• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Škoda, že nepoužíváte hostie. Občas se mi stane, že mi do kostela přijde někdo, kdo sice není věřící, ale hrozně by chtěl zkusit jak to chutná... tak že bych ho měl kam poslat... ;-)

    Tak o tom, že duležité je to, co se děje mezi Bohem a přijímajícím se nemusíme přít. Nicméně to přeci nijak nevylučuje to, že církev definuje (a vyučuje) co pokládá za vhodnou dispozici k tomu, abys svátost hodně přijal. Pak je na svědomí každého, aby se před svým svědomím s těmito nároky vyrovnal a na základě toho se rozhodl, jestli bude přijímat nebo nebude. To není o tom, že by vysluhující měl někoho lustrovat.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, a to je prave ta rekatolizace, ze. Ona ta kralicka taky leckde byla, ale cetla se jenom tajne a schovavala se pod podlahou.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No to je právě ono - Bible Kralická začíná být široce dostupná až na samém konci 18. a počátkem 19. století, kdy se znovuvydal text podle vydání z roku 1613. V 2. pol. 17. a v 18. století je ten vliv na český jazyk celkem jednoznačně dílem jezuitské svatováclavky. Protože ta na rozdíl od kraličky prostě byla...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ano, se vsemi dusledky, to je to, co delame u nas. Ale chapu, ze v *katolickem prostredi se asi poverecnych duvodu najde vic. Povera ohledne eucharistie ostatne vzdycky korenila predevsim v te prisne vylucnosti katolickeho pojeti. Dulezite zkratka je, co se deje v srdci prijimajiciho a ne co se deje v hlave vysluhujiciho.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Kdezto uz od 16. stol. (pocinaje Blahoslavovym prekladem NZ) se o totez zasadila Bible kralicka z dilny Jednoty bratrske.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim

    Takže úplně bez hranic a omezení? I nepokřtěným? I těm, kteří chtějí dotyčný církevní úkon z nějakého třeba pověrečného důvodu?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    ACKO: A nejen ta veleslavínská... třeba taková Bible svatováclavská byla tím prostředkem, který v 17. a 18. století výrazně ovlivňoval podobu českého spisovného jazyka...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Temi prisnymi podminkami mas na mysli radost a uprimne srdce? ;)
    Sk 2, 46: Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ACKO:
    ACKO: ADAM 'Daniel z Veleslavína žil v letech 1546–1599...
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Zacali jsme ze spravneho konce. Zastavam nazor, ze otazka hodnosti ci nehodnosti vysluhovani svatosti neni na vysluhujicim, ale je to otazka svedomi pristupujiciho ke svatosti. Kdo se citi povolan pozvanim, at pristoupi. Zda prijima hodne ci nehodne je mezi nim a Bohem.
    ACKO
    ACKO --- ---
    PRISCILA: Ach ty neznalosti historie. Slyšela jsi někdy o veleslavínské době a veleslavínské čestině? Období germanizace opravdu spadá až do doby Josefa II. a nového správního uspořádání monarchie.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...

    Chápu... v tom případě byla stará nerozdělená církev vzorem strašlivého a totalitárního zřízení, protože její podmínky k tomu, aby člověk mohl být byť jen slavení eucharistie přítomen (o samotném přijímání ani nemluvě) byly podstatně přísnější než cokoliv, co najdeš dnes na církevním "trhu" od pravoslavných po kdoví koho...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: No však pořád píšu o výkladu dějin. A především se věnuju metodě, nikoliv jejím konkrétním aplikacím.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: Něco jako objektivní historie neexistuje, vždy je to souboj pohledů a tak to má být. To je právě ten problém, že Pekař svůj pohled interpretuje jako jediný správný a objektivní...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Každá denominace má samozřejmě právo pouštet ke svým "svátostem" koho chce, ale potom z toho vyplývají i určitě důsledky a charakter smýšlení...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: Ve své podstatě ano.

    Konec konců o tom byl i ten spor mezi Masarykem a Pekařem - ne jestli byli hodní protestanti a nebo katolíci, ale o tom, jestli historii vykládat především s přihlédnutím k tomu, co to udělá s posluchačem (a působit ušlechtile, idealisticky a tak) (což je koncept 19. století) a nebo se snažit o objektivitu a značnou nejednoznačnost (což by měl být koncept odborné historie ve 20 století mimo totalitářské režimy).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    INSIDES: Ale jistě... poradíme, posloužíme... ;) Třeba zde: [ Polyteismus ] ?? (vlastníkem je z křesťanských klubů dobře známá perzóna, takže nebudeš v cizím prostředí ;))
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    ZUZKAOU: My jsme řešili interpretaci světa :):)?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    INSIDES: Proč? Měl by si radši nadiktováno a takhle to je a hotovo, kdokoliv je proti musí držet ústa...Bouřlivé diskuze jsou důkazem toho, že funguje pluralita názorů a že lidé o věcech přemýšlejí...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HARALD: Trvám na tom, že proud v jisté církvi není denominace...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam