• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    ach jo,zase tu mame hodinu vyuky aplikovane fyziky pro xchaose.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CYBERWOLF: teď (©2014) přece dělá lehokolo :D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mimochodem (sleduju to tu okrajově, takže se omlouvám, jestli nosím sovy do Athén), dostal jsi se k nějaké té realizaci ultralightu potaženého pružným solárním panelem, jak jsi o tom před lety mluvil?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: k tomu vlaku na magnetickém polštáři co jede na solární pohon - jako jo, to by šlo. S použitím supravodičů na pokojové teplotě. Jinak neudržíš ten magnetickej polštář. Rychlost tu moc nerhaje roli, odpor vzduchu u vlaku není výrazný - je to vlouhá nudle s obludnou hmotností.

    XCHAOS: musíš počítat účinnost celého cyklu, ne jenom elektromotoru. Ten totiž otáčí nějakou vrtulí, která má taky nějakou účinnost, pokud tam máš jakékoliv baterie a řídící elektroniku, musíš vzít v úvahu co sežere a tak. Když budeš počítat jen části, celek nebude dávat smysl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: nepleť si účinnost spalovacího motoru v autě s účinností proudového motoru
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: valivý odpor kol na kolejnici?
    Rolling Resistance
    http://www.engineeringtoolbox.com/rolling-friction-resistance-d_1303.html
    10 až 20x méně než auto na asfaltu
    -----------
    Pokud je vlak plně naložen (t.j. hmotnost vlaku je v nejnižším možném poměru k hmotnosti užitečné zátěže), tak je ten odpor zanedbatelný
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ale tak určitě... pokud teda nenavrhoval leteckej motor někdo příčetnej a nenadesignoval ho tak, aby byla účinnost motorů v letový rychlosti co nejblíž optimální, ale proč by to proboha někdo dělal...

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak včera jsem trochu googlil a zjistil jsem, že oblíbená fallacy o nemožnosti prakticky využitelného solárního létání se týká všemožných srovnání plochy křídla Boeingu 747 (který letí celkem rychle, s velkým plošným zatím křídla), energetické hustoty baterií a energetické husty leteckého paliva. Ale např. se zapomíná na to, že účinnost elektromotorů se 100% blíží daleko spíše, než účinnost jakéhokoliv spalovacího cyklu....

    Takže třeba napíšou "teoretické maximum energetické hustoty lithiových baterií je o řád nižší, než u spalování uhlovodíků". Ale už zapomenou dodat, že to znamená, že té energie v podobě elektřiny se využije třeba až 3x tolik... z "řádu" je tedy najednou 3x menší energetická hustota, a když se k tomu připočítají úvahy o budoucí kombinaci strukturálních prvků s bateriemi (tedy že celý vnitřek konstrukce by byl baterií - podobně jako dnes vnitřek křídla je nádrží), tak to vyzní úplně jinak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: to patří spíš sem:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]

    jinak vlaky a letadla jsou dopravní prostředky s relativně velkou celkovou povrchovou plochou...bylo by zajímavé srovnat měrný odpor prostředí v přepočtu na kilogram přepravované hmotnosti je u letadla přeci jen daleko menší (a pokud se pohybuje ve stratosféře, tak i při poměrně rychlosti :-)

    velmi rychle letící letadlo je na tom s tím odporem poněkud hůře (protože druhá mocnina). vlaky od 200 km/h výše na tom také nejsou moc dobře.

    v zásadě vlak na nějakém magnetickém polštáři, který by jel v poušti bez stínu rychlostí např. 18 km/h by asi neměl velký problém vystačit si s energií ze solárů.. problém je tam velká fixní složka valivého odporu, díky které jsou na tom vlaky s energetickou efektivitou tak nějak dobře v rozmezí rychlostí třeba 40-200 km/h (nad 200 už vlaky nejsou "eko" ani náhodou). Ale asi existují nějaké důvody, proč jsem v úvahách o konkurenceschopnosti solární energii i bez dotací přešel od vlaků k letadlům (třeba námatkou - počasí a stín vytvářený tunely, dále stín vytvářený stromy, tunely, teplota vzduchu, apod.)

    K té Indií novináři nějak přehlédli, že tam uvažují i o přímém připojení fixních pozemních solárních panelů k DC trolejím (bez měníčů). To bude skutečný solární vlak... jenže pohybující se solární panely na vlaku zase mají v subtropickém podnebí výhodu chlazení "zadarmo" (nějaký povrch vlak tak jako tak má = odpor vzduchu by to zvýšit nemělu)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Solární letadla jsou so 2014

    V Indii vyjel první solární vlak. Ušetří tisíce litrů nafty
    http://www.euro.cz/...-litru-nafty-1360680#utm_source=euro&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=eurorss
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/...kaze-zachytit-temer-veskerou-energii-svetelneho-spektra-ze-slunce/a-188713/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The 12 little motors are not intended to propel the craft forward at all, says Borer, but rather "are there only to provide lift during takeoff and landing."

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA's Next Great X-Plane Will Try to Revolutionize Electric Flight
    http://www.popularmechanics.com/flight/a26609/nasa-plane-electric-x-57-maxwell/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no, protože nese baterky na 24h výdrž, tak to dle jedné švýcarské tuším diplomky (?) či nějaké takové práce, kterou jsem tady za ta léta mockrát odkazoval, znamená, že při dnešní účinnosti panelů a kapacitě baterií tvoří zhruba 1/3 jeho hmotnosti baterie
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: myslíš to letadlo, co váží dohromady zhruba tolik, jako desetina tvejch pasažérů v trenkách?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    týpek, co nám montoval systém využití odpadního tepla datacentra pomocí tepelného čerpadla, zná tohohle výzkumníka, co je u nás prý kapacita. význam chlazení fotovoltaiky bych fakt nepodceňoval...
    Porovnání solárního fototermického a fotovoltaického ohřevu vody - TZB-info
    http://oze.tzb-info.cz/...ory/11103-porovnani-solarniho-fototermickeho-a-fotovoltaickeho-ohrevu-vody
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak samozřejmě bych rád, aby se to ve vzduchu udrželo, ale to bude podle mých zkušenosti hodně záviset na momentálním počasí, denní době nebo třeba i teplotě vzduchu. u toho ultralightu je samozřejmě cílem prodloužení výdrže a autonomní dobití na zemi.

    to, že tvrdím, že solární stratosférické dopravní letadlo je dnes v dosahu možností pokročilejších garážových firem to neznamená, že moje vlastní garážová firma bude schopná téhle úrovně dosáhnout :-) ale cokoliv fungujícího solárního, co postavím, samozřejmě zpřesňuje moje odhady

    význam chlazení solárních panelů jsem na začátku debaty dost podceňoval. nejen bezmračno, ale i proud studeného vzduchu ve stratosféře dostane účinnost panelů na hodnoty blízké nominálním parametrům - možná i lepší. (u toho mého ultralightu ovšem samozřejmě bude rychlost nižší a teplota vzduchu vyšší... ale i tam bude možné porovnat výkony za různého počasí, například...)

    (ne náhodou v Německu, ale i univerzitní výzkumný ústav u nás svítí umělýma sluníčkama na nový typy panelů, aby optimalizovali právě třeba chlazení, apod.... já stejné zkušenosti získávám tak, že panely nemám na střeše, ale zažil jsem jejich výkon při obrovském rozsahu typů počasí a teplot)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: to přeháníš... ne pro každého :-) trupy byly dva, po 20 lidech (případně 1 trup a dvě gondoly pro baterie). (bylo to dost podobné tomu, s čím teď přišli ty Číňani... taky 2 trupy...)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    OMNIHASH: nebo jak nejdriv tvrdil jak to bude prostorny jak prvni trida v sedesatejch letech a skoncil u toho ze tam bude vlastne tak malo mista,ze se budes plazit na hajzlik... to sem se nasmal...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ehm ehm, jsou tady i pamětníci matně si vybavující tvoje vize s osobníma kabinkama pro každýho pasažéra
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam