• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANARCHYAdvanced lifesaving
    ANARCHY
    ANARCHY --- ---
    Nechápu jednu věc: proč tu někteří jsou ochotni věřit profesionálům když by jim říkali jak se vypořádat s otevřenou zlomeninou stehenní kosti, ale nejsou jim ochotni věřit když by jim ti samí profesionálové řekli, že bez hlubokých znalostí anatomie a dalších disciplín se na řadu příkladů nedá udělat jednoduchá kuchařka sdělitelná během několika dnů.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    RAHUF: Dobrá. Shodneme se, že tajnůstkaření přináší víc škod než užitku. Ať už jsou jeho příčiny jakékoliv. Až si to lékařská komunita uvědomí, bude řešit méně následků po holivoodských postupech a radách z mimibazaru.
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    ERGOSUM: naopak, prosím, edukujte se, zvlášť když se jedná o nemoc vaši nebo vašich blízkých!
    jde jen o to mít od edukace realistická očekávání.
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    WRIGLEY: myslím, že jsi nepochopil ty mě. Jak jsem psal v prvním příspěvku, chápu, proč se tomu věnujete a považuji vás v tomhle směru za rozumné a zodpovědné (navzdory tomu, jak to může vypadat, do téhle kategorie řadím i tebe). jen se ti snažím nastínit, proč se zdravotníci mohou zdráhat nebezpečnější věci učit, a že za tím nemusí být škodolibost a snaha udržet si monopol na řemeslo. toť vše.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: abych odpovedel i na ten zbytek.
    Rad bych vedel co udelat, kdyz budu nad clovekem, kteremu se propadla plice a dusi se, stejne tak bych rad vedel, jak s co nejmensim rizikem srovnat kost, kdyz by bylo nutne zajistit pohyblivost (v tomhle docela cenim surovost kalkulace rizika od Lisky). Nikoho nenutim me ucit, ale rad bych prolomil ten led mezi absolutni neznalosti laika a tajnustkarstvim zdravotniku.

    Ohledne baliku informaci je ta predstava zalozena na realnych situacich a jejich diagnostice a nasledne reseni. napr. zlomena noha, do ktere tece krev - ceho si vsimat, ktere stavy jsou nebezpecne, je lepsi zaskrtit nad nebo pod kolenem.
    Jsou to veci, ktere doktora treba ani nenapadnou, ale pro laika to jsou potencialne fatalni chyby.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: ohledne srovnani praxe v nebeznych procedurach tam temer rozdil nevidim. to, ze se zdravotnik pohybuje mezi nemocnymi ti nijak nepomuze, kdyz potrebujes provest konkretni ukon, ktery jsi naposled delal na skole.

    Ten druhy odstavec mi prijde jako presna ukazka toho, proc si myslim, ze si nerozumime jak s tebou, tak s Liskou ohledne tematu. Ja necekam ani opravneni ani plnou duveru v provadeni narocnejsich ukonu. nesnazim se stat doktorem bez titulu (v tomhle reagujete shodne, jak kdybych vam sahal mezi nohy). Snazim se jen pripravit na situaci, kdy nebude jine reseni nez se pokusit zachranit zivot sam sobe nebo druhym. At uz by se jednalo o oblibenou zombie apokalypsu nebo jen lokalni situaci, kdy se v dalsich dnech, mesicich, letech doktora nedockam. Ac to v dnesni situaci muze vypadat smesne, tak se nas pohodlny zivot muze velice rychle zmenit v boj o preziti. Pred nekolika lety umrela holka 200m od baraku, kdyz zapadla do stare studny, zlomila si nohu a nikdo ji nenasel vcas. V podstate vsechny bezne kurzy konci situaci, kdy se pokusis zastavit zhorseni situace pacienta, alespon docasne, a cekas na zachranku. Je ale dost situaci, kdy takhle muzes cekat dost dlouho a ta situace se zacne rapidne zhorsovat, kdyz nic neudelas. Snaha tady je prave naucit se dobre postupy v tomto dalsim kroku. Necekam, ze budu provadet plastiku nosu, transplantovat ledvinu nebo se hrabat v mozku, to jsou operace, vyzadujici specialistu. Ja hledam situace, kde je v mych silach provest nezbytne zakroky k zachrane zivota a leckdy je to hlavne o znalostech, jak to udelat.
    Blba koska cukru, muze cloveku zachranit zivot, kdyz poznas, ze ji potrebuje. Laik bude jen sledovat, jak se diabetik propada do soku nebo ho necha lezet, kdyz z nej tahne chlast.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Zkusím to jinak.
    Přijdu na odborný lékařský web, kde abych mohl číst, musím prohlásit, že jsem lékař. Přitom tam nebylo nic jako osobní údaje, nebo návody na přípravu drog. A nebylo to pouze v jednom případě. Mám pak otázky.
    a) Jaký je důvod zakázat přístup nelékařům? Zvlášť když jsou ochotni číst odbornou terminologii.
    b) Oč je lepší nevědomost než informace určené lékařům?

    Nemusím být zrovna lékař, ale když mám například v rodině diabetika, mohu chtít mít znalosti o diabetu. Proč bych nesměl?

    Například elektrické rozvody jsou odborná práce vyžadující oprávnění. Přesto jsou informace o správném i nesprávném zapojení veřejně přístupné bez restrikcí. Asi málokdo řekne chirurgovi "Ne! Neřeknu vám jak je ta zástrčka zapojená. To nepotřebujete vědět. Zavolejte si elektrikáře Nebo si udělejte zkoušky." Samozřejmě, když to bude dělat bez oprávnění a něco se stane, ponese následky. Ale to nebrání tomu, aby si zkontroloval práci elektrikáře a případně ji reklamoval.
    STENNY
    STENNY --- ---
    NAVARA: Mám pocit, že Rahuf chce říct, že od určité složitosti zákroků potřebuješ nějaký větší přehled o kontextu, který už nelze vtělit do seznamu kroků. Neboli že se lišíte v pohledu na to, jaký objem informací potřebuješ, aby to pořád ještě splňovalo "first of all, do no harm." Pro CPR anatomické vědomosti v zásadě nepotřebuješ, ale třeba u zlomeniny dlouhé kosti bude fajn znát stavbu té končetiny, abys uměl odvodit, co hrozí, když budeš s těmi ostrými konci kosti posunovat (třeba že v daném místě jde těsně u kosti nějaká velká céva, nervy atd.). Akorát se asi bude špatně hledat ta hranice potřebné informovanosti, protože vždycky to bude nějaký posuvný poměr znalostí/dovedností a rizika újmy z nevědomosti...
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    RAHUF: Yup. Máš praktickou část pro běžné používání - a to by mělo být naučitelné: co, kdy jo / kdy ne, kde, jak (záchrana běžných situací) - a filosofickou omáčku okolo, to by mělo být pro další výzkum a rozvoj (specializace alá neurochirurg).
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    NAVARA: opravdu ti to přijde jako odpovídajicí srovnání?
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    RAHUF: Zkus si představit, že by po tobě chtěli nejen bezpečné zacházení, ale i vystudovat metalurgii, než by ti ukázali, jak zandat zásobník
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    WRIGLEY: jenže je poněkud velký rozdíl mezi zdravotníkem, který se mezi nemocnými s zraněnými pohybuje na denní bázi, a laikem, který si, dejme tomu jednou za měsíc zajde na kurz. v prvním případě je ta praxe mnohem systematičtější a důkladnější, druhém i přes nejlepší úsilí trochu nahodilá. nemyslím si, že tyhle dvě skupiny lze úplně porovnávat.

    Já vím, že to nerad slyšíš, ale pokud skutečně chceš, aby to bylo zcela a bez výhrady důvěřováno i v náročnějších úkonech, než je CPR, bohužel sis vybral špatný obor. argumentovat tím, že ti někdo upírá svobodný přístup k informacím, nebo tě, ten hajzl, nechce něco naučit, mi přijde trochu zcestné.

    jasně, můžeš argumentovat tím, že chceš umět dělat hrudní punkci / srovnávat kosti / vyndavat slepák, a ne se učit anatomii. učit se to samozřejmě můžeš, ale moc bych ti nedoporučoval dělat. a nemůžeš snad nikoho pod záminkou svobody přístupu k informacím nutit, aby tě to učil.
    Jinak pokud máš nějakou jinou, konkrétnější představu o specifických balících znalostí, rád si ji poslechnu.

    a věř mi, že medici v nemocnici se tě zpravidla bojí víc, než ty jich :D

    nevím, jestli ses někdy učil střílet, ale mě na začátku poměrně důkladně učili, jak se se zbraní bezpečně zachází, jak ji držet a jak funguje, než mi dovolili z ní vystřelit. no a s jehlou je to podobné.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: hrr na ne je vyrazne desivejsi s vetou - neboj, videl jsem to na youtube. tomu se proste uplne nevyhnes nikdy, i medicky jsou leckdy nedockavi, az si budou moci zkusit konkretni techniku, ktera se casto nedela.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: ale uplne stejny ucebni postup jde pouzit u laiku. jen s tou prvni pomoci se vetsinou zustava u figurin pro nedostatek dobrovolniku na predvedeni napr. otevrene zlomeniny, zastavy dechu, ...
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    WRIGLEY: v souvislostech ale nutne neznamena - vystuduj medicinu a pak se muzeme bavit. jsou i vyrazne specifictejsi baliky znalosti.
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    WRIGLEY: dobře, přečetl jsem si ji ještě jednou a už to smysl dává.
    měl jsem na mysli laiky (ten hrrr na ně typ laiků), ale je pravda, že se to vztahuje na obě skupiny. ta první je na tom líp o to, že, kromě vzdělání, v tom prostředí pracují a tyhle k takovýhle úkonům se dostávají kontrolovaně a postupně: nejdřív se jen dívají, pak třeba pomáhají a až potom, co jsou k tomu kompenetní, takový výkon můžou pod dohledem někoho zkušeného udělat naostro.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: kazdy, kdo nema dostatecnou praxi pod dohledem zkuseneho doktora, spada do tveho popisu nebezpecnych osob. i lekarum to vysvetluji dalsi lekari a casto ukazuji postup na figurine.

    Bez znalosti a praxe je proste kazdy nebezpecny a to v nejruznejsich oborech. Argumentovat tim omezovani informaci nedava smysl. Naproti tomu dohlizet na to, aby se znalosti predavaly kvalifikovane a v souvislostech je naprosto v poradku. Misto toho se ale pouziva prvni pristup.
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    WRIGLEY: nerozumím tvé otázce.
    WRIGLEY
    WRIGLEY --- ---
    RAHUF: myslis tim vsechny doktory, sestry i specialisty, kteri delaji ve zdravotnictvi nez ziskaji praxi nebo jen laiky, kteri nic neumi?
    RAHUF
    RAHUF --- ---
    STENNY: máš pravdu, bratře Stenny, měla to být ubytovna :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam