• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: slysela jsem podobny priklad, kluci vzdelavani formou unschoolingu ("delej si nac mas chut, ja te podporim"), oba hudebnici, cele detstvi nejak ignorovali normalni skolni predmety, pak se rozhodli jit na univerzitu a doucili se na SAT zkousky (amerika) behem par tydnu max mesicu. Protoze ve svem veku to zvladli asi tak rychle jako my kdyz se snazime vzdelat se o necem ("anticke myty"). zatimco v tom detstvi se zabije strasne moc casu posedavanim ve tride kde ucitelka zkousi 30 dalsich deti zda umeji basnicku nebo zda pochopily neco...

    sorry opet za malo konstruktivni prispevek :). V CR unschooling neni mozny.
    KAI
    KAI --- ---
    EDERA: "já zvládla to, co ve škole pančelka dělala těch 14 dní, za čtyři hodiny čistého času"

    tak to je mazec!
    EDERA
    EDERA --- ---
    YMLADRIS: Já to sleduju letos na našich dvou prvňačkách. Jedna ještě před Vánocema jen nacvičovala uvolňovací cviky a kličky, zatímco druhá už psala normální slova a věty typu Jelen je v lese. První je ze školy podstatně otrávenější než druhá, protože furt nevidí, k čemu to vlastně je.
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: No vidíš teď si mi připomněla mojí první třídu kdy mě tam vrazili opravdu brzy na konci srpna mi bylo 6 :)) a byla jsem ve fantazii non stop.
    Měli jsme přeci ty nastříhané písmenka a dělali jsme z nich slova. (trochu genetická metoda ne? :))) (to byl vtip!) a já to vůbec nechápala, nerozuměla jsem vůbec co po mě chtějí a měla jsem z toho hrozný nervy. Podívala jsem se na ty papírky s písmeny a prostě mi to nic neříkalo. A tam to pomalo začínalo ......
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: A proto to děláme :))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SVAN: ja mam prave zbytkove vzpominky z prvni tridy (1981), kde cele mesice byli kluci ucitelkou, byt hodnou, vystaveni neustale frustraci z nacviku tech klicek pri psani a z toho ze jsou celi zmazani inkoustem... byli za blbecky, jenom proto, ze nemeli dobrou jemnou motoriku. Pripada mi, ze umet psat psacim pismem je v dnesni dobe druhorada zalezitost, kdyz existuji klavesnice, a ze je jedno, zda se to kluk nauci v sesti letech nebo o rok pozdeji nebo kdy.. a ze tak jak je koncipovana normalni skola (je nutne vepisovat odpovedi na ruzne ukoly do sesitu psacim pismem), tak je jasny, ze se tim (nacvik psani) musi zacinat, ale ze je to pro deti fakt desna pruda. A ze si buduji dojem, ze skola = drina, celkove nepochopitelna (proc je tak dulezite abych mel krasne napsana pismenka, kdyz mne osobne to nezajima).

    Naproti tomu komunikovat, to chce asi kazde dite, a je to ucel pisma. Vyjadrit se. Tak bych zacla tou klavesnici. Samozrejme jsem totalni laik tak pripadne sorry pokud je to zde off topic.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: Dětem, jimž se líbí to Jak si postavit auto/letadlo by se mohla líbit i postarší knížka "Proč a jak? O nástrojích, přístrojích a strojích." ( http://www.databazeknih.cz/knihy/proc-a-jak-107545 )

    Pokud jde o antikvariáty, asi to bude dříví do lesa uplně pro všechny, ale připomínám, že mnoho českých lze z jednoho místa prohledávat zde http://muj-antikvariat.cz/ , zahraničních pak zde http://www.bookfinder.com/ .

    (Jinak nějaké knihy zapůjčit samozřejmě můžu, imho bude nejjednodušší, budou-li se lidi po tom, co k půjčení shánějí, ptát rovnou do pléna tady v diskusi..)
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Časové údaje jsou vztaženy na normální režim školy a samzřejmě děti, které na začátku neuměly ani ň.
    Domácí vzdělávání má samozřejmě tu výhodu, že je ušité konkrétnímu žákovi na tělo, jede se jeho tempem a metodami, které vyhovují přímo jemu. Mám zkušenost, že v dobách, kdy jsme na prvním stupni syna uvolňovali že školy na dva týdny kvůli zahraniční cestě, jsem s ním já zvládla to, co ve škole pančelka dělala těch 14 dní, za čtyři hodiny čistého času. Byla jsem fakt až zaskočená, jak strašně neefektivní škola je.
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Jojo jak píšeš budu si ted s Denisem psát pirátské vzkazy v láhvi :))

    TEd my došlo že si tady nerozumíme s tou motivací :)) to nebylo o tom že by mu to nešlo, ale že nechápal důvod, ale to bylo před 14 dni a více a teď už je zase svět fantazie posunut o nové hranice :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    Když tady píšete o těch krásných knihách a je nás tu čím dál víc, myslím, že by bylo fajn se v rámci klubu :)) domluvit a nabídnout si knížky k vypůjčení.
    Každý tady máme evidentně trochu jiný záběr a vybíráme knihy s jiným instinktem, takže kdyby jsme se podělili mohlo by to nás i naše malé čtenáře o o něco zase obohatit.
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: Každopádně věřím té jednoduchosti o které píšeš!
    Denis toho byl ale doteď ušetřen, jak jsem psala lítali jsme venku víc než by jsme něco študovali, tže k písmenkům přišel natvrdo rovnou a bez přípravy a evidentně to pobral at je metoda jaká je :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: :)) Kde si vzala konec ledna :)) psala jsem to už nějakou dobu zpět a týkalo se to doby kdy jsme začali číst.
    Nerozumím těm Vašim údajům v listopadu už čtou v prosinci už píšou básně.
    Na domácím vzdělávání je dobré to, že to všechno přichází tak přirozeně jak je zrovna chut, tže září, říjen, jsme trávili v přírodě a tam na psaní a čtení nebyl čas, tam probíhali, zvířátka, vesmír a tak vůbec :) dalo se tam krásně věnovat i matice a angličtině, ale na psaní a čtení se dostalo v podstatě až v prosinci v lednu, protože jak jsem popisovala nejdřív jsme dlouho jeli kreslící cviky.
    Tže nějaký opravdový čtení tam se pohybujeme poslední měsíc a krom písmenek které jsme se ještě neučili s háčkama a tak si ty slova už celkem slušně přečte.
    Nepíšu tady nic proti žádné metodě, ale vzhledem k tomu s jakou rychlostí za ten měsíc (i když jsem zminovala v začátku nechápání proč) to čtení prokouknul, nemyslím si že to bude zase tak hrozně radikální.
    Zase jsme celkem rychle četli slova ne o dvou písmenech ( těch asi zrovna moc neni ne? :) ale normalní, žádné úlevy.
    Čteme všechno co je třeba a co je už moc těžký přečtu já, ale jak jsem psala i zadání v matice už si začíná přelouskávat sám a tam nejsou ani dvě ani tři písmenka ve větě, tam už je to na tvrdo :)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: antikvariát je mi jasnej, je to můj oblíbený zdroj, ale nevím, co hledám.
    ale pokud bych to mohla nejdřív na exempláři vyzkoušet s vašimi knížkami, než začnu shánět a objednávat, bylo by to ideální
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Ke knihám ještě: z víc stran jsem poslední dobou slyšel, že něčí děti dost baví knížky Jak si postavit auto a Jak si postavit letadlo. ( http://neoluxor.cz/detske/jak-si-postavit-auto--177141/#i-ukazka-z-knihy )
    (Musí teda asi dítě mit nějak positivní vztah k technice...)

    (A ta řemesla mi připomněla, že existují i různá pěkná vydání Komenského Orbis pictus, i s texty v současných evropských jazycích. A u Orbis pictus nebo Brány jazyků ve staročeštině by se mimochodem děti mohly královsky bavit. :) ("Slon, z hovad největší, troubou svou píce dosahá." a podobné perly.))

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: "jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku"

    Dost možná je to ještě pro Tvé dítě předčasné, ale připomínám, že Vladimír Šrámek přeložil Ílias i Odysseu volným veršem, který je dobře stravitelný podle mě i pro leckteré dítě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    BALAENA: Tak Obrázky máme doma taky, ještě po mně. Ty Cesty jsou nové a doporučuju se na to podívat. Je tam třeba pravěk, který v Obrázcích chybí.
    Tu Illias a Odysseu nemůžu na netu najít.:-( Určitě je to teď dostupné jen v antikvariátech. Našla mi to vloni Aija. Půjčit to samozřejmě na chvíli můžeme, zrovna čteme něco jiného.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: :) (Skvělý!)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: náš poznával základy historie a mytologie na Obrázcích z českých dějin a pověstí (jistě se všichni pamatujete z Ohníčku ;))
    Obrázky z českých dějin a pověstí | Albatrosmedia.cz
    http://www.albatrosmedia.cz/obrazky-z-ceskych-dejin-a-povesti-d2.html

    jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku a nepamatuju si, které jsi to říkala
    a náhodou k půjčení by to volné nebylo, pořád to točíte, co?

    jinak ohledně knížek pro věkovou kategorii se hodně inspiruju tady, ne že bych s tím zařazením a rozdělením byla plně ztotožněná, ale jako náťuk to není špatné, plus teda K. rád vyplňuje ty odpovědi a pečlivě vybírá, komu ty peníže, co vyčetl, pošle...
    Čtení pomáhá - charitativní projekt
    http://www.ctenipomaha.cz/
    EDERA
    EDERA --- ---
    A pokud jde o tipy na knížky pro věkovou kategorii, o které se tu bavíme, tak v pátek jsem opatřila tohle:
    Cesty dětí do staletí aneb Jak Běla s Kubou poznávali naši minulost - Kateřina Schwabiková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/.../180497/cesty-deti-do-staleti-aneb-jak-bela-s-kubou-poznavali-nasi-minulost/
    Jako obvykle dvakrát.:-) Jako úvod do dějepisu, mi to přišlo ideální.
    A pak teda ještě k Vánocům jsem hodně rozdávala tohle:
    Řemesla - Klára Smolíková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/knihy/188212/remesla/
    Což je sice pohádkové, ale každé řemeslo je tam vždycky popsáno a obrázky doplněno, takže výborné na ujasnění si toho, co je šindel a co došek, co je verpánek, kdo prášek atd.
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Ono ta velká tiskací písmena dítě před nástupem do školy (nebo zahájením domácího vzdělávání) už zpravidla stejně umí. Takže u genetické metody se jen naučí, jak je spojit a čte. Začíná se samozřejmě na krátkých slovech o dvou až třech písmenech, kdy zapomenout, co bylo na začátku, snad ani nejde. Pak se k tomu doučí druhou sadu písmen a protože už ví, jak to spojit, tak mu čtení textu psaného malými písmeny naskočí automaticky. S touhle metodou děti o Vánocích čtou normální texty. Zatímco u analyticko-syntaktické metody to strašně dlouho trvá, než se prokoušou přes všechna písmenka a motivujou se hodně těžko, když ještě koncem ledna neviděj, k čemu by to tak jako mohlo být dobrý.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam