• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: něco mezi... konstruktérem solárníchh letadel se asi nestanu, a i kdyby, bude to na úrovni max. nějakého ultralightu a ne ve stratosféře, to je prostě jiná liga.

    let ve formaci skutečně nemůže být ve stratosféře pomalejší, o něco rychlejší by ale být mohl, při stejném výkonu. první letadlo méně naložené (střídání by byl kompllikovaný manévr), ostatní stejně rychlé i při větším vytížení (dá se předpokládat, že v tom současně startujícím roji by vždy jedno letadlo vyšlo nejlehčí, nebo by ho jako takové obsadili, třeba menším množstvím cestujících...)

    let civilních dopravních letadel s cestujícími ve formaci dnes není dovolený. ve stratosféře ale prakticky neexistují turbulence a pravděpodobně by tam šlo nastavit jiná pravidla, zvlášť kdyby formaci hlídal autopilot.. .jde o příklad nové situace, pro kterou by pravidla šla nastavit jinak.

    je to celé trochu úlet, ale ta koncepce, že (o něco) delší trasy s větší poptávkouu by se řešily letem ve formaci se mi líbí. Protože dokonce se ta formace může vytvořit třeba i jen na přibližně shodné trase - ale ke konci letu může každé letadlo zamířit na jiné cílové letiště (představi si let na dovolenou v Řecku, kde je asi 10 ostrovů s miniletištěma...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: větší výdrž je jedinou alternativou, protože tu energii neuspoří první letadlo ve formaci a ty ostatní letadla s ním musejí držet rychlost. S tou úsporou bych počítal spíš míň, protože chceš lítat nižší rychlostí (tj. menší vír) a ve stratosféře (řidčí vzduch)

    Jinak coby autor sci-fi si může dovolit počítat s větší účinností kde čeho, snížit hmotnost podtlakem v trupu (něco jako balón, akorát účinnější, protože místo horkého vzduchu nebo helia tam nemáš skoro nic, ale jenom teoreticky, protože se to prakticky nedá udělat), nebo to stavět na vzdušných proudech, takže tu solární energii budeš mít tak jako externě a nepřímo.

    Já právě tak nějak celou dobu žil v dojmu, že tě to zajímá prakticky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Especially, EAV-3 flew in the altitude of 22kms, which is unprecedented for a domestic unmanned aircraft, and achieved a new record of flying at the highest attitude in the stratosphere in Korea. Also, it flew for 7 hours out of a total of 13 flight hours with a stable output in the stratospheric altitude of 12-22km where a general aircraft cannot fly.
    ...
    The company intends to introduce the lithium-sulfur batteries on the market and "mass-produce" them after 2025 with an energy density target of two times higher than current lithium-ion batteries, which on a cell level should be more than 500 Wh/kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The EAV-3 (9m long, with a wingspan of 20m) was equipped with cells much more energy-dense than current state-of-the-art lithium-ion batteries available on the market. The company says that energy density is 50% higher, which suggests roughly 400 Wh/kg or so (the exact value was not revealed).
    ...
    a navíc je to solární letadlo!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Jinak samozřejmě, alternativou k větší rychlosti je větší výdrž. Formace solárních letadel, kdy to v čele hejna by se během letu s ostatními vystřídalo, by tak mohla mít o něco větší dolet, než letadlo samostatné.

    BTW
    ENERGY SAVINGS IN FORMATION FLIGHT OF PINK-FOOTED GEESE | Journal of Experimental Biology
    https://jeb.biologists.org/content/189/1/251
    z tohohle vyplývá, že tihle konkrétní ptáci šetří asi 14% energie (celkově mnohem méně), ale kdyby bylo řízení absolutně přesné, šlo by ušetřit až 3x tolik - tzn. počítačem řízená formace stratosférických letadel by podle mě ušetřila asi 40 % (pro letadlo, které neletí na špičce formace). Pro 5 letadel která se prostřídají půjde až o 4/5 těchto úspor, tzn. asi 30%. Alternativně by se letadlo na špici nemuselo střídat, ale vezlo by méně nákladu.

    Já jsem max. teoretický dolet solárních letadel v běžném jednodenním provozu (tedy bez nějaké snahy dobít na noc a udržet se ve vzduchu přes noc) odhadoval asi na 3000 km (uznávám, že je to yet-to-be demonstrated: z pochopitelných důvodů projekt Solar Impulse, který chtěl demonstrovat trankontinentální přelety, touto cestou nešel a nikdo jiný zatím neměl k dispoiozici ani zlomek takových prostředků, jako oni). Pokud by let ve formaci dokázal zvýšit dolet z 3000 km na 4000 km, je to už docela komerčně zajímavé, podle mě.

    Aby bylo jasno: můj zájem o toto je spíš zájem autora sci-fi. Kdybych psal sci-fi s částí děje situovanou na planetu Zemi po roce 2050, jaké technologie by se mohly očekávat, aby ještě tu sci-fi šlo považovat za hard-scifi? Nejrůznějšími jadernými fúzemi na Zemi i v kosmu dokáže šermovat kde kdo - ale jaká je reálná, relativně optimistická a nedostopická, greep-high tech vize? Úplně stejná letadla jako dnes, akorát poháněná olejem z nějaké řepky či syntetickou naftou ze sinic? To mi popravdě přijde nepravděpodobné. Vodíková letadla? Elektrická, ale s lepšími bateriemi? Já prostě vsadil v úvahách na ta solární. A let většího množství malých letadel ve formaci je celkem půvabná alternativa. Vlastně si myslím, že by to víc bavilo i ty cestující... a to, že by tak získali větší dolet, teď mám i nějak teoreticky podložené...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: Tak zrovna teď ten Solar Stratos je dvoumístný a rozhodně nemá rozpětí 100m - podobá se spíš běžnému větroni. Solar Impulse 2 nebyl úplně vhodný příklad, protože jeho cílem byla 24h výdrž. Ta ale pro běžné dopravní letadlo pro běžné cesty praktická - dokonce si myslím, že většina lidí by dala přednost rozložit delší lety než cca 8h na dva samostatné s noclehem, kdyby taková možnost byla běžně nabízena (ovšem aerolinky preferují udržet cestující v tranzitu a nabídnout jim navazující lety, takže místo dvou letů s pauzou je možné mít klidně 10-12h mezikonentální let a pak hned v kuse ještě let navazující)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: tak u proudových letadel ne, tam se hraje jen o úsporu. ale u solárních je rychlost daná množství energie, které máš k dispozici, které je prostě dané. Pokud se ti ve formaci podaří snížit odpor vzduchu, tak můžeš letět rychleji (ale tedy předpokládám, že to letadlo na čele formace, které nic neušetří, by se muselo v průběhu letu střídat - stejně jako u těch hus)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: prosím tě, jak ti pomůže let ve formaci dorazit do cíle rychleji?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: hele, já nevím, ale ten "trolling" byl spíše ve stylu, když letadlo unese dva lidi s rozpětím už nevím 50-100m, tak prostě se nedá a říct, že se dá zdesetinasobit a unese dvacet lidi.
    Víš za války byli protitankové pušky udělané tak, že se normální puška jen zvětšila, tím byl pak náboj schopen prostřelil pancíř, když se ale udělali silnější pancíře, už nešlo pušky zvětšit a muselo se přijít s jinou technologií
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Létání dopravních letadel ve formaci kvůli úspoře paliva?
    Why Passenger Jets Could Soon Be Flying In Formation - Slashdot
    https://science.slashdot.org/...0/09/17/2033217/why-passenger-jets-could-soon-be-flying-in-formation

    Toto by mohl být zajímavý tip pro budoucí solární dopravní letadla. Protože, jak jsme zde skrze nesnadnou diskuzi plnou trollingu ze strany oponentů probírali, kapacita solárních letadel stěží někdy v budoucnu překročí 20-40 osob. Do frekventovanějších destinací by jich tedy mohlo startovat více současně a ušetřit energii (=dorazit do cíle rychleji) díky letu ve formaci....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Science in the Stratosphere
    http://www.youtube.com/watch?v=r3dRv936xJI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The SolarStratos team achieves two spectacular world premieres! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/...0/08/the-solarstratos-team-achieves-two-spectacular-world-premieres/
    První seskok padákem ze solárního letadla (mohlo by zajímat id DANYSEK)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Windward Performance Perlan II - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Windward_Performance_Perlan_II#Specifications_(Perlan_2)
    Never exceed speed: 377 kn (434 mph, 698 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A Second World Record in Less than a Week
    http://www.youtube.com/watch?v=aU-NISPpO28
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First double handed flight for the SolarStratos aircraft – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/08/first-double-handed-flight-for-the-solarstratos-aircraft/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K debatě o "VTOL penalty"... u elektrického létání je všechno jinak:
    Sabrewing's Rhaegal cargo drone. The future of air freight transportation?
    https://dronexl.co/...05/29/sabrewings-rhaegal-cargo-drone-the-future-of-air-freight-transportation/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    StratosTime Juillet 2020 / July 2020 - Reprise des vols
    http://www.youtube.com/watch?v=xvFzAERqVgI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Final tests before take-off ! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2020/06/newsletter-048-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    České Zuri, vyvíjející bezpilotní letadlo, získalo 5 milionů od Kiwi.com Olivera Dlouhého – Tyinternety.cz
    https://tyinternety.cz/...ijejici-bezpilotni-letadlo-ziskalo-5-milionu-od-kiwi-com-olivera-dlouheho/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/ilblog/status/1276449130655727617
    Ivo Lukacovic
    @ilblog
    Jako pilot vrtulniku a letadla bedlive sleduji vsechny inovace v oblasti VTOL.

    Z hlediska aerodynamiky, pouziti pohone jednotky a i to, kolik dany vehikl obsahuje pohyblivych komponent (ktere tak radi selhavaji) je @ZuriVTOL zdaleka nejnadejnejsi projekt ze vsech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam