• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Copak nalezi cloveku tohle soudit? At pristoupi, kdo se citi pozvan.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: A jednu otázku bych si dovolil na Tebe... Když říkáš, že (jedinou) podmínkou přístupu k eucharistii by měla být víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává - jak se to pozná?? Má takovou víru půlroční Honzík, které se ručičkama natahuje po posvěceném chlebu? Má takovou víru dlaždič Franta s IQ 83, který sice nerozumí ani zbla tomu, co pan farář říká v kázání, ale musí to být dobře, protože je přece tak chytrý a má tak příjemný hlas? Má takovou víru Jiří, chovanec psychiatrické kliniky, který toho s okolím moc nenakomunikuje a není úplně jasné jestli a co vnímá? Má takovou víru paní Milada, která s úsměvem odkývá jakékoliv teologické učení a pak se rozpovídá o energiích, horoskopech a minulých životech? Má takovou víru starý pan Novák, který umírá na onkologii a má už jenom chvilkové záblesky jasné mysli? Má takovou víru student Viktor, který souhlasí se soteriologickým rozměrem Kristovy oběti, ale nedokáže přijmout trinitární nauku a Ježíšovo boholidství? Má takovou víru katolík Petr, který sice pohrdavě komentuje platnost té vaší "přednášky", ale halt jste byli jediný kostel v okolí?

    A tak dále, a tak podobně... a ne, nejsou to vymyšlené postavy (jen ta jména).
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No, to je pravda. U nich je to celkem pochopitelny, nechteji pokouset odnauceny alkoholiky. A s tim krtem je to u nich podobne pragmaticke, pri praci s lidma na ulici neni dvakrat prostor na pravidelkou predkrestni pripravu v dohodnuty termin nerku-li ritual krtu. Presto to funguje a sam jsem svedkem toho, jak dobre a ucinne.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: No , jasne, ve skotsku jsme videli v muzeu ze meli kalvinisti zavedeny a takovy tokeny, po jejichz predlozeni byla dotycnemu Vecere PAne vyslouzena... Ale to je uz perverze. Ale ja nejsem kalvinista, nybrz baptista. A rikam, jak a s cim se vysluhuje u nas. Ne nadarmo si do situ davame, jak jsme otevreni a tolerantni.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GOBERS: A není to jenom CB... v celé řadě protestantských denominací vládne poměrně tvrdá disciplína a přístup k večeři páně mají jen ti, kdo si to náležitě "zaslouží". Proti tomu je římský katolík kolikrát hotový liberál... ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Ale tak ať planě neteoretizujeme: pojďme se podívat třeba na takovou...

    Církev bratrskou... v jejích řádech se říká, že přístup k večeři páně mají jenom "plnoprávní" členové a to jsou takoví, kteří mimo jiné musí "řídit se zásadami Písma svatého, pečovat o rozkvět církve, vést příkladný soukromý, rodinný i občanský život. Navštěvují pravidelně pobožnosti svého sboru, pěstují svůj osobní duchovní život, rozvíjejí bratrské obecenství s ostatními členy, pamatují na sborové potřeby a podrobují se církevní kázni", což tak nějak v praxi znamená, že když nechodí člověk velmi pravidelně do sboru, neplatí desátek, atd... tak může na večeři páně zapomenout.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: No jo, ale ti také neslaví eucharistii, že ano... :)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Napada me, ze takovou viru maji treba i vojaci Armady spasy a u nich se zadny krest vodou nepraktikuje ;) Je to sice okrajovy pripad ale jelikoz se ted s Armadou celkem stykam a zajimam seo ni tak mi nedalo to nezminit.
    OMO
    OMO --- ---
    HARALD: Aha, s tim jsem se jeste nesetkal tak me to nenapadlo. No, je tam i u nas to pozvani, kde se rika, ze je zvan kazdy, kdo se citi k tomu povolan. Kdo komu muze videt do svedomi, proc pristupuje. Kdyz si to bude chtit nekdo vyzkouset treba na pulnocni u katoliku, tak si tam stejne pujde. Stejne tak nekdo, kdo se citi pohnut k vire treba kvuli kazani, ktere predchazelo, by nemel byt z formanich duvodu odmitnut.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    Pokud bereme křest jako akt potvrzení už existující víry (stejně jako je manželský slib potvrzením lásky), pak je podle mě možné přistupovat ke stolu Páně i bez křtu. Nicméně to samozřejmě není ideální stav...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Což znamená co?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává

    A takovou víru je možné podle Tebe mít a nebýt přitom pokřtěn? Nebo je to spíš tak, že taková víra má nezbytně své "následky" - tedy to, že člověk přijme křest a lituje svých hříchů...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Mnoho lidí chodí k eucharistii z tradice...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Jediným předpokladem by měla být víra ve spásnou úlohu Kristova kříže a ve společensví církve jako společenství, které toto vyznává
    HARALD
    HARALD --- ---
    OMO: Aby si to vyzkoušel.
    OMO
    OMO --- ---
    Apropos to se otvira prostor k diskusi o definici kdo je vlastne krestan, jestli ten, kdo vyznal Krista svym Panem a Spasitelem nebo ten, kdo byl (treba bez sveho vedomi v utlem veku) pokrten... Ale nevim, to uz by se nam to mozna rozutikalo do mnoha vlaken tak to muzem probrat potom
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ja si nejak nedovedu predstavit, ze by nekdo, kdo se nepovazuje za krestana, hrnul k Veceri Pane, proc by to delal?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Takže třeba požadavek, aby přijímající byl křesťan (resp. pokřtěný) pokládáš za něco, co není dostatečně věrné smyslu evangelia?
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: oboji
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: A teď mi řekni... nepojmenovávají se proto, že to dotyčný duchovní tak považuje za správné, nebo proto, že je to tak v teologii vaší církve proklamováno jako princip?
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Ciste ve vztahu k Veceri Pane se u nas skutecne zadne podminky nevyjmenovavaji, vysluhujici pronese neco ve smyslu:
    Pamatku vecere Pane chapeme jako otevrene spolecenstvi kolem Kristova stolu, kdokoli rozpoznava sve povolani k ucasti, at pristoupi.

    Takze definice patri u nas patri do teologicke literatury. Ale jinym denominacim neodpiram pravo si podminky definovat, jen to nepovazuji za skutecne verne smyslu evangelia. Takze existenci omezeni toleruji a respektuji, ne vsak schvaluji.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam