• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "Ja nejsem sexisticky prase, ja mam imaginaci!" Jo, dalsi perla do sbirky 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: hele, je to tu dost offtopic. pokud někdo nechápe rozdíl mezi imaginací a využíváním fotografií najatých modelek v reklamě, tak ať se vrátí na základku. ty čísla mi vyšla jak vyšla, prostě mi to pobavilo. Ve skutečnosti bych lepší účinnosti dosáhl i s vrtulí bratří Wrightů, což docela potěšilo (jinak samozřejmě účinnost vrtule zjevně roste s tím, jak klesá množství energie, které tou vrtulí potřebujeme transformovat, což je pro mě taky docela plus...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    REDGUY: hlavne ze maju kontakt na stranke uvedeny ako e-mail: zenskaprava@nesehnuti.cz to tiez trochu smrdi sexizmom ked uz chceme byt korektni non-plus-ultra :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHINIGAMI: Hele, pevně věřím, že bych jejich kritérium splnil. V případě snů o létání... Freud by potvrdil, že jsou ve skutečnosti o sexu :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Podivej se na https://www.prasatecko.cz/ . Tam se vyrocni cena "sexisticke prasatecko" udeluje presne za takovej druh reklamy, kterej tady prosazujes (vcetne nekomercni). "Neeee, to neni sexismus, to jsou dobrovolnice, to je propagace environmentalismu" ... lol. Napis organizatorum te ceny a vysvetli jim to. Urcite to oceni 8))
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: hehe, prostuduj si sajt sexistickyho prasatka :))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: takhle, myslím, že na kritice mojí imaginace je možné dobře ukázat, že vůbec nechápeš, kdo je to případně "sexistický prase". Já si fakt nenajal žádnou modelku, aby mi s tím křídlem pózovala (zatím). A i kdyby... věřím, že kdyby to byla dobrovolnice (a že bych dobrovolnici našel!), tak to nelze pokládat za sexismus. Jde o propagaci enviromentálně šetrného způsobu dopravy. Nebylo by divu, kdyby to nějakou dobrovolnici nadchlo. Šlo by o nekomerční, umělecký počin.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: spotřeba 7-10 Wh/km byla dokonce lepší než u těch, kdo jeli rychleji. - jestli to nahodou neni tim, zes jel _pomalejc_, takze jsi mel mensi aerodynamickej odpor. Nebo se ted budes chlubit genialnim vynalezem pomale, usporne jizdy? 8))) A neni i tohle cislo nahodou zretelne vyssi, nez kolik jsi puvodne "spocital"? Skoda ze nemam pristup do toho konstrukcniho klubu abych si to overil, coz? 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: kolo nepodávalo až tak náhodný výsledky Kolo melo vyrazne horsi parametry a podavalo vyrazne horsi vykon nez jsi "spocital", ze bude mit.

    čísla kolem toho nejsou úplně náhodná. - no urcite. Jak jsi prave pekne oddemonstroval na zcela nesmysly hodnote efektivity. Dokonce jsi to v tomhle pripade i sam uznal. A k tomu samozrejme dalsich par cisel a "vzorcu", kde jeste vsichni cekaji, az se ti rozsviti...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: kolo nepodávalo až tak náhodný výsledky, spotřeba 7-10 Wh/km byla dokonce lepší než u těch, kdo jeli rychleji. Prostě jsem měl málo panelů. Na nikoho jsem nic nesváděl.

    Že bych solární letadlo musel postavit s někým, to je pravda. Ale čísla kolem toho nejsou úplně náhodná. A i třeba jen dvouhodinový elektrický let by by byl signifikantní úspěch.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    REDGUY: hele to je marny, on nyx pouziva misto bloku na poznámky a mysli si,ze si z nahodnych veticek sednou ostatni na zadek, pridaj se k nemu a pomuzou mu to postavit, aby pak mel na koho svalit co se nepovedlo a vytahovat se s tim co mu nahodne vyslo,podobne jako u kola
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vlastně jsem zapomněl, že účinnost vrtule je docela slušná - LOOOOL. No konecne. Netusis uplne zakladni veci, meles naprosty pitomosti, pak slavne zjistis jednu vec (z mnoha) kterou jsi me spatne... ale ze by ti to napovedelo, ze mas blbe i ty ostatni veci? Samozrejme ze ne..... na nic jinyho jsi urcite "nezapomel", vsechno ostatni mas samozrejme spravne. Ach jo.

    Znovu a znovu a znovu. Idiot machruje s "vypoctama" a "metodikama"... a pak se ukaze, ze vlastne netusi naprosto zakladni veci a uz samotny zaklady jeho "vypoctu" jsou naprosto nesmyslny. Ale hlavne ze "Arachne Aerospace" slavne "spocitalo", ze nejaky letadlo by slo "zesolarnet"

    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co kdyby protizávažím byla lithiová baterie? :-) - tak jako my samozrejme vime, ze nezvladas fyziku pro zakladni skoly. Nemusis to porad dokazovat...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tebe člověk nepřesvědčí ani představou spoře oděné pilotky ultralightu - ano, xchaosi, presne tak. Kdybych byl sexisticky prase, tak by pro me tvoje uslinatny humory mozna zakryly faktickou nesmyslnost tvych "vypoctu". Takhle mas ale smulu...

    60% účinnost elektromotoru + vrtule je odhad. -"odhad" ovsem v xchaosovstine znamena "nahodne cislo vytazene z prdele, nepodlozene zadnejma faktama".

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak jednolisté vrtule jsou prý efektivní při konstatních otáčkách (elektromotor!). list vrtule z uhlíkových vláken by navíc stačilo relativně lehké protizávaží (ta baterka byl vtip...). a naklápěcí mechanismus by byl značně jednodušší, než pro dvoulistou vrtuli... hmm, hmm...

    Aha, vlastně jsem zapomněl, že účinnost vrtule je docela slušná... pokud má elektromotor v optimálních otáčkách účinnost 90% a vrtule taky 90%, tak moje letadlo unese víc, než jen spoře oděnou pilotku!

    Propeller (aeronautics) - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Propeller_(aeronautics)
    Their original propeller blades had an efficiency of about 82%,[18] compared to 90% for a modern (2010) small general aviation propeller, the 3-blade McCauley used on a Bonanza aircraft.[19] Roper[20] quotes 90% for a propeller for a human-powered aircraft.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    aha, teď koukám, že to hlavně má nějaký extrémně jednoduchý mechanismus naklápění toho listu (na konci videa)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (a takhle to vypadá v praxi... no, zatím ještě nevím, jestli chci stavět solární letadlo a navíc ještě s jednolistou vrtulí, ale za přemýšlení ta vyšší efektivita stojí :-)
    Flying a Taylor J-2 with an Everal one bladed propeller
    https://www.youtube.com/watch?v=fqiBb98o1D8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LadiesLoveTaildraggers | No Way!?? A One Bladed Propeller | LadiesLoveTaildraggers
    https://www.ladieslovetaildraggers.com/blog/no-way-a-one-bladed-propeller/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    superzajímavá debata:
    Single blade prop effeciency myth
    https://forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?14906-Single-blade-prop-effeciency-myth

    vícelisté vrtule se evidetně používají, aby předaly co největší výkon. nicméně, když je výkon malý a místo toho jdeme po co největší účinnosti, tak jednolistá vrtule zřejmě nějaké teoretické maximum nabízí (ale hmotnost protizávaží tu výhodu obvykle znehodnocuje - ale co kdyby protizávažím byla lithiová baterie? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tebe člověk nepřesvědčí ani představou spoře oděné pilotky ultralightu...

    60% účinnost elektromotoru + vrtule je odhad. ve skutečnosti, kdybych chtěl aby mi to vyšlo jak potřebuju (tedy i s vahou motoru a oblečení a nějaké té kabinky - asi o 30 kg víc), napíšu asi 70%... bohužel si myslím, že to je prostě míň. (ale nedaří se mi to vygooglit!)

    mimochodem, musíš uznat, že fascinující je tohle:
    Single-blade propeller - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Single-blade_propeller
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: existuje určitý kompromisní stav mezi "vyhrát" a "ani to nezkusit" - Akorat ze co se letectvi tyce, ty se nachazis v tretim stavu "plna huba kecu o tom, jakej machr ses a nulovy vysledky". Ostatne, obdobne je to i ostatnich oborech, kde mas plnou hubu kecu a v nejlepsim pripade sice neco udelas, ale hur, nez francouzska dychodkyne 8))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam