• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    MALKE
    MALKE --- ---
    WITTGENSTEIN: Díky!

    Přehlížíš ono "aspoň zatím". Já tam přece říkám, že Fomalhiwa existuje ("tajemný Aš~šád z planety Fomalhiwa, kterého chce Lucas přivézt na Zem"), ukazovat mi to znova je zbytečné. Jenže, jak tu už bylo (nikoliv mnou) řečeno, nehraje větší roli - Aš-šád se zapojuje ve smyslu "my ho chceme tady, Össeané se tomu brání". Bipolarita zůstává zachována. TADY.

    Ad reduktivní interpretace - ano, to je (!). Jenomže jsem ji neprovedla (jenom) já. Když mi někdo sám předloží, jak to mám (můžu) číst, proč to divení, že to tak čtu? Jestliže sama Vilma Kadlečková říká, že Össeané jsou odrazem NAŠICH (lidských) temných stránek, jestliže se na přebalu přímo mluví o jedenáctém září, jestliže ona sama v rozhovorech jedenácté září zmiňuje, proč je to najednou "jenom kachna", proč to má být najednou text o Össeanech? Vždyť ona CHTĚLA, aby lidé Össe vnímali jako paralelu. Já jsem jenom napsala, jak tedy Össeany zpodobňuje, a proč to zpodobnění vnímám jako problematické.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---

    Tak tentokrát pořádně, i s citacemi.
    Vilma Kadlečková totiž vybudovala svět, ve kterém jsou dvě (aspoň zatím) civilizace. MY a ONI.

    Ehm, ne tak docela. I z prvního dílu je naprosto jasné, že ty civilizace jsou přinejmenším tři.
    Viz následující citáty, přičemž ten první se vyskytne už někde na straně 37.

    "Řekněme, že existuje jakási planeta – nazývejme ji třeba Fomalhiwa –, kde tyto schopnosti získal, protože je tam běžně má každý. A řekněme také, že na Zemi by mohl vzniknout záměr navázat s touto planetou kontakt."

    "Veškeré styky s Fomalhiwou by spadaly do kompetence Rady, protože Fomalhiwa zatím nemá žádný právní status. Není to ani 'sídelní planeta mimozemské rasy' jako Össe ani 'dislokované území Světové unie' jako D-alfa nebo Eridan.

    Maëwënë zastavila záznam. To důležité už stejně slyšela: Fomalhiwan. Mohla si namlouvat, že podobnost se jménem planety Hiwaiw z Akkütlixových Knih je náhodná; jenže pak si připomněla, jak Pozemšťané říkají hvězdě, u které se Hiwaiw nachází. Alfa Jižní ryby. Fomalhaut.

    Pokud si Hildebrandt domyslel, že Fomalhiwa je Hiwaiw, všechno ostatní snadno mohl vyčíst z posvátných össenských knih. A povstanou ti, kteří formují hmotu svou myšlenkou, pravilo se v Knize Zakázaných směrů. Na planetě Hiwaiw, vírou nedotčené, budou vládnout křivkám Prostoročasu. Následoval výčet gleewarinských schopností, které kacíři z Hiwaiw mají.


    Pokud jeden jediný Aš-šád vzbudí na Zemi takový poprask, snadno nahlédneme, že Fomalhiwa jako civilizace je ve stejné váhové kategorii jako Össe. Čímž se nám ovšem zcela rozpadne bipolarita, úhledné MY versus ONI.

    +

    Problém, a pro mě velký problém, vzniká až v okamžiku, kdy Vilma Kadlečková začne hlásat, že celá kniha vznikla po září 2001, jako jakási reakce na ně. Tehdy totiž do textu sama zavádí způsob, jak ho JEDINĚ číst, a jasně říká, kdo jsou ONI a kdo jsme MY. A čtení je to věru neradostné.

    Arabové mají jedno vtipné přísloví: Necháš-li se vést krákorajícím havranem, dojdeš k mršině. Jinak řečeno, ze špatných premis vyvodíme mylné závěry. Nejde jen o to, že rovnice má tři strany (nebo čtyři: copak jsou Lodě vosk?), ale o celou tu zatrolenou záležitost s podobenstvím. Té se jako interpretačního klíče chytají lidé, kteří mají se SF&F spíše okrajovou zkušenost. Mordor je na východě, skřeti jsou zlí: AHA, Pán prstenů je podobenství o boji s komunismem!
    To je stejně reduktivní interpretace, jako že Mycelium je něco jako „Arabové a Zápaďáci ve vesmíru“. Pokud vím, Vilmě posloužily události z jedenáctého září jako odrazový můstek. Tedy k tázání, jak funguje mysl náboženského fanatika (a co by se tak stalo, kdyby tihle fanatici měli k dispozici šikovné technologie a hmyzího Pánbíčka, který si na rozdíl od našeho Hospodina nevzal dovolenou.)

    Shrňme si to: cizí civilizace, na které jsme závislí, která je tajemně nepřátelská, nejsme schopni ji poznat. To jsou (viz odkaz na rok 2001) muslimové. Príma, ne? A ještě víc príma je, že mají všechny poctivé atributy, které se dávají tradičním nepřátelům – uctívají hmyz, konají krvavé oběti, jsou nelidští; zoban místo nosu, nezdravá až mrtvolná barva, temné úmysly signalizované pohledem. Démoni.
    Hle, mršina.
    (Pokračování za chvíli, už tohle je dost dlouhé.)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    RICARDERON: Myslím, že Malke tě požene svinským krokem, pokud to třeba jen navrhneš. Myslím, že už se toho nedotkne ani třímetrovou tyčí :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Malke by asi měla recenzovat i druhý díl. Tohle zvedne prodej...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    (Tak beru zpět, že podobenství nemůže být delší než jedna normostrana - teď jsem si na jedno vzpomněla: Orwellova Farma zvířat.)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    BALAENA: ale dva rody, co se nenávidí na život a na smrt, to může přece být právě to podobenství o dvou kulturách, co se nenávidí na život a na smrt, žeáno, a jako metafora burky se dá přece vysvětlit to, že Julie mohla chodit jenom do kostela (he, akorát náboženství... něconěconěco) a to ještě s chůvou.
    BRAMBOREENA: tak nějak.
    IDLE
    IDLE --- ---
    BRAMBOREENA: Stoprocentní určitě ne, s tím souhlasím. (To mé "stoprocentně" se týkalo čtenářů, že to nebude platit pro každého.) Ale možná se někdo rád chytne i přibližných podobenství. Nevím, to už je moc spekulace.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    IDLE: Pro mě je ta představa divná, protože by mě prostě nenapadlo, že jakýkoliv text, který je složitější než Ezopova bajka, by se dal číst jako stoprocentní podobenství (ve stylu "vezmi reálie našeho světa a mechanicky je nahraď nějakým symbolem"). Alegorické postavy jsou z principu jednorozměrné; když mají reprezentovat nějaký princip, tak přece nemůžou mít normální lidské vlastnosti a fungovat v normálním příběhu, pokud má mít rozsah větší než jedna normostrana a zůstat zajímavý :D (Teď to říkám úplně obecně, bez ohledu na Mycelium.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    GENTIANA: tam jsou ovšem rovnou jasný osoby a obsazení, páč Julie nechodila v burce
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    CORNHOLIO: Mně to taky nepřipadalo jako podobenství, ledaže by kterékoli my vs. voni bylo podobenství o střetu zápaďáků s moslemínama, včetně Romea a Julie.
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    BRAMBOREENA: To je sice pravda a není to jen trošku... ;) ale k sci-fi/fantastice jsem se dostala mnohem později než ke klasické literatuře. A tím tento náhled nechci zaplašit jako nejapný, jen, že já osobně to tak nevnímám.
    IDLE
    IDLE --- ---
    BRAMBOREENA: Taky mě to napadlo až teď, na základě probíhajících diskusí. Možná se pletu, a téměř jistě to nebude platit stoprocentně. Ale jak říkáš, ledacos by se tím vysvětlilo.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SHADOWALKER: Ty jsi ale zjevně aspoň trošku scifistka :) Mě nikdy nenapadlo to takhle IDLE vidět, ale je to zajímavý náhled, leccos by to vysvětlovalo...
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    CORNHOLIO: Nejsi... sice jsem četla jen první díl, ale žádné paralely jsem si tam nenašla/nehledala. Ale ani nesouhlasím s IDLE. Když čtu nefantastický příběh, vymykající se části neškatulkuju hned jako podobenství. Prostě předpokládám, že (až na literaturu faktu.. i když...) každá kniha vzniká ze svébytného vnitřního světa autora a zajímá mně příběh, který se v tom světě odehrává. A je jedno zda se ten svět podobá našemu jako vejce vejci, nebo zda je mu na hony vzdálený.
    IDLE
    IDLE --- ---
    Možná je tu vážně rozpor mezi přístupem scifistů a "nescifistů". Scifista v příběhu hledá – očekává – něco nového, jiného, what if. Čtenář nefantastických příběhů předpokládá příběh z našeho světa a co se vymyká, musí být nějaké podobenství.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    Ech ech, tad se to teda dostalo do podivných vod... Jsem sám, komu Mycelium NEPŘIPADALO jako podobenství? (Četl jsem první tři knihy). Ta paralela se setkáním s "cizí" kulturou a jejím pronikáním do našeho prostoru tam je, ale fakt jsem to nevnímal jako paralelu na muslimy/židy/whatever. Spíš jsem to četl jako to klasické sci-fi "what if". Co kdyby lidská civilizace začala tolerovat civilizaci, součástí jejíž tradice a náboženství jsou lidské (Osseanské) oběti? (Ti Aztékové jsou vhodnější příklad než muslimové). A především - počáteční rozdělení na "hodné" lidi a "zlé" Osseany přestává fungovat velice brzy a postupně se to víc a víc relativizuje... Tajné Gerdánské služby, záměry dalších minimálně tří stran, intriky a odhalování velkých plánů, které jsou součástí ještě hrozivějších plánů... Fakt to jako podobenství nevnímám:)
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    Ech... Dovolila bych si jen drobnou poznámku k protonaci. Jantarové oči byly mým prvním setkáním s dílem Vilmy Kadlečkové a s definicemi české psychotroniky jsem se setkala před pár příspěvky. Neměla jsem opravdu žádný problém tomuto termínu v kontextu porozumět.

    K multikulturalismu a některým příspěvkům na toto téma... Domnívám se, že v Čechách stále většina lidí nemá ponětí, co to opravdu obnáší. Naše země byla extrémně dlouho izolovaná a vystavovaná pouze omezenému pronikání cizích vlivů. Jsem přesvědčena, že pro spoustu lidí je cizí kultura prostě strašidelná, aniž by jí byli ochotni dát šanci. A konkrétněji bych ráda oddělila od sebe dva pojmy. Nemám ani popel proti muslimské kultuře. Jako každá jiná kultura, která se vyvíjela takovou dobu, nám nabízí mnoho krásného. Ovšem mám leccos proti militantní nábožensko-politické expanzi. A je jedno čí...
    ROMI
    ROMI --- ---
    ZOIDBERG: nemas rad cikany vid? :) neni se co divit
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    BORGDOG: Já ani nenapíšu, co si myslím, bo bych byl u levicových salónních intelektuálů za odporného pravičáka, homofóba, antiklerikála a vůbec za hnědou košili :-)
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    ZOIDBERG: No, za mě už dofičelo. :-)
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    Tady to ale frčí...
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    Moje sestra chvíli s muslimem chodila (byl to tedy Afričan, ne Arab, ona je holt na tu divočinu). Je hned taková přátelská (aby ne, už má tři děti -:))). Cizinci ji lákají, ale když jí tenhle dotyčný začal dělat žárlivé scény a prolézat soukromé věci poté, co se otrkal, udělala mu vepřové a poslala ho do prdele.
    Asi jsem strašně zaostalá, ale mně už delší dobu připadá, že se tím všemožným prolínáním kultur a snahou o povinné pochopení všech odlišností a bezbřehou tolerancí k věcem, které jsou mi cizí, jako by vzdaluji od toho, co by pro mě mělo být důležité.
    Netvrdím, že by bylo fajn zavřít hranice a nepouštět sem vůbec nikoho, ale nechápu a popravdě mě docela děsí taková světová otevřenost úplně ke všemu a všem. Nevím, jestli je to forma rasismu, protože synovci a neteř jsou mulati a i cigán se v rodině najde (to je zase v tomhle směru přátelská a veselá moje sestřenice). Ale některé věci, když se smíchají, prostě dobré nejsou. Klidně mi to vyvracejte, ráda bych věřila opaku.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    MALKE: Tak se zeptám ještě jinak - a naposled. Shodneme se snad na tom, že se naše kultura mění celkově k lepšímu - familiantský zákon už neplatí, Židy už taky neplynujeme, etc. I současný "hon na cikány" má (naštěstí) míle daleko od pogromů na Židy, z velké části je to jen remcání po hospodách a psaní pitomých výlevů na Internetu. Ovšem řekni mi - jaké zlepšení nebo "ústupky" udělal muslimský svět? V kolika zemích ZA STEJNOU DOBU např. přestala platit šaría - a v kolika se naopak zavedla? V kolika došlo ke zrovnoprávnění žen (zrovnoprávnění - nikoliv k pokroku v tom, že je místo popravy za deset "zločinů" ukamenují už jenom za pět), ústupu radikálního islámu, apod. Plus, ještě jedna věc - vážně věříš, že kdyby se muslimský svět ekonomicky a především vojensky vyrovnal tomu západnímu, byl by pořád ještě mír? Že se od tureckých válek změnilo muslimské myšlení natolik, že šíření islámu skrze útočnou válku by pokládali za nepřijatelné? Podle mě by se nezměnilo NIC. A zahraniční vojenské zásahy USA neb Izraele, které tak ohnivě odsuzují salónní intelektuálové by byla hra s panenkami oproti tomu, co bychom zažili, kdyby se "světovým policajtem" stala dejme tomu Saúdská Arábie.

    GENTIANA: Máš pravdu, nikam to nevede, a to výše je taky má poslední odpověď na toto téma. Pro některé lidi je multikulturalismus jejich Akkütlixem a takové je marné přesvědčovat. Můžeme jenom doufat, že po dalším teroristickém útoku nebo demonstraci s transparenty "Usekněte bezvěrcům hlavy!" přijdou k rozumu sami - a nenatropí předtím moc škody.

    GROBENIUS: Srozumitelné, esteticky přijatelné a zbytečné. :-)
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: M. teď odeslala.
    Bylo by pro čtenáře srozumitelné a esteticky přijatelné, kdyby postavy a věci v běžném textu kurzivní byly v celokurzivních odstavcích obyčejným písmem? :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    HLÁŠENÍ OBECNÍHO ROZHLASU
    Pokud náhodou někdo víte o nějakých překlepech a chybách v jedničce, do večera je ještě možné mi to napsat, aby se to v dotisku opravilo.
    Ústřední kancelář vesmíru děkuje.
    WASSER
    WASSER --- ---
    MALKE:
    BRAMBOREENA: To je přesně to, proč by autoři neměli vysvětlovat, co chtěli svou knihou říct, protože pak nejsou víc než novináři. Když se napíše, že kultury si nejsou rovny, vede to jen k další předvídatelné internetové debatě a počítání mrtvol: "Vy jste měli křižáky!" "Vy jste spálili Alexandrijskou knihovnu!"

    Ve skutečnosti je to v Mycéliu mnohem subtilnější, možná ne v prvním dílu, ale později se ukáže, že spor dvou civilizací je složitější, než to na první pohled vypadá; ne takovým rozplizlým způsobem "Každý má svůj kus pravdy," ale spíš tak, že různé výchozí situace vedou k různým výsledkům. Každopádně bych MALKE doporučoval, ať si je přečte, ale nebudu se jí divit, když se na to vykašle.
    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    Mně se ta zaujatá recenze nelíbila ani trochu. Beru recenze, kde se píše, že kniha je taková a maková, děje se tam to a to, recenzent si o tom myslí to a ono. Tohle mi přišlo, jakoby dítko zklamané vánočním dárkem ječelo Mně se to nelíbí a nelíbí a nebude líbit a všichni ste hnusní.

    Bod dvě, v knihách i filmech často nestojím za kladným hrdinou a fandím zápornýmu. Proto mi vadí, že se Össe přirovnává k situaci k Muslimy. Össeanům můžu fandit a dovedu si je užít, o Muslimech nedokážu vyškrábat jedinou pozitivní myšlenku či pocit. Ani o jednom, ani o skupině, ani o rase. A domů taky radši někoho z Össe než blízkého východu.
    MALKE
    MALKE --- ---
    BORGDOG: A víš, jak dlouho u nás platil familiantský zákon? Protože mně 120 let přijde jako docela dlouhá doba. (Ale Gentiana má pravdu, jsme už velmi OT a zjevně se naše světy příliš míjí, čili bavit se o tom dál nemá smysl.)


    GROBENIUS: Škoda, že sis tedy nevybral jiný příspěvek. Věcné zhodnocení z druhé strany se vždycky hodí.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    Prosímvás, já jsem prostý historik a začínám mít osypky z toho vytahování křížových výprav a arabské vědy. Až tu skončí ten výčet toho, co zlého jsme provedli my a co hodného provedli voni, dejte mi vědět do pošty, protože tyhlecty, dámy a pánové prominou, povrchní pitominy, si hodlám odpustit. Děkujivelice.
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    MALKE: Chtěl jsem se zapojit, ale na takto vedenou diskusi opravdu nemám chuť.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam