• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    VACA
    VACA --- ---
    CYBERWOLF: na tohle jsou předpisy daný mezinárodním úřadem pro letectví.
    U VFR, což je takovej nejnižší stupeň pilotáže kdy můžeš do vzduchu jen při splnění určitejch meterologickejch podmínek, nesmíš se přiblížit k mrakům, etc, musíš mít dostatek paliva pro dosažení cílovýho letiště za povětrnostních podmínek plus rezervu pro 30minut letu cestovní rychlostí od dosažení cíle.
    Pro IFR, přístrojové létání je to složitější a je tam víc bodů který maj na sobě určitou návaznost.
    Zjednodušeně řečeno je tam něco jako 5% paliva navíc pro vlastní trasu do destinace, dostatek paliva pro dosažení dvou nejbližších letišť v okruhu destinace, plus 45 minut rezerva od toho momentu běžnou cestovní rychlostí (po dosažení náhradního letiště)
    Je to ale hodně zjednodušeně řečeno. Každopádně 30minut zásoba paliva (v tomhle případě el. energie), je pro civilní letectví málo..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: to je na mě málo technický a moc analogický. Pojďme si dát nějaká čísla (jako třeba kolik to letadlo žere, jak je velký a kolik baterek do něj narveme) a pak se můžem bavit, jak solární panely ovlivní nebo neovlivní dolet.

    Třeba pokud by na tu 200 kWh baterku zvládlo létat 10 hodin, tak při výkonu 250W na m2 by 40 m2 stačilo na zdvojnásobení doletu (pokryje 50% spotřeby). Kdyby zvládlo jenom 2 hodiny, tak je to 10% navíc. No a nebo by se tam těch baterek dalo dát víc, což nám dá víc hodin.

    Takže ono dost záleží a dokud si neřekneme nějaké parametry, je to akorát plácání do vody.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: problem to neni, ale z pohledu nabijeni za letu to vysoce pravdepodobne nebude mit nejaky zasadni prinos, tzn. prilis ty panely letovou drahu neprodlouzi. To je stejny jako kdyz das solary na panelak - jo, treba tim vykrejes spolecnou spotrebu, ale na byty to nestaci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: nevím, jestli je to out of the box, ale v téhle zemi jsou lidé, kteří se snaží rozhlížet po světě, jak se přemýšlí mimo ní, nebo dokonce se snaží vymyslet něco nového, velmi intenzivně podezříváni až nenáviděni. "Být chytrý" přece znamená najít si ve stávajícím, předvídatelném řádu věcí, svoje teplé místečko v závěří. A každý, kdo si troufá vymýšlet něco nového, tenhle ustálený, správný řád věcí zásadně ohrožuje. V zásadě už třeba tím, že naznačuje, že ti, kdo se prezentují jako chytří, ve skutečnosti možná až tak chytří nejsou, což je pochopitelně podezřelé, destabilizující a zavrženíhodné :-)

    Nicméně, v případě těch solárních panelů na křídlech letadel se skutečně pohybujeme na samé hranici toho, co je vůbec možné. Ale minimálně nechápu lidi, které nezajímají data, která tak lze získat. Třeba jen sun-tracking solárních panelů ve stratosféře je dost zajímavé téma: díky útlumu v atmosféře dává Slunce nízko nad obzorem jen zlomek Wp solárních panelů, většinou jen kolem 10% (tohle se nikdy nedozví ti, kdo si panely fixně namontují na střechu - leda by si je dali na východní fasádu, nebo tak něco). (A to se bavíme i o zdánlivě úplně jasném a "oslňujícím" východu slunce na čistém nebi bez mlhy nebo mráčku.. ne o červeném západu Slunce). No jo, ale jak je tomu ve stratosféře, kde přeci jen to Slunce putuje výrazně řidšími a méně znečištěnými vrstavmi atmosféry? Znamená to, že by se solární panely na stratosférickém letadle vyplatili i jinde - např. na boku trupu? Nebo že by se vyplatila nějaká forma schopnosti letět s křídly "stabilně našikmo" - dejme tomu nějaké "harmonikové letadlo"?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CYBERWOLF: to by si musel mysliet tzv. out-of-the-box a to niektori nezvladaju :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    V čem je problém, to nabít na zemi a jak to překáží tomu, aby mělo letadlo na křídlech solární panely?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze to nabijes z vykonny nabijecky na zemi a pak poletis... to nejsou ty tvy vysneny solary s megakridly.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/HatasLukas/status/1479055224786534407
    1419km při průměrné rychlosti 88km/h resp. 1210km při 112km/h. @Tesla
    model S vybavená 203.7kWh baterií s hustotou 416Wh/kg s životností přes 2000 plných cyklů, tedy určitě přes 3.000.000km. Dnes produkční prototyp, za 2 roky průmyslový standard.

    Co z téhle energetické hustoty bude vyplývat pro elektrické létání je myslím jasné...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VACA: řekni kolik ty rezervy mají být a budem vidět, odkud kam to stačí.
    VACA
    VACA --- ---
    CYBERWOLF: Imho to takhle nejde moc brat. Musis mit rezervy pro neprizen pocasi, rezervy pro pripadnou zmenu na jiny letiste, rezervu na vyckavaci okruh, etc..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: jo, je to zajímavý, a popravdě se myslím dostanou na ještě o kousek vyšší rychlosti, protože pro elektrický pohon není problém výkonová hustota, která je u elektrického pohonu skvělá, ale energetická hustota. Dolet skrz zvyšovánín rychlosti je ale logicky omezený cca půlhodinou letu subsonickou rychlostí, tzn. tak 400-450 km. Ovšem pomalejší elektrická letadla se přes to taky dostanou blbě, protože při menší rychlosti stejně výdrž nebývá přes 2h, a to taky tak kolem 300 km.

    Nápad se solárními letadly bez celonoční výdrže mi přijde jediná cesta dál, protože všecho ostatní je nějaká komplikace navíc: třeba vodík se stejně musí kombinovat s bateriemi a stejně by nedodával maximální výkon (pro stoupání a let plnou rychlostí), ale spíš nějaký udržovací. odvolávat se na biopaliva je pochybné, když navíc víme, že pro konstrukci představují většinou opotřebení navíc. elektřina je elektřina, i z hlediska údržby a životnostni motoru je to dobré a dostat se s elektřinou na nějakých aspoň 2000 km za den by skvěle vyřešillo dopravu např. po Evropě. 320 km je samozřejmě dobrý na individuální poletování, třeba vzdálenosti mezi klubovými letišti v ČR jsou tak po 100 km a většinou se létá tak ta jedna letová hodina z jednoho na druhý... ale cestování 2000 km je výzva, to už je autem nebo vlakem celkem nepohodlný..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: z Prahy do Ostravy to stačí a to jako neni blbý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no ano, ale tím se opět dostáváme k obvyklé výdrži půl hodiny, což je prostě málo, samozřejmě. Tenhle klub je o shromažďování informací o tom, kam se vývoj zatím dostal.. .a nikdo neříká, že elektrické létání je jednoduché. Jenom, že má kromě nevýhod i jisté výhody a jisté zajímavé výsledky...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    AIM_FREEMAN: 320 km, ale je to demonstrator, takže je to úplně jedno.

    FYI: https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_ACCEL
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    XCHAOS: rychlost dobrý, ale ví se jakej to má dolet?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :-)
    623 km/h. Rolls-Royce oznámil pokoření rychlostního rekordu elektrických letadel - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/623-km-h-rolls-royce-oznamil-pokoreni-rychlostniho-rekordu-elektrickych-letadel-97165/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K debatě minulých let na téma, zda solární letadla budou efektivnější jako jednoplošníky nebo dvouplošníky... :-)
    The Nikitin-Shevchenko IS-Series; Polymorphic Fighters
    https://www.youtube.com/watch?v=JFeQG0s7bQo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bitcoin Suisse and SolarStratos partner to explore frontiers of flight and stratosphere | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2021/10/bitcoin-suisse-and-solarstratos-partner-to-explore-frontiers-of-flight-and-stratosphere/
    ach jo,když máte klimaticky odpovědný eko-technologický projekt, proč si nepořídit klimaticky nezodpovědného sponzora... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA’s tiny electrical aircraft is almost ready for lift-off - The Verge
    https://www.theverge.com/2021/10/21/22738351/nasa-x57-maxwell-electric-airplane-bill-nelson-interview
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam