• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ne, Čermák je ještě horší, JXD svojí demenci může aspoň svýst na toxickou psychózu na který inteznivně pracoval třicet let, Čermáka nemá co omluvit. Ten prostě jen bez ventilu vypouští svoje sračky na libovolný téma, jenom aby naplnil denní limit textu.

    A ne, komfort letecký přepravy se fakt nesnížil, stále můžeš lítat obklopenej luxusem první třídou za stejný prachy jako dřív, akorát většina populace upřednosťnuje pět hodin stísněnějších podmínek za desetinovou cenu a ne za dva měsíční platy.

    Etihad A380 - First Class Apartment - AUH to JFK (EY103)
    https://www.youtube.com/watch?v=Y2WGZGt2U08

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: pokud sleduješ trendy ve světě, tak minimálně je snaha využívat více letiště menší - což naráží na řadu omezení (např. amatérské pilotní licence nejsou vhodné pro službu typu Uber/Lyft, apod.). Dubaj chce obří drony přepravující lidské cestující, atd.

    Problém je, že provoz na letištích dorostl do určitých rozměrů, ve kterých prostě už to je.. problém. Stejně tak super-efektivita leteckých turbín v cestovní hladině ve stratosféře zase sama o sobě úplně neřeší problém s hlučností během startu a přistání (ale zase: když se to srovná s hlučností ruských letadel, kterou si pamatuju z dětství... :-)

    OMNIHASH: tak strašný, jako JXD to není. Je to prostě nějaký davový mluvčí většinové populace, a aspoň to píše pro iHned a ne iDnes, tak fakt už nevím. Prostě je to příklad toho, že i většinová společnost dnes vnímá, že komfort leteckého cestování výrazně klesl.. historicky to bylo vždy vnímáno spíš jako bezpečnostní hazard (což je dnes daleko méně) ale současně i jako symbol komfortu (což dnes průměrná economy class a chartery prostě fakt nejsou).

    fakticky, kdybych odkazoval na nějaký jeho politický komentář, tak neřeknu.. ale tohle je čistě pohled na dnešní leteckou dopravu očima typického konzumenta (a aby někdo byl typický středostavovský konzument a ještě uměl psát, tak to holt musí být někdo jako Čermík).

    pokud se snažím definovat alternativní trh s cestováním, tak pochopitelně musím pracovat s průzkumem trhu mezi průměrnými konzumenty a nevím, co je na tom tak těžkého pochopit. vy všichni patříte k nějaké úžasné intelektuální elitě (jako většina NYXu, ostatně), která prostě má laťku nastavenou neuvěřitelně vysoko (ač je ta masa sama vnitřně názorově rozporná a nesourodá, ovšem... to je na tom fascinující).

    chápu snad ještě obviňování politika, který bloguje na PL, že tím legitimizuje PL.. no budiž.. ale obviňovat mě, že linkováním na Čermáka blogujícího na iHned legitimizuju Čermáka? :-) s tím si jdi do Věcí veřejných, ale tohle je odborná diskuze a názory na kvalitu zážitku cestování dnešní leteckou dopravou jsou ze ontopic...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: odkazovat Čermáka je jak odkazovat JXD a slušný lidi to nejenom nedělaj, ale ještě se styděj za zbytek populace, co nemá dost soudnosti. Jinak tě nikdo dobytčákama lítat nenutí a slušný aerolinky maj na každým letišti víc než příjemně vybavenej koutek na čekání na odlet.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Létání vždycky bude začínat a končit na letištích, pokud neakceptujeme řádově větší jatka, než přináší automobilová doprava. Což asi neakceptujeme. Mimochodem, důvody, proč zůstávají letadla trčet na letišti, budou platné i kdybys přistával na louce, tak tomu moc nerozumím.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    takže k poptávce po alternativním cestování (které by začínalo a končilo jinde, než na letištích...)
    Jednou se v těch letadlech povraždíme | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    http://nazory.ihned.cz/komentare/c1-65832070-jednou-se-v-tech-letadlech-povrazdime
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak to nepopírám, ale mluvím spíš o důsledku: tedy, že ekonomika provozu pak diktuje celý životní styl a definuje vzorce konzumu. Něco nekonzumuješ proto, že bys to opravdu poptával - ale v první řadě proto, že na trhu se žádná jiná nabídka už neudržela. Tím ovšem celá myšlenka trhu jako svobody volby zaniká - nabídka ze transformovala v monokulturu jediného produktu a vybírat si můžeš tak maximálně brand, pokud kterým je ti dodáván.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: v podstatě ano, ale nějak by to mělo jít vyčíslit přesně. o něco se snaží [ JIMIQ @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ] ale háček je v "plně naložených vlacích" - to tedy osobní vlaky naložené lidmi tak docela nebývají, no. ale budiž.

    fakticky aspoň není dohad, že letadla mají na 1 kg přepravované hmotnosti ze všech dopravních prostředků bezkonkurenčně největší plochu (byl tu kdysi flejm o vzducholodích - ano, ty je trumfnou, ale zase tam na jednotku plochy připadá větší čelní průřez, takže rychlost jde do kytek).

    prostě ty moudra o tom, jak je to zaručeně nemožné, se vyznačují naprostým nedostatkem imagince, tedy např. neochotou hýbat více než jedním z parametrů (co nové ultralehké materiály? co snížení cestovní rychlosti? co měnitelná geometrie celé konstrukce? atd.). prostě jsme se zasekli v době, která zase jednou má pocit, že "vše bylo vynalezeno".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: právě že elektrmotor 90%, vrtule asi 75%... je to první kombinace, která se proudovým motorům přibližuje (pístové motory jsou bez šance - skro všechno vrtulové, tedy kromě turbovrtulového, je tím pádem v podstatě nostalgické retro)

    ale uznávám, spletl jsem se, letecké turbíny jsou na tom od určité rychlosti skutečně hodně dobře, s celkovou termodynamickou účinností.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To ze vyhrava ekonomika provozu je prece jeden ze zakladnich piliru trhu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: a taky je dobré neplést si combustion efficiency s propulsive efficiency :-) ok, je to samozřejmě lepší, než u pístových motorů, to je pravda. problém ale je, že dnešní cestovní rychlost není ani tak daná poptávkou, ale právě ekonomikou: proudové motory jspu prostě nejefektivnější při cca 0.85 Mach a proudová letadla jsou současně drahá, takže aby se někdy vyplatila, musí samozřejmě neustále pendlovat sem a tam.

    není to tak, že by všichni cestovatelé poptávali, že se musí bezpodmínečně dostat z bodu a) do bodu b) právě touto rychlostí: spíš je to tak, že ekonomika jí diktuje, že si nejde nejen dovolit cestovat rychleji (supersonicky), ale právě že ani pomaleji.

    přitom je velmi diskutabilní tvrdit, že neexistuje poptávka třeba po cestování bez jetlagu, bez obtěžování okolí hlukem při startu a přistání.. .současné většinové řešení dálkové dopravy je prostě příklad, kdy z fyziky přímo vyplývá ekonomika provozu a ekonomika provozu zcela vytlačila z trhu ostatní alternativy. alternativní technologie ale mohou nalézt jiná lokální optima - při jiných rychlostech, jiných umístěních dopravních uzlů, apod.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: jinak uvedomujes si,ze to co tu pises jsou jen tvoje dohady...?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    ach jo,zase tu mame hodinu vyuky aplikovane fyziky pro xchaose.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CYBERWOLF: teď (©2014) přece dělá lehokolo :D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mimochodem (sleduju to tu okrajově, takže se omlouvám, jestli nosím sovy do Athén), dostal jsi se k nějaké té realizaci ultralightu potaženého pružným solárním panelem, jak jsi o tom před lety mluvil?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: k tomu vlaku na magnetickém polštáři co jede na solární pohon - jako jo, to by šlo. S použitím supravodičů na pokojové teplotě. Jinak neudržíš ten magnetickej polštář. Rychlost tu moc nerhaje roli, odpor vzduchu u vlaku není výrazný - je to vlouhá nudle s obludnou hmotností.

    XCHAOS: musíš počítat účinnost celého cyklu, ne jenom elektromotoru. Ten totiž otáčí nějakou vrtulí, která má taky nějakou účinnost, pokud tam máš jakékoliv baterie a řídící elektroniku, musíš vzít v úvahu co sežere a tak. Když budeš počítat jen části, celek nebude dávat smysl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: nepleť si účinnost spalovacího motoru v autě s účinností proudového motoru
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: valivý odpor kol na kolejnici?
    Rolling Resistance
    http://www.engineeringtoolbox.com/rolling-friction-resistance-d_1303.html
    10 až 20x méně než auto na asfaltu
    -----------
    Pokud je vlak plně naložen (t.j. hmotnost vlaku je v nejnižším možném poměru k hmotnosti užitečné zátěže), tak je ten odpor zanedbatelný
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ale tak určitě... pokud teda nenavrhoval leteckej motor někdo příčetnej a nenadesignoval ho tak, aby byla účinnost motorů v letový rychlosti co nejblíž optimální, ale proč by to proboha někdo dělal...

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak včera jsem trochu googlil a zjistil jsem, že oblíbená fallacy o nemožnosti prakticky využitelného solárního létání se týká všemožných srovnání plochy křídla Boeingu 747 (který letí celkem rychle, s velkým plošným zatím křídla), energetické hustoty baterií a energetické husty leteckého paliva. Ale např. se zapomíná na to, že účinnost elektromotorů se 100% blíží daleko spíše, než účinnost jakéhokoliv spalovacího cyklu....

    Takže třeba napíšou "teoretické maximum energetické hustoty lithiových baterií je o řád nižší, než u spalování uhlovodíků". Ale už zapomenou dodat, že to znamená, že té energie v podobě elektřiny se využije třeba až 3x tolik... z "řádu" je tedy najednou 3x menší energetická hustota, a když se k tomu připočítají úvahy o budoucí kombinaci strukturálních prvků s bateriemi (tedy že celý vnitřek konstrukce by byl baterií - podobně jako dnes vnitřek křídla je nádrží), tak to vyzní úplně jinak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: to patří spíš sem:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]

    jinak vlaky a letadla jsou dopravní prostředky s relativně velkou celkovou povrchovou plochou...bylo by zajímavé srovnat měrný odpor prostředí v přepočtu na kilogram přepravované hmotnosti je u letadla přeci jen daleko menší (a pokud se pohybuje ve stratosféře, tak i při poměrně rychlosti :-)

    velmi rychle letící letadlo je na tom s tím odporem poněkud hůře (protože druhá mocnina). vlaky od 200 km/h výše na tom také nejsou moc dobře.

    v zásadě vlak na nějakém magnetickém polštáři, který by jel v poušti bez stínu rychlostí např. 18 km/h by asi neměl velký problém vystačit si s energií ze solárů.. problém je tam velká fixní složka valivého odporu, díky které jsou na tom vlaky s energetickou efektivitou tak nějak dobře v rozmezí rychlostí třeba 40-200 km/h (nad 200 už vlaky nejsou "eko" ani náhodou). Ale asi existují nějaké důvody, proč jsem v úvahách o konkurenceschopnosti solární energii i bez dotací přešel od vlaků k letadlům (třeba námatkou - počasí a stín vytvářený tunely, dále stín vytvářený stromy, tunely, teplota vzduchu, apod.)

    K té Indií novináři nějak přehlédli, že tam uvažují i o přímém připojení fixních pozemních solárních panelů k DC trolejím (bez měníčů). To bude skutečný solární vlak... jenže pohybující se solární panely na vlaku zase mají v subtropickém podnebí výhodu chlazení "zadarmo" (nějaký povrch vlak tak jako tak má = odpor vzduchu by to zvýšit nemělu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam