• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    Můžete diskutovat o historii, přítomnosti i budoucnosti protestanství u nás i ve světě. Nebojte se konfrontovat tento směr s jinými náboženskými směry či řešit ožehavá témata...
    rozbalit záhlaví
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VIRIK: no tak jestli pokusy o objektivitu v metodologii považuješ za vítězství Pekaře...

    Znova - celou dobu tu píšu a opakovaně na to upozorňuju že se ptám na metodu, ne na tvrzení.
    VIRIK
    VIRIK --- ---
    ZUZKAOU: problem je spis v tom, ze dnes mnoho lidi prosazuje POUZE Pekare a jeho pristup a Slavik je pro ne rudej bolsevik a Masaryka za "levicaka". Na skolach i v televizi primo strika Pekar. Take mne by zajimalo, proc se spis nezeptas ideologickych pekarovcu proc se jim tak ohaneji a dehonestuji ostatni a misto toho se ptas mensiny, ktera se jeste drzi racionalnejsich smeru – nechapu proc darebakum staci kricet a proc dobri lide museji porad neco vysvetlovat a porad se hajit. To totiz pak vypada jako agresivni vpad a ne dotaz.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: vzhledem k tomu, že i tady jsem toto už vysvětlvoala a v klubu o národní identitě i s konkrétními zdroji to specifikovala právě na problematiku sporu o výklad českých dějin tam by mi naopak přišlo urážlivé to opakovat a předpokládat že jaksi někdo, kdo se o tuto problematiku zajímá o tom nic neví.
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: ok, necht reaguje ona. Ale to o te nekolikere zmene paradigmatu (oceniul bych voditko, jake ze to zmeny byly, jestli myslime ty same), jsi mohla napsat rovnou a vyhnuli bychom se te osobni rovine. Zkratka vice argumentovat, mene machrovat, nebo jak to nazvat.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: A tak mě taky moc. Jeho sociální spisy považuju za velice zásadní zdroj.

    A takovýho mužika znám taky. :) Praha-Litoměřice a zpět, jedině zu fuß. :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: Historiografie ve 20 stoleti prošla několika zásadními změny paradigmatu. Podle opakované Prisciliny argumetnace si jsem celkem dost jistá, že je nereflektuje. Ptám se proč a zajímá mě racionální nikoliv osobní zdůvodnění.

    Kdokoliv v tom čte cokoliv jiného a dokonce se kvůli tomu uráží - no tak to je vážně problém jeho filtrů. A tu poslední větu si vezmi osobně. Zbytek nikoliv.
    OMO
    OMO --- ---
    HAROLD: No a v Hovorech s TGM jsem zase cetl, jak ten Tolsteho kamarad odmital jezdit vlakem a "po muzicku" sel radsi nekolik dni pesky, nebo jak mel Tolstoj muzickou svetnici vybudovanou uprostred sveho honosneho sidla a tam si z dlouhe chvile sil sve muzicke boty... Jako byl divnej, to nerikam, ale svym zpusobem se mi proste libi :)
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: Urazlive je to, ze za jediny pripustny a racionalni nazor pokladas ten svuj, a kdokoli se hlasi k necemu jinemu, tak je sto let za opicema a mel by si doplnit vzdelani.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: Mě nejvíc bavilo, jak dával Tolstoj pít Masarykovi z té syfilitické sklenice. :D
    OMO
    OMO --- ---
    XAJA: Jeste toho trochu :D
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: No, Tolstoj byl z Chelcickeho unesen, protoze prisel s ideou nenasili uz na konci stredoveku. Cetl jsem Tolsteho Kralovstvi Bozi ve vas a tam se nad tim prave rozplyva. Jinak od Chelcickeho dopocuju aspon Siet viery prave, to je zasadni dilo, ze ktereho cerpa i dnesni baptismus

    A jasne, Masaryk byl taky pro ozbrojeny odpor proti nepriteli, cimzto padem nemohl mit Tolsteho rad, jako chronickeho a nepraktickeho pacifistu. Ale me se nenasili vzdycky hodne libilo.
    XAJA
    XAJA --- ---
    AACHEN: tolstoj. pre úplnosť chýba ešte hodnotenie od paula johnsona v intelektuáloch:)
    OMO
    OMO --- ---
    Mimochodem, pripomnelo mi to, jak jsem ve Skotsku v Edinburghu v jednom kostele Free Church of Scotland narazil na peknou vystavu o historii tamni reformace, a tam jsem se dal do reci s jednim dobrovolnikem - baptistou, ktery mi tvrdil, ze zrovna cte o Husovi a jak predbehl svou dobu. To jsem byl na hostorii sve zeme hrdy.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    OMO: muze hrde hlasit jako k prudu

    Nemůžu si pomoct, ale nemůžu se přestat smát. :D
    AACHEN
    AACHEN --- ---
    OMO: Ja neznam ideje Chelcickeho, a nevim, zda je podrobne znal Peroutka, ale i k tomuhle se tam vyjadruje: na Chelcickeho pacifismu a pohledech na spolecnost, se narod, ktery ma prezit v realite 20., 30. let 20. stoleti, take postavit neda. On tam kope hodne i do Tolsteho v podobnem duchu (jak jsem pochopil byl velkym znalcem Ruska a jeho kultury) a jak znamo je ironik a kritik.. Tolsteho na druhou stranu nemel moc rad i Masaryk. Pro me osvezujici cteni, i kdyz se nekdy hodne opakuje..
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    OMO: urážlivého? Co je na tom urážlivého?

    Priscila opakovaně zmiňuje jak je pro ní důležité vymezit se proti Pekařovi. A tak se ptám proč a z jakého důvodu ignoruje následných 100 let, které právě pro interpretaci ději jsou dost klíčové.
    A zajímá mě racionální zdůvodnění. Nic víc.
    OMO
    OMO --- ---
    ZUZKAOU: A existuje nejaky racionalni duvod, proc pises prispevky takovym tonem, ze se na ne neda reagovat bez urazky? Predstavujes presne ten proud objektivitou se zastitujici, avsak stejne subjektivni a ideologicke vlny historiografie, ktera je ted v mode. Navic zde se nebavime tolik o historiografii ale spis o protestantskych cirkvich. Masarykovska interpretace je v evangelickem prostredi pochopitelne velmi ziva. Nezajima mne, jestli cely narod jsme Husuv a jestli cesti bratri byli dostatecne pocetni a reprezentativni, zajima mne jen to, ze Hus byl protoreformator, ktery si zaslouzi pozornost protestantske verejnosti. A ze Chelcicky a nasledna tradice Jednoty bratrske je neco, k cemu se ceske prostestantske prostredi muze hrde hlasit jako k prudu, ktery vyrazne predbehl svou dobu.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    PRISCILA: a existuje nějaký racionální důvod, proč ignoruješ následných 100 let? Jak dějin jako takový, tak především historiografie - tedy způsobu jak se na dějiny koukat a jak jim rozumět?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    HAROLD: Daleko potřebnější je nostalgie po rakouském mocnářství a srovnávání ideálů Evropské unie s Rakouskem-Uherskem :)... Výstava " Za císaře pána" v Národním muzeu tento postoj až pateticky vnucuje. Doporučuji:)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    DOCKINEZ: Myslím, že spíše u modernistů. Ale to se nedá takto říct, je to tam dost namíchané:)...
    OMO
    OMO --- ---
    AACHEN: No jasne, ze Masaryk mel i ve sve dobe ideove odpurce, a ze si je zval na sve dychanky, protoze byl demokrat. Ale rikat o ceskobratrske tradici, ze to byla "kratochvile", tak to prr. Jiste, ze stara Jednota Bratrska nebyla masovym jevem, zadnou zemskou lidovou cirkvi (zaplat Panbuh). Ale je to to nejlepsi, co v dejinach krestanstvi u nas mame a nedivim se Masarykovi, ze to vyzvihoval jako nosnou tradici. Protoze na kompromisnim prizdisracstvi se narodni stat postavit neda.

    Ted je proste v mode kopat do Masarykovy republiky a vnukat po Rakousku. A rika se tomu objektivni historiografie :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam