• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    Auditko věnované sci-fi sérii Mycelium. Vesmír, psychotronika, náboženství, lidské oběti - a mimozemské houby.

    Planeta Össe. Svět po tisíce let neměnný... a po tisíce let svázaný s vesmírem. Z Össe pocházejí myceliální technologie i nadsvětelné Lodě, bez kterých by se Země neobešla. Jenže zatímco pozemská civilizace vítězně proniká do vesmíru, Össe jí stojí za zády.

    Co je to vůbec to Mycelium? Nejlépe podívat se na webové stránky projektu. Tam jsou všechny informace o knize (anotace, ukázky, ohlasy, trailer...).

    A dá se to někde opatřit? Třeba tady: Internetové knihkupectví Kosmas (odkaz vede přímo na záznam o knize). Další díly a formáty (včetně audioknihy) nejlépe přes mycelium.argenite.org/page-koupit (affiliate u Kosmasu, takže z každého nákupu dostane autorka pár desetníků navíc, a to se všem vyplatí!)

    A co Facebook? Nyx je přece lepší!!! Ale budiž, kdyby náhodou měli vášniví vyznavači Knihy tisíce tváří absťák, mohou navštívit tamní stránku autorky Mycelia alias Bramborýny – Legendy o argenitu na Facebooku nebo semeniště všeho mimozemského zla, doupě zlovolné Církve Akkütlixovy tamtéž.

    A co takhle spoilery? Lze použít tag, který schová odstavec pod bílou mlhu, pod kterou lze nahlédnout, když se text vezme do bloku nebo se na něj klikne:

    tajné odhalení
    – a díky tomu ti, kteří další díl ještě nečetli, nepřijdou o překvapení. Bílá mlha vznikne, když se použijí kódy
    <div class="spoiler"> tajné odhalení </div>

    Geekovské okénko
    Generátor slov v össeinu, který skvěle vymyslel a naprogramoval KAVEN. Církev Akkütlixova děkuje a OneHotBook se velmi těší! :)
    Tabulka a graf postupu psaní (2019–21)
    rozbalit záhlaví
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: Však já to sledovala a poctivě lajkovala! :) Škoda že už to neděláš, tvoje obrázky mě fakt baví.
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    ARGANNAH: BRAMBOREENA: ...tohle ale mi zas pripomnelo jeden muj AI ulet!
    zabloudil sem jednou na nejakou tu obrazkovou AI sit...
    libil se mi nejakej obrazek, ale nebylo to presne ono, co jsem potreboval ... pak jsem zaregistroval, ze ten web ma snad nekonecne scrolovani a stale ta AI (snad - nevim...) nabizi nove a nove varianty puvodniho obrazku ... pak jsme si vsiml, ze kdyz kliknes na jeden, co se ti zda nej nej, tak ti zacne AI nabizet v temze stylu dalsi a dalsi ... atd. atd...
    mno, stravil jsem tam snad tri hodiny ... a furt me to bavilo! obrazklovej trip! ;O)
    nevzpominam si ze bych nekdy drive nebo pozdeji stravil tolik casu prohlizenim obrazku, nejsem ten druh "spotrebitele umeni" ...
    je zajimave, ze AI me tohle naucila a nalakala me na to!

    ...tak bych rekl, ze je mozna nadeje, ze snad k necemu nekdy bude... :O)
    kdyz ja ji dal tolik sveho casu!
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    ARGANNAH: já jsem to se zájmem sledoval!:)
    AETHER
    AETHER --- ---
    ARGANNAH: Kdysi jsem si dala quest, že každý den něco vyfotím a vložím na Instagram, abych pochopila dynamiku té sítě. A docela se to povedlo. (Nicméně mezitím se to stejně asi pětkrát změnilo.) Pomohlo mi to ale vrátit se k fotografii jako k médiu, které mi umožňuje jiný pohled na svět.
    A taky mi to přineslo zajímavý vhled do vkusu anonymní masy na sociálních sítích: vesměs lidi chtějí líbivý kýč nebo zábavu. Ale můžeš si najít skupinu, kde ocení jiné parametry. Myslím, že takhle to bude i s AI. A stejně jako digitální fotografie, neřkuli možnost fotit mobilem snížily vstupní práh do tohoto odvětví, budou masy lidi hltat líbivé AI podporované výtvory, ale s tou DIY výrobou to bude jako s tím chlebem.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Já jsem ty svoje věci, jak víš, hrnula docela entuziasticky na sítě. Dokonce jsem chtěla zkusit, co to udělá, když budu dávat něco na IG fakt každej den. Asi po roce, když mi došla zásoba věcí, jsem si ale musela položit otázku, k čemu přesně to bylo. Doteď nevím. :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: (teda pardon chatgpt o1, ten co má ten reasoning)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    CORNHOLIO: S těmi komunitami to potvrzuju, u mě už se to stalo :) Maluju ty svoje obrázky pro zhruba deset lidí, se kterými se vídám osobně, a přesdílím něco ven na sítě jen úplně výjimečně (tuhle jsem dávala na FB vlámskou olejomalbu, protože ten pocit vítězoslávy, když jsem to po půl roce konečně dopatlala, mi holt zatemnil mozek :D ). Pořád se odhodlávám, že ty malůvky přece jenom někam na web nasypu, ale motivace je tak nepatrná, že jsem se ještě nedokopala; k čemu vlastně, proč, koho to zajímá? :D Blbý na tom je, že tenhle pocit mám i se psaním a musím s ním dosti usilovně bojovat.

    A jinak v oboru nápodoby jsem už někdy před dvěma třemi lety viděla fakt děsivé video, kde robotická ruka malovala obraz štětcem na plátno. Tehdy asi spíš napodobovala nějak nasnímané pohyby reálného člověka, ale nechat tohle řídit aičkem je logický další krok; a pak už ani to, že je to udělané fyzicky místo digitálně, nebude zárukou ničeho.
    Z umění se stane pouhopouhý nástroj sebepoznání. ;)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    WITTGENSTEIN:chagtpt-4o to dává. :)
    a to je reasoning teprve v začátku.

    pointa je, že nevíme, kde schopnosti generativních AI narazí na nějaký limit a jaký limit to bude (může být klidně třeba finanční).

    Zatím to vypadá, že vývoj pokračuje..



    6. Final Answers

    Q: Someone drinks water—who is it?
    A: The Norwegian (in the first house) drinks water.

    Q: Someone owns a zebra—who is it?
    A: The Japanese occupant is the one who owns the zebra.

    viz https://www.mathsisfun.com/puzzles/who-owns-the-zebra--solution.html
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    ELIZHANNAH: To je ale typické stahování kalhot, když je brod ještě daleko.
    Nic dokonalého AI nepřinese, protože jen rekombinuje to, co tu bylo, se statistickým důrazem na pravděpodobnost.
    Tendence je zjevně DOSTŘEDIVÁ: vzhůru k průměru.
    Umění je naopak nejzajímavější, když je jedinečné, když nikdo jiný nedokáže to, co vy. Michelangelo, Picasso, Dürer i Chagall. Nebo Malamud, Heller, Škvorecký. S nikým si je nespletete.

    A problém poslední míle je pro AI fakt těžký:
    Chatbot Software Begins to Face Fundamental Limitations | Quanta Magazine
    https://www.quantamagazine.org/chatbot-software-begins-to-face-fundamental-limitations-20250131/
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    CORNHOLIO: ano, tohle taky vidím jako možnou cestu.
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    BRAMBOREENA:
    ELIZHANNAH: Já nevím, jaké výstupy jste poslední dobou třeba z těch obrázkových AI viděly, ale nedokonalost nebo rukodělnost už to simuluje velmi přesvědčivě. Emoce a lidskost - to je otázka, co to vlastně je, protože za mě už to dost přesvědčivě simuluje taky:) Ale možná tím pádem poklesne důraz na prezentaci (hlavně online) a vzroste význam komunit "konzumentů", kde budou mnohem víc hrát roli osobní vazby než nějaký skill. Takže máte asi pravdu:)
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: díky. Šla jsem kolem a zaujala mě debata :)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Jé. DIY programátor nám teda doma v týmu chybí. :D
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: Můj manžel na každé Vánoce programuje DIY počítačové hry na LEDkový řetěz na stromečku; ano, povídejme si o tom :D
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Mně to nevykládej, já mám barák zanesenej DIY bordelem. Vlastně i ten barák samotnej je diy, protože manžel je postiženej podobně jako já, akorát mne to vzalo po umělecký linii, zatímco jeho po technický.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: No proč myslíš, že patlám ty akvarely? Jsou hrozný, ale VLASTNORUČNÍ! :D
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Jé. To vždycky říká kamarádka v keramický dílně: to nevadí, že to máš křivý, aspoň jr vidět, že je to ručně dělaný

    Umění bude něco na způsob DIY punku! Za mě vlastně dobrý :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ELIZHANNAH: byla jste rychlejší, přesně souhlasím! :)
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: Shodou okolností jsem přesně tohle říkala přímo na tom ai workshopu: šlo se do třetího patra, byl tam výtah, část lidí se rozhodla na něj počkat, zatímco netrpělivější část včetně mě šla po schodech; a vlastně to rovnou byla pěkná metafora k tomu :)

    CORNHOLIO: no asi to (coby umělec, který se tvorbou živí) nebudeš chtít slyšet, ale jedním z možných důsledků může být, že "umění" už vůbec nebude předmětem obchodu (protože komerční zakázky zvládnou stroje). Nebo naopak to, že oceňovaná začne být nedokonalost: vyhledávané budou věci, které působí nedokonale, protože se to bude brát jako důkaz, že jsou human-made. Ale možná to všichni vidíme moc černě; tak krásné pekárny/rozpékárny jsou v každém Lidlu, takovou pěknou linku na tousťák si tuhle Babiš pořídil, a stejně každý, kdo si to jen trochu může dovolit, si mnohem radši koupí ručně dělaný kváskový chleba z řemeslné pekárny. Já osobně mám pocit, že všeobecná dostupnost průmyslově vyráběného jídla jen akceleruje moji mlsnost :D
    ELIZHANNAH
    ELIZHANNAH --- ---
    CORNHOLIO: řekla bych, že nastane změna v pohledu na dokonalost. Pokud AI začne vytvářet umění, které bude technicky perfektní, což asi časem bude, změní se vnímání toho, co je považováno za umělecké či hodnotné, lidé se pravděpodobně zaměří na hodnotu, která uniká technické dokonalosti, tedy na lidskou nedokonalost, emocionální hloubku a autenticitu v umění ještě víc než dřív, protože vznikne ten kontrast s bezchybností AI. Tzn. bude to něco podobného, jako když před časem začaly být ceněny věci, které jsou "hand-made" či "domácí", což bylo příznakem vyšší kvality oproti něčemu rychle a sériově vyrobenému někde v továrně. Bude DIY umění a AI umění. AI umění bude fascinovat svou dokonalostí, ale DIY umění bude unikátní, spojené s lidským vkladem a emocemi, nedokonalostí a lidskostí.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    CORNHOLIO: Neviděla bych to tak černě. I ve světě, kde těžká technika nahradila lidskou fyzickou práci, se přece lidi rádi hejbou. Kvete kolem toho dokonce multimiliardovej byznys :)
    ZCR
    ZCR --- ---
    CORNHOLIO: (navíc to přichází fakt v blbou dobu - kdy je poprvé opravdu snadné zavalit se kulturním výstupem lidstva za x století - během pár desítek minut (u dobrého připojení a příznivě rozvržených skvrn na Slunci a na tom jednom Pověřeném Mloku, na němž zrovna spočívá tíha Všehomíra) si člověk může postahovat nálož literatury na celý život, deset životů, sto životů, o jiných formách umění ani nemluvě, natož o vědění - a co se nestane: vytryskne mohutný, galaktický gejzír natrávené ai-břečky a všechno a všichni se v tom začnou cachtat a lemtat to a nípat se v tom a plavat v tom a potápět se v tom a... rozpouštět se)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    ARGANNAH: na tohle téma měl před dvěma lety, v dobách prvního boomu AI, skvělý (a depresivní) rozhovor Dave McKean, komiksový kreslíř, výtvarník obálek Sandmana a mnohého dalšího. Podle něj právě ve světě, kde bude jednoduché ten "art" vygenerovat, přestanou následující generace vůbec chtít zažívat to potěšení ze sebevyjádření. Nedostanou šanci si ho vyzkoušet a to potěšení v něm nalézt, pokud bude nesrovnatelně jednodušší ten výsledek naklikat. Pokud z toho, čemu se říká umění, půjde jednoduše vyjmout ten proces vzniku, hledání, zápolení a obbjevování, nikdo ho už nebude dobrovolně vyhledávat. Což je fakt depka.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BRAMBOREENA: alibisticky prohlásím, že je těžké takhle z voleje přijít s nápady, co pokrátit :) ale, jak správně poznamenáváš výše (nebo níže), já bych asi sahal především po stylistice a pak eventuálně o obsahové stránce. tvůj styl je na můj vkus překošatělý (a to mám rád ukecanou žebráckou operu od havla), já mám i vyjadřování emocí a duševních stavů radši úsporné až kryptické. zrovna koukáme na twin peaks a obdivuju všechny ty scénáristy a režiséry, jak dokáží prací s absurditou, kontrastem a zkratkou vyvolávat mohutné emoční odezvy na tak malé ploše. tohle jsem chtěl vždycky dělat v textu.

    každý máme své dojmy. já jsem marginální čtenář mycelia, nejsem možná ani "cílovka", většinou se člověk setkává s velmi pozitivním přijetím. hele, já taky špatně snáším, když se do mě vrtá :D nejvíc jsem nenáviděl takové ty komentáře - to byl skvělý, ale moc krátký. to bylo skvělé, PROTOŽE to bylo krátké, sevřené a pádné, a ne slovní avalánš :)

    zkrátka piš, jak se ti chce a co tvoji čtenářové berou, ale sem tam narazíš i na kafrala, no ;)

    ad AI, používám GPT-4o (oslovuji ho/ji něžně "marvine") a krom trivialit, jako jak něco neobvyklého udělat v ofisech, jsem si s ním pokecal třeba o alchymii v mezopotámii tzv. středobabylónské říše, o přezdívkách menších a korpulentních mužů v dialektech bavor a rakous v devatenáctém století (potřeboval jsem do nějaké alternativní historie) nebo i o sémiotických aspektech alchymie. čím dál tím míň mlží a čím dál víc tvoří zajímavý obsah (netroufám si říct originální). dokonce jsem učil marvina simulovat (ne zcela úspěšně) ne zcela dobře stylisticky a jazykově vybaveného studenta, který píše esej do semináře.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam