XCHAOS: Akademicky svet je prostor sam o sobe. Ma svoje pravidla, ktere mnozi mimo nej casto nechapou. Zadny diplom sam o sobe nic nedokazuje - muzu ukazat prstem na inzenyry z FELu, co nedokazou sami a samostatne cokoliv vyprodukovat.
Skoly navic typicky funguji na principu predavani vedomosti - z pedagoga na studenty. Kvalita studenta coby vystupniho produktu se castecne odviji tez od kvalit samotnych pedagogu. Samozrejme svou hroli hraje i zajem samotnych studentu - ktery - ehm, v case upada. A castecne i diky novym technologiim - pocit, ze vse muzes vygooglit vede casto k tomu, ze student ignoruje potrebu seznamit se s elementarnimi principy vnitrniho fungovani. Popravde uroven vetsiny techniku dnes vypadnuvsich ze skol je horsi, nez tech co lezli z fakult pred deseti-dvanacti lety - coz si muzu dovolit realne srovnavat... uz dlouho jsem v ruznych podobach v pozici, co nejakym kolegum v zacviku predavam zkusenosti.
Historie vzdelavani je samozrejme slozitejsi - ale podstata neni jenom v napsanych textech. Na pochopeni nestaci si neco jen precist - pri dlouhem cteni ma mozek tendenci obcas kusy textu preskakovat a domyslet si... cehoz negativni dopady prave supluje ta interakce s (kvalitnim) pedagogem. BTW veskere materialy, ktere jsou nutne pro praci, ktera me samotneho slusne zivi volne dostupna je. Presto mnoho skutecnych konkurentu (kteri by me eventuelne "vysoupli") nemam... ne, ono to neni jen o tom, ze nejake materialy nekde jsou k dispozici. A popravde me to samotnyho stve, ono se pak dost blbe resi zastupitelnost... kdyz jde o "advanced topics".
Soucasny rozsah lidskeho poznani ten individualismus jeste vic potlacuje - ono vazne neni mozne znat vsechno (
coz me samotneho vede k tomu, ze cilene nektere oblasti sve prace vyskrtavam a zbavuji se jich). A kooperace v tymu je naopak zakladem uspechu. Takze v soucasnem pracovnim teamu mam hodne sikovneho programatora, sikovneho project managera, vizionare - a i obchodnika co to nakonec proda ;-) Ten umi to a ten zas
toto... a dohromady zmaknem vic, nez bych zvladnul sam... :-) Individualismus a egoismus ja neuznavam - naopak jsem rad, kdyz me nekdo zvladne zastoupit (
coz je problem - a nikoliv financni).
Technicke OT: schopnost analyzy proprietarniho binarniho kodu je zakladem prace kazdeho bezpecnostniho technika, podminka nutna pro analyzu jakehokoliv malware - nebo snad myslis, ze utocnik ti to posle s bokem prilozenym zdrojakem? :D No ty jses fakt mimon, ocividne odtrzeny od reality IT 21.stoleti... prosimte, prober se uz z toho sveho spanku, do ktereho jsi ocividne upadl v polovine devadesatych let minuleho stoleti...
Ano, hodnotim a skatulkuji. Posledni studium mi ponekud nasilne prerusily jine zivotni udalosti (
ano, ty, ze kterych si jinde rad utahujes; a zvrhlo se to i do osobnich problemu - reseni noveho bydleni apod - no a co, co nas nezabije, to nas posili - jedno z mych kred), na druhou stranu mi to mnohe dalo - zvlast pote, co jsem rezignoval na vyssi technicke vzdelani (
kde spise muzu ucit, praxe je holt nejlepsi skola - coz mi btw. par pedagogu na VS v ramci predmetu i reklo do oci) a svou pozornost jsem obratil k managementu/ekonomice. VS neni o vzdelani, ale o nauceni se prace s informacemi. Coz tobe ocividne zadna skola nedala ;-) Jako zasadni povazuji prvni 3-5 semestru - jednak byvaji tim tradicnim sitem oddelujici zrno od plev, v dalsich semestrech ty naroky bezne upadaji (
coz typicky dava dennim studentum moznost upichnout se nekde prakticky - ale zatimco ja si privydelaval uz od 16, dneska mnozi 25-leti krome skoly nic moc nepoznali). A ano, podporu vyzkumu jsem uz parkat resil - ostatne, to co resime dnes je predmetem financovani ze soukrome firmy... a jedna diplomka je toho jen zaklad. Diplom z VS je pro me jen hodnost (
analogicky te vojenske) - a i akademici to tak vesmes vnimaji. Profesor je vic nez tuctovy inzenyr... apropo i tu vojnu (ZVS) za sebou mam.