY:
    REDGUY: googlili jsme paralelně :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam