NEKROMANT: Nevím, jestli je socialismus efektivnější v distribuci zdrojů, o tom nemůžu bez nějakých hlubších studií vést diskusi. Ale budu zásadně nesouhlasit s tou spravedlivostí.
Pojem "každý dostane to, co potřebuje" je extrémně vágní. Mám to chápat tak, že socialismus slibuje naplnění proslulé Maslowovy pyramidy tak, aby se každý jedinec mohl věnovat tomu, čemu chce? (řečnická otázka) Problém je, že potřeby každého jedince jsou různé, různě nákladné, a navíc se mění v čase. Chci-li spolehlivě zajistit uspokojení potřeb všech, pak musím plánovat tak, že jako modelový případ vezmu toho nejnáročnějšího jedince, a náklady potřebné pro jeho uspokojení aplikuju také na všechny ostatní.
Částečně si tím zodpovídám tu první otázku, tedy efektivitu. Při plánování tímhle stylem nutně narazím na problém, že zatímco jedinec Z má nějaké potřeby, jedinci A až Y mají potřeby výrazně menší. Jenže já jsem spravedlivě plánoval podle Z, a najednou zjišťuji, že se mi skoro polovina plánovaných nákladů změnila v nevyužité (čili ztrátové) jednotky.
Dále zjistím, že jedinec X za uplynulé období přišel s deseti nápady na vylepšení, a jedinec Y vložil do své práce třikrát tolik úsilí než kdokoliv jiný, a jím spravovaná oblast zažila nebývalý růst a popularitu. Naproti tomu, jedinci A, B, C, D, a E strávili víc času kecáním nad pivem než prací.
Jak budu plánovat pro příští období? Pokud budu dodržovat stále stejný princip "uspokojit potřeby každého", pak musím opět počítat s téměř 50% ztrátovostí. Kromě toho, pokud jedincům X a Y naplánuji stále stejný rozpočet jako dřív, nijak je za jejich přínos neodměňuji, a nedávám jim žádnou incentivu proč v dobré práci pokračovat. A pokud jedincům A, B, C, D, a E opět naplánuji stejný rozpočet jako dřív, pak vlastně odměňuji podprůměrnost, a dávám jim jasnou incentivu pro pokračování trendu.
Trestání úspěšné práce a odměňování podprůměrnosti je právě ten důvod, proč se nejen v ČSSR ale i v jiných socialistických zemích rozmohl přístup "dělej, že děláš". A ten přístup nám z velké části vydržel dodnes.