• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: v portfoliu by měl mít něco napsáno vlastní rukou :)) a přečíst to co tam napsal :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Musí
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CICHLASOMA: ano, jasna vec, nabalily. Ptam se fakt na to, zda domacne vzdelavany clovicek musi na konci prvniho rocniku predvest urcitou sadu znalosti/dovednosti (byt se to netestuje testem ale portfoliem). Ok, nevi se jak ktera skola to resi.
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: tak tam si to čtení a matiku dovedu krásně představit :)
    Denis jede tuhle užasnou bibli http://www.arara.cz/product/360008 a už ho taky pomalu odkazuji, když se mě ptá co to je a kde žije - TAK SI TO PŘEČTI :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: (A myslim, že zrovna na stavění robotů by se celkem přirozeně nabalily dost rozmanitý znalosti a dovednosti... :) )
    SVAN
    SVAN --- ---
    Většina dětí to tak dá, hlavně městský děti kde je spousty podnětu ke čtení, všude kam se pohnou, ale dovedu si představit, že kdyby jsme zustali v přírodě i přes zimu, tak na to čtení a psaní vůbec nedojde. A to už by v našich podmínkách byl problém a to je škoda.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: No, kdyby bylo dítě excentrické a opravdu jen stavělo roboty, asi by to problém byl. I u unschoolingu ale dítě můžeš nějak usměrňovat. Odpovídáš mu přece na jeho otázky a už při tom ho nutně nějak směruješ, upozorňuješ na další věci a oblasti apod. A když mu i bez jeho ptaní dáváš různé podněty a náměty k přemýšlení a experimentování, je to taky pořád unschooling, aspoň podle toho, jak jsem to slovo zatím viděl v textech užívat já. Podle mě nemá smysl snažit se narýsovat nějaký přesný hranice, kdy to ještě je, a kdy už není unschooling. Jde o to, že nejde jen o školu přenesenou domu (se všemi těmi jednotlivými "předměty" apod.), ale o proces, kterej si to dítě v mnohem větší míře řídí samo. (Ale jde o míru.) Velká většina dětí imho celkem spontánně pokreje v podstatě celou šíři toho, co by se tak zhruba učilo ve škole (byť se třeba k něčemu dostane o půl roku pozdějc). Jak moc tolerentní je která škola u portfoliový metody, to nevim.
    Už jsem odkazoval na tyhle stránky http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html , dole je scan článku z respektu, v němž se o "unschoolovaný" český holčičce mluví. Týž článek je v jiných formátech i tady http://uloz.to/hledej?q=%C5%A1kola+bez+%C5%A1koly .
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CICHLASOMA: jaji fakt? unschooling totiz je, ze pokud se prvnak rozhodne ze chce cely rok pouze a jedine stavet roboty, mas ho nechat stavet roboty a podporit ho v tom. Takze kdyz bude mit v portfoliu jedine stovku robotu, ale zadne "normalni" vykony, tak na prezkouseni to nebude vadit?
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: (Ale jak říkám - ta kniha je na webu v pdf, tak se každý může rychle podívat, zda mu to přijde pro jeho potřeby, resp. pro potřeby jeho dítěte použitelné.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    EDERA: Já bych obecně "prvňáčkovi" myšlení formální logikou taky ještě neprznil. :) Ale pokud jsou logické hádanky zálibou nějakého konkrétního prvňáčka, tak se v té knížce nepochybně najdou i věci, na které bude stačit.
    EDERA
    EDERA --- ---
    CICHLASOMA: Já tu knížku znám poměrně důvěrně a pro prvňáčka ji teda považuju za příliš "velkou".
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: Zvlášť jestli ty "vtipné otázky" mají mít nějakou souvislost s tou matikou, resp. logikou, tak velmi doporučuju knížku od pana Smullyana, kterou jsem i s odkazem na pdf ke stažení dal na nástěnku. :)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    YMLADRIS: V ČR víceméně je možný unschooling. U nás Ti, když učíš dítě "doma", nedělá doma stát přepadové kontroly, aby zjistil, zda dítě ve stanovených hodinách sedí na prdeli na stanoveném místě. Některé školy dělají přezkušování tou "portfoliovou metodou" a na dodržování harmonogramů a osnov nijak nebasírují.
    SVAN
    SVAN --- ---
    IVANA_ANAVI: máš ten blog ?
    KAI
    KAI --- ---
    Kdybyste nekdo mel chut zavitat na moji FB stranku, kde pisu o uceni, vychove, vzdelavani a urcite se budu hodne zminovat i o homeschoolingu. stranka bilingualni, AJ/CJ. Tak tudy prosim --> :)
    KAI
    KAI --- ---
    SVAN: no me je to uplne jasny prave :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    KAI: v tom je ta jedna z velikých výhod, nemusí sedět pul dne ve škole, stačí mu doma cílená hodka, dvě a letíte ven, nebo kam se vám chce :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Já to v podstatě dělám spíš takhle :)) jsme někde napul cesty. Držíme se toho co by jsme měli dělat, ale tak nějak když je na to chuť a díky tomu jak ted vypadalo přezkoušení, tak už to uvolnilo i poslední tlaky :)) jediné co musím je Denise nenásilně motivovat aby chtěl psát už ted a ne až za tři roky. páč to bych asi nevysvětlila :))) ale rozhodně s tím nebudeme nijak spěchat. Jede si matiku, ta ho baví a dneska mě poprosil jestli bych mu psala vtipné otázky, takže teprve ted přichází právě ten dobrovolný čas na čtení a brzy příjde zase dobrovolně psaní.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    YMLADRIS: Já jsem viděla blog jedné paní v ČR, která se o unschooling pokouší. Je to v podstatě jiná forma domácího vzdělávání.
    EDERA
    EDERA --- ---
    KAI: No, ono učitelka jich tam měla dvacet a z toho devatenáct jich bylo hloupějších než můj jediný žák (to není chlubení, ale pouhé konstatování faktu). Já měla ještě navíc tu výhodu, že jsem přesně věděla, jakým způsobem to dítě uvažuje a jak mu to tedy vysvětlit, aby to dal na první dobrou. Zatímco více dětem bych musela totéž naservírovat několika různými způsoby. A to teda ani nemluvě o tom, že když nejsou po ruce spolužáci, tak dítě prostě nekouká, kde co lítá, ale fakt dvacet minut intenzivně pracuje. Zvlášť když má jako motivaci, že jakmile to dodělá, může se jít potápět.:-)

    Ostatně pamatuju si podobné scénky i ze svého dětství. Byla jsem tak často nemocná, že drtivou většinu prvního stupně se mnou dělala máma doma. Rýsovat trojúhelník jsem se třeba naučila o poledním klidu při ozdravném pobytu na horách - neměly jsme s sebou pravítko, tak jsme použily kartáč na boty:-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam