• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    OMO
    OMO --- ---
    KEIKIN: Semper Reformanda ;)
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Kdyz poodstoupim od sve konfesni prislusnosti, musim rict, prinejmensim polovina protestantskych denominaci dokonce i episkopat dle Didache drzi (vcetne treba stare i obnovene Jednoty Bratrske, az po evangelikaly typu AC). V cirkvich kongregacniho typu se da biskupsky urad napasovat treba na predsedu starsovstva neboli kuratora. No, ale o jake ze vernosti Pismu tu vlastne mluvime? Vzdyt je to "jenom" Didache, relax ;)


    GOBERS: No a apokryfy jsou stejne nekanonicke jako patristika, dobre znat, pro hloubave je to dobre cteni pro doplneni znalosti, ale Pismo je jedine zavazne zjeveni ;)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    KEIKIN: Dokonce by se měla reformovat. Myslím si, že nejlepší je církev, která je ve stavu trvalé reformace, tj. neustále odřezává uschlé větve toho, co tam podle Písma nepatří, ale narostlo tam:)
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    KEIKIN: Ty toho asi o reformovaných církvích moc nevíš. Jinak bys věděl, že všemožné reformování a štěpení provází veškeré reformované církve v podstatě celé dějiny.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Co se stalo s Marií po smrti je podle mě v křesťanské teologii nepodstatná marginálie...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Mám dotaz k budoucnosti protestanství. Dá se reformovat reformovaná církev ?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Ty jsi tu domácí, staň se jak pravíš. Dej názor a budeme tříbit...
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Netvrdím, že to dogma vychází z toho apokryfu. Vím, že vychází z tradice, která je ovšem daleko starší, než tvrdíš. Nemyslím si, že o tom vím málo. Krom toho tato diskuze byla založena ke tříbení názorů a rozšíření obzorů, ne pro bití se v prsa, kdo je lepší, než ten druhý.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: No jo... a to jsme u těch traumat... dokud se člověk tohoto nezbaví, tak s ním není rozumná řeč. Což mi připomíná ještě roztomilejší fenomén... kolikrát už jsem byl svědkem disputace dvou konfesně odlišných jedinců (říkejme jim pro ten modelový příklad "katolík" a "evangelík") a jeden druhému vykládal co on jako "katolík/evangelík" přeci věří a že je to strašné. A když mu dotyčný řekl, že tahle jeho představa o "tom druhém" je úplně zcestná a že tohle přeci takhle není a jeho církev nehlásá, tak byl málem obviněn ze lži, zločinného spiknutí a podvodu.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    GOBERS: No, ono by některým členům ČCE dle všeho stačila návšěva v těch pár Lutherských sborech, co také v církvi máme. Asi by je poslali někam do ... katolíků :-). Já se vůbec občas dobře bavím, při některých těch debatách, že "tohle se u nás nesmí, to dělají katolíci" (teda spíše když slyším zážitky některých lidí z některých sborů, naštěstí nejsem nikde ve staršovstvu, takže to nemusím řešit).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: To se podle mě docela kryje.

    To je proto, že o tom - s odpuštěním - prd víš. Bez urážky. To dogma z roku 1950 vychází ze středověké (zejména františkánské) zbožné teorie, že panna Maria byla vzata na nebesa aniž by zemřela. Proto jak dogmatičnost tohoto učení (tj. že je nutné tak věřit), tak částečně i jeho obsah odmítají církve, které tradičně ctí svátek zesnutí přesvaté Bohorodice, který má kořeny v té legendě, kterou cituješ. A ovšem jako zbožné mínění, nikoliv jako dogma.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: „Neposkvrněná, vždy panenská Matka Boží Maria byla po dokončení běhu pozemského života s tělem i duší vzata do nebeské slávy.“ To se podle mě docela kryje. Nevylučuje se "tělesné" nanebevzetí...Krom toho je to obecně pro křesťanskou teologii marginální téma, jen jsem chtěla ukázat na souvislost apokryfů a živé tradice...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: (A malá nápověda - proč myslíš, že římští katolíci slaví svátek nanebevzetí a starokatolíci a pravoslavní svátek zesnutí přesvaté Bohorodice?)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: A teď otázka za deset bodů... myslíš, že dogma o nanebevzetí Panny Marie učí to, co ta zmiňovaná legenda? ;)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Nejobsažněji o nanebevzětí Panny Marie mluví autor apokryfu O smrti svaté Božží Rodičky ze 4. stol., který se vydává za spis sv. apoštola Jana.

    "Svatá Panna přijala od archanděla Gabriela zprávu,žže záhy bude přijata na nebesa ke svému Synu do pravého a věčného žživota. Uchýlila se do Betléma, kam se zázračným způsobem seššli vššichni apošštolové, rozptýlení jižž ve světě. Toho dne se stalo v Betlémě mnoho zázračných uzdravení. Panna Maria pak odeššla s apošštoly do Jeruzaléma, kde svatě zemřela. Apošštolové pak uložžili její svaté tělo v novém hrobě v Getsemanské zahradě. Z jejího hrobu vycházela libá vůně a bylo slyššet hlasy andělů. Po třech dnech vůně i hlasy ustaly, takže apošštolové poznali, žže její svaté, bezúhonné tělo bylo přeneseno do ráje."
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    JIXIPEN: Spíše než úsečka by to asi byl kvádr:)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: A Které, prosím? Dogma o nanebevzetí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem Piem XII. dne 1. listopadu 1950 apoštolskou konstitucí Munificentissimus Deus.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: nanebevzetí panny Marie je již v apokryfech a římskokatolická církev ho uznala za dogma teprve nedávno...

    Aaa, a tady se dostáváme k tomu, že nám chybějí základní informace...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: Však co já slyšel za teologické názory stran transsubstanciace (!!) a svěceného úřadu v apoštolské sukcesi od některých kalvínských teologů v takové baště reformace, jako je Švýcarsko, z toho by leckterý český helvít zezelenal hrůzou.

    JIXIPEN: Ono totiž neexistuje něco takového, jako je jedna úsečka, která by vedla od katolíků k protestantům, jak o tom mluví PRISCILA. Těch úseček je celá spousta a že je někdo úplně napravo u jedné nemusí znamenat, že tam bude i u ostatních.

    Typický příklad - ve spoustě etických otázek si spolu náramně dobře notují extrémně konzervativní římští katolíci s extrémně fundamentalistickými evangelíky/evangelikáli, jakkoliv o sobě jinak navzájem věří, že ten druhý skončí tam, kde bude pláč a skřípění zubů.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: a co teprve koptové, arméni, nestoriáni, chaldejci a ostatní středoasiaté ;-)