• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Jinak samozřejmě, alternativou k větší rychlosti je větší výdrž. Formace solárních letadel, kdy to v čele hejna by se během letu s ostatními vystřídalo, by tak mohla mít o něco větší dolet, než letadlo samostatné.

    BTW
    ENERGY SAVINGS IN FORMATION FLIGHT OF PINK-FOOTED GEESE | Journal of Experimental Biology
    https://jeb.biologists.org/content/189/1/251
    z tohohle vyplývá, že tihle konkrétní ptáci šetří asi 14% energie (celkově mnohem méně), ale kdyby bylo řízení absolutně přesné, šlo by ušetřit až 3x tolik - tzn. počítačem řízená formace stratosférických letadel by podle mě ušetřila asi 40 % (pro letadlo, které neletí na špičce formace). Pro 5 letadel která se prostřídají půjde až o 4/5 těchto úspor, tzn. asi 30%. Alternativně by se letadlo na špici nemuselo střídat, ale vezlo by méně nákladu.

    Já jsem max. teoretický dolet solárních letadel v běžném jednodenním provozu (tedy bez nějaké snahy dobít na noc a udržet se ve vzduchu přes noc) odhadoval asi na 3000 km (uznávám, že je to yet-to-be demonstrated: z pochopitelných důvodů projekt Solar Impulse, který chtěl demonstrovat trankontinentální přelety, touto cestou nešel a nikdo jiný zatím neměl k dispoiozici ani zlomek takových prostředků, jako oni). Pokud by let ve formaci dokázal zvýšit dolet z 3000 km na 4000 km, je to už docela komerčně zajímavé, podle mě.

    Aby bylo jasno: můj zájem o toto je spíš zájem autora sci-fi. Kdybych psal sci-fi s částí děje situovanou na planetu Zemi po roce 2050, jaké technologie by se mohly očekávat, aby ještě tu sci-fi šlo považovat za hard-scifi? Nejrůznějšími jadernými fúzemi na Zemi i v kosmu dokáže šermovat kde kdo - ale jaká je reálná, relativně optimistická a nedostopická, greep-high tech vize? Úplně stejná letadla jako dnes, akorát poháněná olejem z nějaké řepky či syntetickou naftou ze sinic? To mi popravdě přijde nepravděpodobné. Vodíková letadla? Elektrická, ale s lepšími bateriemi? Já prostě vsadil v úvahách na ta solární. A let většího množství malých letadel ve formaci je celkem půvabná alternativa. Vlastně si myslím, že by to víc bavilo i ty cestující... a to, že by tak získali větší dolet, teď mám i nějak teoreticky podložené...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: tak u proudových letadel ne, tam se hraje jen o úsporu. ale u solárních je rychlost daná množství energie, které máš k dispozici, které je prostě dané. Pokud se ti ve formaci podaří snížit odpor vzduchu, tak můžeš letět rychleji (ale tedy předpokládám, že to letadlo na čele formace, které nic neušetří, by se muselo v průběhu letu střídat - stejně jako u těch hus)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: prosím tě, jak ti pomůže let ve formaci dorazit do cíle rychleji?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: hele, já nevím, ale ten "trolling" byl spíše ve stylu, když letadlo unese dva lidi s rozpětím už nevím 50-100m, tak prostě se nedá a říct, že se dá zdesetinasobit a unese dvacet lidi.
    Víš za války byli protitankové pušky udělané tak, že se normální puška jen zvětšila, tím byl pak náboj schopen prostřelil pancíř, když se ale udělali silnější pancíře, už nešlo pušky zvětšit a muselo se přijít s jinou technologií
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létání dopravních letadel ve formaci kvůli úspoře paliva?
    Why Passenger Jets Could Soon Be Flying In Formation - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...0/09/17/2033217/why-passenger-jets-could-soon-be-flying-in-formation

    Toto by mohl být zajímavý tip pro budoucí solární dopravní letadla. Protože, jak jsme zde skrze nesnadnou diskuzi plnou trollingu ze strany oponentů probírali, kapacita solárních letadel stěží někdy v budoucnu překročí 20-40 osob. Do frekventovanějších destinací by jich tedy mohlo startovat více současně a ušetřit energii (=dorazit do cíle rychleji) díky letu ve formaci....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Science in the Stratosphere
    http://www.youtube.com/watch?v=r3dRv936xJI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The SolarStratos team achieves two spectacular world premieres! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/...0/08/the-solarstratos-team-achieves-two-spectacular-world-premieres/
    První seskok padákem ze solárního letadla (mohlo by zajímat id DANYSEK)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Windward Performance Perlan II - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II#Specifications_(Perlan_2)
    Never exceed speed: 377 kn (434 mph, 698 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A Second World Record in Less than a Week
    http://www.youtube.com/watch?v=aU-NISPpO28
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First double handed flight for the SolarStratos aircraft – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/08/first-double-handed-flight-for-the-solarstratos-aircraft/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K debatě o "VTOL penalty"... u elektrického létání je všechno jinak:
    Sabrewing's Rhaegal cargo drone. The future of air freight transportation?
    https://dronexl.co/...05/29/sabrewings-rhaegal-cargo-drone-the-future-of-air-freight-transportation/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    StratosTime Juillet 2020 / July 2020 - Reprise des vols
    http://www.youtube.com/watch?v=xvFzAERqVgI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Final tests before take-off ! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/06/newsletter-048-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    České Zuri, vyvíjející bezpilotní letadlo, získalo 5 milionů od Kiwi.com Olivera Dlouhého – Tyinternety.cz
    https://tyinternety.cz/...ijejici-bezpilotni-letadlo-ziskalo-5-milionu-od-kiwi-com-olivera-dlouheho/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/ilblog/status/1276449130655727617
    Ivo Lukacovic
    @ilblog
    Jako pilot vrtulniku a letadla bedlive sleduji vsechny inovace v oblasti VTOL.

    Z hlediska aerodynamiky, pouziti pohone jednotky a i to, kolik dany vehikl obsahuje pohyblivych komponent (ktere tak radi selhavaji) je @ZuriVTOL zdaleka nejnadejnejsi projekt ze vsech.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: uz toto leto by mala letiet misia, ale ako dopadne to sa dozvieme az o rok :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Sunseker Duo cockpit tour
    http://www.youtube.com/watch?v=HdaTsp1R9qI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: Během třicetiminutového letu spotřeboval stroj elektrickou energii v ceně ani ne šest dolarů, zatímco jinak by spálil kerosin za 300 dolarů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    První let největšího čistě elektrického dopravního letadla - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...clanek/prvni-let-nejvetsiho-ciste-elektrickeho-dopravniho-letadla-40325960
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Flyt Aerospace bids its Red Hummingbird hoverbike for US Air Force’s Agility Prime
    https://lifeboat.com/...aerospace-bids-its-red-hummingbird-hoverbike-for-us-air-forces-agility-prime
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... ultimately NASA hopes to demonstrate a five-fold reduction in the energy necessary to operate this type of light aircraft.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA Readies New Electric X-Plane For First Flight | Hackaday
    https://hackaday.com/2020/04/28/nasa-readies-new-electric-x-plane-for-first-flight/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam