• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    DANYSEK: Na kole jsem jezdil za deště. Dá se jezdit i ve sněhu :) Ale pokud je sněhu hodně, tak jsou lepší třeba běžky. :)
    NEKROMANT
    NEKROMANT --- ---
    6.1.2015 19:40 Ivan Štern se opět vrací k mnichovskému arcibiskupovi Marxovi a k jeho úvahám nad současnou společností. Tentokrát spolu s ním bude přemýšlet nad otázkou, do jaké míry dnešní společnost hojnosti umí být solidární a odpovědná za své bližní.
    http://media.rozhlas.cz/_download/3287054.mp3
    Český rozhlas Plus (archiv - Lidé pera)
    http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3287054
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    DANYSEK: a hlavně těch pár nadšenců nebo šílenců co to dělá nemelou pantem nebo se nepošklebujou tady :D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Ano, take nic nebrani vzniku podobnych komunit vyznavajici a v praxi aplikujici tu tebou prezentovanou filosofii. Nejak jsem si nevsim, ze by v nejakem zaregistrovatelnem rozsahu vznikaly... ono je vzdycky jednodussi mlatit pantem v teoretickych prednaskach - ale ono pri nasazeni do praxe casto tvrde narazis na realitu, ktera neni uz tak ruzova, jako teoreticka predstava ;-) Viz ten elektrobus v Praze...
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Ad daně z příjmu - ok. Běžně lidem člověk hradí benzín a cokoliv drobného navíc stát řešit nebude. V tomhle případě už nevím detaily, ale myslím že to bylo zadarmo ( už proto, že mělo jít o neplacení daní)

    Teda auto na půjčování asi není dobrý příklad, protože se tím používáním opravdu auto ničí, tedy cena zdarma je pak vlastně záporná pro majitele. :-)

    Na druhou stranu, nikdo tě jako člena komunity nenutí to auto půjčit. Můžeš půjčovat do vlastního dojmu, že už si půjčil dost. Nicméně ten sharing vypadá markantněji u předmětů, které se používáním tolik neopotřebovávají.

    Nepopírám, že takovéhle paradigma nelze uvažovat zatím masově. Jen jsem trochu zasněnej z nedávno shlédnutých pár přednášek kolem Hearth.net, a když se pak člověk začte tady, tak je to jako nebe a dudy :-) Ten systém je čistě o dávání a určité transparentnosti (teoreticky zamezující to zneužívat).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    NEKROMANT: 6 zapornych palecku a dve odpovedi staci. ne?

    jinak samozrejme je kazdymu snad jasny, ze aby tady mohl byt zaveden NZP nebo aspon nejaka "narodni renta z ropy jako ma norsko", tak jelikoz nemame ani proslunene pouste, ani more, ani vetrne hurky, nezbyde nam nic jinyho nez dostavet tri-ctyri a mozna i patej blok jaderne elektrarny temelin a prodavat energii do zahranici, idealne rakusakum, nemcum a zbytku evropy.

    protoze pro ty planovany roboty, co nas budou makat a automaticky rizena auta bude potreba energie jak nasrano...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: zjevne nechapes, co ti celou dobu rikam :) Podnikani je soustavna cinnost za ucelem zisku. Pokud za benzin dostanes vic, nez si ve skutecnosti projel a soucasne to delas pravidelne, zisku jiz dosahujes a jde na to pohlizet i tak, ze neopravnene podnikas - pokud prijem nezdanis. A ano, stat se zajima i o drobne a v zasade i o nahodile prijmy (ale az od urcite vyse - aktualne od 30000 Kc rocne), ktere jses povinnen danit - predstava, ze zde jsou jen platci obrovskych dani, co system tahnou a drobne poplatniky jde zanedbat je ponekud... pomylena ;-)

    Zadarmo nemas ani to auto - jeho porizeni, ale i provoz neco stoji - porizeni vozidla neni jediny naklad. Z neceho se to zaplatit musi. Ale jako klidne si kup za sve auto a nech klicky v zapalovani - sdilej... :-) Nezamykej byt, kdyz jdes do prace - jiste jej nekdo behem dne na prespani vyuzije. Trpelive opravuj skody zpusobene mene zodpovednymi jedinci, kterym svuj majetek propujcis. Uvidime, jak dlouho to vydrzis provozovat :-) Uprimne, nejak tu nevidim davy lidi, co by na namesti mavali klicky od svych aut s transparentem "ja vam jej pujcim, chcete?"... i car-sharingove firmy v tom vidi jen byznys, zisk - to auto ti rozhodne zadarmo nepujci, nabijeni elektromobilu drive ci pozdeji zdarma nebude (PRE to zpoplatnuje jiz dnes)... a pochopitelne s rostouci penetraci elektrovozidel ta drivejsi "charita" s nabijenim zdarma opadne, nebot energie taky zadarmo nemas :) Pujcovani muze byt pro nekoho ekonomicky vyhodne, ale v nejakem zlomovem bode je levnejsi vozidlo vlastnit. Institut komercniho pujcovani neni nic svetoborneho. Na dovolene v USA si asi auto kupovat nebudes, ale pujcis si jej :) Akorat ted zas nekdo prisel s novym buzz-wordem (car-sharing). Ono je vubec oblibeny trend vymyslet nova a nova slovicka pro davno zname a provozovane cinnosti :D
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Ta aplikace žádné peníze neřešila právě. Ale to je asi jedno, když už si nepamatuju detaily.
    Nicméně pokud si za to někdo nechal načerno zaplatit, že se o to v tomhle měřítku zajímá stát, mě pobavilo. Běžně lidi kamarádům zaplatí za spolujízdu někam..peníze v tom jsou, ale to je prd.

    Trochu jsem tím i chtěl vytáhnout další alternativu z toho paradigmatu, kam mi spadá i ZP.. týkající se spíš hodnot a spolupráce než otázek "kde se na to vezme" apod. Sdílení a zdarma je v rozporu s paradigmatem, jak udržet zdravý ekonomický systém. Ten vyžaduje totiž spotřebu. Kupování nového. Čím víc se vyrobí, tím líp. Tohle je úplně v rozporu (s dnešním paradigmatem), ale nevím jestli se vyjadřuju dost jasně, co tím chci říct. (Ale objevují se systémy - aplikace na telefony též, které tyhle alternativy zkouší uvést do praxe, a často v sobě ani nemají v žádném kroku roli peněz - je to i dost ad. "nepomohlo by fungovat", "kdo by to udělal zadarmo" atak. Asi to tak zlé s lidmi není)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: zprostredkovatelska cinnost (byt zajistena formou nejake aplikace) je take podnikani :) Znovu opakuji, ze vlastnikovi auta samo o sobe pujcovat jeho majetek druhym nebrani. Pokud to vsak bude delat za uplatu a pravidelne, pak to muze byt brane jako podnikani ;) A vubec mas auto? Pujcujes jej? ;-)
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Tak ze zisku se daně platí, ale tam myslím šlo o nějakou aplikaci, kde si ty lidi půjčují auta zdarma (nebo nějak neofiko možná bokem)

    Být to jako podnikatelská služba je to defakto autopůjčovna. To není zas nijak moc revoluční. A ti samozřejmě platí daně.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Dobrovolnemu sdileni aut prece nic nebrani. Svuj majetek muzes pujcovat komu uznas za vhodne. Rekl bych, ze si pletes sdileni aut s "taxikarenim" (sluzby typu Uber), kde pravidelne vydelavas na tom, ze nekoho vezes atd. Ano, podnikani je regulovane - stat si pochopitelne hlida, aby me prijem a mel pak z ceho vyplacet mj. ruzne davky (v budoucnu treba i NZP). Pokud pravidelne od druhych za nejakou sluzbu dostavas penize, zakonite jde o podnikani. A to je holt zdaneny ;-) Ale nic ti nebrani splnit zakonne podminky, udelat si zivnostak a ty lidi vozit - nebo si na zivnostak otevrit vlastni pujcovnu atd...
    GORG: problem sekundarni prasnosti elektromobil neodstrani :) Mel by jsi vice studovat problematiku kolem pevnych castic.
    GORG
    GORG --- ---
    Už si to asi vybavuju - tam šlo myslím o komunitní sdílení, kdy je to sdílení zadarmo, nikoliv za poplatek. (už to nemůžu dohledat)
    GORG
    GORG --- ---
    Hmm tady to vypadá, že Praha tomu chce spíš napomoct

    Praha chce zvýhodnit řidiče, kteří budou využívat sdílení aut - iDNES.cz
    http://praha.idnes.cz/...jizdi-carsharing-d8h-/praha-zpravy.aspx?c=A140917_2100314_praha-zpravy_mis1
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Já tu právě žádný boj za ekologii neřešil. To jste si tu vytvořili nějakou utkvělou představu ze slov "je třeba omezit". Proto píšu někdy delší příspěvky ve snaze být jasnější.. moc to nepomáhá :-)
    Ale možná se zúčastním toho sdílení aut. Obecně sdílení předmětů by mohlo být součástí nového paradigmatu, kde růst(HDP) není hlavním motorem. Sdílení je facka zisku, ale je vlastně rozumnější (lidem se často věci doma válí nepoužité).

    ale to nasazeni do praxe obcas zadrhne na malickostech, ktere idealisti neradi vidi

    :-) Já psal, že tady už to v ČR lidi dělaj. A stát jim to chce zakázat, protože ho prý okrádají na daních, že je to vlastně služba. Takže není potřeba zavádět - už to je, když se do toho nebude stát plést .. ten je ta maličkost .) (Asi musíme přestat koukat na věci z pohledu zavádění centralisticky, a že to bude víc o vybublávání měnších a rostoucích postupně komunit?)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Koncentrace oxidu uhličitého a vliv na člověka
    Nejčastěji se koncentrace oxidu uhličitého vyjadřují v jednotkách ppm (parts per milion), někdy však také v mg/m3 nebo v procentech. Přepočet těchto jednotek je následující: 1000 ppm = 1800 mg/m3 = 0,1 %.
    Uvádí se, že při překročení koncentrace 1000 ppm se může objevit pocit ospalosti a vydýchaného vzduchu, nad 2000 ppm nastává horší schopnost koncentrace a u některých osob i bolest hlavy. Nad 500o ppm se objevuje zrychlený tep. Koncentrace přesahující 45 000 ppm vedou ke ztrátě vědomí a smrti.


    Jasne, CO2 je zdrave... :D
    GORG
    GORG --- ---
    ZARREMGREGARROK: Napsal jsem : "CO2 je zdravé. Pokud někomu vadí plyny, tak když už, tak ať řeší toxické výpary". (Všimni, že jsem celé řešení emisí plynů nazval "mánií")

    Pak jsem napsal, že by se spalování mělo omezit třeba sdílením aut. Car sharing jsem tu během té doby napsal několikrát - jediný smysl toho příspěvku, ale k tomu se nevyjádřil nikdo. (Jinými slovy zpomalte, a že než tu někdo začne útočit, ptát se.. ptát - ani nejsem proto, aby stát něco omezoval zákazem. Sdílení aut jen jako dobrovolná akce. Než mi někdo vyčte, že mu chci sebrat auto s kulometem namířeným na hlavu. omg)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    GORG: Vetsim problemem nez spaliny jsou ve skutecnosti zcela jine jevy. Hovori se treba o prasnosti - kde problem ale neni primarni prasnost (tedy pevne castice vyprodukovane, tech z aut az tak moc neni), ale prasnost sekundarni - usazeny prach, co se rozviri. Pri ohaneni se skodlivosti aut se typicky tahle cisla tupe sectou, ale nikdo se nezajima o to, ze ten prach vzniknul vlastne jinak a ze se treba moc nedela pro jeho odstranovani. Problem je, ze usazeny prach ti rozviri cokoliv, co se hybe... :-) Prasi se za autem, prasi se za autobusem, prasi se za tramvaji, prasi se za cyklistou i za chodcem... :-) Pokud jde o primarni producenty prachu, stale prevladaji ti stacionarni. Dopady sekundarni prasnosti muzes omezit celkem jednoduse... pravidelne (a vyrazne casteji) verejne prostory uklizet :-) Co ti brani vzit koste do ruky a jit aktivne bojovat za ulice cistejsi? ;-)

    GORG: zivot ve meste ma sve vyhody (pohodli, servis), ale take nevyhody (vetsi znecisteni diky tomu pohodli, servisu). Pokud chces supercisty vzduch, doporucuji se prestehovat na samotu u lesa :-) Nemuzes ocekavat, ze ve meste budes mit vzduch jako v lese. To je z principu velmi naivni predstava, dana z podstaty toho, ze koncentrujes velke mnozstvi lidi na male plose. Smrdet muze kdeco - treba i sousedova exoticka kuchyne pri produkci jeho potravy :-) Me treba smrdi syrecek - ktery jinemu muze vonet. Smrad je subjektivni vjem ;-) Co tobe smrdi jinym smrdet nemusi.

    Ano, docilili jsme stavu, kdy se u nas pozaviraly fabriky produkujici spaliny z fosilnich paliv. Lidi prisli o praci, vyroba se presunula do Ciny, kde spokojene fosilni paliva pali. Zdanlive mas dojem, ze vzduch je cistci - ale ono atmosfericke proudeni jaksi nejake hranice statu neresi. Posles tam americkou armadu, aby kourici fabriky znicila? :-) Doporucuju se podivat kolem sebe, co vse mas v realu "Made in China".

    A vis proc se masove pouzivaji auta - treba i diky rozdrobeni ekonomiky a zmene zpusobu zivota obecne. Drive byvaly velke fabriky, kam jsi v sest rano navezl hromadu lidi a ve dve je rozvezl zpet k domovu. To uz dnes nefunguje - prace je rozptylena v case i prostoru a zvladnout veskerou prepravni prepravu hromadnymi prostredky je podstatne narocnejsi ukol. Ekonomicky i technicky. Logicky je pak cast prepravni poptavky realizovana individualnimi prostredky. A jelikoz nezijeme zrovna v placate zemi, holt to co funguje v Amsterdamu ci Vidni u nas v Praze ponekud narazi... na klima, kopcovity teren (fiasko ze zivota) ;-) Obcas se to chce podivat do mapy a srovnat i takove drobnosti jako teren - nez nekdo zacne vykrikovat hesla typu "tam to prece funguje".

    GORG: Sdilet auto s kamarady ti nic nebrani, tak sup, kup auto a sdilej ho, nabidni ho! Ale pracoval jsi nekdy ve firme, kde bylo sdilene (referentske) vozidlo sdilene treba deseti lidmi? :-) Na stavu vozidla se to sdileni samozrejme podepisovalo spise negativne. Lidi vubec maji tendenci s nevlastnim majetkem zachazet trosku jinak v porovnani se zachazeni s vlastnim - mene setrne ;-) Takova krasna mladicka naivita, idealy jsou jedna vec - ale to nasazeni do praxe obcas zadrhne na malickostech, ktere idealisti neradi vidi... :-)
    ZARREMGREGARROK
    ZARREMGREGARROK --- ---
    GORG: tvé tři poslední elaboráty zkráceně: "Nevím jak funguje hoření čehokoliv, ale mělo by se omezit."
    GORG
    GORG --- ---
    A je mi popravdě jedno, jestli se tu bavíme o oxidu uhelnatým nebo o jiných toxických látkách, které se při spalování mohou vyskytnout. Nejsme tu snad doufám u zkoušek z chemie, ale u common knowledge, že spalování může dělat zdravotní a jiné problémy (nakonec i to spálené dřevo), pokud je to ve větším množství.

    Četl jsem, že svého času byly podobně problémem koblížky od koní, když byla masivně používána koňská doprava. Asi ne ekologické, ale všude to bylo prý zasraté.

    Proto jsem mluvil o sdílení aut jak opříkladu, který na to jde úplně jinak - není problém ve spalování, dokud se to neděje masově, kdy člověk žije neustále v kouři. Podobně umístit solární panel, kde je to záhodno, může být fajn. Ale spíš asi peníze investovat do vývoje nových panelů, které lze natáhnout na stěny a střechy baráků za nižší náklady, než tím dotovat podnikatele s domněnkou, že zisky těch podnikatelů povedou k té inovaci. Když už tak dotovat vědu a ne takhle.
    GORG
    GORG --- ---
    DANYSEK: Jesus, i kyslík je jedovatý, stejně i oxid uhličitý, který normálně není vůbec toxický ani ve větším množství, bude v extrémně větším toxický.

    Co řeším je, proč když jdu městem cítím takový podivný kouř a smrad. jestli jsou místa s vyšší dopravou (typicky města či Ostrava, kde je hodně průmyslu) vlastně zdravá a nijak neproblematická pro život, tak je to pro mě novinka, a přestávám si s kouřem dělat hlavu. Proč se to teda vůbec řeší ale nerozumím. Oxid uhelnatý se v plicích mění na žužu.

    Nevím, já myslel, že u u aut apod. je právě ten problém, že je používám tolik masově. Cokoliv v menším použití v podstatě není problém, ale jakmile celá planeta používá fosilní paliva, která spaluje, pak jsem to bral za problém. Stejně si myslím, že je to jen o té míře. (Proto jsou fajn *rozumné* alternativy na vhodném místě - ne solární panely na louce).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam