• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ENDER: no hezké... ale v mých solárních letadlech se zatím nikdo nezabil (ostatně ani v jakýchkoliv jiných, pokud mám dobré informace).
    ENDER
    ENDER --- ---
    Jmenoval se Vánoce. Příběh konstruktéra, který stavěl špatná letadla - iDNES.cz
    http://technet.idnes.cz/...christmas-bullet-0h3-/tec_technika.aspx?c=A170512_111408_tec_technika_erp

    si tady odlozim inspiraci :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice o bezmotorových dronech, takže offtopic, ale stejně zajímavé.. lepenka rulez :-)
    https://www.wired.com/2017/05/disposable-drones-deliver-supplies-enemy-fire/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...nebo spíš ty, co mi provedeš... že mi předběhneš s first post! :-) no, tak teď si počkáme na nějaké další výsledky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ty jo, já na to číhám měsíce a pak mám jeden den moc práce a tohle mě provedou :-)
    SolarStratos flies at last! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2017/05/newsletter-015-en/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letoun pro stratosféru má za sebou první zkušební let
    http://oenergetice.cz/cista-mobilita/solarni-letoun-pro-stratosferu-ma-za-sebou-prvni-zkusebni-let/

    to bude mít hodně malý komerční "niche"
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    undefined: ad ta poznámka dole - to chce solární diskstation :D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: JEN zesolarnit...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ale nejvíc se mi stejně líbí tohle:


    BTW, už mi zase spadl disk, takže zase už jsem přišel o zdrojáky dosavadních nákresů. Budu muset přijít s nějakých schématem zálohování na svůj osobní server (kde mi ovšem taky padají disky, děs...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    S elektrickými letadly se roztrhl pytel. Tak teď už je jenom zesolárnit :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z kategorie šílenějších elektrických šíleností - Zee Aero:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: myslím, že je to hybridní - že to má centrálně uložený motor a ty překlopné rotory jsou poháněné elektřinou. (Ale možná jsou poháněné prostě hřídelí - tu tam má tuším i Osprey, byť má rotory 2, protože je nutné je synchronizovat a zajistit redundanci pro případ výpadku motoru)

    Ontopic je ale ta kombinace closed wing + VTOL překlopné rotory, i když moje uspořádání je poněkud jiné. Když se podíváš na pokusy o "elektrické létající taxíky" v Dubaji (fakticky přerostlé automatické drony, kde pasažér = náklad) tak je jasné, že přidání nějakého co nejlehčího křídla je logický další krok ... prostě různé přístupy konvergují (co sníží spotřebu paliva, to sníží i spotřebu elektřiny, že...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: akorat ti to lita na normalni palivo, takze tady tezce offtopic... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... mi přijde, že jsem tohle uspořádání křídla už někde viděl :-)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce nesouvisející.. (pokud byste už uzavřené křídlo třeba někdy předtím viděli...)
    Vertical Takeoff and Landing Airplane (VTOL)
    http://elytron.aero/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    konečně někdo, kdo chápe fyziku stejně, jako já! :-)
    [ MONOTYPEK @ Zjištění ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jéé, větráčky :-)
    Lilium Jet je první elektrické letadlo s vertikálním startem a přistáním | rychlofky
    https://rychlofky.wordpress.com/...et-je-prvni-elektricke-letadlo-s-vertikalnim-startem-a-pristanim/
    The Lilium Jet – The world's first all-electric VTOL jet
    https://www.youtube.com/watch?v=ohig71bwRUE
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Electric Vertical Take-Off Aircraft Successfully Tested By DARPA - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...55/electric-vertical-take-off-aircraft-successfully-tested-by-darpa
    ABDULAH
    ABDULAH --- ---
    jezisi tak mu to letadlo spocitejte postavte vzdyt je to trapny ... Kolik mesicu dozadu psal ze na vystoupani spotrebuje pomerne malo energie? nebo se pletu? :-D LOL
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no ok, ale nevím, jak si přišel na to, že baterka sloužící "jenom k vystoupání" bude nějaká malá.. jak jsem tu dřív počítal, u Li-ion by baterií jen pro překonání gravitačního potenciálu 7000m vážila asi 1/3 hmotnosti (při 100% účinnosti přeměny).

    teď se nově mluví o zdvoj- až ztroj- násobení energetické hustoty a bateriích sodík-sklo... to je samozřejmě fajn, ale je to pořád výhled.

    zatím mají bateriová letadla výdrž asi hodinu (to je trochu o tom, jak dlouho je typická lithiová baterie schopná dodávat max. vybíjecí proud, což je typicky tak tu hodinu.. stejně tak jako dobití na 50% kapacity). takže bych se nedivili, kdyby ten Wright Electric uvažoval hlavně s podobnými kratšími přelety mezi blízkými letišti. Zase takový let mezi Prahou a nejbližšími davelkými letišti (Mnichov, Bratislava, Vídeň...) se dnes do hodiny turbovrtulovým letadlem vejde.. takže jako proč ne.

    každopádně moje představa byla dolet na vzdálenost cca 2000-3000 km během jediného dne... a co jsem se bavil s nezávislými cestovateli, toho typu, kteří hledají např. 6 měsíců levně v Asii, tak pro ty jsou rozhodující peníze, ne čas...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam