• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: ... zato teď odsud z auditka všichni chlapi utečou, aby si nezadali...
    Žádné statistiky nemám, jen povšechný dojem při pohledu do publika na křtech či besedách a ze vzkazů či mailů, které mi tu a tam někdo napíše - a tam se mi zdá poměr vcelku vyrovnaný. Ale on je V.Š. zkrátka tak trochu technokrat - nevím, jestli jeho knihy znáš, ale má to právě takový spíš "inženýrský" charakter (v tom smyslu, jak jsem se to tu ne zcela úspěšně pokoušela popsat), čili asi má preference trochu jiné a toleranci k užvaněnosti nižší a zálibu v technicistních hračičkách vyšší. Možná by nakonec za "ženské" psaní označil třeba i Miloše Urbana a Michela Fabera, protože ti se konstruováním sofistikovaných reálií (ne, nechci být baba jedovatá a říkat tomu "samoúčelné přebujelé rekvizity", kdepak, vůbec ne! :D) do svých knih taky moc neobtěžují :D
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: No vidíš, to už si představím líp :-)

    Docela by mě zajímalo jaký má Mycelium poměr ženských a mužských fanoušků. Mně třeba doteď vůbec nenapadlo označovat ho jako "ženské čtení". Ani že by se chlapům třeba nemělo líbit.
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Kliknutím na datum: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=413021722379012&id=100010135626730 Na můj vkus je to drobátko moc ani tak inženýrské per se jako padesátnické.

    EDERA: Jakožto magistr (přírodních věd) upozorňuji, že ne každá dichotomie se dá namapovat na jinou (byť některé východní nauky se o to snaží). I když nepochybuji, že v bibli by se našla i bližší.

    KAVEN: Jakkoli chápu cíl Vilmina přirovnání, také mám jisté problémy s jeho konkrétní realizací -- na řešení vztahů mezi jevy je přece potřeba docela dost jejich charakteristik. (Ani nemluvš o tom, že charakteristiky a detaily taky bývají často dány vlastními souvislostmi a vztahy.)

    Ostatně, připomněl bych, jak na velmi podobné téma debatovali Novotný s Hauserovou před nějakými 25 lety (tady je pokus pH o dialektickou syntézu, bohužel bez toho klíčového obrázku: http://interkom.vecnost.cz/1992/19920119.htm ). Vskutku, nihil novi sub sole (et vanitas vanitatum?).
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    MOUNTBATTEN: Cordyceps co čtvrt roku :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    EDERA:
    KAVEN:
    Vidím, že jsem to špatně nazvala, tohle je zavádějící. Výstižnější by možná bylo "milovníci konkrétních detailů a funkčnosti" kontra "milovníci abstraktních vizí a souvztažností", zkráceně Praktici a Teoretici; ale možná je to zavádějící taky... Dobrá, tak uznávám, je to celý blbost, jdu si někam zalízt a dělat něco užitečnějšího :D
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    CORNHOLIO: Hele, ty seš ale vostrej :), kluku jeden. Blokni, když myslíš, že musíš. Zpětně, jen díky tomuhle připomenutí, si vybavuji jeden film, u něhož jsem "cosi," prozradila. Už ani nevím, jak se jmenoval. Úmysl to ovšem nebyl, a myslím, že i tohle jsem pak vysvětlila. Je to dávno. V minulosti má smysl se hrabat, když píšeš časovku, jinak je to spíš smutné, než produktivní.

    CORNHOLIO: Tak v tom případě... máš štěstí.
    Ne, dělám si prdel. Může to naštvat, uznávám. Budu na to dávat bacha.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    MOUNTBATTEN: pravda, to mi uniklo... tak v tom případě omluva JANADVORACKOVA.
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    CORNHOLIO: tak ale paraziticky houby se tu zminovali uz vicekrat a i ja nedavno vybonzovala tuto pointu.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    BRAMBOREENA: jen dodatek k oblým a hranatým tvarům v souvislosti s vývojem společnosti - pěkně to shrnul náš profesor Sedlák na brněnské architektuře, blahé paměti, takto odborník na Santiniho: "Konec každé epochy má obecně barokní rysy".
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    KAVEN: děkujeme za názornou ukázku, jak funguje uvažování inženýrského mozku v praxi:P
    JANADVORACKOVA: hele, já vážně uvažuju o tom, že budeš první člověk, kterého si na nyxu zablokuju. Vůbec nic proti tobě nemám, ale už několikrít se mi stalo, že s komentářem "nebudu spoilerovat" nebo "tohle přeci není spoiler" jsi vyspoilerovala věci, co jsem si chtěl přečíst/shlédnout a něvěděl jsem o nich, až do tvého komentáře. Na tuhle knížku se chystám od chvíle, co vyšla, recenzím se nijak nevyhýbám, ale fakt jsem dodnes nevěděl, že tam tu nákazu způsobuje houba. Ono se tomu asi vyhnout nedá, to by člověk musel vypnout všechny soc. sítě, ale u tebe se mi to stalo už několikrát - nic ve zlém:)
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    Další kniha, v níž hraje hlavní roli mycelium a ne moc hezky si pohrává s lidskými mozky -:))).
    Nevěděla jsem, že kdesi v pralesích existuje houba, která zneužívá mravence ke svému šíření a dělá z nich v podstatě mravenčí zombíky. Obsadí jim mozky a nutí je jednat tak, aby se hubka mohla co nejlépe rozšířit :). To jsem se zase jednou poučila.
    Teď jsem necelé dva dny poslouchala tohle:
    http://www.databazeknih.cz/knihy/vsemi-dary-obdarovana-295704, což je příběh houby, která jako v pralese na mravence, zaútočí na lidi. Taková přijatelná zombie apokalypsa, hezky podaná. Dokonce někteří nakažení vykazovali jakési známky uchování vědomí, i když většinu společnosti tvořili klasiční žrouti. Zajímaví byli právě ti druzí. Kdyby to někdo nečetl a chtěl, nebudu spojlerovat.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Jestli to chápu dobře, tak si to představuješ asi takto? Ve světě kde jsou mimozemšťané schopní někomu pohledem vypálit mozek z hlavy

    a) "inženýrův" příběh se bude točit okolo okolo mechanismu vypalování mozků pohledem (odkud se to bere a jak to funguje), případně bude řešit komu by bylo nejlepší vypálit mozek, jak to zařídit, aby mi v okamžiku vypalování neuhnul, jak by bylo nejlepší se tomu bránit a podobně

    b) Co by pak řešil "vizionářův" příběh? Chtěl jsem napsat třeba "jak funguje společnost lidí co si navzájem vypalují mozky z hlavy", nebo "jaký bude důsledek dlouhodobého kontaktu mezi vypalovači a nevypalovači". Jenže není to ten stejný inženýrský přístup, akorát na jiné úrovni?
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: Pro mě to vždycky byly modely myšlení, kde jednomu se shodou náhod říká mužský a druhému ženský, aniž by tím bylo řečeno, že vždycky to musí být jen buď bílá, nebo černá, ani že mužský mozek musí být vždy v mužském těle. Nic víc jsem za tím nehledala. Ale třeba moje matka (ano, duší i vzděláním inženýrka:-) to vždycky vnímala jako hrozně urážlivé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    JULIANNE: Byl to spíš bonmot než ucelená teorie ;) - ale holt každopádně je to spíš spojitá škála, na které člověk někde je, než dvě izolované krajnosti, ze kterých by si musel vybrat stylem buď/anebo. Určitě všichni občas využíváme oba typy přístupu dle situace. No a u knih totéž: různé pasáže jedné knihy se budou lišit tím, jestli v nich převažuje jedno nebo druhé.

    A ještě jeden postřeh přidám: harlekýnky jsou vlastně "inženýrský" typ knih pro ženské: vyžívají se v popisech, jak se hrdinka obléká na schůzku či na ples (což je jistě ekvivalent toho, jak akční hrdina nabíjí kvér), a vlastně i ty "vztahy" jsou tam nahlíženy konkrétně a prakticky: řeší se, jaký typ citu hrdina k hrdince chová a jak technicky zvládnout tu kterou situaci, ne nějaké její obecné významy.

    EDERA: U Bible to skončí vždycky, pokud to zrovna neskončí u Freuda :D
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: A jsme zase tam, kde jsme byli:
    Poems - The Sons of Martha
    http://www.kiplingsociety.co.uk/poems_martha.htm
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    BRAMBOREENA: Zajímavé - nadhoď to na některé příští příslušné besedě! Teď jsi mi ale vnukla brouka do hlavy s tím, co bych tedy měla být zač já, protože mi připadá, že dost kombinuji obojí. Jsem zcela jasně spíš analytická než intuitivní, ale právě abstraktní souvztažnosti hodně vnímám z analytického hlediska (zjednodušeně a literárněji řečeno, jsem něco jako syntezik - Siri Keeton pro ty, kdo četli Slepozrakost, akorát poněkud sociálně schopnější).
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Dneska jsem narazila na březnový post od Vládi Šlechty o Myceliu. Ani to nijak nestrhává, ale asi to fakt není knížka pro něj – zajímaly by ho (a hledá tam) přesně ty věci, které tam nejsou a nebudou, protože nezajímají mě a jsem líná je tam napsat, ba i vymýšlet. Zažila jsem ale díky tomu krásný moment miniosvícení, kdy mi docvaklo, co mám nadále do omrzení omílat na všech nekonečných a příštích besedách o "ženském psaní". Ta dělicí čára (daná způsobem myšlení) přece vůbec nevede mezi ženskými a chlapy, ale mezi lidmi s myšlením (a zájmem o okolí) "inženýrským" a "vizionářským. Člověk "inženýrského" založení vám přesně řekne, jaké jsou charakteristiky a přednosti toho kterého typu mobilu, kabelky, kvéru, obchodu s oblečením, biopotravin, diety, operního představení, finančního produktu, erotické pomůcky, mateřské školy, výstavy obrazů, prezidentského kandidáta, last-minute letenek, sportu, vína, hudebního stylu či domácího mazlíčka. Konkrétní okruhy zájmů napříč pohlavími mohou a nemusí být stejné (proto jsem taky napsala tak dlouhý výčet – u některých položek opravdu nelze rozhodnout, jestli je to vysloveně doména mužů či žen), ale důležitý je přístup: zájem o typologii konkrétních jevů a zkoumání jejich funkčnosti. Naopak lidi poddruhu "vizionář" baví abstraktní koncepty, souvislosti a vztahy (jak mezi jevy, tak mezi lidmi): třeba proč hranatá kabelka ladí zrovna k určitému typu bot a jakou má design souvislost s aktuální fází vývoje civilizace*. Inženýr muž s inženýrkou ženou mají (co se způsobu myšlení týče) mnohem víc společného než (stejnopohlavní) inženýr s vizionářem.

    Celý tenhle postřeh je zoufale triviální, já vím... ale na těch besedách o ženském psaní to fakt ještě nikdo neřekl!!! :D

    * Tohle není vtip, ba ani blbost; to mi utkvělo z jedné přednášky na MZLU: když se společnost momentálně rozvíjí a cítí se sebevědomě, tak ve vizuální sféře (architektuře, umění, designu...) inklinuje k hranatým a geometrickým tvarům a liniím, zato když přijde fáze stagnace a nejistoty, tvary jsou spíše oblé :D

    Nevím, jak vyrobit permalink (nejsem inženýr), ale ten post je asi třetí na FB profilu SF autora Vladimíra Šlechty, vše zcela veřejně k vidění (my spolu ani nejsme sfriendovaní): https://www.facebook.com/profile.php?id=100010135626730&fref=ts


    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    KAVEN: Já si to představila v původním smyslu slova jako pozdně renesanční rytinu, podané jako alegorii čehosi.
    VANEK
    VANEK --- ---
    KAVEN: Je toho takhle plny Skvorecky, napriklad.
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Tehdy jeste nebyly aplikace na augmentovanou astronomii, ktere nachazeji s jistotou?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam