• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, já právě ale vůbec neřekl, že stratosféra začíná v 7000m :-) k tomuhle číslu jsem dospěl výpočtem a nezohledňuje vůbec věci jako případnou změnu L/D při (pomalejším?) stoupavém letu. K číslu 7000 jsem dospěl čistě jen (středoškolským) výpočtem "když budou třetinu hmotnosti letadla tvořit dnešní Li baterie, tak jakému gravitačnímu potenciálu ta energie odpovídá?"

    Ve skutečnosti budeš mít na baterie setsakra problém dostoupat i do 5000m (i kdybys ses tam chtěl jen podívat a pak klouzat zase zpátky). Proto ta možnost, že když dočerpáš baterie, tak můžeš pokračovat ve stoupání na solární pohon, je nakonec docela zajímavá. Má to svoje problémy, o těch se tu handrkujeme 5 let, ale já vlastně polemizuju s názorem, že je to za všech okolnostích nezajímavé a nekonkurenceschopné... a nebo že pokrok v bateriích to učiní zbytečné (ve skutečnosti právě z pokroku na poli baterií budou solární letadla profitovat nejvíc!)

    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jenze stratosfera neni v 7000 metrech :D Zacina v 10-13km (a i komercni lety konvencnimi letadly se tam - hadej proc - bezne pohybuji)...

    SI2 lita v zavislosti na pocasi - borci sakra premysli o tom, kdy nahoru poleti, rozhodne to neni v rovine "tak a zitra si z rozmaru preletnu Atlantik". Coz je ponekud v kolizi s tou poptavkou po jednorazovych prepravach ve vetsim objemu- kde asi nikdo nebude chtit cekat na prihodne pocasi :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přemýšlel jsem a došel jsem k jedinému možnému využití solárního létání a to jsou internetové opakovače - drony. Nebo třeba nezávislý bitcoin node. To si může lítat ve 20km, vážit 100kg sakum prdum a přistávat jednou ročně na servis. Je to levnější než vynášet satelit na nízkou orbitu (předpokládám)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ale tam šplháš zhruba ze stejného důvodu, z jakého má být v té trubce Muskově Hyperloopu tlak 1 milibar.... pokud snížíš hustotu prostředí, dosáhne síla odporu vzduchu stejné velikosti jako předtím až při daleko vyšší rychlosti.

    jestli to bude specialita použitá jen pro startosférickou turistiku, nebo jestli se tak bude skutečně prakticky cestovat, to ukáže až budoucnost. (já věřím na tu druhou možnost)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: vtip je ovšem v tom, že bateriové letadlo nepotřebuje stoupat do výšky, se kterou počítá SolarStratos. A kolik kg navíc váží ty panely? Nevyváží to náhodou přidanou kapacitu baterek?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, tak pro začátek: při dnešní účinnosti Li baterií by pro stoupání do 7000m musely tvořit asi třetinu hmotnosti letadla - a to jen jen na dodání gravitačního energetyického potenciálu (nebavíme se o aerodynamických ztrátách, které souvisí s tím, že se letadlo vůbec udrží ve vzduchu a že letí nějakou rychlostí - bavíme jen o energii, kterou musíš dodat i při 100% účinnosti přeměny na gravitační potenciál)

    s Li-S bateriemi to bude cca 1/6. Ale opět - je to dolní hranice, v praxi té energie budeš potřebovat víc.

    pokud se podíváš na křivky popisující toky energií u SI2, tak zjistíš, že startuje ráno za tmy na baterie, během stoupání ale poměrně brzo přejde do režimu, kdy stoupá už jen na baterie - a po dosažení cílové letové hladiny je navíc ještě začne dobíjet (protože jeho letový plán je pak vydržet letět na baterie celou noc).

    je téměř jisté, že kdyby čistě elektrické bateriové letadlo mělo vystoupat do výšky, se kterou počítá SolarStartos, tak prostě ani dnešní technologií nejde zkonstruovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: než se solárním letadlem vystoupáš do stratosféry, čistě bateriové se už bude dobíjet v cíli :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a jedno pěkné stratosférické pilotované (pravda nesolární/neelektrický) letadélko :-)
    Airbus Perlan II engineless plane test flight
    https://www.youtube.com/watch?v=3OXOdgIC-k0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady s tím letěj 200 km trasu...
    Record SOLAR flight [6 hours / 200km] RC Plane / FPV / Drone / Aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=KHV-RjvTb1c
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (offtopic: meanwhile, včera poblíž Prahy... [ XCHAOS @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar FPV Plane Flies Forever | Hackaday
    http://hackaday.com/2016/05/10/solar-fpv-plane-flies-forever/
    SOLAR powered Plane / Drone / FPV / Build / RC Aircraft
    https://www.youtube.com/watch?v=rMkPjBf6dNQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tohle se těžko předpovídá.. záleží na podílu na trhu, který by si to získalo.

    každopádně, když někam potřebuješ letět za jediný den deseti letadly místo jedním, tak logistika začne být problém - ať už jde o palivo, nebo dobíjení baterií. Po takovémhle typu jednorázové přepravy ale poptávka vzniknout může. Takže předpolkádat úplně nulový podíl solárních letatel na budoucím trhu (třeba za 10 let?) může jen hodně zarytý odpůrce celého toho principu...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a s jakym scalingem pocitas? tech letadel se bude takhle dobijet ve vzduchu deset, sto, tisic... sto tisic? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: jak často bývá týden oblačno ve stratosféře? řešení je vystoupat na baterky nad mraky a dál pokračovat už předvídatelně solárně (i kdyby jen proto, abys přistál zase s nabitýma baterkama)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: Rozezenes mraky. V Rusku to taky umej. Neasi! :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    A jak se ti umori solarni letadlo, kdyz bude tyden oblacno? :o)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: fakticky počítám s účinností fotovoltaiky max. kolem 30%. a pokrok na poli baterií není nic proti ničemu: prostě ti u bateriového i solárního letadla umožní zvýšit užitečné zatížení, protože baterie o stejné kapacitě budou lehčí. nebo prodloužit dolet. nebo zvýšit rychlost...

    baterie ovšem tak jako tak musíš z něčeho dobíjet a pokud letadlo dobíjíš přes noc, tak ze solární energie to fakt nebude. takže je můžeš dobít a) z mixu neobnovitelných zdrojů s větrem b) z dalších baterií na zemi. (c) případně můžeš létat každý druhý den, a letadlo na zemi dobíjet z pozemní fotovoltaiky - ale letadlo je drahá hračka a náklady by se měly umořit každodenním provozem...). elektrické letadlo, které by na zemi přistávalo už z větší části dobité, má řadu výhod...a letadlo, které se dobije prostě během čekání na start, samozřejmě taky. U toho dobíjení a doplňování paliva nejde jen o cenu paliva či energie: jde o časovou náročnost, o nutnost zaplatit práci pozemní obsluhy a o logistiku (letiště musí mít zajištěnou zásobovací trasu na palivo nebo přípojku na elektřinu).

    malé letiště má v jednu chvíli na skladě palivo jen pro určitý počet startů, to samé platí i pro přípojku na elektřinu: jedno elektrické letadlo jistě dobiješ snadno, ale stačí ti instalované jističe na dobíjení deseti letadel současně? pokud je solární letadlo koncipované jako autonomní systém, tak to, kolik se ti jich na letištní ploše dobíjí současně, je omezené jen velikostí letiště: nejsi závislý na kapacitě zásobovacích tras. přitom u toho zásobování nejde jen o cenu: existují i vojenské situace, které zahrnují většinou nějakou formu blokády a strategické kontroly zásobovacích tras. Energetická autonomie má samozřejmě strategický význam, protože zvyšuje odolnost vůči různým formám vyhrožování a vydírání...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Fv ma teoreticky limit nekde kolem 50% ucinnosti, dal uz to proste nepujde. A asi si zapomnel na technologicky pokrok s Li-S bateriemi :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: bateriové, ne solární. jako proč ne, když jim jde o rychlost. maximální dolet se podle mě dá očekávat při rychlosti (myšleno v husté atmosféře do cca 4000m) odpovídající cca dnešním větroňům, tzn. tak 130 km/h.

    aktuální rekord jsem nenašel, ale 2013:
    Longest flight by an electric aircraft
    http://www.greenspeedcup.de/news/longest-flight-by-an-electric-aircraft/
    - triangular route of some 405 km
    - remarkably high average speed of 170 km/h

    Výdrž na baterie byla tedy necelé 3 hodiny, spíše něco jako 2.5h. Moje předpověď je, že bateriová (nebo jen "mírně solární" - podíl solárního příkonu jen tak cca do pětiny spotřeby energie za letu, pro zvýšení komfortu typu klimatizace kabiny...) letadla budou mít právě větší dolet - ale solární budou mít větší výdrž ve vzduchu (tedy daleko déle, než 2.5h). z hlediska ekonomiky provozu si ale myslím, že časem ty solární panely vyjdou levněji, než vláčet s sebou baterie navíc (+ další baterie navíc, protože letadlo bude zatížené bateriema navíc, atd.)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Lilium - elektrické letadlo pro každodenní cestování | EkoBonus.cz
    http://www.ekobonus.cz/...doprava/elektromobilita/lilium-elektricke-letadlo-pro-kazdodenni-cestovani

    Obzvlast ta pasaz, ze to autor nejdriv testoval na 25kg prototypech :-). Taky ta rychlost 400km/h je inspirativni ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam