• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    PALEONTOLOG: chtěl jsem krást pistáciovou zmrzlináři Pažoutovi, ale tohle by šlo taky, to je fakt.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    CYBERWOLF: a stará ti bude do letadla střílet prakem chleba s madetou ^_^
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Až ze mě bude nesnesitelný zazobaný důchodce, přestěhuju se do Jižních čech, pořídím si tohle https://en.wikipedia.org/wiki/DG_Flugzeugbau_DG-800 a předělám si to na elektriku a pokreju fotovoltaikou.

    Domorodci mi budou říkat "Starej rorejs".
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: no, vlastně máš i lokomotivy na baterky. Používají se jako posunovací. A já vím že ty lokomotivy mají údržbu, netvrdím že nemají. Ty jsi říkal, že je problém dělat u elektrického letadla údržbu, protože musíš kontrolovat spoje a máš tam velký proudy a může to někoho zabít. Já říkám, že u lokomotivy to máš taky, s větším napětím i proudem a dá se to udělat aby to fungovalo, aniž by ti u toho hynuli revizáci. Takže pokud se to dá vyřešit u elektrické lokomotivy, proč by to nemělo jít u elektrického letadla?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ta ma "jenom" 16 tun (v pripade klasicke T3)... :-) T6A5 uz skoro 19...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no, je to už minimálně tramvaj...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: elektricky lokomotivy ale take tu a tam hori... a to tam nemas zadne trakcni baterie :) A i elektricke predepsanou pravidelnou udrzbu samozrejme maji. Proste ta XCHAOSova teze o bezudrzbovosti neni pravdiva.
    Navic u te lokomotivy te netrapi to, ze ty privodny kabely na ty proudy maji taky nejakou hmotnost, se kterou se musis tahat - ta masina ma jen tak mimochodem 65-85 tun... ty jen resis baterku, ale uz ne zbytek.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: to jako jo, ale horší než u lokomotivy to být nemůže, no ne?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: prechodovej odpor "naprazdno" se u spoju hleda blbe... to musis zatizit :-) Takze to bude oser... jen jinej. A do 500kW motoru maly proudy nepotecou. U 375V, co ma ta Tesla to mas naakych 1300A... :-) A i bezpecnost udrzby bude vesela, protoze tohle uz jsou napeti, kde se + a - polu soucasne dotknout uz fakt nechces :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: menší voser = je s tím míň sraní ¯\_(ツ)_/¯
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: mensi oser != bezudrzbovy. Mas tam jiny veci - treba spoje v elektroinstalaci zatizeny vibracema, kde ti muzou vznikat prechodovy odpory a kde soucasne potecou nemaly proudy atd. Ta revize se proste nutne musi zamerit na jiny veci. Pozar baterek vzniky od blbyho kontaktu se hasi podstatne hur.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: fajn, taky můžeš mít let co trvá dvacet minut. A taky můžeš s větroněm lítat celý odpoledne bez motoru. Co s tím?

    DANYSEK: no docela voser je těsnost nádrží a vedení paliva, což by třeba s těma baterkama taková hrůza být nemusela...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: udrzba letadel ale neni zdaleka jen o motoru... jak se mylne domnivas.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ono jde i o počet letových hodin, které můžeš absolvovat mezi nějakými kontrolami. Elektromotor je v podstatě bezúdržbový...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: vyhlidkove lety jsou ruzne dlouhy... i delsi nez ty tvy padesatiminutovy :) Je to jen funkce toho, kolik penez mas v penezence. Obletet treba z Pribrami stredocesky hrady a zamky je let tak na 85min, zaletet z Pribrami nad prameny Vltavy na tech 120min...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: ta Tesla o který naposled mluvil Elon. Co jsem z toho pochopil, tak jde spíš o stanici než o samotnou baterii, takže tam prostě teče víc wattů. Takže možná každá Tesla?

    V případě těch vyhlídkových letů se nám ale frekvence přistávání nemění. Ten let trvá třičtvrtě hodiny, ať už to letadlo lítá na baterky nebo na palivo. A jako nevim, možná by se i vyplatilo udělat o dva lety za den míň, když budeš mít třetinové náklady, ne?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DZODZO: minut, pochopitelne :-) pokud ctes debatu v kontextu, tak bys to mohl prezvejkat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DANYSEK: za 15% asi ziadna
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    CYBERWOLF: A ktera Tesla se ti za 15% dobije na 100% kapacity? :-) Ten use-case u auta je proste jinej - po par hodinach jizdy si tu pauzu na kafe beztak das, ale pristavat kazdych 50 minut a ladovat baterky, to nebude moc atraktivni (uz jen kvuli letistnim poplatkum, ono ani pristani nebyva zdarma).
    Gratulovat neni k cemu, je to beznej provoz s komerci se sportovci. A 15 minut v kuse ta masina stoji na zemi v exponovanych dnech fakt vyjmecne, mozna v pauze na obed... :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    DANYSEK: Co se týká toho různého svícení, tak když je zataženo, tak výkon klesá k 70% oproti tomu když je jasno. Jak zrovna je a v nejbližší době bude poznáš docela snadno, stejně tak jak vysoko slunce zrovna je. Je to docela dobře předvídatelný zdroj.

    Jinak argument "je to hračka a ne mainstream a proto se z toho nestane mainstream" mi přijde jako začarovaný kruh.

    Pokud někde jednou od rána do večera jeden let za druhým víc jak tejden v červenci, tak jim gratuluju :) Baterky v Tesle se dají dobít za 15 minut, tak předpokládám, že u těhle by to mohlo jít taky a jde jen o to mít dostatečně výkonný zdroj. Co se týká té ekonomiky provozu, tak nabití na ten třičtvrtěhodinový let by vyšlo na max. 2000 Kč (počítám 5 Kč/kWh). Na takový let si C208 normálně vezme kolik, 150 l paliva? Tj. nějakých 6-7000 Kč bez logistiky?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam