• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SETECJak se zbavit problémů s učením . Blbost je nepřemožitelná, ale musí se s ní bojovat. :)
    Dostali jste se někdy do situace, že vám nějaký předmět ne a ne do hlavy? A jak jste to nakonec zvladli? Díky za Vaše postřehy a zkušenosti.

    Vědomosti získané ve škole

    13 hlasy od 13 respondentů

      rozbalit záhlaví
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: Ty brďo nejsme mi už trochu moc OT? :D
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Jaké odchylky? Euler je základní a nejjednodušší metoda, přesnost je přímo závislá na kroku diskretizace. Pro různé účely pak existuje mnoho jejích modifikací. Když pak porovnáváš různé metody, tak téměř vždy je vhodné tu Eulerovu mít jako jednu z referenčních i v případě, že je nejméně vhodná.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: ale u eulera jsou celkem odchylky ne? No ja na matiku moc nebyl. Jsem spise humanista :)))
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Tak místo "nové" jsem měl spíš psát "moderní" :-) V principu všechny spočívají v diskretizaci - od různých modifikací Eulerovy metody, Runge-Kutta, až po konečné prvky. Do detailů nechci zabíhat, je to už pár let co jsem ze školy. Šlo vždy o to, jak efektivně odhadovat (počítat) přesnost použité metody a jak efektivně určovat krok diskretizace pro dosažení požadované přesnosti. U nás jsme to ještě komplikovali různými diskrétními událostmi (např. změny parametrů v čase) a pod.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: trochu jsem programoval, tak nejsem úplný laik :) V čem spočívají ty nové numerické metody? Čistě jen ze zvědavosti, pak to utnu ať nejsme OT :D
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Ne, aplikace nových numerických metod. Jsou některé speciální matematické rovnice, které nejdou řešit analyticky (písmenka a symboly čmáráš tužkou na papír, nebo křídou na tabuli), ale musí se numericky spočítat (pro konkrétní čísla), třeba na počítadle (nebo na papíře s kalkulačkou v ruce). No a některé jsou tak složité, že by je 1000 matematiků počítalo 1000 let (a udělalo by v tom 1000 chyb). Tak je lepší napsat program (program je algoritmus napsaný v jazyce, kterému rozumí počítač) a nechat to spočítat počítač. Stejnou úlohu ale můžeš přepsat pomocí různých algoritmů. Ty algoritmy můžou mít různé výhody a nevýhody, různou přesnost a různou rychlost výpočtu.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: hmm. Chapu. Ale nechapu ;). Ty tedy rozebiras modelova reseni nebo?
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Ne, jde jen o SW. Ale protože HW je tak rychlej a můžeš počítat najednou na víc procesorech a grafickejch kartách, tak můžeš používat takové algoritmy a numerické metody, které před 20 lety byly nepoužitelné (výpočet by trval 100 let, místo dnes třeba 2 hodiny - a navíc ještě třeba o několik řádů přesněji). Ale zapomeň na to, je to tak okrajová záležitost, že to zajímalo 10 studentů z 1000 a jestli to v praxi (ve své profesi) využije jeden, tak je to hodně :-) Jinak samotné principy jsou matematické a základy té matematiky která je schovaná v těch nových současných algoritmech jsou známé třeba i víc než 100 let :-) Ale já neučil tu matematiku, jenom její aplikaci.

      Netuším co je tvým oborem, k čemu ti to připodobnit, ale fakt nejde o nějaké dual a quad core nebo nějaké jiné konkrétní technické vymoženosti.

      Když rozvážíš poštu (balíky), tak rychlost doručení a dostupné metody závisí na dostupné technice. Efektivitu ovlivňuje ale nejen samotná rychlost přepravy (max. dosažitelná rychlost), ale i logistika, plánování trasy, nakládka a vykládka, využití různých prostředků. Po Praze bude rychlejší poslíček na kole, přestože max. rychlost je 30 km/h, než nadzvukový tryskáč (na Václaváku nepřistane). Když byly jen dostavníky a parníky, byly problémy při řešení dopravy jinde, než dnes, když máš letadla, rychlovlaky, kamióny, malé dodávky, ... Používají se prostě nové metody přepravy, ale nezajímá tě konkrétně jestli rychlost přepravy je větší kvůli rychlejším koňům, trénovanějším běžcům nebo rychlejším el. vlakům proti koněspřežce nebo jestli dodávka má turbo nebo ne. Pořád řešíš úlohu jak efektivně něco někam dopravit za nějakou cenu v nějaké době, jen máš jiné prostředky než před pár lety. Když se objeví nový dopravní prostředek, rychlejší, větší, s větší kapacitou, levnější, spolehlivější, ... tak si můžeš spočítat (vyzkoušet), jestli se hodí pro řešení tvého problému, jestli ho můžeš použít, jestli je v něčem lepší a efektivnější (podle jakých kritérií). Možná kvůli jeho speciálním vlastnostem nepůjde o přímou náhradu, ale budeš muset něco upravit, modifikovat podpůrné prostředky, kontejnery, logistiku, překladiště, ... Ale nemusí tě zajímat konkrétní detaily toho HW, ty ho jen používáš a využíváš jeho vlastnosti a nemusíš do detailu vědět jak přesně funguje.
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: takže se jedná spíše o hardwarovou komunikaci? A ty se snažíš říct že vývoj hardware jde tak kupředu, že je omezené vyučovat o dual core, když už je technika dávno jinde? Chápu to na tom příkladu dobře?
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Nejde o nějaké nové prog. jazyky, ty sice vznikají, ale vpodstatě je je nakonec jedno v čem progamuješ, nejde ani tak moc o nové způsoby myšlení, ty se mění pomalu a postupně a souvisí spíše různými prog. paradigmaty, kdy i ty historicky nejstarší mají stále smysl a používají se pro specifické úlohy. Tady šlo spíše o jeden konkrétní přístup (simulace, numerické metody řešení) při řešení matematických problémů. S tím, že rozvoj techniky umožnil použití nových (nebo staronových - znovu oprášených) matematických postupů (algoritmů) - plus použití paralelismu, více výpočetních vláken, využití výpočetního výkonu graf. karet (to tedy spíše okrajově), ...
      SETEC
      SETEC --- ---
      SANTAL: Hmm tomu věřím, původ slov je někdy velmi zajímavý. Jednou jsem se až děsil pohledem do historie, jaký byl třeba původ slova hysterie. K tomu se váže i moc pěkný film, myslím,že se to jmenovalo v češtině "vrtěti ženou".
      SANTAL
      SANTAL --- ---
      SETEC: Nejlepší část mého studia bylo psaní diplomky - přes 2 roky, a to bylo chodit co 2 týdny za vedoucím na hodinu a víc povídání... někdy o přineseném textu (což mě přinutilo psát průběžně), ale leckdy o čemkoli - zejména pak o původu slov, z čeho to asi vzniklo a tak...
      Bylo to nejlepší rozvíjení myšlení, jaké mi kdo předvedl/nabídl.
      SETEC
      SETEC --- ---
      SANTAL: Nejsi, já jednou, když studoval studijní technologii, tak celá kapitola byla věnovaná tomu, jak zanikají jazyky a různé technologie, jen proto, že to nejsou lidé schopni správně předávat dál. Třeba tam byla celá kapitola věnovaná technologii lítání. To bylo velmi zajímavé.
      SETEC
      SETEC --- ---
      SANTAL: Ty mi nevykládej, že nejsi češka :) Ale je hezký vidět jak tomu rozumíš, polovina lidí znejistí a kouká jak pulec. :)
      SETEC
      SETEC --- ---
      ROUMEN: Hmmm ... tomu rozumím, se vzděláváním je to v tomhle ohledu vždycky potíž :)
      Některé věci jdou do předu strašně rychle. Nedávno jsem žasnul nad tím co jsou kvantové počítače. Trochu jsem si připadal jako bych sledoval sci fi.

      Jenže právě tady platí, že když se vzděláváš v nějakém oboru, měl by to být nějaký konkrétní celek, uzavřený, na který se můžeš později odkazovat. Popravdě nevím jestli v té tvé oblasti jde spíše o způsoby myšlení při sestavování programů nebo o to že vzniká řada nových programovacích jazyků. Ale osobně mám zkušenost, že obvykle to má všechno nějaké původní jádro a z něho jsou pak nějaké mutace. Nebo se pletu?
      SANTAL
      SANTAL --- ---
      ROUMEN: šariština :-) dle nějakého 100 let starého spisku se původně hádali, zda je fakt nářečí slovenštiny, nebo polštiny (dle toho, že Polákům rozumím slušně, je to můj kůň), samostatný jazyk, nebo méně pravděpodobně ukrajinština atd.
      Ale kvůlivá územním nárokům museli být Slováci, knížky se v šarištině nevydávali 100 let )i dnes je to problém, lidi už tím nečtou), neučí se na školách o JEDINÉ knížce, románu nebo básni v šarištině, ačkoli toho bylo dost (ale to jsem fakt OT .-) )
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Vždyť jsi byl student, tak si vzpomeň na svá léta - něco jsem naznačil ve své první reakci :-)
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SETEC: Co má umět ředitel nebo makléř, to netuším. Když to zjednoduším, tak já se zabýval numerickým řešením (na počítači, takže v podstatě programování) speciálních typů úloh (nelineární, diskrétní systémy). Tuhle úlohy nelze řešit analyticky, takže se to programuje - vpodstatě simulace. Studenti musí umět programovat - bez toho se neobejdou, to jsem je v tom kurzu nemohl učit, musí mít povědomí o různých numerických metodách (matematika) - ty základy je taky nemůžu učit. A jak roste výkon počítačů, tak se mění i ty metody a způsoby jak efektivněji (rychleji) a přesněji řešit různé problémy. Metod je mnoho a stále se vyvíjí (i když teď asi ne tak rychle jako dříve). Takže z mého úzce specializovaného pohledu nedokážu reagovat na to co píšeš, protože tam žádnou analogii nevidím a nedokážu zobecnit způsob výuky v tomhle speciálním případě aby to zapadlo to toho co naznačuješ.
      ROUMEN
      ROUMEN --- ---
      SANTAL: Slovenščina? Opravil sem test?
      SANTAL
      SANTAL --- ---
      SETEC: vyjmenovaná značí, že se jedná o nějaké výjimky, jako třeba po"z" - zbytek se píše měkké, nebo ne? Anžto se píše po g ypsilon všude, nemá tyto vyjmenované výjimky....
      SETEC
      SETEC --- ---
      SANTAL: TO je z hlediska konfliktů dobré znát.

      Jakto že žádná, když g je tvrdá samohláska?
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam