• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    DELLAMORTE
    DELLAMORTE --- ---
    BRAMBOREENA: Když už tu koluje nějaká hudba, tak teď vyšlo nové album od jisté české "exot"ické osoby, také věnované houbám: http://www.necrocockworld.com/mykologie.htm
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Tohle mi včera mailem poslala Františka Vrbenská (ale ještě jsem si to neposlechla, je pozdě a nějaké dítě mi šlohlo sluchátka... tak to holt musí prozkoumat Sheala a XChaos...):

    VÁCLAV HÁLEK – AUTOR SKLADEB INSPIROVANÝCH HOUBAMI

    Václav Hálek se narodil v roce 1937. Vystudoval Pražskou konzervatoř a Hudební fakultu AMU v Praze ve skladatelské třídě prof. Emila Hlobila. V době totality byl Václav Hálek nežádoucím skladatelem, jeho díla byla interpretována pouze v zahraničí. V tomto období tvořil scénickou a filmovou hudbu. Václav Hálek zemřel ve středu 10. září 2014. Pohřební obřady v kostele Panny Marie Andělské v Praze vedl skladatelův přítel biskup Jiří Paďour.

    Václav Hálek je autorem Mykokosmické symfonie, 3 klavírních koncertů, hudby na třídílnou Danteho božskou komediipro větší orchestr a 6 sólistů, koncertu pro varhany a smyčcový orchestr, 2 smyčcových kvartetů a dalších komorních skladeb, řady skladeb pro sólový klavír, sólové housle a další nástroje. Václav Hálek napsal 2 opery – Pouť a dětskou operu Strašák a hvězdy. Z duchovní tvorby Václava Hálka si připomeňme kantátu na modlitbu sv. Františka z Assisi Cantico del Fratre Sole (Píseň bratra slunce) nebo pašije Lauda XVI pro sólisty a komorní orchestr na text Jacopona da Todi (provedeno 2001). Další Hálkovy skladby najdete v databázi Hudebního informačního střediska.

    Václav Hálek je autorem hudby pro více než 250 divadelních představení a filmů – např. film Pavučina v režii Zdenka Zaorala z roku 1986, Obrazy starého sveta v režii Dušana Hanáka (1972) – film získal v roce 1988 1. cenu ve Švýcarském Nyonu, O malence – režie Libuše Čihařová (1988), Súkromné životy – režie Dušan Hanák (1990).

    Zvláštní pozornost zaslouží skladby Václava Hálka inspirované houbami. Markéta Hejná ve vydání Hudebního atlasu hub říká: „Dlouhotrvající soustavný zájem Václava Hálka o svět hub dal vzniknout pozoruhodnému množství skladeb, které zpracovávají jednotlivé druhy. Houby dosud neslyšené k němu promluvily. Vše kolem nás v přírodě nám něco sděluje, ne každý však umí tato poselství přijmout. My si do lesa chodíme odpočinout od hluku, skladatel Václav Hálek tam chodí naslouchat. Bere s sebou houbařský košík, notový papír, svůj dar empatie a hlubokou úctu k tajemství Stvoření.“
    Václav Hálek svou schopnost objevil v roce 1980 během mykologické vycházky v Jílovém u Prahy. Jiří Bayer se Zdeňkem Turičíkem fotografovali houby. Bylo sucho, první houbu našli až po dlouhém hledání na navážce – byl to zvoneček sadní. Inženýr Bayer připravil záběr a požádal pana Hálka o schválení záběru. Jakmile se Václav Hálek podíval do hledáčku fotoaparátu, ozvala se velmi určitá hudba, začal hrát celý orchestr. Pan Hálek si doběhl pro notový papír a začal psát – nejprve příčná altová flétna, k tomu smyčce, které hrály pizzicato. Toto téma i další hudební motivy inspirované houbami se staly základem Mykokosmické symfonie, kterou si můžete poslechnout na YouTube.
    Postupně vznikaly další skladby. Václav Hálek napsal na více než 2000 druhů hub přes 6000 skladeb pro sólové housle a několik set skladeb pro violu, violoncello nebo smyčcová dua. V roce 2002 byl vydán první díl Hudebního atlasu hub(nakladatelství Fontána, Olomouc, 2002). Hudební atlas hub zachytila česká i zahraniční média. Například v roce 2004 vyšel obsáhlý článek v britském Guardianu, v lednu roku 2006 byl Václav Hálek hostem Jana Krause v pořadu Uvolněte se prosím (zde zazněly dvě skladby inspirované houbami), krátký dokument o Václavu Hálkovi je na portálu vice.com. Několik skladeb Václava Hálka zaznělo v reportáži ze srpna 2011 v rámci pořadu Křesťanská vlna na Českém rozhlase (Portrét hudebního skladatele Václava Hálka, redaktor František Hromada). Články o skladbách inspirovaných houbami a Václavu Hálkovi vyšly v řadě tištěných médií – z poslední doby například v časopise Respekt (41/2013) nebo Nový prostor (srpen 2013).

    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    Brozurku mi schovej, dekuju. Urcite nedorazim, protoze su na morave, ze.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Právě jsem tam z Arga dotáhla tři balíky knih.
    A píše Hanina Veselá, že tam donese brožurky z Eroticonu :D Si to tam pak člověk může rovnou vlepit.
    PIPIN
    PIPIN --- ---
    BRAMBOREENA: Bramboreena a Karoleena...
    Já se pokusím alespoň na otočku dorazit a poprosit o podpisy obou autorek..
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    bohužel nebudeme, naše tříčlenná rodina má troje různá antibiotika (a hele, vlastně zase houby, budeme tedy ve spojení aspoň symbolicky)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Připomínám dneska křest. Budou amulety a nové placky :)
    (A samozřejmě Bramboreena.)
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    ... už ty aurigiány asi vyhnali, google jede ...

    Ale teď pro změnu něco jazykovědného. Sepsal jsem krátké (leč samozřejmě hlubokomyslné) pojednání o lodním össeinu, co by se případně mělo objevit v těch dodatcích. Bramboreena to už schválila ve smyslu "jo, tohle na össeany docela sedí", nicméně bych byl rád aby to přečetl i někdo jiný a vytknul mi chybu typu amorfního jazyka a podobně. Abych z toho pak neměl vostudu :-) Nemusíte se toho bát, jsou to akorát 4 stránky ve wordu, není to příliš vědecké, a i odborné termíny používám české kde to jde.

    Dávám to tady do přílohy.

    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Nejde google, už přes půl hodiny. To není jen tak. Nedala se předtím vygooglovat aurigiánská hereze?
    VANEK
    VANEK --- ---
    Mohlo by pobavit nejen paní domácí: Výstup feng-šuej a jiné new age konzultanta ke stěhování kanceláří. [ MHO @ Vědecké vtipy ]
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    GAARQ: No, stejně můžeme vyrobit běžný össein.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    LASHANA: Amen.
    KAVEN: Z čehož plyne i odpověď na toto. Dodatky ano, dokud to bude zábava; "poznámka össeisty" ano, abys uplatnil práci vloženou do psaní postů do tohoto auditka (třeba i s Gaarqovou oponenturou); ale kdyby se to mělo změnit v drtivou povinnost vymyslet celý systém, pak v žádném případě. Já už ten zbytek Mycelia nějak dosmolím i bez funkční össenské gramatiky :)
    LASHANA
    LASHANA --- ---
    BRAMBOREENA: To je dobře, treighrü je treighrü, definice je nadbytečná. Toto musí zůstat vskrytu aby to neztratilo svou moc, aby bylo o čem debatovat, bez toho by to nakonec byla nuda...
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    GAARQ: OK :-)

    No na sestavení apo-össeinu to fakt ještě není (a ani nevím jestli by se mi do toho nakonec chtělo), nicméně na jakési obecné postřehy ohledně jazyka asi jo - poté, co Bramboreena teze schválila a dodala informace o historii (taky jsem vůbec netušil jak to bylo na začátku s össeinem a Loděma).

    BRAMBOREENA: Vida, první, a pozitivní! Už chápu jak je těžké zrecenzovat, a přitom se tam vyhnout spoilerům :-)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: já to vzdávám ;) do doby, než to bude dopsané.

    KAVEN: s jazyky zkonstruovanými ad hoc (třeba pro náboženské účely) bude asi ta potíž, že budou vyžadovat génia na počátku, aby to fungovalo. netuším, je-li to spojler nebo co, ale já měl lodní össein za jazyk těch, kdo vymysleli technologii lodí a to byli hmyzáci, ne? mám v těch bramboreeniných fantaziích totální guláš.

    středověká latina se docela vyvíjela - lexikálně i gramaticky, v závislosti na převládající jazykové kultuře. navíc intuitivně i bez znalosti diachronie spousty mluvčích vycítili podobnost latiny a živých jazyků a používali v latině výrazy z vlastního jazyka i gramatické postupy (ostatně to je dnes vidět i na angličtině třeba španělů nebo francouzů). ony ani tzv. mrtvé jazyky nejsou úplně mrtvé, když se jimi mluví, spíš jen mírně omráčené. echt mrtvý jazyk se musí jen eventuálně číst a nic nového v něm nepsat ani jím nemluvit.

    u toho OK bych byl opatrnější. OK = oll korrect byl žertovný slengový výraz významé, ale početně omezené skupiny uživatelů a ve slengu se i zkrátil spolu se spolu se spoustou dalších výrazů, které ale v té polovině devatenáctého století do obecné mluvy neprošly (N.C. = nuff ced = enough said, K.Y. = know yuse = no use). moderní psaná angličtina (afaik, imho, sk8) nebo i čeština (z5) vznikla z tlaku rychlého psaní a není neobvyklá, i staroslověnština měla šílený systém zkratek, ale jen většinou v textech, ne v mluvě. zkratková slova (rusové vedou) jsou kulturní dědictví, dnes jim půda nesvědčí tak jako za bolševika. někdo s vysokou prestiží s tím musí začít, v össeinu snad sama církev, jinak si neumím představit odvahu "pokroutit" posvátný jazyk.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: OMFG :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ... a zatímco tady probíráme reálie, Jarmik bloguje!
    Čtenářský deník: Hlasy a hvězdy (Mycelium #5, Vilma Kadlečková)
    http://jarmik-pise.blogspot.cz/2016/11/hlasy-hvezdy-mycelium-5-vilma-kadleckova.html
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    LASHANA: ... a proto to tam nakonec nikde uvedeno nebude :) Píšu to akorát sem pro zajímavost, jak jsem si sama pro sebe vymýšlela vysvětlení, ale do románu to nedám. Kdo chce vědět, jak přesně treighrü funguje, bude si to muset holt vymyslet sám.

    SARGO: To je meta nejvyšší! Jakmile začnu přidávat i mapky, bude to znamenat, že senilita a dětinskost definitivně zvítězily... :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam