• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    CHIMERA: ale tak je asi rozdíl u tebe stereotyp a řád pro dvouleté dítě, aby se v tom velkém světě neztratilo...

    že v poledne je oběd, že po záchodě se myjou ruce, že v noci se spí, že nádobí se dává do dřezu, že vím, kde najdu lžíci... já to chápu takhle, ten řád. to je dané a to čím naplníš den mezi spaním a jídlem je na tobě. nemusíš chodit každý den stenou trasu na procházku a nemusíš každý den jíst to samé.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    CHIMERA: nj my sme takový v podstatě. Ale přináší to sebou problémy. Zvláštní je, že třeba mně konkrétně naši v jakéms takéms řádu vychovávali...:-) Ne že bych chtěl najednou vše změnit, ale některé principy se mi celkem líbí. Bohužel třeba já s dětmi trávím spíše až odpolední čas (krom víkendů), takže ono je to i kompromisu obou rodičů.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    KEIKIN: tyhle povídačky o řádu mě vždycky pobaví :-D
    ono totiž není pravda, že každé dítě potřebuje řád a jinak se cítí ztracené a úzkostné.
    já to měla (a mám) obráceně. když se některé činnosti furt opakují, je to pořád stejné a dokola, tak normálně psychicky zdechnu.
    nenáviděla jsem třeba období, kdy jsem furt kojila a přebalovala. to je na hlavu - pořád dokola, všecko má řád a je to na pikachu.
    ať žije chaos a bordel! :-D
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Andílek Montessori školka a škola v pořadu Supermáma na TV Pětka - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=JAfXCFFDvYw
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Trošku sem zabrouzdal na nšel jsem pár instruktážních videí:
    Montessori videa
    http://www.rodina.cz/scripts/k.asp?rubrika=montessori_v&pg=1&sort=0
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BERENIKEE: to je fajn článek. Když to tak čtu, tak je fakt škoda, že Montessori školek je jak máku a navíc stojí dost peněz. Kua to ty naše slavné pajdáky nejsou schopné jit s dobou a vychovávat poučené pedagogy ?

    "Bez řádu a přehlednosti se ale dítě v tom obrovském světě cítí ztracené a to v něm tvoří napětí. Když naopak zažívá pravidelnost v tom, že v konkrétní dobu chodí spát, že věci mají své místo nebo že je oběd přesně v poledne, získává ve svět důvěru." - to je vlastně odpověĎ na tu naši diskusi o uklízení si po sobě atd.

    No docela nářez, v tomhle je to dost o rodičích. Když ten řád nemáme my, jak ho předat dětem ?

    Myslíte, že u 4 a půl letého dítěte ještě není pozdě začít s řádem ?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    HAWKS: jo tohle vím, když Matěj to má tak, hraje si s autíčkama nebo legem, vidím, že tlačí, řikám: Matěji, chceš jít na záchod? Nechci. A za minutu je v plíně bobek.

    Ale kdž má jít spát, tak najednou potřebuje, a seděl by tam půl hodiny, aby nemusel do postele...

    Ale někdy přijde sám a řekne si, podle mě, prostě jak se mu chce, jak má čas. Ale vyloženě od hraní nebo od pohádky nechce, třeba áno po probuzení se tam nechá posadit.
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RACHEL:
    hele, eliska dlouho se nechtela naucit na nocnik, ted je ve stavu, kdy na malou potrebu si rekne s predstihem, velkou dle meho jeste uplne nevyciti s predstihem, protoze kdyz si rekne, tak uz je to obvykle za minutu dvanact. Nekdo mi zase rikal,ze to byva caste u deti, ktre jsou zivejsi, protoze jsou necim zaujmute a neuvedomi si tuhle fyziologickou potrebu a naopak zas deti, ktere jsou povahove "kde me posadis, tam me najdes" prijde nauceni se potreb driv, protoze nejsou tak rozptylene jinymi zajmy. Takze tezko rici


    CHIMERA:
    no to verim. Eliska travi od jara do podzimu u rodicu na chalupe,kam se nastehuji i s manzelkou z bytu a tam se sejde kolem baraku dycky tak 5-8 deti ve veku od 2 do 8 let, takze prirozene ty mladsi se snazi napodobovat ty starsi (bohudik v uziteznych vecech,bohuzel i v tech - z naseho pohledu - mene vitanych :)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    CHIMERA: ještě poznámka: ten první se mi vychovával dobře, protože je povahou jako já... nebylo těžké se do něj vžít. tady s tím mladším mám zásadní problém: vůbec nevím, co vlastně chce a jak bych mu mohla pomoct.
    např. oblékání. já bych ho s radostí oblékla, ale on nechce. jenže jelikož je ještě nemehlo (22 měsíců), tak si prostě nedokáže obléct nic, ani bundu... snad jen čepici. a jak se pořád snaží do oblečení nasoukat a nejde to, tak nepříčetně řve, jako bychom ho vraždili. pro mě je to nesnesitelné: jednak proto, že si to nedá vysvětlit, a druhak proto, že potřebuju klid a takové řevy nesnáším... zbytečné a bezdůvodné.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    HAWKS: ja si od toho slibuju, ze Matej odlozi pliny, vi na co je nocnik i zachod, kdyz chce, tak si rekne, ale podle me ho to zdrzuje od dulezitejsich veci...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    HAWKS: tsíve, nevim :-) můj starší taky odkoukával a na kole se naučil jezdit až v 8mi letech :-D to bylo slávy!
    ono je fakt každé děcko jiné. mám dva kluky neuvěřitelně rozdílné - reakce, tužby, city, šikovnost, intelekt - všecko jinak :-D
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RACHEL:
    jo,okoukavani a rychle osvojeni si myslim ze je nejvetsi deviza maleho mozku.. Takhle se mi dcera naucila v necelych dvou jezdit na kolobezce a ve dvou a ctvrt na kole
    MORPED
    MORPED --- ---
    ZEGA: pekna palka,skoda ze to neni pro vsechny rodice dostupne,nebo spis,ze tyto alternativy jsou alternativy ne normalni vzdelavani.
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    ‚Vaše dítě se narodilo plně vybavené proto, aby tenhle život zvládlo. Důvěřujte mu‘.

    Montessori: Naše děti ‚dys‘ nemají | Kondice
    http://www.kondice.cz/2013/11/montessori-nase-deti-dys-nemaji/
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: Treba u Mateje ve skolce si chodi vsechny deti po obede cistit zuby, vetsinou to deti od sebe okoukaji.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: ale jen pod podmínkou zubní pasty bez chloru. Malé děti mají sklon pastu polykat..ale to už je fakt OT.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CHIMERA: napadlo mne zadat cisteni zubu ucitelkam v jeslich, kdyz je tam poslusny. mam za to ze hodne deti je submisivnejsi vuci cizi autorite

    sorry za OT
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KEIKIN: mam ale neurcity pocit, ze vznikaji montessori centra, kam si muzes chodit s prckem hrat na tech pomuckach
    BETTTKA
    BETTTKA --- ---
    KEIKIN: Velká část z Montessori určitě, ale pokud nemáte volných několik set tisíc na všechny pomůcky, tak to samozřejmě nebude jako školka s připraveným prostředím. Ale jde aplikovat myšlenky, základní filozofii, jde vést dítě k samostatnosti a nechat ho rozvíjet se vlastním tempem. Dost pomůcek, především z praktického života, si můžeš sehnat/vyrobit sama. Ale to je spíš pro hodně malé děti a jako taková celoživotní filozofie. Ze základkového učení ať si vezme základy, ale pomůcky na to asi nesežene.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Dá princip vzdělávání "Montessori" implementovat i do "učení doma" ? Kámoška svojí dceru učí sama doma, mně to přijde fajn, akorát asi nedostane plný rozsah. Ideální je imho, kdyby...to jsou ty kdyby...se spojilo více rodičů a děti by střídali každý den jiný dům (a jiné zkušenosti). Komunitní školy by vlastně vychovávali naše následovníky....
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    ALDEMIK: jedna se primo o http://www.montessori-skolka-praha.cz/
    Zoe zatim chodí od 8-13 každý den v týdnu a platíme 7500 školkovné a 1000 svačinky a oběd.

    oblékací tipy: nic z oblečení by nemělo mít úzké rukávy a nohavice. aby se s tím dítě muselo šíleně prát. u rukavic jsou lepší ze začátku palčáky, aby nebylo díte znevýhodněný. U bot je to jedno, klidně tkaničky. Když dítě umí udělat třeba uzlík, tak ho podporují v udělání uzlíku a zbytek zavážou nebo mají děti holikny.
    bunda/ mikina se položí na zem límcem k tobě. do rukává si dáš ruce a přehodíš přes hlavu. Budu jí muset natočit, páč video jsem nikde nenašla :) ale ona měla takovou radost. a já něž pochpila, co sakra dělá, proč si furt hází bundu na zem, ten první den, když přišla ze školky, kde se to naučila .) byl to pro mne oříšek.

    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    To zní výborně. A velmi luxusně :-). Zajímalo by mě finanční nastavení takové školky, protože když jsme zakládali lesní, měli jsme dost problém nastavit to pro rodiče finančně snesitelně a zaplatit dva lidi na 12-16 dětí. Pravda, bez příspěvků MŠMT.

    Zajímaly by mě ty oblékací tipy - je to někde k sehnání? Já to sice ještě nevyžiju, ale třeba by to uplatnila ségra. Sice je kromě oběda sama na 25 dětí, takže trochu rozdíl, ale třeba i přesto...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam