• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    2 lidi - 22m2 solárních panelů. 40 lidí - 440 m2 solárních panelů? :-) (pravda, museli by být ve skafandrech :-). každopádně, tak jako někdo sází na výsledky sportovních utkání... mě prostě baví spíš sázky na technologický vývoj. nic víc za tím není.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jak vidíš, trvalo jen 7 let od zahájení prvních sporů tady, než někdo postavil první Chaosoplán (i když zatím jen dvoumístný :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarStratos unveiled ! – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...phael-domjan-and-solarstratos-unveil-their-stratospheric-solar-plane/

    The unique 8.5-metre-long aircraft has a wingspan of 24.8 metres, weighs 450 kilogrammes and is covered with 22m2 of solar panels. It will be the first manned solar-powered aeroplane to penetrate the stratosphere.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: Luminati aerospace? No jestli proti Arachne budou stat iluminati, tak sympatie verejnosti jsou jasne na tve strane :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak zkušební let nedopadl prý úplně dobře:
    Facebook drone crash investigated by US safety authorities
    http://www.telegraph.co.uk/...gy/2016/11/22/facebook-drone-crash-investigated-us-safety-authorities/
    Ale fotky vypadají působivě (samozřejmě, nejde tak docela srovnávat letadlo s nonstop-výdrží s letadly, která vozí cestující)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Facebook Reveals First Flight of Solar-Powered Aquila Drone | Aerospace News: Aviation International News
    http://www.ainonline.com/...pace/2016-07-21/facebook-reveals-first-flight-solar-powered-aquila-drone
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tahle hračka údajně vydrží ve vzduchu 4 hodiny, dobití na přímém slunci trvá taky 4 hodiny (takže to má asi nejblíž k tomu, co bych jednoho dne rád vlastnil pro neomezené výletování po světě...)
    Luminati Aerospace debuts solar-powered electric plane at SUN ‘n FUN — General Aviation News
    http://generalaviationnews.com/...minati-aerospace-debuts-solar-powered-electric-plane-at-sun-n-fun/

    zkušební let byl v červnu:
    Solar-Powered Aircraft with Composites Has First Test Flight
    http://compositesmanufacturingmagazine.com/...bstrata-solar-power-composite-plane-first-test-flight/

    akorát není úplně jasný, jestli to vlastně nebyl první let již dříve ohlášené Electra Solar One:
    Elektra One Solar or Luminati VO-Substrata? - CAFE Foundation Blog
    http://cafe.foundation/blog/elektra-one-solar-or-luminati-vo-substrata/

    články zmiňují, že je to celé velké téma nikolik kvůli pár nadšencům, co by si rádi bezemisně poletovali po světě - ale kvůli non-stop výdrži telekomunikačních dronů, které plánuje např. Facebook
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dobře, na vodík se dá elektricky létat o něco rychleji:
    :: OSEL.CZ :: - Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km
    http://www.osel.cz/9024-ctyrsedadlove-letadlo-na-palivove-clanky-s-doletem-1500-km.html

    zajímavé číslo obecně: Výkon motoru při cestovní rychlosti 140 km/h 26 kW

    (čísla v článku výše nejsou moc překvapivá a navíc jde o přestavbu rekordního bateriového elektrického letadla na vodík... stejně je ale na těch 26 kW hezky vidět, jak může být létání úsporné, protože třeba z auta s 40 kW motorem a celkem dobrým Cx máte už hodně velký problém těch 140 km/h vyždímat...)

    Solární verze tohohle by tedy potřebovala plochu křídla kolem 100m2 (stejně by ale při tom výkonu nelétala takhle rychle, protože byměla za se větší odpor). Při 4x menším výkonu by pořád mělo být možné letět cca 2x pomaleji, tedy při cca 7 kW by mělo se stejným L/D poměrem designu letadla jít pořád letět kolem 70 km/h (ale současně je nutné taky úměrně snížit plošné zatížení křídla, což snižuje bezpečnost a zvyšuje nároky na počasí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak nejsi první, kdo tohleto říká. obecně buď uvažuješ v kategoriích technologického nomádství - tedy směřuješ energeticky autonomně mimo civilizaci, ale současně s ní zůstáváš propojený na informační úrovni - a nebo uvažuješ v kategoriích setrvání v civilizační infrastrukuře. nejde tam zdaleka jen o peníze, protože autonomie má strategický význam (dokonce i ve vojenském smyslu, a to myslím naprosto bez debaty...).

    já trolluju proti vodíkové ekonomice jako "totálnímu konceptu" - tedy nějaké představě, že vodík pokryje všechny budoucí potřeby mobilních energetických aplikací a cokoliv jiného je ztráta času. Ale rozhodně bych neztrácel čas polemizovat s někým, kdo si hraje s konkrétními vodíkovými letadly, auty, apod. - ok, měl bych trochu pochybnosti, až ty nádrže dosáhnou určité velikosti, jestli je to bezpečné, ale to lze mít u lithiových baterií nebo obecně čehokoliv, co potenciálně může spadnout někomu z nebe na hlavu.

    že elektroskůtry nerekuperují, je samozřejmě konstrukční chyba, v klubu [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] se vede flamewar, jak moc je to snadné nebo těžké a btw, o rekuperaci energie otáčení vrtule při klesání uvažují i konstruktéři elektrických letadel (!)

    já bych jen uvedl, že solární letadla netlačím jako "totální koncept", který by měl nahradit všechny ostatní formy dopravy - sice mám určité pochybnosti, jestli rychlost bude i za 100 let tak in, jestli třeba lidi nepřejdou k nějakému spíše meditativnímu stylu života "na cestě", místo dnešních rychlých přesunů a návratů do míst zajišťující jistotu.. náznaky tohohle existují, ale fakt je to těžký říct.

    pokud budou solární dopravní letadla reálná, tak jsem tu provedl výpočet, že nějaké to procento (už nevím jaké) trhu by znamenalo něco, jako že každý Evropan si jednou za život udělá cestu na dovolenou solárním letadlem (např. skrz stratosféru, což je sám o sobě zážitek). a můj hlavní argument je "podívej, jaké jiné kraviny lidi dělají" - stratosférický let je přitom nejbližší aproximace letu do kosmu, jakou kdokoliv z nás může zažít, a solární stratosférický let se velmi snadno může ukázat jako nejlevnější varianta. A teď si vezmi, jaké miliardy se investují do vysloveně PITOMÝCH způsobů zábavy, a očekává se přitom návratnost...

    stačí se osvobodit od toho, že nějaký koncept má být totálním řešením pro všechny situace a připustit existenci obchodních modelů, které si vystačí s jednotkami procent trhu. no a že to zaujme víc lidí, nebo že se objeví aplikace, které dříve nikdo nečekal, to už je jen bonus (proč by solární drony ve stratosféře měl používat jen Facebook a ne třeba nějací regionální internetoví operátoři, jako kombinaci doplňkového pokrytí s určitou formou přilákání pozornosti a publicity a získání prestiže?)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny video a typek umi dobre litat. co z toho ale plyne? ma opravdu smysl lepit PV panely na letadlo a silne tomu podrizovat jeho konstrukci a usecase, nebo radsi v dobe peaku produkce renewable energy elektrolyzou vyrabet vodik a tim napajet ten elektromotor pomoci palivovych clanku?
    http://www.siemens.com/press/en/feature/2015/corporate/2015-03-electromotor.php?content[]=Corp

    u toho kola mi jeste prijde docela rozumne sebou ty panely tahat. kolo je lehke a i maly panel doda vyznamne mnozstvi energie pro jeho pohon pricemz muzes kempit kdekoli. nezavislost na pevne pozemni infrastrukture je tu velka vyhoda.

    oproti tomu letadlo muze pristavat jen na danych mistech, kde neni problem mit k dispozici tankovani vodiku a hekatry povinne prazdne louky kolem pokryt temi PV panely.

    cele je to o tom "ma smysl sebou ten panel tahat"? napriklad ani elektroskutry dnes nerekuperuji, ale auta nad pul tuny uz vetsinou jo a u popelarskych aut (jo i ta uz jezdi na baterky) je to povinnost. s PV panely to vidim podobne, jen v opacnem gardu. ale na spionazni ehm tedy pardon wifi roznasejici dron je to idealni :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Plane Episode 5 - RCTESTFLIGHT -
    https://www.youtube.com/watch?v=ptDPoYTHywg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak stavitelé prvního solárního letadla, které bude vozit platící cestující do stratosféry, mají aspoň na hangár
    SolarStratos is establishing its operational base at the Payerne Aeropole in Switzerland – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...blishing-its-operational-base-at-the-payerne-aeropole-in-switzerland/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (Ukradnuto z kosmo.cz, debaty o Muskově MCT/IST, kde tomu někteří nechtějí uvěřit. S tématem škálovatelnosti letadel (včetně solární letadel) to souvisí docela zajímavě)

    Mega humpolácké porovnání - Škoda 120 vs Karosa B 731:

    Škoda 120 - 880 kg / 4 pasažéři = 220 kg/pasažér
    Karosa 731 B - 10500 kg / 94 pasažérů = 112 kg/pasažér
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: taky jsem o tom přemýšlel :-) jak by sis to představoval ty? (teda když opomineme trapnou možnost, že je to třeba "nemožné"...)

    jinak jsem rád, že si se ozval, protože jen tak mimochodem, je to výborná příležitost pro "omnivzducholoď" - pokud se bude v té výšce 25 km držet trvale, nemělo by vadit, že bude např. obří, vyrobená energie by stačila pro provoz (luxus pro ubytované, motorické udržování +/- na místě...)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: cwe a jak si představuješ takový přistání letadla na vzducholodi ve stratoféře?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Launches of @Aerocene at White Sands Dunes, 2015
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Taky forma solárního lítání, jen trochu jinak :-) (než někdo začne trollovat, doporučuju povšimnout si, že je to prezentované jako umělecký projekt... říkám si, že kdybych svoje vlastní snahy taky označil za umění, tak si ušetřím spoustu starostí s debatováním...)
    Aerocene (@aerocene) | Twitter
    https://twitter.com/aerocene
    Aerocene
    http://www.aerocene.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nápad: přestupní stanice v podobě stratosférických hotelů, které nemusí nikam cestovat. Letadlo druhý den plachtí na cíl, a nabíjí cestou baterie, takže přistane zase s nabitými.

    Dolet se tím zvyšuje na 6000 km za dva dny (ovšem s pohodlným noclehem na půli cesty). Obří, nemobilní stratosférická vzducholoď by měla být ve výšce kolem 25 km už nad hranicí jetstreamu a pro případné držení pozice by se solární energie použila taky (rychlost do 70 km/h by snad pro udržení na místě měla stačit).

    Tenhle kompromis by snad mohl uspokojit fanoušky vzducholodí, včetně solárních: stratosféra je obecně zajímavé místo (pozorovatelné zakřivení země, temná obloha v dne, v noci možnost astronomických pozorávní...), dvoudenní mezikontinentální přesuny by eliminovaly jet-lag (ten není nezbytně nutný, pokud člověk cestuje jako turista a nespěchá např. na služební cestu...). Takováhle stratosférická základna by byla atraktivní turistickou destinací sama o sobě. A čirou náhodou - solární letadlo je nejpohodlnější způsob, jak jí dosáhnout (stíhačka by měla problém s tím letět dostatečně pomalu, balón zase není manévrovatelný vůbec a je v téhle výšce v podstatě jednorázově použitelný...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: zase je dobrý, že jak je ten čumák pružnej, tak to nejsou crashe, ale spíš takový bumpy. celkem bezpečný :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam