YMLADRIS: No, kdyby bylo dítě excentrické a opravdu jen stavělo roboty, asi by to problém byl. I u unschoolingu ale dítě můžeš nějak usměrňovat. Odpovídáš mu přece na jeho otázky a už při tom ho nutně nějak směruješ, upozorňuješ na další věci a oblasti apod. A když mu i bez jeho ptaní dáváš různé podněty a náměty k přemýšlení a experimentování, je to taky pořád unschooling, aspoň podle toho, jak jsem to slovo zatím viděl v textech užívat já. Podle mě nemá smysl snažit se narýsovat nějaký přesný hranice, kdy to ještě je, a kdy už není unschooling. Jde o to, že nejde jen o školu přenesenou domu (se všemi těmi jednotlivými "předměty" apod.), ale o proces, kterej si to dítě v mnohem větší
míře řídí samo. (Ale jde o míru.) Velká většina dětí imho celkem spontánně pokreje v podstatě celou šíři toho, co by se tak zhruba učilo ve škole (byť se třeba k něčemu dostane o půl roku pozdějc).
Jak moc tolerentní je která škola u portfoliový metody, to nevim.
Už jsem odkazoval na tyhle stránky
http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html , dole je scan článku z respektu, v němž se o "unschoolovaný" český holčičce mluví. Týž článek je v jiných formátech i tady
http://uloz.to/hledej?q=%C5%A1kola+bez+%C5%A1koly .