• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SARGO: Tohle je zajímavé, vůbec jsem se na to nedívala takhle. Hm... možná si ten konec ještě jednou přečtu; třeba fakt tomu Michelovi křivdím, když mi připadá, že Peter z té situace prostě... utekl.
    SARGO
    SARGO --- ---
    BRAMBOREENA:
    On je tu ještě jeden aspekt, proč mi přijde přirozené, že jejich postoj ho nijak zvlášť nerozhodí: protože z teologického hlediska nejde o nic zvláštního. A ani dotyční nemusí být mimozemšťané :-D Jejich doslovnost je hodně fyzická, ale jinak představa moudrého starce na obláčku (nemilosrdně přímá personifikace), či svatý Petr u brány do nebe, čerti s vidlema a postavy andělů, ale i nebetyčná pověrčivost... to všechno k věřícím patří, a hromada jich, zejména nevzdělaných či bez teoretického zájmu, bere hodně věcí doslova. Vzato kolem a kolem, vůbec nevidím důvod, proč by to mělo jeho vírou jakkoli zatřást :-)
    Zato aspekt rozhodnutí, které musel provést, a které tam prožil dostatečně intenzivně - tedy kterou stranu zrcadla zvolit - toť skutečná podstata příběhu. Si myslím teda. :-) Některé možnosti jsou až bolestně jedinečné, lákavé, neopakovatelné, fascinující... sáhnout po nich či nesáhnout, projít skrz definitivně pro jednu z částí své povahy a duše, aby ty ostatní zemřely navěky... Dopřát si ten luxus, že mohu skutečně volit, a tu hrůzu z toho, že volit musím a nikdo to za mě neudělá. Dokonce mít všechny důvody a alibi, abych mohl jít tou pohodlnější cestou. A přesto zvolit - snad - s nějakým nadhledem toho, co je skutečně důležité.


    Místní osazenstvo se možná vesměs přiznává k beletristickému ochlazení, ale Mycelium má očividně čestnou výjimku, takže doufejme, že ti to vyvanutí dlouho nevydrží :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Dobře, dobře, depku jsi mi rozmluvil...

    A kromě toho - pak člověk přijde na Facebook a tam ve zprávě tohle. Kocourek se prý jmenuje Ludvík. Aneb - "Je ti smutno? Osud ti dodá koťátko!" :D

    KAVEN
    KAVEN --- ---
    Jej, tady je to nějaké depresivní. Fabera neznám, ale smysl beletrie je přeci jasný - číst, poslouchat nebo se dívat na pěkné příběhy. Lidi to mají rádi dnes, měli to rádi ve středověku, v antice, a budou to mít rádi i poté, co se přestěhují na jinou planetu. Příběh o tom, že člověk projde něčím závažným, a úplně ho to změní, je stejně zajímavý jako ten, kdy člověk projde něčím závažným a nakonec zjistí že ho to vůbec nezměnilo. Obojí může být zajímavým příběh se zajímavým vyústěním, a navíc oba můžou být realistické, protože obojí se stává. Ano, obojí, a všichni to víme, bez ohledu na to jak moc kolem toho budem mudrovat.

    Ad poslední kniha - tak každý autor napíše nejlepší knihu jen jednou, že. U Tolkiena se za opravdovou velkou knihu (svým významem) dá považovat akorát Pán prstenů, který je rozsahem nejspíš menší než 5 dílů Mycelia ... a vadí to někomu? Snižuje to snad Tolkienův význam nebo kvalitu jeho díla? Byl by Herbert horší spisovatel kdyby napsal akorát jednu Dunu, a už ne stohy pokračování? Jestli budeš mít po Myceliu chuť něco napsat, tak to napíšeš, jestli ne, tak ne. Ani v jednom případě nemáš čeho litovat, protože Mycelium samo o sobě je skvělý počin na který můžeš být pyšná.

    Ale pozor, šestka se dopsat musí, protože jednou začatá práce se má dokončit. Jestli POTOM zahodíš klávesnici a budeš se do konce života věnovat třeba sestavováním sbírky motýlů, tak budeš stejně dobrá autorka, jako kdybys místo motýlů toho napsala pět dalších pokračování.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    SARGO: Ano, tohle jsi mi k tomu Faberovi říkala, vzpomínám si - že člověk v určitém (středním?) věku už názorově nelítá jak praporek sem tam a že nevidíš jako problém, že hlavního hrdinu ty události nijak nezměnily. Jenže to je podvod na čtenáři. Proč potom cokoliv psát? Proč to číst? Když se vlastně nestane NIC?
    Ale co se obecně týče možností radikální proměny člověka pod vlivem nějakých událostí - já si myslím, že speciálně v otázce víry ho možná nějaká událost může "přehodit" (přepólovat) mezi stavem on/off celkem snadno. (To s tím úplně nesouvisí - ale mně se tohle osobně stalo s jídlem: z důvodů etických jsem se ze dne na den stala vegetariánkou, čtyři roky mi to vydrželo, a pak jsem podobným způsobem ze dne na den vegetariánkou být přestala... a to není otázka žádné hluboké minulosti a naivního mládí, viz loni v srpnu, kdy mi - jak zrovna ty dobře víš! :D - zničehožnic během týdne ruplo v kouli a od té doby mám stav "sacharidy off"; žádné velké odhodlávání, ale přesto radikální změna životního stylu, která trvá už sedm měsíců... :D) Teď je to trochu zmatená úvaha, uznávám, ale možná to svědčí o tom, že tyhle změny a přepínání duševních stavů typu "teď budu oddaný určité myšlence - čili věřit v ni - a budu se podle toho v každodenním životě veledůsledně (fanaticky?) chovat" versus "tak teď už zase ne" možná nezasahuje do zdaleka tak hlubokých vrstev osobnosti, jak by člověk předpokládal.
    Abych se ale obloukem vrátila k tomu Faberovi: to, co tady dovozuju, by spíš bylo argumentem pro to, aby se Peter pod vlivem kontaktu s Oázany neměnil vůbec, protože jestli je víra v Boha taky jen náhodný momentální stav mysli, proč by vůbec nějaké události vlastně měly člověka měnit? - jenže tímhle vlastně zároveň taky popíráme smysl jakékoliv beletrie a padáme do totálního nihilismu: jestli tedy člověka nic nemůže změnit, pak ani nemá smysl psát (nebo číst?) knihy o událostech, které se tváří, že by mohly mít tu moc v hrdinovi nějakou změnu vyvolat, protože ta změna je stejně jenom iluze a nezmění se fakticky nic. Dospěl k tomu Michel Faber (který co se mi doneslo prohlásil, že tohle byl jeho poslední román a že se psaním končí); a dospělo k tomu celé zdejší osazenstvo, což se navenek projevuje tím, že už nečte beletrii.
    Jejdamajda... jak já tu šestku jenom dosmolím? Taky už mám pocit totálního vyvanutí, smíření a prázdnoty... a, upřímně řečeno... v uplynulém roce už mě nejednou napadlo, že Mycelium možná bude moje poslední kniha.
    SHADOWALKER
    SHADOWALKER --- ---
    Je velmi úlevné zjistit, že nejsem jediná, kdo přestává číst beletrii. Už jsem z toho začínala mít mindrák... že jsem snob, když mě většina těch knih prostě nebaví. A oproti dřívějším písmenkovým orgiím, čtu teď relativně málo. A taky víc přepadám k faktografické a naučné než dřív.
    SARGO
    SARGO --- ---
    RIP: Tak aby tu byla i opozice - patrně proto, že jsem nepochopila úplně dobře ústřední myšlénku románu (jak tu tak koukám), mi to přišlo v pořádku :-D
    Ono proč by se měl nechat hrdina rozhodit jenom tím, že není v jistých aspektech pochopen, když už samotný fakt, že se vůbec domluví s někým tak cizím, alespoň na nějaké rovině, je fascinující sám o sobě. A když se mu dějí věci značně osobnější, které tvoří určitý štít mezi ním a všehomírem. Navíc jsem skutečně nevěděla, jak se nakonec rozhodne (a byla jsem přesvědčená, že to nevěděl ani autor, což mi Witt k mému hlubokému uspokojení potvrdil :-)), a svým způsobem mě to překvapilo; to rozhodnutí takové, jaké bylo, může dle mého učinit jen velmi mladý autor z naivity, nebo již zralý z poučenosti. Přílišné duševní obrody jsou občas únavné, tady mi proces v něm přišel takový uměřeně případný. :-)
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Mimochodem, máš to jen s romány, nebo i povídkami (např. nedávná nejmenovaná antologie)? :-)
    RIP
    RIP --- ---
    BRAMBOREENA:
    GAARQ: Moje argumenty do-pís-men-ka :-) Teď si Wittgenstein začne myslet, že jsme se na něj smluvili :-)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: tak v názoru na toho fabera se shodneme takřka 100%.

    mě se líbí myceliální/argenitové univerzum, ale nějak obtížněji stravuji ten příběh a styl, což už jsme si pověděli několikrát ;) docela mě to teď, vlastně krok před vyústěním mrzí. ale třeba se pochlapím a jak vyleze 6, tak to dám.
    SARGO
    SARGO --- ---
    GAARQ: Tuším, o čem mluvíš, pár let jsem nečetla skoro vůbec (nebo jenom naučnou), než mě to zase začalo bavit. I tak se mi uchytí už jen máloco. Moc číst je prostě hrozně nezdravé, čtenář vyhoří :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    GAARQ: hele v tom ti úplně rozumím... já to mám taky. Mně se hlavně hrozivě zvyšuje poměr knih rozečtených ku skutečně dočteným; už je to tak padesát k jedné. Faberova Kniha zvláštních nových věcí je právě jedna z těch mála, které jsem dočetla, ale bylo to spíš kvůli ID Wittgenstein než z opravdové chuti a výhrady jsem měla obrovské. Kupodivu ne kvůli těm "scifistickým nesrovnalostem", na kterých se více lidí shodlo včetně Witta (svět by nemohl takhle fungovat, využití Oázy by vzhledem k situaci na Zemi probíhalo brutálně jinak, tamní "odborníci" jsou zoufalí diletanti, prostě - nefunguje to, není to uvěřitelné), ale kvůli stavbě příběhu: nespěje to nikam, rozplizne se to do ztracena, nefunguje to imho jako román. Ústřední myšlenka a pointa
    s regenerací Oázanů a tím, že si Bibli vykládají doslovně v té fyzické rovině, čili je to z jejich strany zásadní nepochopení celé koncepce křesťanství
    hlavního hrdinu vůbec nerozhodí, a přitom to je přesně věc, která by měla přece jeho vírou v základech otřást - nebo ho aspoň přivést k tomu, aby se nad ní znovu zamyslel; nemuselo by to nutně znamenat, že od víry odpadne, ono by ji to mohlo i upevnit, to je celkem jedno, ale mělo by to s ním udělat NĚCO; to, že celá věc vyšumí do ztracena bez jakéhokoliv posunu v jeho osobnosti a on z té konfrontace (s oázanskou realitou) vlastně "uteče" tím, že se zaměří na osobní rovinu a jde si řešit manželku, beru tak, že ta kniha prostě nemá konec.
    No a s Myceliem je mi to líto, ale u tebe se absolutně nedivím.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    VANEK: nepamatuju si, kdy jsem v mládí četl PLV naposledy, odhaduju mezi 15-16 rokem, nu a naposledy jsem to četl před cca 5 lety, což je rozpětí cca 25 let. při tom posledním čtení si už člověk jasně uvědomoval zastaralost kulis a dětskost podání, a pokud mám zafixované nějaké pocity, které se mi vrací i teď, muselo to být těmi pakovanými ranými čteními. pořád se mi líbí ty obrazy setkávání s venušany, atmosféra. dost možná i přes postupující duševní okoralost a vyčtenost nejsem schopen úplně číst, co tam je, ale co si myslím, že tam je.

    mimochodem, mám skutečně čím dál větší potíže číst beletrii. pocity triviálnosti, banality a nudy se na mě lepí i ze stránek knih, kde bych je nečekal; třeba teď neuvěřitelně zápasím s tím novým faberem (kniha zvláštních nových věcí). žena je z toho nadšená a když jsme o tom debatili, kdykoliv přišla s nějakým pozitivem, ne že bych nesouhlasil, ale nepřišlo mi to jako nic tak extra zajímavého. spíš se čím dál snadněji nechám rozhodit sebemenší nesrovnalostí textu a mých interpretací a představ. progresivní mentální petrifikace ;) poměr přečtené pop-naučné a krásné literatury se nyní výrazně překotil směrem k té první (tak 4-5 : 1), bývaly doby, kdy to bylo výrazně obráceně. což mi připomíná, že se nejsem ani schopen rozhoupat přečíst si poslední mycelium (5), páč mám strach z toho, co na to řeknu. všude samé nadšení a já už trpěl u 4 jak raněný slon.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK: asi tam hraje roli celá řada vlivů - nejen míra změny, způsobená zestárnutím, ale třeba také očekávání a momentální rozpoložení. PLV jsem otevřela cca před pěti lety s tím, že bych to nejmladší dceři (té poníkové) zkusila číst, a nešlo to, je to už dneska na mě moc okázale patetické.

    A Old Shatterhand - jasně, tam je to taky; vybírám si tenhle rys celkem neomylně :) Spíš mi imponovaly právě ty jeho zálesácké znalosti a odhad situace (poté, co je tedy jaksi slavně získal a přestal být greenhornem) než pěst sebevíce drtivá.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    LASHANA: To ti rozumím, taky mi opus ve škole zabavili, uaaá! Příběh z galaxie Sitrix mi sebrali zpod lavice na hodině ekonomiky! :D Jenže já to vyhodnotila právě opačně: usoudila jsem, že to, co je nutno odmrštit a čemu je nadále potřeba se důsledně vyhýbat, je... ta ekonomika :D
    VANEK
    VANEK --- ---
    GAARQ: Já si nejsem jistý, jestli se ty pocity neudržují průběžným znovučtením a jestli návrat po přestávce desetiletí už nehrozí zásadním zklamáním. (Srov. vaření žáby.)

    BRAMBOREENA: Competence porn není taky Old Shatterhand?! ;-))
    LASHANA
    LASHANA --- ---
    Je to zvláštní, planoucí lesy venuše jsou i v mé knihovně, taktéž jsem četla májovky.... a vše co včas neuteklo, včetně absolutního braku typu Mark Stone a Perry Rhodan. I jsem coby puberťačka zkoušela psát vlastní povídku, ale učitelka mi vzala sešit z lavice, pak si to četli ve sborovně a to byl naprostý konec mojí tvorby....
    GARAGUN
    GARAGUN --- ---
    BRAMBOREENA:
    RIP: Zajímavé je, že "Les" existuje i v původnější čistě sci-fi verzi ze světa Poledne, kde je úplně stejná "lesní" linka, ale je tam zcela odlišná linka "nahoře". Česky tahle "horní" linka dokonce vyšla samostatně - před dávnými časy v Ikarii:

    Nepokoj --- LEGIE - databáze knih Fantasy a Sci-Fi
    http://www.legie.info/povidka/6708-strugackij-strugackij-nepokoj

    Samotným Strugackým se příběh v této podobě nelíbil, takže ho změnili do podoby "Lesa", jak ho známe nyní... a až přičiněním fanouškovského hnutí nakonec spatřila světlo světa i původní varianta. A já se teda přiznám, že mně osobně ten prvotní text sedí výrazně víc. Strugacké mám víc než jen trochu rád, ale zrovna "Les" je jeden z jejich textů, které jsem prostě nepobral, nebo jak to říct... Anebo k němu prostě časem dorostu, co já vím :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    RIP: Les jsem se pokoušela zdolat dvakrát a stejně jsem to nedala. :D
    RIP
    RIP --- ---
    BRAMBOREENA: Musel jsem se podívat, kdy prvně vyšel Les od Strugackých, ten tvůj popis biologicko-mimozemské blouznivosti mi totiž seděl kromě Dragtové i na tohle dílko, jen tak nějak jako... líp :-)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    No a já to ještě prokládala mayovkami, takže tady to máme v plné parádě: argenit je vlastně tajemně modravě zářící lunit z Neználka na měsíci, "competence porn", kterým jsou všechny mé opusy promořené, je taktéž odtamtud (Všeználek vždycky všecko věděl a ještě k tomu dřív!), argia-luové jsou trochu jako ten záludný skřet z Magnetové hory (který bez skafandru chodí po Měsíci a levituje při tom), levitace je vůbec inspirovaná nějakou Běljajevovou budovatelskou sci-fi, jak jen se to jmenovalo, že by Ariel?... no to je jedno, každopádně její vyznění mělo být přesně opačné, totiž že levitovat je možné jen "vědecky" za pomoci usměrněného Brownova pohybu, ale já si z toho vzala to, co se líbilo mně, což je psychotronika čistá a opravdická a mystická a z Indie; celé je to ještě šmrncnuté Ztraceným obzorem (tajemní mniši, Šangri La! - to jsou ty argia-lujské školy v opuštěných horských údolích); do toho se posléze přidalo pár kung-fu filmů, aby se dalo pobíhat za svítání po střechách - no a Lucas s Aš-šádem, to je přece jasný Vinnetou a Old Shatterhand, jak by to mezi nimi asi vypadalo, kdyby se hned v prvním dílu nesmířili a neskamarádili. :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam