• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ono reálně existuje něco s účinností přes 30 %?
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    XCHAOS: to je vsechno hezky, ale my potrebujem nahradit klasicky lety, ne k nim pridat dalsi, i kdyz elektricky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: obecně máme rok 2020 a ostatní technologie se hodně posunuly... zejména k většině multijunction technologií dnes existují i varianty bez koncentrátorů, které jsou jen o pár procent pozadu.

    K tomu lítání vidím dvě podmínky.. .jednak reálná dostupnost varianty Li článků s hustotou aspoň tak 400 Wh/kg... mluví se o tom 10 let, ale fakticky jde o technologie s nízkým počtem cyklů, takže do sériové výroby si nikdo netroufne a pokud ano, prodává to jako testovací vzorky... já čekám na Li titanátovou technologii, ovšem tam to reálně vypadá na něco jako 100 Wh/kg (pravda vč balanceru, ale stejně..).

    Druhá podmínka by byla běžná komerční dostupnost řezů FV článků (tedy stačí bez laminace) s účinnosti přes 30%, za ceny jako mají dnes články s 20% účinností.

    Pokud by se to povedlo, snad by se pak daly používat konvenčnější konstrukční materiály a nebyly by potřeba extrémní technologie jako monolitický nosník křídla s uhlíkového kompozitu... případně pokud ano, tak aspoň ne v tak extrémních rozměr a opět pokud ano, tak by se zvedlo užitečné zatížení (typu že baterií by to vezlo jen půlku a křídlo by přitom vyrobilo o polovinu víc energie). Pak by to mohlo začít dávat komerční smysl pro leteckou obsluhu velmi odlehlých oblastí (obecně všude, kde je nějaké oslunění a kde je zásobování letišť leteckým palivem velmi obtížné - určitě krajním případem jsou místa, kde se všechno palivo vozí letecky, to musí být extra drahé).

    Další okrajový trh by byly vyhlídkokvé lety, kde by se min. v Evropě našlo dost zájemců zaplatit jen proto, že by šlo o "bezuhlíkový" zážitek. A časem by se z toho mohlo vyvinout něco jako jachting - to je obrovský trh, přestože se nesnaží konkurovat linkové lodní ani letecké dopravě. Ale paradoxně by solární létání nabízelo jednorázovou investici a pak zábavu s menšími náklady - menší potřeba kokntrol elektromotoru, nulové náklady na palivo...

    Všechno to ale vázne (ostatně stejně jako elekotromobily) na Li baterce s aspoň o něco větší hustotou a současně prakticky neomezeným počtem cyklů.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: je s tím spojena spousta problémů, ale postupem času to vypadá, že jsou celkem řešitelné. Za pár let by to mohlo být docela použitelné. Jak říkám, nevím jestli je tohle ten správnej materiál, ale mninimálně stojí za pozornost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: hmm, jeden čas to byl bombastický objev roku, ale pak se ukázalo, že to má relatvině nízkou účinnost (hmm, dle wiki June 2018 Oxford Photovoltaics 1 cm2 perovskite-silicon tandem solar cell has achieved a 27.3% conversion efficiency, certified by the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE. This exceeds the 26.7% efficiency world record for a single-junction silicon solar cellX)a hlavně je to většinou nestabilní (=malá životnot).

    V souvislosti s létáním bych viděl jako problém "The intrinsic fragility of the perovskite material"... přeci jen, křídla letadla jsou namáhaná součástka a vyžadují spíš určitou pružnost...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tak na to asi taky skelný vlákna nechceš. Z logiky věci bych řekl, že potřebuješ něco, co bude mít potřebné mechanické vlastnosti, bude to co nejlehčí a půjde z toho udělat solární panel. Přitom potřebuješ, aby ti to na plochu dalo dostatečný výkon. Nevím, jestli něco takového je k dostání, nebo se to dá udělat, ale možná by to mohlo být tohle:
    Perovskite solar cell - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Perovskite_solar_cell
    https://www.nature.com/articles/nmat4388
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no, pokud je to zašité v nějaké textilii... já samozřejmě uvažoval spíš o materiálu na paraglide, ale ta účinnost je mizerná. jo, kdyby se dostali někam k 10%....
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: hlavně teda skelné vlákno rozhodně není něco, co bys chtěl nosit :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: nápad je prostý: skelná vlákna existují, tak proč neudělat ze skelného vlákna nosič fotovoltaické vrstvy. Ale ten problém s jen částečným osvětlením se u překrývajících se vláken zřejmě násobí... to už má větší šanci snad i fotovoltaický tisk na papír...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: takováhle novinka se objevuje pravidelně tak po pěti letech, pokud si dobře vzpomínám, tak už počtvrté.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MIT School of Engineering | » Is it possible to make solar-powered airplanes?
    https://engineering.mit.edu/engage/ask-an-engineer/is-it-possible-to-make-solar-powered-airplanes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Prej to jde i bez baterek:

    Tacking Against The Sun: Flying A Batteryless Solar RC Plane Is Almost Like Sailing | Hackaday
    https://hackaday.com/...-against-the-sun-flying-a-batteryless-solar-rc-plane-is-almost-like-sailing/

    GBA Solar Bear
    https://www.youtube.com/watch?v=kCgWl_TCJac
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VTOL v elektrické éře
    Project Heaviside by Kitty Hawk
    https://www.youtube.com/watch?v=q7mc3C19kE4
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The new video shows the aircraft flying at 1,500 feet and producing a barely audible 38 decibels, while a conventional helicopter at the same altitude produces 60 decibels.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: Ale houby, ty si to intepretuješ úplně po svým
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: tak ty tu siris nicim nepodlozene bludy, zejo... :-) Tak si pak nestezuj na offtopic, kdyz tebou sirene bludy vyvracim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: No, Boeing 737max je spíš obchodní válka.. nevím, myslím, že regulace civiliního letectví je sice v tomhle klubu okrajově ontopic, ale ne v té míře, v jaké to řešíš ty....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam