• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: bavíme se o vývoji prototypu. už jen vzhledem k hmotnosti - čehokoliv drahého (uhlíkový kompozit, lithium, FV články) je v takovém typu letadla docela málo. ano, uhlíkový kompozit na rám kola stojí desítky tisíc... a tady jen na kabinu spotřebujou 10x tolik. pořád ale není důvod, aby to za dalších deset let stálo víc, než třeba luxusní auto (vezmi si jen, o kolik víc baterií bude za 10 let v luxusním elektromobilu, než v takovémhle letadle :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jasne, ridici jednotka... elektronika... vibrace... ktere elektronice delaji tuze dobre... :D Ne, ono to neni jen o motorech a mechanice kolem nich, jak se mylne domnivas.
    Jeden ucelovy projekt masove nasazeni nedela. Konceptu v minulosti vznikla spousta - a spousta jich davno upadla v zapomeni. SolarStratos se pohybuje v nakladech kolem 9 milionu dolaru - vylozena masovka.. :D Za 4 mice v dolarech koupis privatni jet, co toho uveze vic a dal...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: musím do budoucna zvýšit kvalitu svého grafického výstupu Ale prdlajs. Do budoucna musis zvysit kvalitu sveho _realneho_ vystupu. Jinymy slovy, min kecu, vic staveni. Coz chapu ze pro tebe je problem 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. - fascinujici. Vsechno co vime, je odhad ceny toho letadla. Neznas provozni naklady, neznas mozny vytizeni, nevis kolik by stal listek... presto tvrdis, ze "muzou slusne vydelat".

    Rekneme ze naklady budou 10 000 000 (pitomost, vyrazne vic, kdyz jen odhad ceny stavby je 6-9 mega). Rekneme, ze "par stovek letu" je 500. Jeden let by potom musel stat $20000, aby se dostali z cervenejch cisel. Cili jako vic nez deset letu v MiGu-25, vcetne ubytovani 8)))

    HAHAHAHA.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... ale uznávám, že musím do budoucna zvýšit kvalitu svého grafického výstupu, abych zaujal jako oni :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hehe, cokoliv stratosférického začneme koupí ruských skafandrů, klasika :-)
    SolarStratos » Blog
    http://www.solarstratos.com/en/blog-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    projekt je u už pár let starý, hmm. letos měl být zkušební let.
    Solar Plane Shoots for Altitude Record > ENGINEERING.com
    http://www.engineering.com/...ignArticles/ArticleID/7365/Solar-Plane-Shoots-for-Altitude-Record.aspx
    SolarStratos » Calendar
    http://www.solarstratos.com/en/the-mission/calendar/

    tady jsou k tomu další data (2 roky stará).
    Solar Plane Shoots for Altitude Record > ENGINEERING.com
    http://www.engineering.com/...ignArticles/ArticleID/7365/Solar-Plane-Shoots-for-Altitude-Record.aspx
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tomu se rika "idiot xchaos nevi o cem mluvi". Celou dobu placas o hodinu trvajicich letech kolem Alp a ted najednou zacnes tvrdit, ze vlastne stratosfera? Navlecenej do skafandru kdovikolik hodin, protoze to fakt moc velkou stoupavost mit nebude? Jo, jasne.

    Prestan lhat o tom, ze tady nekdo rika, ze solarni letadla nefungujou. Jasne, fungujou. Ale proste ne jako komercni zalezitost. Ze nekdo planule letet na solar do stratosfery je sice super, ale jednak zatim to jsou jen a jen plany, jednak to vubec nic nerika o ekonomicky funkcnosti ty myslenky. Chapu ze tonouci se stebla chyta, ale tvrdit, ze tohle je "niche market"... no, zase dalsi tvoje idiocie.

    btw, let do stratosfery v MiGu-25 muzes mit uz od zhruba $1500, vcetne ubytovani ( http://www.flymig.com/packages/MiG-25.flight.htm ). Uz se tesim jak s tim budes souperit se SolarStratosem, kterej (a) jeste neexistuje a (b) odhad ceny je 6-9 milionu dolaru 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: samozřejmě to nemá 100% účinnost, to nikdo neříká. Ale účinnost pístového motoru bude tak v nejlepším případě 30% (zbytek teplo), účinnost elektrického (s dobrou řídící jednotkou tvořící sinové pulsy) může jít k 90%. A tím se dostáváme k té "degradaci izolačních materiálů" - možná ano, ale na stejný mechanický výkon toho tepla bude třeba 6-8x méně, tedy to i lépe uchladíš, tedy degradace bude menší problém, než co já vím - degradace různých těsnění u motoru spalovacího?

    Počet mechanických dílů je menší a motor celkově levnější: drahé jsou na elektromobilitě baterie, ne motor. A baterie mají skutečně omezený počet cyklů, a to zas ano. (Ale kapacita nejde na nulo - prostě pozvolna klesá)

    no prostě ten projekt SolarStratos je nejvíc o tom, o čem je tenhle klub. A vzhledem k tomu, že to dělá tým, co už udělal loď PlanetSolar, tak bych se nebál, že jsou úplně bez peněz a bez zkušeností... v podstatě chtějí prodávat zážitkovou turistiku - a to se jim může podařit daleko levněji, než třeba ty suborbitální skoky, o kterých se tolik mluví. Ve výšce kolem těch 25 km už pasažér uvidí tmavou oblohu a zakřivení Země. Pokud jim to letadlo vydrží pár stovek letů, tak na tom můžou slušně vydělat. Trik ze skafandrem je jednoduchý... mě to nenapadlo a představoval jsem si něco jako ten Perlan II...

    jo a ještě jsme se nebavili o rychlosti, kterou v té výšce poletěj :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ve vinuti mas ohmicke ztraty, virive proudy jsou zdrojem dalsich ztrat uvolnenych v teple a nesmime zapominat na treni v loziscich. Izolace vinuti teplem ztraci sve vlastnosti - degraduji. V dusledku to vse znamena jen to, ze servisnim prohlidkam se nevyhnes. A ono pistovy motor je snazsi rozebrat... nez rozvinout vinuti elektromotoru, abys overil, ze izolace jsou v cajku... :D (jasne, muzes motor previnout, ale to uz ti TCO taky zvedne...) U letadel mas obecne prisnejsi rezim - precijen, ze to nekomu spadne na hlavu je ponekud zasadnejsi problem - v porovnani se zadrenym motorem u pozemniho prostredku. Predstava, ze na elektromotor se po historickych zkusenostech (rozumej: nehodach...) budou divat prislusne urady "odlisne" je kurva naivni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak říká se tomu "niche market"... musíš začít tam, kde máš kompetitivní výhodu. poté se technologie zdokonalí a pronikneš i na jiné trhy.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: HAHAHAHAHA. Takze tedka zahodis reci o hodinovejch vyhlidkovejch letech kolem Alp, ale na zaklade neceho, co ma par renderu na youtube budes vykrikovat, ze budoucnost solarnich letadlel je ve vyhlidkovejch letech do stratosfery?

    HAHAHAHAHA. Tak jo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm... za kolik že lety do téhle výšky prodávají Rusové ve svých stíhačkách? (nebo prodávali, dokud ještě zkoušeli kšeftovat místo válčit...). nebo kolik stojí let stratosférickým balónem? (a to ještě dnes většinou musíš skočit dolu padákem). Nepřijde mi to neekonomické.. řekl bych, že to bude stát méně, než většina vyhlídkových letů do téhle výšky.

    (Uznávám, ten skafandr je trochu komplikace... možná bych osobně dal přednost té přetlakové kabině s malými okénky...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ale with the aim of achieving unique travel with private passengers... private passenger, to mi zní skoro jako placený vyhlídkový let :-) snad abys jim vysvětlil, že si mají vzít radši spalovací motor (ale kde do něj vezmou kyslík, sakra, že?) nebo baterie (ale kolikpak budou vážit?)

    prostě ta celonoční výdrž u SI2 je z praktického hlediska zbytečná komplikace, která odvádí pozornost a působí to na veřejnost dojmem, že všechna solární letadla takhle obří a nepraktická prostě být _musí_...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: To samy co v moji minuly zprave. Experimentalni special je jedna vec. Komercni, prakticky, ekonomicky funckni letadlo je neco jinyho. Rekl bych, ze jestli to nechapes, jsi idiot, ale... to uz vsichni vedi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ok, For weight reasons, the vessel will not be pressurised.. podle toho prosklenýho kokpitu se dalo čekat, že to nebude hned Perlan II
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: snad aby je někdo z tohoto klubu šel poučit, že to přece není možné - no, tak nam ukaz zpravu, kde nekdo rikal ze tohle neni mozne, ok? Jinak dalsi carka do seznamu lzi 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: běž si stěžovat k týmům Eraole a SolarStratos, prosímtě. někdo by jim to měl vysvětlit, že jsou úplně mimo. Ty to určitě dokážeš. Máš určitě na víc, než trollovat proti takovýmu béčku, jako jsem já... nepodceňuj se.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Mno vida.. tandemový solární dálkový bychom měli, teď ještě dvoumístný stratosférický. 450 kg, vida vida...

    Imagine yourself aboard a solar-powered plane flying in total silence at more than 75’000 feet. - snad aby je někdo z tohoto klubu šel poučit, že to přece není možné :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tzn. už během toho mohou cestující vystupovat a nastupovat - no urcite. Kolik ze pasazeru se do takovyho letadla vejde? A jak dlouho trva nez tam vlezou? 8)))

    pokud trváš na tom, že se to nevyplatí ani pro něco tak specifického, jako jsou vyhlídkové lety - no zjevne. Podivej se, to ze je to pitomost jsi ostatne dokazal ty sam, kdyz jsi nejdriv napsal, ze by to skvele fungovalo v Alpach... a o par tydnu pozdejc jsi musel uznat, ze by to fungovalo jen v lete a jaksi ti nedoslo ze si seres do vlastniho hnizda. Neco mi totiz rika, ze zrovna v Alpach ty turisticky lety fungujou i v zime. Prijde si k tomu ze solarni letadlo proste nefunguje ve spatnym pocasi a uz tohle bohate staci na to, aby bylo zjevny, ze tvoje predstava solarniho vyhlidkovyho letadla je proste pitomost, protoze nikdo nebude provozovat "vyhlidkovy letadlo", ktery je schopny fungovat jen zlovek casu, kdy je o nej zajem.

    A to prosim vubec nemluvime o takovejch drobnbostech jako "jak by muselo bejt solani vyhlidkovy letadlo pro rozumnej pocet lidi velky", "kolik by takovy obrovsky letadlo zabralo mista" nebo "kolik by proboha stalo ve srovnani s blbou cessnou 172".

    Proste ani pro vyhlidkovy lety solarni letadla nefungujou. Bateriovy? Mozna, stejne jako v jinejch aplikacich. Znovu a znovu a znovu, solarni letadla (ve smyslu "letadla schopna primarne letet na elektrinu za letu ziskanou ze slunce") jsou extremne neprakticka a v podstate jakekoliv jine letadlo, at uz se spalovacim nebo bateriovym pohonem, je pro realne vyuziti vyhodnejsi. Ale nedelam si nadeje ze bys to konecne pochopil...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: mno, bude se to řešit... ale životnost elektromotoru v hodinách se dá očekávat tak o řád vyšší, než u pístového (proč? no co třeba poměr toho, kolik energie jde do tepla a kolik do práce, který je u obou přístupů cca obrácený? co vibrace, počet mechanických dílů, atd.?)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam