• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: to je zážitek jednou, max dvakrát. A imho letadla standardně lítaj zhruba jako jezdí vlaky. T.j. třeba jednou za tři hodiny. Ne pouze večer a pouze ráno. Záleží na vytížení linky.

    Jak velké teda musí být letadlo pro 40 lidí na 3000km a jak dlouho by ta cesta trvala?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: debaty posledních 7 let tady byly o 40 lidech. a dolet kolem 3000 km, tedy ne zrovna z Paříže do New Yorku.

    přesto, je spousta turistických destinací, do kterých se lítá do vzálenosti 3000 km a včetně cesty na letiště a z něj ti to stejně trvá celý den, nebo se stejně odlítá v nějakou absurdní hodinu (brzo ráno, pozdě večer). takže prostě nemůžeš jednoduše říct, že pro solární letadla neexistuje trh _vůbec_... ekonomika solárních stratosférických letadel by byla hlavně o jejich ceně a životnosti. nemyslím, že by bylo tolik lidí, co by se bránili cestou na dovolenou vidět zakřivení země... i když je fakt, že jen asi 10% lidí rádo cestuje jen pro cestování... většina zůstane celý život v takovém to dětském "už tam budem?"..

    dohromady si myslím, že nadpoloviční většina lidí by zážitek pomalého letu solárním letadlem se stoupáním někam přes 20km nad zemí (temná obloha ve dne, zakřivení Země...) brala aspoň jednou za život, protože by to prostě byl zážitek. A řada lidí by to preferovala, kdyby to byl nejlevnější způsob dopravy. Existuje určitá menšina (kolem 5-10%?), která by to z důvodů lifestylových preferencí (ekologie, apod.) nejspíš preferovala i kdyby to bylo dražší, než dnešní masová letecká doprava (paralela: business jety, první třída.. jen jiná motivace)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak velká by musela být plocha křídel aby solární letadlo uvezlo 300 lidí z Paříže do New Yorku?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: "solární dobíjení za letu" jsem jako jeden koncept navrhoval taky. např. by létající solární elektrárna mohla nějak předat elektrickému letadlu battery pack, a to by ho před přistáním zase odevzdalo vybitý (no a jako obvykle to nemám z vlastní hlavy, ale viděl jsem to schéma vymyšlené pro nějaké drony...)

    co musíš srovnat, jestli ti víc kapacity pro užitečné zatížení zbude s bateriemi, nebo se solárními panely na křídlech, podle mě. dnešní experimentální bateriová letadla mají výdrž typicky tak jednu hodinu letu (jen jsou různě rychlá), menší komerčně dostupná létátka pak klidně jen 20 minut... jediná vyjímka je ten SI2.

    jak se tu už řešilo, samotného křemíku stačí asi jen 0.5 kg na m^2 křídla... v tomhle problém není. problém je, že toho výkonu je pořád dost málo a tím pádem i jakékoliv solární letadlo je limitované hodně malým plošným zatížením křídla a nízkou rychlostí. jenže zase, tenhle limit je něco, s čím se dá žít. To je jako skuhrat, že vlaky jsou limitované rozchodem 1435 mm (sice lidský výmysl, ale doslova toho typu, že "přes to vlak nejede" :-) nebo lodě kapacitou maximálně 1 kg na 1 litr objemu trupu lodi.

    zajímavé, že v jiných oblastech ty limity, ať už dané masivně rozšířenou a zpětně už nezměnitelnou normou, nebo přírodními zákony, vůbec nebrání tomu, aby se daný typ dopravy normálně používal. jen u těch solárních letadel je nějak záhadně nutné to omezení pokládat za likvidační: prostě někdo teď naprosto přesně ví, že po pomalém cestování bude vždy přesně nulová poptávka... a tím pádem se to nikdy neprosadí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: když letadlo pravidelně přistává, může se po přistání i nabíjet :-) naopak, pokud vyžaduje 24/7 provoz, tak jsou dvě možnosti - full solar nebo tankování paliva za letu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    nový supersilný materiál na stavbu solárních letadel? (a možná, časem, někdy později, i kosmických výtahů? kdo ví? :-)
    World's Strongest Material 'Carbyne' Is Possible To Mass Produce According to New Research
    http://wccftech.com/worlds-strongest-material-carbyne-research/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: pokud se někdo chce podívat do stratosféry (já třeba jo), tak ale výlet solárním letadlem může být docela dobře nejrozumnější (=mj. nejlevnější) možnost. (protože když už tam jsi, chceš si ten výlet užít, nikam nespěcháš...)

    existence bezpilotních telco platforem s 24h výdrží nutně znamená, že jsou ve stejné výšce možné i stroje bez 24h výdrže, ale úměrně větší nosností či výdrží (protože pokud nepotřebuješ energii na dobíjení baterií na noční let, máš jí k dispozici na něco jiného)

    evergreenem téhle debaty je "kolik by unesl SI2, kdyby nenesl baterie pro celonoční let" (hint: dnes nese víc jak půl tuny baterií... ale zase díky tomu může ráno startovat už za tmy.. s menším množstvím baterií by se snížila výška, které dosáhne, než musí přejít na solárně poháněné stoupání...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: ano, tohle je jediný návrh solárního letadla, co má jakž-takž smysl. Ne vyhlídkové lety do stratosféry na celý den kvůli 5 minutám :-)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    neni solarni, ale je zabavny
    Muž z Prachaticka létá do práce vlastnoručně vyrobeným letadlem | cdr.cz
    http://cdr.cz/clanek/muz-z-prachaticka-leta-do-prace-vlastnorucne-vyrobenym-letadlem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z titulků ve videu: "winglets are relatively long, up to 0.7 lenght of the main wing spar"
    Boeing patents first solar powered plane that can fly forever. It can replace costly satellites.
    https://www.youtube.com/watch?v=5Evuxtg927Y


    (blbý je, že si to patentovali, s tím samozřejmě nesouhlasil a snažil jsem různé malůvky šířit s tím, že je to obecně známá věc pod GNU-FDL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: ".@bertrandpiccard made one last smooth landing, kissing the tarmac after a 48h37min flight https://t.co/9DABXSxJse https://t.co/vmIwtJofIU"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/757836644502220802
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no a koncept Boeingu připomína malůvky, za který se mi tu před 6 lety lidi hrozně smáli...
    Boeing tries again for long-flying solar plane
    http://www.geekwire.com/2016/boeing-tries-design-solar-airplane-stay-aloft-years/
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "2200 km completed (81%) ✅ from #Cairo to #AbuDhabi only powered by the Sun https://t.co/u4qqHJC3Ni"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/757555348035235840
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    profil posledního letu živě:
    http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bertrand PICCARD on Twitter: "To fly over the country of the great #Pyramids reminds me that there was a time when the sun was worshiped as a #God https://t.co/vSAKMiFaEL"
    https://twitter.com/bertrandpiccard/status/757100548587974656
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Švýcarský SI2 dnes dokončí oblet světa. Na fotce ranní start z Káhiry nad pyramidy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    škoda, že první reálnou aplikací solárního stratosférického létání zřejmě bude porušení síťové neutrality :-( ovšem stejnou šanci by měli mít i nezávislí provideři (popravdě od začátku to byla jedna z motivací, proč jsem o solárním létání jako malý poskytovatel přemýšlel...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, tak letadlo facebooku nakonec vypadá takhle...
    Aquila letadlo odstartovalo ke zkušebnímu letu. | rychlofky
    https://rychlofky.wordpress.com/2016/07/22/aqualla-letadlo-odstartovalo-ke-zkusebnimu-letu/
    AquilaTestFlight
    https://vimeo.com/175771794

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: flamewar o hmotnosti přetlakové kabiny tu taky proběhl. jedna možnost je nacpat cestující do skafandrů :-)) smajlíky ovšem vyvrací Solar Stratos, který do nich nacpe svého jednoho cestujícího. Druhá možnost je Airbus Perlan / SpaceShip One/Two (kompozitní přetlaková kabina).

    počítám vynálezci těhle "létajících kontejnerů na lidi" počítají právě s ultralehkými přetlakovými kontejnery, které budou mít za úkol právě jen unést samy sebe, a ne držet pohromadě celé letadlo (fakticky asi to dojede na aerodynamiku.. křídlo s podvěsy bude lehčí, ale aerodynamicky to nebude tak výhodné, takže by to mělo paradoxně smysl.. asi právě jen pro to solární křídlo, které potřebuješ co největší...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam