• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    XCHAOS: nepředpokládám podíl ZP na celkovém HDP větší než cca 10-20%
    zase (!) mas maglajs v pojmech.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUBOB: no to je jednoduché: liberální demokracie si samozřejmě od začátku uvědomovaly, že občan je něco trochu jiného, než jen otrok s právem hlasovat. rozvoj demokracií je už od starověku spojován s tím, že občanům je slibováno vlastnictví půdy (ne nutně, že na ně někdo bude pracovat, ale to samotné vlastnictví často ano - klasická Římská republika, například)

    ZP je novodobou paralelou tohoto příslibu: odráží dobu, kdy produkce je industrializovaná a většina populace pracuje ve službách. zatímco podíl na práci ostatních není automatický (tady mi vadí i zdanění mzdy), tak podíl na průmyslové produkci, spotřebovávající nějaké původně společné zdroje a generující naopak negativní externality, je v podstatě tak či onak logický: a hlavně je to nejjednodušší cesta - éra pásové výroby,což byl poslední pokus zapojit veškerou populaci do ekonomické činnosti, v podstatě skončila, automatizuje se už i v Číně.

    mimo ZP bude pořád existovat sektor služeb, který vytvoří většinu pracovních míst (a které si současně nebude možné dovolit, pokud člověk bude chtít vyžít jen ze ZP). stejně tak určitě bude existovat i luxusní zboží a související pracovní místa a to si také nebude možné dovolit.

    přeloženo do jazyka ne-ideologického pozorovatele ekonomiky: ZP dejme tomu způsobí, že nebude produkováno JENOM luxusní zboží a služby, ale že zůstane zachovaná určitá poptávka i po levnějším zboží a službách (nebude naplánováno, v jaké míře toto nastane). přitom toto nebude řešené nějakou regulací cen nebo quotami: trh o tom rozhodne v daleko větší míře, než je tomu u obřích státních zakázek, které stejně vysoutěží obří firmy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAZA: pozemková reforma nebyla "společné vlastnictví" - byl to systém "Robin Hood", šlechtě s do té doby rozsáhlými dědičnými výsadami sebrala, chudým dala. nicméně, dala jim individuální soukromé vlastnictví, spadalo to do kategorie "new deal" reforem kapitalismu.

    ZP dokonce ani nereformuje vlastnická práva a nikomu žádný majetek nebere: pouze je to nápad, že z vybraných daní nebudeme budovat donekonečna dálnice, ale že sjednotíme systém sociálního zabezpečení (který STEJNĚ existuje a je dost drahý) a uděláme z toho rovné právo, u kterého nikdo další už nebude posuzovat oprávněnost či neoprávněnost.

    tedy je naprostý nesmysl, že by nahrazoval "soukromovlastnický hospodářský a společenský řád": pracuje pouze s částí toho, co se v ekonomice už dnes vybere na daních (případně s penězi, které se natisknou, což dnes banky obrazně vzato dělají, poskytováním jen částečně krytých úvěrů). tzn, jak jsem už vysvětloval - nepředpokládám podíl ZP na celkovém HDP větší než cca 10-20% (stát dnes tak či onak přerozděluje odhadem třetinu HDP, a ZP by mohla být max. tak polovina toho, co stát přerozděluje)

    pokud někomu vadí jakékoliv daně a jakýkoliv sociální systém, bude kritizovat i ZP: pokud se ale někdo s existencí státu víceméně smíří, tak ZP je samozřejmě nejjednodušší věc, která může ospravedlnit, proč vůbec stát vynucuje nějaká pravidla.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    XCHAOS: kdyby to s tím právem a nárokem bylo tak jednoduché, tak by historie nebyla plná více či méně úspěšných pokusů o pozemkové reformy - ať už šlo o vyvlastnění církve a šlechty

    jakym zpusobem pozemkove reformy zpochybnuji (nebo komplikuji) to, co napsala trissie?
    dokonci tu uvahu. mozna pak uvidis, jak je blba :-)
    MAZA
    MAZA --- ---
    XCHAOS:

    Socialismus (z latinského socialis družný, společenský) je myšlenka a hnutí, které se snaží liberálně kapitalistický soukromovlastnický hospodářský a společenský řád nahradit systémem založeným na společném vlastnictví. Cílem socialismu je dosažení ideálů rovnosti, spravedlnosti a mezilidské solidarity cestou sociální reformy (tzv. reformní socialismus) nebo revolucí (tzv. revoluční socialismus). Socialismus si obecně klade tyto cíle: změna majetkových a právních vztahů ve společnosti, změna struktury hospodářství, boj proti výsadám ve vzdělání a změna státního zřízení.

    Vs.

    ZP je myšlenka a hnutí, které se snaží liberálně kapitalistický soukromovlastnický hospodářský a společenský řád nahradit systémem založeným na společném podílu na výnosech ze soukromých společností. Cílem ZP je dosažení ideálů "rovnosti" (čím víc vyděláš, tím víc ti vezmeme a přerozdělíme), "spravedlnosti" (ty vyděláváš, všichni dostáváme NZP) a mezilidské solidarity (nikdo nemusí pracovat, tedy... ty musíš, protože jinak nebude co přerozdělovat) cestou sociální reformy. ZP si obecně klade tyto cíle: změna majetkových a právních vztahů ve společnosti (podíly z výnosů společnosti se budou v mnohem větší míře znárodňovat a přerozdělovat), změna struktury hospodářství (pracovat budou roboti), boj proti výsadám ve vzdělání (všichni mají nárok na předělení povolání podle jejich chuti bez ohledu na jejich schopnosti) a změna státního zřízení (na... ehm... socialismus, protože s jídlem roste chuť).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: no jistě.. tobě nevadí paralely mezi demokratickými pozemkovými reformami a ZP k tomu, abys argumentoval, že tím spíš je to "komunismus"... ale současně, ponecháš si zadní vrátka v tom směru, že pozemková reforma v meziválečné ČR nějakým zvláštním trikem "komunismus" nebyla (hlavně asi proto, že podporovala liberální individualismus a ne davový kolektivismus...), i když z tvého hlediska byla zavrženíhodná.

    problém je, že debata o tom, že dnešní systém vlastnictví není v čase a že hrozí riziko vzniku "nové šlechty" (která stejně jako ta historická bude především schopná vykazovat loajalitu té nejvyšší šlechtě), se ti nehodí do krámu: korporace jsou nový útvar, v naprosté většina světa - a s tradičním chápáním vlastnictví (které zahrnovalo i určitou odpovědnost vůči poddaným, aspoň v křesťanském světě) nemají až tak moc společného.

    nevíme tak úplně co s tím, svět ničily v posledním století války a řada z nich měla určitě i ekonomický podtext. západní korporátní systém se ukázal jako nejvíce životaschopný, a teorie, že pokud by byly ochotné konsensuálně vyplácet základní příjem, tak by to vlastně celkem mohlo být i užitečné, není nijak radikální. proti "revolučním" a "utopickým" idejím minulosti se dá říct, že je to skoro takové přizdisráčství a paběrkování (ale ne, pořád to není dost: právo nepracovat, pokud se člověk uskrovní ve svých nárocích a jiak projevuje konsensus s dosaženým stavem akumulace vlastnictví - to je zřejmě pro někoho pořád příliš nebezpečné a nežádoucí... ale proč? k čemu je poslat někoho s lopatou kopat díru, když bagr tu díru stejně vykopá rychleji? ono je i v zájmu korporací, aby se jim konkurence neschopní zbytečně nemotali všude kolem...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jen podotýkám, že právě vzhledem k tomu, že pozemková reforma vůbec sama o sobě nemohla být zárukou efektivnějšího hospodaření, tak si nemyslím, že v dnešní době je toto cesta: stejně tak není cestou nějaké znárodňování a centrální plánování.. a ZP je právě jen evolucí těchto snah směrem, který ekonomiku nezlikviduje a skutečně se drží zásady rovnosti, která skutečně je heslem liberalismu Velké Francouzské revoluce a tedy demokracie - nejde to bagatelizovat škatulkou "komunismus", protože tohle strašidlo fungovalo v době, kdy i 8h pracovní doba vypadala jako nebezpečně převratný požadavek... a většina lidí si nedokázala představit společnost,ve které většina lidí většinu času nemusí pracovat)

    v podstatě kritizovat vyvlastnění šlechty znamená kritizovat demokracii jako takovou a hlásat nadřazenost dědičných výsad ostatním formám organizace společnosti (i ekonomické organizace)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: fajn, dospěli jsme k tomu, že meziválečná ČSR byla "maskovaně komunistická". další debata myslím už fakt nemá cenu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: hele.. nemůžeš nás házet všechny do jednoho pytle :-) ZP je součást širší tradice evropského liberalismu. (tzn. to jsou ti liberálové, kteří neemigrovali do USA,dokud to ještě šlo)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: nemyslím si, že mluvím jménem Pirátů. pokud někdo ale například vlastnil továrnu, která přímo dodávala zbraně pro Hitlera... no nic. (tohle je spíš specifikum české vývoje, že komunisti měli několik let kde brát, aniž by slušní lidé mohli něco logicky namítat... a když pak po roce 1948 došlo i na ně, tak už bylo pozdě)

    že to komunisti (nebo spíš nesourodá sebranka, kterou byli zbylí naivní přeživší předváleční komunisté ochotni zastřešit) asi zneužili hodně nad rámec toho, jak to pravděpodobně demokratická exilová vláda zamýšlela, to je jiná kapitola.

    já bych podotkl, že pozemkovou reformu jsem zmínil prvorepublikovou. tu šlo poměrně logicky zdůvodnit tím, že šlechta ani církev nebyla schopná zabránit zatažení Rakouska do 1.světové války... ovšem byl tam jasný limit, nevyšetřovala se "kolaborace" (ta byla prostě daná aristokratickou povahou CK mocnářství)
    Pozemková reforma v Československu – Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/...kov%C3%A1_reforma_v_%C4%8Ceskoslovensku#Prvn.C3.AD_pozemkov.C3.A1_reforma

    každopádně je vtipné, že tahle na dnešní dobu opravdu "socialistická" vyvlastňovací politika tehdejším komunistům zdaleka nestačila (protože nechtěli zemědělčit, ale chtěli organizovat dělnické odbory, a nehodil se jim do krámu "lidový kapitalismus" drobných vlastníků ale chtěli demokracii i vlastnictví zrušit úplně) - což také vysvětluje Čapkovo "proč nejsem komunistou" - napsané v době, kdy proběhla do té doby nevídaná vlna sociální politiky, směřující ke kooptaci venkovského obyvatelstva mezi tehdejší střední třídu.

    každopádně demokratičnost předválečného Československa určitě zpochybňovat nelze a to, že bolševikům (doslova si tak ještě říkali) té éry to zdaleka nestačilo a požadovali absolutní "rovnost" (dosaženou za cenu zrušení demokracie), taky. středostavovská "pravice" tehdy pravděpodobně problém neřešila, protože se týkal zejména německé šlechty (proto také Beneš = strana Národně sociální...)

    Ano - samozřejmě, že koncept ZP je blízký konceptu pozemkové reformy. Něco podobného samozřejmě proběhlo i řadě dalších západoevropských zemích, které se označují jako republika. Nejvtipnější je v tomhle ohledu Francie, kde republika neměla až tolik co znárodňovat, protože k "darování" své půdy státu donutil velkou část šlechty už Ludvík IXV ("stát jsem já"). Nicméně, ačkoliv historii evropských _liberálních_ pozemkových reforem éry 19. a 20.století nemám nastudovanou - jsou dobrým příkladem toho, že vlastnictví v demokracii vychází z dohody (katastr,apod.) a ne z násilné uzurpace, jako ve středověku ("postavím si na kopci hrad, který ovládá celé údolí" - dobře, Lichtenštejnsko je cool, ale je to dnes už vyjímka)
    GORG
    GORG --- ---
    Hmm po válce byl pak Bush souzen podle zákona o spolupráci s nepřítelem. Musel zaplatit pěkně pokutu. Za války totiž připravoval fašistický převrat a financoval Hitlera.
    Nějak se s válkou přepočítal a tak musel odejít z politiky a byl souzen.

    Přitom jeho počínání šlo chápat jako zcela regulerní investici.

    Dnes používají korporace tu samou propagandu, kterou používalo Hitlerovo Německo ve válce. Na prodej svých produktů. Jednoho tohle myslím také bude trestné. Proteď je to jen podlé. Jsou jisté snahy zakázat reklamy aspoň na dálnicích. Ale jak je korporátní svět v tomhle zvrácený a ničící život dětí jejich obrandováním se myslím pořádně docení až později jako dnes se koukáme na podprahově umístěné snímky, které už trestné jsou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak těžko říct, jak se "buduje majetek navzdory válce" - jiným slovem, je to kolaborace, ale uznávám, že tu dobu je těžké soudit a že určitě spousta lidí byla z kolaborace po 2. světové válce obviněna účelově a neprávem... reformu po 1.světové válce lze ale napadat stěží - dá se říct, že když nějaký mocenský systém dotáhne zemi až k válce, tak riskuje, že po válce budou majetková práva v režii tohoto systému zpochybněna... zvláště pak po válce prohrané...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: ale znárodnění ve smyslu pozemkové reformy je něco hodně jiného, než to komunistické (tedy pokračování cca ve všem, co se dělalo předtím - pouze v centrálně plánované podobě).

    přechod od feudalismu k demokracii v evropských podmínkách nemůžeš srovnávat např. s americkou demokracií, kde byla zabírána dejme-tomu nevyužívaná (fakticky jen méně využívaná) půda amerických domorodců. v Evropě všechna půda patřila církvi a šlechtě - a právě pozemkové reformy, často následující po liberálně-demokratických revolucích, byly alternativou k jinak celkem logickému požadavku "občanské mzdy" (ta byla v tehdejších podmínkách těžko administrativně zvládnutelná, pozemková reforma byla úvaha směrem "každý by měl mít právo uživit se vlastní prací na vlastním pozemku")

    ZP lze vnímat jako "pozemkovou reformu managementu rizika" - dnes je management rizika ve společnosti nastaven silně ve prospěch korporací a finančního kapitálu, stejně jako před pozemkovou reformou byly možnosti akumulace vlastnictví nastaveny ve prospěch církve a šlechty - a ne, před-demokratické feudální zřízení opravdu nebyl volný trh v dnešním smyslu (a pokud to někdo označuje za "kapitalismus", tak to vysvětluje, proč se proti kapitalismu někteří vymezují). nebo pokud byl, tak max. tak pro městské obyvatelstvo, kterého tehdy ale bylo pět a půl.

    každopádně - pokud nějaký odpůrce ZP odmítá i prvorepublikovou pozemkovou reformu, tak tím na sebe prozrazuje docela dost. to je jasné odkazování k předdemokratickému konzervativnímu zřízení, tedy vlastně odpor k demokracii jako takové - nejen k levicovějším názorům v rámci demokracie.
    GORG
    GORG --- ---
    XCHAOS: současný ZP ve vztahu k nadnárodním korporacím je velmi příbuzný historickým evropským snahám o pozemkovou reformu ve vztahu k církvi a/nebo šlechtě: v prvním případě dokonce šlo také o "právnickou osobu", z definice nesmrtelnou - církev lze vnímat jako proto-korporaci, svého druhu.

    Jak to myslíš? Zdanit více nadnárodní korporace (namísto jejich současného osvobození od placení daní) a ze získaných peněz hradit ZP?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TRISSIE: kdyby to s tím právem a nárokem bylo tak jednoduché, tak by historie nebyla plná více či méně úspěšných pokusů o pozemkové reformy - ať už šlo o vyvlastnění církve a šlechty. (pozor, nezaměňovat s pozdějším komunistickým znárodňováním/zestátňováním/kolektivizací - tady šlo o "zdanění" nadměrně akumulovaných pozemků a následné rozdání do soukromého vlastnictví - dejme tomu jako kompenzace za to, že republika zachovávala řadu institucí předchozího systému, typu vojna,daně, apod.)

    pozemková reforma byla jedním z prvních aktů Československa, takže na lehkou váhu bych to nebral. liberální demokracie mají historicky tendenci stanovovat nějaký strop na akumulaci vlastnictví a bohatství - a ne každý takový strop předpokládá to zestátnění, centrální plánování, direktivní řízení, apod. (spíš naopak - až do dvacátého století šlo liberalismu o myšlenku nahrazení centralizovaných a dědičných mocenských systémů decentralizovaným vlastnictvím)

    současný ZP ve vztahu k nadnárodním korporacím je velmi příbuzný historickým evropským snahám o pozemkovou reformu ve vztahu k církvi a/nebo šlechtě: v prvním případě dokonce šlo také o "právnickou osobu", z definice nesmrtelnou - církev lze vnímat jako proto-korporaci, svého druhu.
    MAZA
    MAZA --- ---
    JUNIPETRUS: Ale ty přeci máš právo se svobodně rozhodnout a nedělat nic. Brání ti v tom někdo? Ale musíš pro to splnit nějaké podmínky (např. rentu), stejně jako u toho kosmonauta jsi omezený podmínkami a možnostmi. Takže musíš nejdřív dělat třeba 15 let policistu, vojáka nebo hasiče, nebo určitou dobu horníka, nebo splnit podmínky pro starobní/invalidní důchod, nebo mít vysoké příjmy...

    Nemáš na to ale nárok, to znamená, že pokud jsi dané podmínky nesplnil (jako pro kariéru kosmonauta), nikdo ti to zajišťovat nemusí. Rozdíl mezi vysněnou prací - kosmonautem a vysněnou prací - rentiérem není v tomhle ohledu žádný. NZP by v tvém pojetí byla de-facto podmíněná (státní zaměstnanci, důchodci a děti by jí nedostávali v rovné míře) nároková státní renta. Takže porušíš i to, že někomu stát ty jeho přání splní (ty, co chtějí být rentiéry a nebo nechtějí být nic), a na zbytek se zvysoka vykašle a namísto toho jim vrazí peníze, protože "nemají nárok, aby jim někdo splnil jejich sny"? To není moc rovný přístup, ne?
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    JUNIPETRUS: Svoboda je možnost, případně také schopnost volit, rozhodovat a jednat „podle své vůle,“ ať je jakákoli a nést za to přiměřenou odpovědnost.

    Čili, když si svobodně vybereš nějakou kokotinu, (jako třeba nepracovat) tak je to tvoje blbost.
    SEAMON
    SEAMON --- ---
    JUNIPETRUS: ROFL.. normalizacny poskok.. To si musim zapamatat.

    A v ramci diskusie nam nejako neodpovies? Zamyslal si sa niekedy nad tym, ze ti ludia co zostavovali zakladnu listinu prav, asi nad tym dlho uvazovali a ze celkovy koncept asi ma hlavu a patu? Ci dufas, ze tym ze vytrhes jednu vetu nam tu dokazes nejake hlboke myslienky?

    Lebo jedoduchy fakt je, ze su to stale len prava a nie naroky - ako som uz pisal 2 rozne slova, 2 rozne vyznamy a funkcie.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    JUNIPETRUS: to je fakt otazka k veci. kdyby to rikala do dubu, bude to prinosnejsi :-)
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    SEAMON: jsi obycejny normalizacni poskok.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam