• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    XCHAOS: heh ale nebudeme solární vzducholoď co se provozních nákladů srovnávat s tryskáčem, že ne :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: hele, o vzducholodích se po válce vždy uvažovalo jen pro nákladní dopravu, protože tam ta nízká rychlost není takový problém, resp. i 70 km/h může hravě překonat rychlost pozemní dopravy (ale ne větru, jak si při svých vzduchoplaveckých pokusech ověřil i Jára Cimrman :-). Problém je, že vzducholodi s cestujícími se hodí spíš na vyhlídkové lety či jako trajekt na velmi krátkou vzdálenost, někde kde to nejde po zemi, ale pro dálkové lety je to spíš ekvivalent luxusních výletních lodí.

    Nákladní a osobní doprava mají trochu jiná pravidla. Já třeba věřím, že dálkové zaoceánské lety by šlo nahradit třeba 2-3 jednodenními přelety s pohodlným noclehem, protože by to mělo třeba oproti jetlagu i výhody, protože první den po letu do/z Ameriky nebo do JV Asie je člověk stejně vyřízený a trvá mu i 36h, než se přeorientuje na místní časovou zónu, taky proto se většinou na tyhle velké vzdálenosti létá min. na 3 týdny a vlastně nahradit ten opruz s jetlagem třídenním přeletem by asi moc lidem nevadilo. Ale týdenní přelet by už z řady důvodů byl problematický a ani ekonomika provozu nevychází dobře, protože u každého dalšího pomalejšího prostředku potřebuješ pro zachování stejné přepravní kapacity násobně víc míst pro cestující, takže nakonec k nahrazení tryskáčů pro 400 cestujících by ti u vzducholodi nestačilo ani kdyby uvezla 4000 cestujících... pomalejších dopravních prostředků musíš udržovat v oběhu více (extrémním případem je sedačková lanovka, která je tak pomalá, že musí být tvořená prakticky výhradně jen těmi sedačkami :-)

    No ale u nákladu jsou pravidla jiná a já proti nákladním vzducholodím nic nemám a ta solární varianta by právě mohl mít význam tam, kde se cestuje do míst, kde není potřeba doplnit palivo, jak jsem tady celou dobu vysvětloval: protože letecká doprava má nenahraditelnou roli hlavně v těžko pístupných oblastech, ale tam je její dostupnost a cena často limitovaná právě dostupností pohonných hmot a letecké mosty přepravující pohonné hmoty jsou jedním z nejextrémněších a nejnákladnějších logistických excesů vůbec. Takže i kdyby se v cíli muselo den parkovat, aby se vůbec trochu dobily baterky, tak to pořád může být překvapivě levné proti variantě vrtulníku, který by tam bylo nutné ještě dotankovat... ale z pochopitelných důvodů dává větší smysl takhle přemýšlet o tunách nákladu, než o tom, že do toho posadíš třeba 100 lidí.... i když i tam by niche market mohl existovat třeba u dobrodružné a zážitkové turistiky, hodně mě převapilo, že se bylo v sedmdesátých letech několik set lidí ochotno zabít při vyhlídkovém letu tryskáčem nad Antarktidou (dkonce i tehdy se dělaly lety odnikud nikam, které se začaly nabízet kvůli koronaviru :-) přiznám se, že by mi takový vyhlídkový let lákal, ale teda nechtěl bych se při něm zabít)

    Můj flejmwar solární letadla vs. solární vzducholodě zaprvé nebyl proti vzducholodím obecně, protože mě samozřejmě fascinují - letěl jsem jednou vyhlídkový let balónem a je to super a kdybych dostal šanci závodit třeba třeba Gordon-Benett cup, tak letím hned - trochu mi štvou horkovzdušný balóny, vzdycholoď je logická úvaha a myslím, že právě jako luxusní zážitková turistika by to určitě budoucnost mít mohlo, problém je jen co dělat se vzducholodí za špatného počasí... ale solární panely by umožňovaly spoustu triků, třeba i doplnit si vodík (pokud riskneme vodík) z vody pomocí vlastního elektrolyzéru na palubě a tak... o takových věcech se Zeppelinům vůbec nesnilo....

    Jádro mého sdělení je, že solární letadla, pokud by se vyřešil drobný zádrhel s tím, jak je dostat do stratoséfry a pak zase ze stratosféry, jsou překvapivě zajímavá alternativa pro point-to-point dopravu lehčích nákladů (třeba osob, že) na vzdálenosti asi 1000-3000 km (víc než 1000 km je ještě "yet to be demonstrated"). Protože to není jen nízkoemisní, ale dokonce zcela energeticky autonomní doprava (v širším, smyslu když se počítá i pozemní dobíjení). Solární vzducholoď by mi děsně bavila, ale její dolet uvažuju v nejoptimističtějším případě někde okolo 700 km za den (noční provoz dává sice marginálně větší smysl než u letadla, protože baterií vzducholoď uveze kolik se jí zamane... ale to dobíjení zkrátka nevychází, jak jsme tady už počítalii a ta efektivně využitelná plocha překvapivě není moc větší, než u těch křídel)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: a jinak teda tenhle model by měl lítat násobně rychleji než 70 km/h
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: 70 km/h vzdušnou čarou máš ve většině případů rychlejší než libovolnou pozemní dopravu. Možná by to šlo líp ještě z Prahy do Brna, když to nebude zasekaný, ale zas plotýnky ti moc nepoděkujou. Já bych to nezatracoval.

    A vlastně - hej, nebyl jsi to před pár lety ty, kdo říkal, že nevadí že solární letadla létají pomalu a tak?
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    XCHAOS: Ja bych to bral pro osobni dopravu. Vzduchoplavba kolem sveta ftw!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVMLOK: ano, a budou se řídit závratnou rychlostí 70 km/h, protože tolik to prostě solární vzducholodi vychází (téměř) v jakékoliv výšce - s diskutabilní vyjímkou pro nějaké stratosférické vzducholodě co by nutně musely mít tak lehkou konstrukci, že by se k zemi už vůbec vracet nemohly. Ale jako budiž, věřím, že to ucpání Suezu lodí Ever Given stálo světový obchod tolik miliard, že se teď pár nákladních zepelínů (vč. solárních) skutečně dočkáme. Kontejnerová doprava to nebude, ale věřím, že existuje nějaký hraniční trh se zbožím, které se nedopravuje úplně po kontejnerech (nebo ano, ale jen několiika málo najednou) ale běžná nákladní letadla by vyšla moc draho a cesta běžnými prostředky typu kontejnery na lodi/ve vlaku zase s sebou nese riziko nepředvídaných událostí a zpoždění. To, že by zepelíny byly point-to-point bez překládek by je trochu přibližovalo právě kamionové dopravě, která díky tomu na souši úspěšně vytlačila třeba nákladní vlakovou dopravu, protože ty úspory z rozshu které vlak přináší nevyváží nevýhody všeho to překládání a zdržení...
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    Zeppelins Could Make A Comeback With This Solar-Powered Airship | Digital Trends
    https://www.digitaltrends.com/cool-tech/varialift-airships-solar-powered-airship/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ok, ale tak tím, že spllnili ten hmotnostní limit 25 kg řekli hodně o tom, že cílí na civilní regulovaný provoz a v dané kategorii budou zřejmě schopni podat zajímavější výkony, než prakticky jakákoliv jiná technologie... dolet, výdrž.... to nestačí?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ok, tamto byl nicneříkající canc, ale tohle už je jenom canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Co je lepší vojenský dron, než Bayraktar s motorem ze sekačky na trávu? (či na co to lítají?) No přece dron, do kterého ani žádný benzín lejt nemusíš!
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: což je ovšem nicneříkající canc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First long solar flight for SolarXOne
    https://www.youtube.com/watch?v=JBpey-P5hF8

    Nevím, proč by o nemělo být škálovatelné. Ta tandemová křídla jsou v podstatě jediné logické řešení z hlediska aerodynamiky, s dnešními materiály, apod. Nevidím důvod proč by to nemohlo být škálovatelné....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: píšou: nalezne využití v široké škále oborů od zemědělství, přes monitoring plynového potrubí či elektrické sítě až po námořnictvo.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: nějak mi z toho není jasné, k čemu by ten dron měl sloužit. Je to něco víc než tech demo?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Francouzi vyvinuli robotický solární dron SolarXOne | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/francouzi-vyvinuli-roboticky-solarni-dron-solarxone
    Jeho charakteristickým rysem jsou dvě křídla, která zvětšují plochu pro fotovoltaické články a zároveň zajišťují optimální letový výkon. Tímto důmyslným designerským řešením stroj získal nejen lepší aerodynamické vlastnosti, ale také lepší ovladatelnost a stabilitu.

    Zároveň mohlo být zredukováno rozpětí křídel na 4,5 metru, při dosažení maximálního výkonu. Pro francouzské konstruktéry byla stěžejní také celková váha dronu, která vzhledem k mezinárodní legislativě, respektive využitelnosti na různých trzích, nesměla přesáhnout 25 kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    I tohle je důvod, proč mi solární létání přijde jako lepší nápad, než nějaké kvóty (já sice nelétám tak často, abych se do nich nevešel, ale stejně...)
    Létání na příděl. Zelení v Norsku navrhují kvóty na počet letů - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/letani-na-pridel-zeleni-v-norsku-navrhuji-kvoty-na-pocet-letu-79986/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Málem bych zapomněl na velmi významný solární vrtulník na Marsu :-)
    [XCHAOS @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM#EcoPulse_demonstrator
    the distributed propulsion reduces wingtip vortices and add low speed lift by blowing the wing, enabling a smaller, lower drag wing.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ke zdejším dřívějším debatám, kolik asi může vážit přetlaková kabina pro cca 6 osob:
    SOCATA TBM - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/SOCATA_TBM

    Tenhle letoun prázdný váží 2t, vzhledem k dostupu má nutně přetlakovou kabinu, turbovrtulový motor sám o sobě váží minimálně stovky kg.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pro ty, kdo to přehlédli.... já jsem samozřejmě vymyslel solarpunk, ještě než to bylo in :-)
    [Solarpunk]
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ‘Massless’ battery breakthrough for lightweight EVs – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2021/03/25/massless-battery-breakthrough-for-lightweight-evs/

    Initially, the group had attempted to investigate the structural effects of separator thickness only to discover their approach resulted in a battery ten times better than other ‘structural'–or ‘massless'–batteries. With an energy density of 24 Wh/kg, their structural battery has just 20% of the figure boasted by conventional lithium-ion batteries. However, because the weight of a vehicle using such devices would be significantly reduced, that is of no great concern, the researchers said.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam