DZODZO: nevím, jestli je to out of the box, ale v téhle zemi jsou lidé, kteří se snaží rozhlížet po světě, jak se přemýšlí mimo ní, nebo dokonce se snaží vymyslet něco nového, velmi intenzivně podezříváni až nenáviděni. "Být chytrý" přece znamená najít si ve stávajícím, předvídatelném řádu věcí, svoje teplé místečko v závěří. A každý, kdo si troufá vymýšlet něco nového, tenhle ustálený, správný řád věcí zásadně ohrožuje. V zásadě už třeba tím, že naznačuje, že ti, kdo se prezentují jako chytří, ve skutečnosti možná až tak chytří nejsou, což je pochopitelně podezřelé, destabilizující a zavrženíhodné :-)
Nicméně, v případě těch solárních panelů na křídlech letadel se skutečně pohybujeme na samé hranici toho, co je vůbec možné. Ale minimálně nechápu lidi, které nezajímají data, která tak lze získat. Třeba jen sun-tracking solárních panelů ve stratosféře je dost zajímavé téma: díky útlumu v atmosféře dává Slunce nízko nad obzorem jen zlomek Wp solárních panelů, většinou jen kolem 10% (tohle se nikdy nedozví ti, kdo si panely fixně namontují na střechu - leda by si je dali na východní fasádu, nebo tak něco). (A to se bavíme i o zdánlivě úplně jasném a "oslňujícím" východu slunce na čistém nebi bez mlhy nebo mráčku.. ne o červeném západu Slunce). No jo, ale jak je tomu ve stratosféře, kde přeci jen to Slunce putuje výrazně řidšími a méně znečištěnými vrstavmi atmosféry? Znamená to, že by se solární panely na stratosférickém letadle vyplatili i jinde - např. na boku trupu? Nebo že by se vyplatila nějaká forma schopnosti letět s křídly "stabilně našikmo" - dejme tomu nějaké "harmonikové letadlo"?