LINKOS: tak samozřejmě bych rád, aby se to ve vzduchu udrželo, ale to bude podle mých zkušenosti hodně záviset na momentálním počasí, denní době nebo třeba i teplotě vzduchu. u toho ultralightu je samozřejmě cílem prodloužení výdrže a autonomní dobití na zemi.
to, že tvrdím, že
solární stratosférické dopravní letadlo je dnes v dosahu možností pokročilejších garážových firem to neznamená, že moje vlastní garážová firma bude schopná téhle úrovně dosáhnout :-) ale cokoliv fungujícího solárního, co postavím, samozřejmě zpřesňuje moje odhady
význam chlazení solárních panelů jsem na začátku debaty dost podceňoval. nejen bezmračno, ale i proud studeného vzduchu ve stratosféře dostane účinnost panelů na hodnoty blízké nominálním parametrům - možná i lepší. (u toho mého ultralightu ovšem samozřejmě bude rychlost nižší a teplota vzduchu vyšší... ale i tam bude možné porovnat výkony za různého počasí, například...)
(ne náhodou v Německu, ale i univerzitní výzkumný ústav u nás svítí umělýma sluníčkama na nový typy panelů, aby optimalizovali právě třeba chlazení, apod.... já stejné zkušenosti získávám tak, že panely nemám na střeše, ale zažil jsem jejich výkon při obrovském rozsahu typů počasí a teplot)