• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    YEETKA: chudaci deti, ktery se nikdy pochvaly nedockaj. podle me je normalni pochvalit dite, kdyz neco udela dobre. treba uklidi a nebo vynese odpadkovy kos. pochvalou nikdy nic nezkazis... napriklad si nedokazu predstavit, ze bysme se ve vztahu s partnerkou cas od casu nepochvalili, kdyz se na neco povede...

    KEIKIN: zeptam se takhle: je to nejaky predpoklad k tomu, abych mohl mit nazor na vychovu deti?

    co bude z ditete/cloveka, ktery se bude celej zivot ridit metodou pokus omyl? vsechno mu bude trvat dyl. napriklad nez metodou pokus-omyl overi platnost zakladnich matematickych operaci typu scitani/odcitani ci jak se metodou pokus-omyl nuaci nepsat "videt" s tvrdym ypsilon, a vubec jak se metodou-pokus omul nauci vyjmenovana slova. jsou veci v zivote, ktery se musis naucit bez kecu a co nejrychleji, protoze pozde uz bude pozde a muze se stat, ze z ditete nakonec vyroste alternativec a nebo nejaky komunista, ktery bude cekat na to, az mu nekdo da zakladni nepodmineny prijem... :P
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    KEIKIN: určitě má spoustu malejch trolčátek :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    VYHULENY_UFO: a ty máš děti ufoune ?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, tak nějak k té soustředěnosti dojít museli. dělala jsem s dcerou hafo různých aktivit a někdy to bylo "horší", někdy jí to šlo hned dobře. Hlavně to pojímat jako legraci, nedělat z toho vědu :-)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: Jenže psa chceš mít v podřízený pozici, dítě ne.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    VYHULENY_UFO: chudáci děti, který jako pejsek čekají na pochvalu..
    MORPED
    MORPED --- ---
    KOTENCE:
    TORUVIEL:
    ja jen,ze kdyz vidim fotky,tak ty deti tak soustredene pracuji,synator soustredene sype vsude....ale me docela potesilo,ze ho to zabavilo na chvilku,coz je taky dulezite,aspon pro me!
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    VERONIKA22: chudaci deti, vzdyt i toho psa pochvalim, kdyz mi prinese balonek a nebo klacicek.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MORPED: No, dobrý, však nikdo z nás nebyl v začátcích mistr :-)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    MORPED: Dělám to já a ona opakuje. Ale je ještě malá, tak moc nemá vlastní rozum.

    Když vidím ty videa, jak po sobě 18m batole meje talíř a maže si housku, tak si říkám, že už bych taky mohla začít s nějakou složitější aktivitou, ale nevím moc jak. Třeba s hrnkem ještě moc zacházet neumí - umí se napít, ale nechápe, že ho nesmí naklánět, aby se to nevylilo a já jí to zase neumím vysvětlit, protože voda všude jí evidentně nechává klidnou.
    MORPED
    MORPED --- ---
    tak jsem dala synovi,skoro 2 roky,at predelava pomoci lzicky bulgur z jedne misticky do druhe.....no bulgur byl vsude,jen ne v mystickach,ale tak zabavil se na chvilku....ale tak mi povezte,jak to delate vy,aby to decko delalo,co si prejete?!!
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: Napsala jsi to opravdu moc krásně! Snažila jsem se to vyjádřit slovy "sdílení radosti"a ty jsi bodem 2 přesně vystihla, co jsem měla na mysli...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: muj dosavadni nazor v otazce (ne)chvaleni jsem napsala kdyztak tady

    [ YMLADRIS @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]

    budu rada za nazory
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    VERONIKA22: co to je správný postup? Proč by měl být správný postup strohý popis toho, co dítě udělalo?

    Když se ti něco povede, máš radost a chceš tu radost s někým sdílet. Takže místo aby sis stroze řekla "hm, mám nového klienta, udělala jsem zkoušku, uběhla jsem 10 kilometrů,hm, tak nic", půjdeš třeba za manželem, obejmeš ho a křičíš "hurá, mám nového klienta". Nenašla sis nového klienta, aby tě manžel chválil, ani nepotřebuješ, aby stroze komentoval "vidím, že máš nového klienta, to tě asi muselo stát hodně úsilí, viď", ale aby měl radost s tebou, aby to s tebou sdílel...

    YMLADRIS: obecně mám s konceptem nechválení problém, jde mi to dost proti srsti - co jsem tak pozorovala, děti mají radost samy od sebe a chtějí tu radost s matkou sdílet, neviděla jsem dítě, které by mělo radost, až když mu matka potvrdila konání... Plus pokud je dítě v určitém věku nastavené tak, že chce matku potěšit, tak je to asi přirozené a druhým přirozeným krokem je potom v jiném věku naopak odtrhnutí se od rodičů a jejich určité odmítnutí, tak aby se dítě osamostatnilo... Tak proč té přirozenosti bránit...
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    BILAKOBRA: Ohledně mých potomků je to v poho. Jsem hodně líná a proto mi fakt vždy trvá tak půl roku než se z 0 rozhodnu pro 100%. Je to tedy pozvolné :o)
    BILAKOBRA
    BILAKOBRA --- ---
    VERONIKA22: jasně chápu, no já jen myslela, že to zavádění nějak pomaleji, aby děti, které jsou do této chvíle zvyklé na chválu neutrpěly šok z toho, že najednou chvála není :)
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    SEBIEN: tak spíš řekněme sociální. Něco v tom smyslu - test: dejte dítěti 1 bonbon a řekněte mu ať počká 15min a že pak dostane 2.

    Nejvíc mi imponuje, že ta rodina má 3 děti pidi předškolního věku a nikdo se nepere o hračky a všichni respektují, že hračka prostě není volná a je potřeba čekat....čekat....čekat až bude volná.

    Bože takto úžasně klidné to furt doma ještě nemáme.

    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    VERONIKA22: a co je to za ty výsledky?
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    VERONIKA22: Jojo já se s nimi znám dokonale vídáme se několikrát do týdne. Oni slovo montessori ignorují a možná skoro neznají ale jedou podle knihy Respektovat
    ( teda jedou podle ní jak podle dogma - což je šílený ale když pak vidím ty výsledky - které se mi moc a moc zamlouvají tak prostě nejde odolat )

    a zrovna ta poučku: nechválit - šikulko naše. Je společná jak pro montessori tak pro respektovat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    VERONIKA22: pokud te inspirujou cizi decka, co proklepnout ty jejich rodice a pristupy? Pobavit se s nima?
    Totiz, nase decka neznas, nevis jak se vyvinou... neber to ze jsme tady montessori guru. Nejsme.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    BILAKOBRA: já právě znám jednu rodinu, kde nechválí vůbec ( záměrně ) ..... a neustále jen "stroze" popisují jakou věž či hru děti složili.
    2 roky mi to vadilo, že na tento způsob doma zavést nechci. Teď už mám obrovský vzorek po těch 2 letech a jasně vidím jak se jejich děti vyvíjí a jak ty moje. No a jejich rodina je mi fakt obrovským vzorem a takovým vzdáleným cílem.

    Na nic doma tedy netlačím a vždy jednou za půl roku to ve mě nějak instiktivně bouchne a zase něco nového zavedu a změním. Prostě krok za krokem. Líp to prozatím neumím.

    A ano máš pravdu v tom co vlastně dělám když mě dítě oslovuje. Vím nesleduju ho a nemluvím jako první :o/, a tak na mě dítě volá.

    Velké díky Vám všem ( za nastavené zrcadlo :o). Potěšilo a nadchlo, že mám zase co vylepšit :o)

    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    YMLADRIS: ááá já už vím kde dělám chybu. Vím, že správný postup je popis činnosti co dítě dělá. Jenomže já to nedělám a tím dítě necítí moji pozornost. Ač 160x za den zopakuju, že je mám ráda atd atd. Tak toto co zmiňuješ nedělám.

    Velké díky za připomenutí!!!! Uf spadl mi kámen ze srdce, že se řešení našlo :o)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam