• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Heh. Kdo to rikal, jak moc je vodikova ekonomika na houby?

    XCHAOS: stejně by ale při tom výkonu nelétala takhle rychle, protože byměla za se větší odpor - hmmm... ze bys uz konecne zacal chapat elementarni fyziku, z ktery plyne, ze solarni letadla jsou proste pro prakticky pouziti naprd?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dobře, na vodík se dá elektricky létat o něco rychleji:
    :: OSEL.CZ :: - Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km
    http://www.osel.cz/9024-ctyrsedadlove-letadlo-na-palivove-clanky-s-doletem-1500-km.html

    zajímavé číslo obecně: Výkon motoru při cestovní rychlosti 140 km/h 26 kW

    (čísla v článku výše nejsou moc překvapivá a navíc jde o přestavbu rekordního bateriového elektrického letadla na vodík... stejně je ale na těch 26 kW hezky vidět, jak může být létání úsporné, protože třeba z auta s 40 kW motorem a celkem dobrým Cx máte už hodně velký problém těch 140 km/h vyždímat...)

    Solární verze tohohle by tedy potřebovala plochu křídla kolem 100m2 (stejně by ale při tom výkonu nelétala takhle rychle, protože byměla za se větší odpor). Při 4x menším výkonu by pořád mělo být možné letět cca 2x pomaleji, tedy při cca 7 kW by mělo se stejným L/D poměrem designu letadla jít pořád letět kolem 70 km/h (ale současně je nutné taky úměrně snížit plošné zatížení křídla, což snižuje bezpečnost a zvyšuje nároky na počasí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak nejsi první, kdo tohleto říká. obecně buď uvažuješ v kategoriích technologického nomádství - tedy směřuješ energeticky autonomně mimo civilizaci, ale současně s ní zůstáváš propojený na informační úrovni - a nebo uvažuješ v kategoriích setrvání v civilizační infrastrukuře. nejde tam zdaleka jen o peníze, protože autonomie má strategický význam (dokonce i ve vojenském smyslu, a to myslím naprosto bez debaty...).

    já trolluju proti vodíkové ekonomice jako "totálnímu konceptu" - tedy nějaké představě, že vodík pokryje všechny budoucí potřeby mobilních energetických aplikací a cokoliv jiného je ztráta času. Ale rozhodně bych neztrácel čas polemizovat s někým, kdo si hraje s konkrétními vodíkovými letadly, auty, apod. - ok, měl bych trochu pochybnosti, až ty nádrže dosáhnou určité velikosti, jestli je to bezpečné, ale to lze mít u lithiových baterií nebo obecně čehokoliv, co potenciálně může spadnout někomu z nebe na hlavu.

    že elektroskůtry nerekuperují, je samozřejmě konstrukční chyba, v klubu [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] se vede flamewar, jak moc je to snadné nebo těžké a btw, o rekuperaci energie otáčení vrtule při klesání uvažují i konstruktéři elektrických letadel (!)

    já bych jen uvedl, že solární letadla netlačím jako "totální koncept", který by měl nahradit všechny ostatní formy dopravy - sice mám určité pochybnosti, jestli rychlost bude i za 100 let tak in, jestli třeba lidi nepřejdou k nějakému spíše meditativnímu stylu života "na cestě", místo dnešních rychlých přesunů a návratů do míst zajišťující jistotu.. náznaky tohohle existují, ale fakt je to těžký říct.

    pokud budou solární dopravní letadla reálná, tak jsem tu provedl výpočet, že nějaké to procento (už nevím jaké) trhu by znamenalo něco, jako že každý Evropan si jednou za život udělá cestu na dovolenou solárním letadlem (např. skrz stratosféru, což je sám o sobě zážitek). a můj hlavní argument je "podívej, jaké jiné kraviny lidi dělají" - stratosférický let je přitom nejbližší aproximace letu do kosmu, jakou kdokoliv z nás může zažít, a solární stratosférický let se velmi snadno může ukázat jako nejlevnější varianta. A teď si vezmi, jaké miliardy se investují do vysloveně PITOMÝCH způsobů zábavy, a očekává se přitom návratnost...

    stačí se osvobodit od toho, že nějaký koncept má být totálním řešením pro všechny situace a připustit existenci obchodních modelů, které si vystačí s jednotkami procent trhu. no a že to zaujme víc lidí, nebo že se objeví aplikace, které dříve nikdo nečekal, to už je jen bonus (proč by solární drony ve stratosféře měl používat jen Facebook a ne třeba nějací regionální internetoví operátoři, jako kombinaci doplňkového pokrytí s určitou formou přilákání pozornosti a publicity a získání prestiže?)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny video a typek umi dobre litat. co z toho ale plyne? ma opravdu smysl lepit PV panely na letadlo a silne tomu podrizovat jeho konstrukci a usecase, nebo radsi v dobe peaku produkce renewable energy elektrolyzou vyrabet vodik a tim napajet ten elektromotor pomoci palivovych clanku?
    http://www.siemens.com/press/en/feature/2015/corporate/2015-03-electromotor.php?content[]=Corp

    u toho kola mi jeste prijde docela rozumne sebou ty panely tahat. kolo je lehke a i maly panel doda vyznamne mnozstvi energie pro jeho pohon pricemz muzes kempit kdekoli. nezavislost na pevne pozemni infrastrukture je tu velka vyhoda.

    oproti tomu letadlo muze pristavat jen na danych mistech, kde neni problem mit k dispozici tankovani vodiku a hekatry povinne prazdne louky kolem pokryt temi PV panely.

    cele je to o tom "ma smysl sebou ten panel tahat"? napriklad ani elektroskutry dnes nerekuperuji, ale auta nad pul tuny uz vetsinou jo a u popelarskych aut (jo i ta uz jezdi na baterky) je to povinnost. s PV panely to vidim podobne, jen v opacnem gardu. ale na spionazni ehm tedy pardon wifi roznasejici dron je to idealni :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Plane Episode 5 - RCTESTFLIGHT -
    https://www.youtube.com/watch?v=ptDPoYTHywg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak stavitelé prvního solárního letadla, které bude vozit platící cestující do stratosféry, mají aspoň na hangár
    SolarStratos is establishing its operational base at the Payerne Aeropole in Switzerland – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...blishing-its-operational-base-at-the-payerne-aeropole-in-switzerland/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (Ukradnuto z kosmo.cz, debaty o Muskově MCT/IST, kde tomu někteří nechtějí uvěřit. S tématem škálovatelnosti letadel (včetně solární letadel) to souvisí docela zajímavě)

    Mega humpolácké porovnání - Škoda 120 vs Karosa B 731:

    Škoda 120 - 880 kg / 4 pasažéři = 220 kg/pasažér
    Karosa 731 B - 10500 kg / 94 pasažérů = 112 kg/pasažér
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: taky jsem o tom přemýšlel :-) jak by sis to představoval ty? (teda když opomineme trapnou možnost, že je to třeba "nemožné"...)

    jinak jsem rád, že si se ozval, protože jen tak mimochodem, je to výborná příležitost pro "omnivzducholoď" - pokud se bude v té výšce 25 km držet trvale, nemělo by vadit, že bude např. obří, vyrobená energie by stačila pro provoz (luxus pro ubytované, motorické udržování +/- na místě...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: cwe a jak si představuješ takový přistání letadla na vzducholodi ve stratoféře?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Launches of @Aerocene at White Sands Dunes, 2015
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Taky forma solárního lítání, jen trochu jinak :-) (než někdo začne trollovat, doporučuju povšimnout si, že je to prezentované jako umělecký projekt... říkám si, že kdybych svoje vlastní snahy taky označil za umění, tak si ušetřím spoustu starostí s debatováním...)
    Aerocene (@aerocene) | Twitter
    https://twitter.com/aerocene
    Aerocene
    http://www.aerocene.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nápad: přestupní stanice v podobě stratosférických hotelů, které nemusí nikam cestovat. Letadlo druhý den plachtí na cíl, a nabíjí cestou baterie, takže přistane zase s nabitými.

    Dolet se tím zvyšuje na 6000 km za dva dny (ovšem s pohodlným noclehem na půli cesty). Obří, nemobilní stratosférická vzducholoď by měla být ve výšce kolem 25 km už nad hranicí jetstreamu a pro případné držení pozice by se solární energie použila taky (rychlost do 70 km/h by snad pro udržení na místě měla stačit).

    Tenhle kompromis by snad mohl uspokojit fanoušky vzducholodí, včetně solárních: stratosféra je obecně zajímavé místo (pozorovatelné zakřivení země, temná obloha v dne, v noci možnost astronomických pozorávní...), dvoudenní mezikontinentální přesuny by eliminovaly jet-lag (ten není nezbytně nutný, pokud člověk cestuje jako turista a nespěchá např. na služební cestu...). Takováhle stratosférická základna by byla atraktivní turistickou destinací sama o sobě. A čirou náhodou - solární letadlo je nejpohodlnější způsob, jak jí dosáhnout (stíhačka by měla problém s tím letět dostatečně pomalu, balón zase není manévrovatelný vůbec a je v téhle výšce v podstatě jednorázově použitelný...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: zase je dobrý, že jak je ten čumák pružnej, tak to nejsou crashe, ale spíš takový bumpy. celkem bezpečný :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: airlander has landed
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tahle vzducholoď sice není solární, ale jistě potěší všechny příznivce, ehm... částečně říditelných vzducholodí :-)
    Airlander 10 crashing into the ground cardington shed airship
    https://www.youtube.com/watch?v=oOtG_57qm_U

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: takže zbude větší rezerva hmotnosti na tu fotovoltaiku.. super :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    baterie již brzy ještě výhodnější než solární panely... (výlet k stratosféře 10x denně s dobíjením na Zemi za 1/3 cenu a 1/3 čas a za každého počasí)

    Baterie s dvojnásobnou kapacitou pro mobily i auta blízko komerčnímu nasazení | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/baterie-s-dvojnasobnou-kapacitou-pro-mobily-i-auta-blizko-komercnimu-nasazeni
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak on takový monitoring, kdo začal střílet jako první, by nemusel nutně uškodit, že jo...

    jako já nejsem velkej libertarián, jde mi spíš o společenskou smlouvu, než o absolutní svobodu.. ale dokonce i libertarián bude muset nějak asi uznat, že na území, kde budou chtít masivně vlastnit kalašnikovy a střílet si z nich po kom chtěj, budou asi muset očekávat, že je někdo bude chtít sledovat (jak daleko až zacházej, apod.) a vynakládat úsilí, pokud tomu sledování budou chtít zabránit

    JAZZZ: no, je to jistá úvaha, jak "sféru strojů", "strojosféru", "technosféru", která se stejně vyvíjí, odsunout někam trochu dál, aby nepřekažela dole na zemi v biosféře :-) třeba u výpočetního výkonu je velký problém chlazení - a to kupodivu, ve stratosféře cca 20-25 km, zas tak velký problém není (konvekční chlazení je v méně hustším vzduchu kompenzováno větší rychlostí proudění.. servery rozmístěné přímo na křídlech by byly chlazené slušně, zdroj energie je taky poblíž...)

    lidé nejsou "zastaralá", ale prostě jen jiná forma existence. vidět ve strojích konkurenci je asi stejné, jako vidět jí v šutru: jinak "interagující šutr" není nutně živý (resp. vnímání vědomí je fenomén zahrnující společnost a kulturu, a rozšíření mimo lidskou společnost je a bude stejně problematické směrem k ostatním formám života, jako směrem ke strojové inteligenci)

    mě stratosféra přijde jako relativně rozumné místo, kam tohle všechno nacpat (spíše, než vesmír, který je daleko od zdrojů a má spoustu neintuitivních problémů, vč. radiace, apod.). ve stratosféře je opravdu hodně místa pro všechny, dá se říct - pro stroje i pro lidi.

    vesmír je super, ale spíš jako místo, které chceme _prozkoumat_ ... otázka jeho ekonomického využití ve větším měřítku je složitější problém a spíše sci-fi. Pokud mají stroje sloužit nám (a ne my jim) je možná dobré je mít poblíž, a stratosféry je spousta kdekoliv: jen 20 km od místa, kde žijem.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    "peace-keeping drones" :D
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    jako vyhlidkova atrakce se jich par mozna i prosadi. pro zatim bych ale budoucnost solarnich letadel videl (ted uz jistou) v tech pripojnych bodech, ktere roznesou internet do chudych casti sveta. no a kdyz uz budou v tom, tak na ne samozrejeme navesi kamery a aspon bude mit velky bratr nad plebsem dokonaly neustaly prehled, aby se mu ta chamrad moc nebourila amoc nevylejzala z tovaren a slumu. nektera z tech letadel asi ponesou i zbrane.
    tak si rikam, ze zlata era solarnich letadel prijde, az skonci zlata era lidi, resp. bude predznamenavat jejich blizici se konec, jako zastarale formy zivota ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam