• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ještě k solárním tankům - armády mají poměrně jasno v tom, jak je zásobování palivem svazuje...
    Americká armáda chce elektrické obrněné brigády | ArmadniNoviny.cz
    https://www.armadninoviny.cz/armada-chceme-elektricke-obrnene-brigady.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hlavně elektromotor poskytuje zásuvku 220V. Na žádost vojáků....

    Ostrovní energetický systém je základ čehokoliv. Jakékoliv zásobovací linie jsou zranitelné.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tohle si myslím, že by poručíka Grubera moc nenadchlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k teorii soláčního tanku...
    Elektrické motorky v ukrajinské armádě | ArmadniNoviny.cz
    https://www.armadninoviny.cz/elektricke-motorky-v-ukrajinske-armade.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    zajímavý polo-dvojplošník, prý velmi efektivní
    They Were Weird, Very Efficient, And Almost Totally Forgotten | Bellanca Aircruiser & 77-140 Bomber
    https://www.youtube.com/watch?v=f-1Fk8cfTJI

    https://en.wikipedia.org/wiki/Bellanca_Aircruiser
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: 50W za 999 bez DPH... no neber to...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: buď to ještě přepočítej na tapíry na dél, nebo řekni kolik to stálo peněz.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Je taková zajímavá poznámka: nakoupil jsem si 300W solárních panelů na kolo. Stálo mi to asi jen tolik, než 4-5 plných nádrží do auta... samozřejmě, nejde srovnávat užitnou hodnotu auta a kola. Ale protože prokázaná životnost předhozího systému byla přes 13000 km, tak je ta konvergence ceny solárních panelů a paliva rozhodně zajímavá metrika...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no hele, zrovna vojenský vehikly mají ve zvyku mít kdeco skládacího.... různý vysouvací radary, kontejnery s raketama nebo celý skládací mosty. zrovna automaticky skládací solární panel na nějakém elektrickém vehiklu by mi u vojáků nepřekvapil vůbec.

    Mě samozřejmě zajímají civilní aplikace, ale zase je pravda, že většinu technologií začne trh a civiliace brát vážně až potom, co se to osvědčí armádě... to je prostě smutná realita...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ...a taky ho můžeš překrýt maskovací sítí, schovat v lese a takový ty věci :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no tak Stugna má solární panel na svojí přepravní bedně (někde to bylo v klubu 3.světová, ted to nemám otevřené)

    představa, že ten panel musíš mít na střeše, je samozřejmě blbost: podstatné je, že ho máš někde u svého polního ležení, a že na rozdíl od kanistru s benzínem se to nespotřebovává.

    "solární tank" je metafora... nikdo nečeká, že to opravdu poveze ty panely přímo do boje. Ale podstatné je, že v místě kde operuješ, můžeš mít solární zásuvku - a z ní se dobít. Tedy nějakou míru mobility si udržíš i když máš přerušené zásobovací linie. Tohle pro běžné pohonné hmoty zkrátka neplatí....

    Obnovitelné zdroje relativizují celý pojem "obklíčení". Má to svoje zajímavé dopady jak ekonomicky (pružnost poptávky - ta hraje roli při tvorbě cen....), tak samozřejmě i válce (válka je určitá alternativa k ekonomice... samozřejmě pak platí jiná pravidla, mizí svoboda volby, kterou nabízí trh... ale některé mechanismy jsou podobné...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tvl nvm. Tu zásuvku ti můžou odpojit přinejmenším stejně snadno jako zásoby paliva a na tohle dostaneš tak metr čtvereční panelu a na to se jezdit nedá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    bitevní golfová kára, aneb předobraz solárního tančíku. (aneb když vám nepřítel rozstřílí rafinerie a zásobníky paliva... tahle věc se nabíjí ze zásuvky...)
    https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1518462995461980171
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ta poznámka o odolnosti vůči větru ze strany se hodně blíží mým zkušenostem s provozem solárních kol, kdy jsem samozřemě zjstil, že lehokolo je v bočním větru daleko stabilnější, než třeba tandem se stříškou (tam mi to párkrát naprosto připláclo k zemi, hlavně když jeli dva lidé...). Dokonce věřím, že lehce aerodynamické lehokolo (s kapkovitým nákladním prostorem) bude mít nakonec výhodu oproti velomobilu právě z důvodu lepší manévrovatelnosti při bočním větru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: "městský provoz".... generuju hrozně moc překlepů :-(
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nieco k aptere od ludi co si to buchaju v garazi

    We test drove a solar powered car with 1000 miles range that never needs charging
    https://www.youtube.com/watch?v=I-KdsjVQhu0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "aerodynamiku".

    Co hlavně chci říct: Schopnost dnešních pohybovadel jezdit až 130 a víc je spíš vedlejší efekt toho, aby svou hmotnost vytlačily rychle do kopce. S nižší hmotností klesá potřebný výkon do kopce, tím zase maximální rychlost a s tím roste pasivní bezpečnost (když nepočítáme havárii způsobenou třeba protijedoucím vozidlem).

    70 km/h je málo, ale třeba pro městský pomoc bohatě stačí. Taky je výhodou, pokud nemusíme tak často a dlouze dobíjet.

    Celá moje teorie je, že možná lokální optimum elektormobility je jinde, než u kopírování SUV. Otázkou je, jak to lokální optimum udělat cool a trendy. Aerodynamický design by ale neměl vadit...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    JIMIQ: na Renault Zoe je zajímavý, že první model měl 5 hvězdiček v hodnocení bezpečnosti a druhý má 1.
    Důvody byly, že neměl v základu automatické brzdění proti vběhnutí chodců, dali jiný airbag do dveří, s tím že to zpusobovalo více zranění než, že by to reálně pomohlo a dali přístrojovou desku, která při nárazu praskla.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Potom ale nema zmysel ta range, lebo tych 1000km rychlostou 70km/h fakt nechces, leda by bola cesta cil
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no, třeba adheze u 800 kg tříkolky a 1200 kg auta bude cca stejná, tedy to bude i slušně brzdit z větších rychlostí.

    Podle mě nevyužité optimum je víc než mopedy (45 km/h) ale míň než dnešní dálnice. Tedy cca 70 km/h. Při téhle rychlosti navíc mají komunikace největší propustnost (při rozestupech odpovídajících reakční době lidského řidiče). Už naplno potřebuješ aerodynamický. Ale ty deformační zóny nejsou tak strašné a vozidlo nemusí být tak těžké, nedostane se při téhle rychlosti při brždění do smyku tak snadno, jako při 130 km/h
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam