GORG: hele, je to složitější. není to tak, že když bys v rámci ekonomiky ušetřil, že nespotřebuješ jednu věc, tak že pak místo toho nespotřebuješ jinou věc.
část věcí ohledně ekonomiky je dogma/doktrína, self-fulfilling profecy. část nikoliv. to, že se některé korporace rozhodly chovat tak, že zkracují životní cyklus výrobků na minimum a maximalizují krátkodobou spotřebu i u věcí, u kterých se dříve předpokládala delší životnost, to není nic, co by vyplývalo z logiky trhu jako takového - je to spíš něco, jako když se zaviruje operační systém, nebo tak něco. ekonomika je v tomto případě operační systém, který umožňuje různé chování, ale jsou v něm "bezpečnostní díry": zboží úmyslně krátkodobé spotřeby je něco jako virus (tedy jeho smyslem se stává replikovat samo sebe, udržet proces vlastní výroby, jako u buňky napadené virem) - toto se může a nemusí dít být ve prospěch investorů (ti mohou být stejně dobře celý systém vlákáni do stále iluzornější iluze budoucího zisku a nutnosti reinvestic do udržení cyklu krátkodobé spotřeby... a podílí se na tom i veřejný sektor, viz např. obsluha hypermarketů dálnicemi, apod.).
zase dle povahy jednotlivých pozorovatelů ekonomiky: někdo zvolí "antivirus" (tedy neustále rozšiřující se seznam produktů, které mají být považovány za "virus"... cocalou a mcdonalds počínaje...), někdo se snaží pořídit si bezpečnější operační systém, kde má věci více pod kontrolou, tzn. Linux (sem se řadí všichni, kdo dělají něco do it yourself - od pečení chleba pro různé přemkopodlahovské aktivity). (tady bych zdůraznil, že kromě účastníků ekonomického života a směny jsme všichni ještě subjektivní _pozorovatelé_ ekonomiky - tzn. pozorujeme jakou směnu provádí ostatní, a hodnotíme to - což je asi stejný rozdíl, jako mezi speciální a obecnou teorií relativity ve fyzice - prostě každá provedená směna "zakřivuje" ekonomický prostor kolem sebe :-) )
každopádně ale sdílení nějakého zdroje je ve skutečnosti rozumná ekonomická aktivita jako každá jiná: to, že se to sdílí zdánlivě bezpeněžně neznamená, že se přitom negeneruje např. sociální kapitál, apod. je to tedy "vyrážení otevřených dveří" - historie kapitalismu byla nejen o směně, ale právě i o sdílení, vlastně úspory z rozsahu jsou formou sdílení: zboží více výrobců při cestě na trh sdílelo jeden vůz, jeden člun, námořní loď, vlak... evolučně vydržely ty postupy, které byly chytřejší (cena pokryla náklady krátkodobé i amortizaci, apod.)
tzn. jestli bude potávka po šrotomobilech, které stráví většinu životnosti parkováním a stáním v dopravní zácpě, nebo po odolných robustních opravitelných vozidlech, která lidé využií k efektivnímu carsharingu - to je nakonec věc potávky, tu lze sice částečně deformovat reklamou a programováním životního stylu, a částečně to lze bojkotovat i na straně nabídky - stejně by ale masivní poptávce v tomhle směru nakonec nabídka musela vyjít vstříct. masivní poptávka po carsharingu neexistuje z mnoha důvodů - a tím hlavním je, že skutečně psychologicky se většina lidí ke svému chová jinak, než ke sdílenému.