• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    VYHULENY_UFO: To není zas tak překvapivý, že když se přemístíš z nejdražšího turistickýho měta v Evropě do nejlevnějšího, tak že se dýška dost zredukujou.


    DANYSEK: hehe, většinu low-cost vejletů sem podnikal z míst dvakrát tak daleko - reálně je pro baťůžkáře v dosahu osmi hodin autobusem za pár stovek tak padesát letišť...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: aha, pan je vestec :-) Technicky vzato to letecke spolecnosti stejne zaplati, zejo... :-D
    Aha, takze vytvareni pracovnich mist je spatne..
    Mimoto, jde o trzni uvazovani - az pochopis, ze pro prazske letiste je konkurenci Mnichov, Berlin, Bratislava a i ta Viden... snad procitnes. Letecke spolecnosti jsou ten, kdo si letiste vybira... a samozrejme leteckou spolecnost zajima i ta infrastrukturni navaznost. A v pripade LKPR muzeme dementum na Praze 6 podekovat, ze 20+ let stare plany jsou jen na papire - vybudovani navaznosti zeleznice uz v te davne dobe bylo nasobne levnejsi nez ta chalupoida.. diky ktere leta ostatni (racionalnejsi) reseni bojkotovali...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to by se samozřejmě nestalo: letecké společnosti dobře vědí, že o pár korun dražší letenka může klidně znamenat, že si někdo radši koupí letenku z Vídně apod. ... ale o ty detaily vůbec nejde: podstatný moment je, že právě vytvoření tohohle pracovního místa je mimotržní sociální inženýrství, provedené monopolní organizací. ale lidem se to líbí, protože uvidí někoho, kdo bude vypadat jako že pracuje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: nevedel.. hmm :-) K cemu pak ty online databaze plne informaci jsou, kdyz siris kolem sebe bludy? :-D

    To jako podle tebe tam mela kazda letecka spolecnost strcit sveho portyra, abys ty mel na dusi klid? :-D
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    FIONOR: partnerka ma kamarada, kterej se par let zivil v londyne jako portyr. v nejakym luxusnim hotelu, rikal, ze ho to normalne uplne v pohode uzivilo a jeste potkal spoustu zajimavejch lidi. po letech se vratil do prahy, chtel zkusit toto zamestnani v praze a do mesice odjel z cech protoze rikal, ze tady neni v cechach kultura a navic prej je tady vic turistu co jezdej po slevach, tudiz si ten kufr odnesou sami. v tom londyne jsou hotely, kde se na slevovy kupony neubytovava a drzi se uroven.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: měl jsem na mysli Český aeroholding, nevěděl jsem, že ho vlastní stát. ale zase si tím nepřímo potrvrdil, že je to fakt monopol = opět, to vytvoření toho pracovního místa portýra je naprosto mimotržní
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: prazske letiste 100% vlastni stat :-) Takze ta moznost demokraticke kontroly tu nakonec taky je... a v neposledni rade mi unikaji ty reci o urednikovi v soukrome firme ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FIONOR: ano, u států se předpokládá, že mají monopol, mj. mocenský. což se bere, že je ok, pokud podléhají "demokratické kontrole", ať už je to cokoliv. (jinak já jsem neřekl, že každý monopol je chyba - pouze lidi jsou tak zvyklí, že to slovo má negativní obsah, takže automaticky "obhajují" instituce, které někdo za monopol označí)

    každopádně, letiště většinou provozuje soukromý sektor, nikoliv veřejný, takže je na místě si povšimnout, že jsou příkladem (regionálního) ekonomického monopolu. což může být ok - proč ne - viz příklad s autobusovou zastávkou (ještě navíc kdyby je provozovaly různé firmy a neplatilo tam přestupné jízdné... uff... ). otázka ale byla, jestli můžeme mluvit o tom, že pracovní místo portýra na stanici metra Nádraží Vokovice vytvořil trh- já mám za to, že to místo vytvořil úředník (pracující v soukromé firmě), který měl pocit, jak je hrozně "kreativní", ale fakticky ani neví, jaká tam bude opravdu poptávka (na stanici metra je mj výtah, jak bylo zmíněno)

    ale podstatný je, že když o tom s někým mluvím, tak - přesně dle očekávání - debata skončí u toho "aspoň to sníží nezaměstnanost". což je právě ta absurdita - podobné úřední vytvoření pracovního místa monopolní organizací není skutečné nezaměstnanosti (tak, jak ekonomiku a trh vidím já)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: proč furt řešíš, co a podle koho je "dobře", nebo "špatně"? mě jde o to ujasnit si definici pojmů (sám za to bývám jinde na NYXu kritizován). monopol je prostě... monopol. nejde vůbec o nějaká letiště. trh je hezká věc, ale když se nabídka "konsoliduje" a na trhu zůstane jediný hráč, tak se tomu prostě říká monopol.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: stejne tak tve ciste osobni hodnoceni vyplyva z nedostatku informaci o danem segmentu trhu...
    Sice argumentujes Londynem, ale stejne bys mohl argumentovat Berlinem - kde naopak dochazi ke konsolidaci poctu letist. Podle tve teorie je zjevne spatne, ze Berlin likviduje "konkurencni" prostredi :D Jenze z pohledu cestujiciho to dava smysl - jednoduse proto, ze je nerealne docilit stavu, kdy z kazdeho letiste se primo dostanes na libovolne vybrane letiste a logicky je tak treba utvaret nejake prestupni vazby. Pak je samozrejme logicke mit v jednom miste onen "geograficky monopol" - presneji konsolidovat v ramci jedne konkretni lokality provoz do jednoho mista a cestovani naopak usnadnit. A jednotlive tyto geograficke huby - prestupni terminaly - si vzajemne konkuruji.
    Dle tebe "dokonala" konkurence byvala drive i na zeleznici - kdy dokonce jednotlive zeleznicni spolecnosti budovaly sve vlastni nadrazi, nekdy i kousek vedle sebe. Pozdeji se ukazalo, ze v pripade uzlovych prepravnich terminalu to proste neni cesta mit tech terminalu N vzajemne si konkurujicich a postupne dochazi ke konsolidaci... viz napr. divejsi vyznam holesovickeho nadrazi pro mezinarodni dopravu, kde dnes doslo k presunu na hlavak...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: je to tu offtopic. každopádně to, jestli je něco monopol, je tvůj osobní úhel pohledu - může to být jen nedostatek informací, ale pokud je něco "geografický" monopol, nemá to tak rychlé řešení
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DANYSEK: ja si kolikrat rikam, jestli nas xchaos nevodi za nos a nema tady z toho legraci, vzdyt ty nektery uvahy o monopulu letist ci autobusovych zastavek jsou jak od ringo cecha kolikrat...
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    DANYSEK: Třeba Frankfurt Brno :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: snazis se aplikovat sve osobni pozadavky geograficke blizkosti a na zaklade toho mektas o regionalnim monopolu. Timhle pohledem je ale "monopolem" i ta samoska, co mas od baraku zrovna nejbliz... jasne, taky muzes popojet nekam dal - nechces-li, je to ale uz jen tvoje pohodlnost (a z toho implikovat monopol je fakt kravina). Ta samoska z principu monopol na uzemi nema, i kdyz je jen jedna nejblizsi...
    Letecka doprava z principu neni koncipovana na prevoz lidi "pres ulici". Jasne, pro nekoho muze byt Ruzyne stredobodem vesmiru - ale z pohledu litani po svete jde o ne az tak vyznamne letiste, byt jeho regionalni vyznam popirat nejde. Klicove linky nicmene casto letaji pro nas ze vzdalenejsich mest... prepravci si samozrejme vybiraji, okdud prepravni poptavku uspokoji.
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    VYHULENY_UFO: Jo, jejich podnikání nemá vadu :-) , jako všechno blbnutí lidí nadějí, že až dojde na lámání chleba, bůh udělá zázrak, teda pokud bude člověk pilně sypat na oltář.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    MANFRED: starsiho data

    Vlivní odboráři ze Škody Auto opouští svaz Kovo. S nimi mizí miliony na příspěvcích
    http://byznys.ihned.cz/...dborari-ze-skody-auto-opousti-svaz-kovo-s-nimi-mizi-miliony-na-prispevcich
    MANFRED
    MANFRED --- ---
    XCHAOS: S odborama bych výhody poskytované zaměstnavatelem neplet, zaměstnavatel jejich poskytováním třeba u mne napravuje ten průšvih, že odbory vyřvaly že mzdy maj vzrůst všem ( jejich zákazník nebývá nadprůměrný zaměstnanec, takže se o něj musej dost starat), prémie nestačí (teda fond, nejsem tam sám), takže šupky poskytovat výhody aby mu lidičky táhnoucí nezdrhli.
    Kdežto odbory, ty poskytnou výhody atd. tak maximálně svejm funkcionářům když si uspořádají výjezdní zasedání se žranicí v Krkonoších.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: krome toho ti naprosto nic nebrani postavit si zastavku na svym vlastnim pozemku a provozovat linku pid, zejo. soukromej prepravce, ktery bude akorat v systemu ropid a muzes jezdit treba slapacim ekokolobusem a vozit lidi zdarma.

    http://www.ikea.com/ms/cs_CZ/pdf/pdf_cm/JR_408_02012014.pdf

    ikea to tak ma bezne a navic je jejich linka oproti linkam prazskych dopravnich podniku zdarma :P
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: to nezpochybňuju, ale uvést to jako příklad regionálního monopolu prostě není nepřiměřené. můžeme se bavit o tom, že je to tak či onak "přirozený" monopol, ale fakticky nemám možnost si vybrat letiště, které podpoří eskalátor místo portýra (a zákazník jsem v tomhle ohledu každopádně já, a fakt že nemám reálnou možnost si vybrat, z toho dělá postavení zákazníka monopolního dodavatele)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ruzyne patri statu... to tez neni soukromy sektor ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, do jisté míry ano. (proto taky pokládám ok, že to provozuje město, a ne soukromý sektor... ten podle mě patří spíš tam, kde je umožěná konkurence...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam