Operating in the stratosphere at an average altitude of 70,000 feet / 21 kilometres, the ultra-lightweight Zephyr has a wingspan of 25 meters and a weigh of less than 75kg, and flies above weather (clouds, jet streams) and above regular air traffic, covering local or regional footprint
Airbus Zephyr - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Zephyr
Další zajímavá čísla: mají lithium-sírové baterie o kapacitě 3 kWh. Tedy, k vynesení každých 25 kg do stratosféry je kromě solární energie potřeba zhruba 1 kWh akumulátorů.... pokud jsem uvažoval letadlo s cestujícími o hmotnosti 12t, dělá to 40 kWh na tunu, 480 Kh celkem tedy konzervativní odhad hmotnosti baterií by při stejné koncepci byl cca 5t. (u verze 6 uváděj hmotnost baterií 24 kg na 5 kg nákladu)
V Li-Ion ta 1 kWh může vážit 5-10 kg podle konstrukce, u Li-síra zřejmě míň (ale otázkou je počet cyklů). Můj odhad, že třetinu hmotnosti stratosférického solárního letadla budou tvořit baterie, tedy byl v zásadě správný.
Zephyr má poměr hmotnosti baterií vs. užitečného nákladu cca 1:5, pokud to dobře chápu. Solar Stratos to bude mít podobně, na cca 100 kg (1 pilot ve skafandru) má řádově stovky kg akumulátorů.
Pokud by to šlo škálovat (což nebude jednoduché, když při hmotnosti pod 100 kg mají rozpětí už 24m :-), tak na 5t baterií lze s dnes dostupnou technologií předpokládat asi 1t užitečného zatížení (tedy velmi zhruba, třeba pilota + 9 cestujících se zavazadly, velmi běžné obsazení dnešních business jetů, ovšem muselo by to zahrnovat i hmotnost přetlakové kabiny).