JIMIQ: a taky je dobré neplést si combustion efficiency s propulsive efficiency :-) ok, je to samozřejmě lepší, než u pístových motorů, to je pravda. problém ale je, že dnešní cestovní rychlost není ani tak daná poptávkou, ale právě ekonomikou: proudové motory jspu prostě nejefektivnější při cca 0.85 Mach a proudová letadla jsou současně drahá, takže aby se někdy vyplatila, musí samozřejmě neustále pendlovat sem a tam.
není to tak, že by všichni cestovatelé poptávali, že se musí bezpodmínečně dostat z bodu a) do bodu b) právě touto rychlostí: spíš je to tak, že ekonomika jí diktuje, že si nejde nejen dovolit cestovat rychleji (supersonicky), ale právě že ani pomaleji.
přitom je velmi diskutabilní tvrdit, že neexistuje poptávka třeba po cestování bez jetlagu, bez obtěžování okolí hlukem při startu a přistání.. .současné většinové řešení dálkové dopravy je prostě příklad, kdy z fyziky přímo vyplývá ekonomika provozu a ekonomika provozu zcela vytlačila z trhu ostatní alternativy. alternativní technologie ale mohou nalézt jiná lokální optima - při jiných rychlostech, jiných umístěních dopravních uzlů, apod.