• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Nemyslím si, že jsem naštvaná, spíše vyhraněná. Konec konců u zakladatelky tohoto klubu to není nic divného:)...Krom toho, vycházím z historických i současných názorů příslušníků římsko-katolické církve...Tak, a pust se do mě:)!
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Já jsem si říkal, že takhle naštvaný může být jenom konvertita. ;)))
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: Sestra domácí totiž byla římská katolička a ví jak to tam chodí:). Představy jsou to spíše antipekařovské až masarykovské:)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    tak ohromna pochvala obojimu, tak hebke vino jsem snad jeste nepil. Pravda - to katolicke jakoby bylo trpci a vyzadovalo kazen, ale dobre bylo natisickrat. Avsak to habanske. Pry je z hroznu co se urodily zde (koupene u vietnamu, maji jej cely regal, hned jsem se ptal a dostal odpoved, ano, jsou to evangelici), ale tak dobre a hebke vino jsem snad jeste nemel. A to pekne prosim cervene, modry portugal. Lepsi nez francouzska vina, nebot jsou jak peri, francouzska jsou chuti jasne, ale stale sebestredne silne. Tohle bylo moc moc dobre. Dneska se mi bude usinat tak krasne.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: No, sestra domaci ma podle meho nazoru trochu jiraskovske predstavy o katolicich. ;-)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    v čem se sestra domácí nedrží?:)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Tak to ja se zase primknul k multi-kulti a uvaril louisianske gumbo. Dokonaly priklad pozitivniho vlivu vzajemneho ovlivnovani kultur.

    A mimochodem, v Louisiane je pres 20 % baptistu, tak s timto prispevkem nejsem tak uplne off topic :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    jinak k hovoru o vinech, ja se dnes rozhodl pro ekumenu. Koupil jsem vino habanske i vino katolicke a uvidime, zda pak bude radost, nebo zachod :)
    OMO
    OMO --- ---
    VIRIK: No, to je taky pravda. Ale prave tam, kde je ta odlisnost jen mala, vetsinou vic provokuje. Protoze protistrany spolu sdili vetsi prostor a o ten se trkaji.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    VIRIK: A co uzavřená dlaň?
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    Ale ty predstavy katoliku o protestantech a naopak, jsou nic proti predstavam ceskych ateistu o krestanstvi, krestanech a Bohu.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Jojojo!!! To je samozřejmě druhý stupeň... když mě protistrana obviní z toho, že lžu a snažím se utajit a ututlat že má církev ve skutečnosti věří v to, co tvrdí ona. ;-)))
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    kdyz mas ruku sevrenou v pest, tak si s nikym ruku nepodas.....
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: On ten nekdo, kdo ty nazory magoru vyhrabava (v mem citovanem pripade ZOD), je totiz taky proste magor, jen na opacne strane. Kazda tradice ma jiste naraznikove pasmo, ve kterem jsou lide ochotni k dialogu, a pak "ultras", kteri po sobe hazi z dalky srapnely, jako Semin a ZOD.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Je to tak, v jednotlivych tradicich ty obrazy nepritele ziji svym zivotem po staleti. Proto je dulezity ten dialog. Mam kamarada katolika, se kterym pravidelne zazivam vtipne situace, kdy si napred vjedeme do vlasu a navzajem si vyvracime neco, co si myslime o tom druhem ze zastava, opakovane pak zazivame uzas nad tim, jak se nam skutecne formulace protistrany libi :) S povzdechnutim, ze kdyby takovi byli vsichni na protistrane, bylo by nam vsem lip... Nacez se vracime do ostreho sporu, protoze to protistrana jiste nemysli vazne :) dokaze to zabrat cele hodiny a je to trochu unavne, ale tak ma asi vypadat ekumenicka prace :)
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    GOBERS: tak to je obecne platna vec, to bezpochyby
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    VIRIK: Vsak jo... OMO se v tomhle ohledu docela drzi. Rozhodne vic nez sestra domaci. ;-) Ale to varovani o imaginaci nepritele bylo mysleno obecneji, ne na nekoho pritomneho.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    GOBERS: ale OMO napsal "toto komicke hemzeni". Takze s tebou neni v rozporu. Ja bych je jen neoznacoval za tradicionalisty, ale normalne za ultrapravici, tam stejne nejde o nabozenstvi, ale navazanou ideologii, pro krestanstvi neprijatelnou (autoritarstvi, antisemitismus, podradnost zen apod.). Koneckoncu nelezou za biskupama a aneoxiduji tam, ale lezou na hrady a urady vlady, do televize a do ruznych skol. Tam pak jsou kolikrat pozadovany divne prace po studentech jako zivotopisy Franca, americkyho jihu nebo jine temata co jsou dost na hrane. Ze by nekde za prijate penize od americke zbrojovky nebo nabozenskych politickych radikalu z USA nekde staveli kapli ci kostel a zkouseli zalozit nabozenskou obec, o tom jsem jeste neslysel. Ale to uz patri do politologie a tradicni evropske ultrapravice, ktera kde se dostava populismem k moci, tam si z verejnych zdroju zlepsuje osobni majetek je to tak od Italie po norsko, od Francie po Rusko.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Ono je tu totiz jedno velke nebezpeci, kterym trpi diskutujici obou taboru - nemcina pro to ma krasne slovo: Feindbild (obraz nepritele). Konstruujeme si vlastni predstavu o tom, co ten druhy zastava, co si mysli a co uci. A tato predstava je o to houzevnatejsi, oc je vzdalenejsi od reality. Takze ve vysledku nepolemizujeme s tim druhym, ale se svoji vlastni predstavou o nem...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: Ale nazor tradicionalistu, ze neni spasy mimo konkretni organizaci katolicke cirkve, stal zije

    Nemysím si, že by privátní názory magorů o něčem vypovídaly... nebo alespoň ne o něčem jiném než o těchto magorech samotných. Každý, kdo v římskokatolické círvi zastává takový názor se protiví učení vlastní církve. Tečka.

    Pakliže někdo tyto názory vyhrabává a snaží se je z neznalosti nebo ze zlého úmyslu vydávat za "katolické učení" (aby se mu pak římskokatolická církev snáze odmítala), tak argumentace na stejné úrovni jako tito magoři samotní.

    Proto proti tomu tak intenzivně bojuju. Kritizovat je v pořádku, ale musíme mít validní argumenty. Ne propagandu.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: PRISCILA: Soucasny postoj RKC po 2. vatikanu je asi dobre cerpat z platneho katechismu:
    Katechismus - "VĚŘÍM VE SVATOU CÍRKEV OBECNOU"
    http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=846&x=0&y=0

    Jak se má rozumět tomuto tvrzení, které často opakovali církevní otcové? Je–li formulováno kladně, znamená, že veškerá spása pochází od Krista–hlavy skrze církev, která je jeho tělem: „Posvátný sněm … na základě Písma svatého a tradice učí, že tato putující církev je nutná ke spáse. Neboť jedině Kristus je prostředník a cesta ke spáse a on se pro nás stává přítomným ve svém těle, církvi. On sám výslovným zdůrazněním nutnosti víry a křtu potvrdil zároveň i nutnost církve, do které lidé vstupují křtem jako branou. Proto by nemohli být spaseni ti lidé, kteří vědí, že Bůh prostřednictvím Ježíše Krista založil církev jako nezbytnou, a přesto by nechtěli do ní vstoupit anebo v ní vytrvat.“

    S tim uz se da souhlasit, to je ekumenicky otevrene (ve smyslu otevirajici prostor k dialogu). Protoze kazda cirkev veri, ze Kristus je jeji hlavou.

    Ale nazor tradicionalistu, ze neni spasy mimo konkretni organizaci katolicke cirkve, stal zije, dukazem budiz toto komicke hemzeni:

    http://zod.reformace.cz/mimo-cirkev-neni-spaseni-cislo-81
    Na strankach protestantskych fundamentalistu ZOD (velmi marginalni, zato velmi plodna organizace kolem nekolika svobodnych sboru) je citovan Michal Semin (zastupce, jak doufam, stejne marginalniho proudu katolicismu) a to v rubrice falesne uceni... :)