JIMIQ: fakticky počítám s účinností fotovoltaiky max. kolem 30%. a pokrok na poli baterií není nic proti ničemu: prostě ti u bateriového i solárního letadla umožní zvýšit užitečné zatížení, protože baterie o stejné kapacitě budou lehčí. nebo prodloužit dolet. nebo zvýšit rychlost...
baterie ovšem tak jako tak musíš z něčeho dobíjet a pokud letadlo dobíjíš přes noc, tak ze solární energie to fakt nebude. takže je můžeš dobít a) z mixu neobnovitelných zdrojů s větrem b) z dalších baterií na zemi. (c) případně můžeš létat každý druhý den, a letadlo na zemi dobíjet z pozemní fotovoltaiky - ale letadlo je drahá hračka a náklady by se měly umořit každodenním provozem...). elektrické letadlo, které by na zemi přistávalo už z větší části dobité, má řadu výhod...a letadlo, které se dobije prostě během čekání na start, samozřejmě taky. U toho dobíjení a doplňování paliva nejde jen o cenu paliva či energie: jde o časovou náročnost, o nutnost zaplatit práci pozemní obsluhy a o logistiku (letiště musí mít zajištěnou zásobovací trasu na palivo nebo přípojku na elektřinu).
malé letiště má v jednu chvíli na skladě palivo jen pro určitý počet startů, to samé platí i pro přípojku na elektřinu: jedno elektrické letadlo jistě dobiješ snadno, ale stačí ti instalované jističe na dobíjení deseti letadel současně? pokud je solární letadlo koncipované jako autonomní systém, tak to, kolik se ti jich na letištní ploše dobíjí současně, je omezené jen velikostí letiště: nejsi závislý na kapacitě zásobovacích tras. přitom u toho zásobování nejde jen o cenu: existují i vojenské situace, které zahrnují většinou nějakou formu blokády a strategické kontroly zásobovacích tras. Energetická autonomie má samozřejmě strategický význam, protože zvyšuje odolnost vůči různým formám vyhrožování a vydírání...